Welke is beter?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon D90 of Nikon D5100
Collapse
X
-
-
Re: Nikon D90 of Nikon D5100
Moet iedereen voor zichzelf uitmaken, hangt ervan af welke features je wel of niet nodig hebt..
D5100 kan bv de popup flash niet gebruiken om externe flashes aan te sturen met CLS, D90 kan dat wel.
Is dat niet iets dat je nodig hebt en kijk je enkel naar ruis, iso waarden, beeldkwaliteit, megapixels, .. dan kan de D5100 beter zijn.
-
Moderator Note: Verplaatst van Shoot/Discussie naar Camera's, omdat deze vraag niets met het tijdschrift Shoot te maken heeft.BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
-
Het belangrijkste naar mijn mening wat hier nog niet aangehaald is ...
De D90 kan alle objectieven gebruiken door zijn ingebouwde AF motor , de D5100 enkel AF-S objectieven wegens gebrek aan die motor .
Als je enkel een kitlens gaat gebruiken zou ik voor de 5100 gaan.Last edited by Vlieger; 26 april 2013, 18:59.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vlieger Bekijk berichtHet belangrijkste naar mijn mening wat hier nog niet aangehaald is ...
De D90 kan alle objectieven gebruiken door zijn ingebouwde AF motorNikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vlieger Bekijk bericht... Als je enkel een kitlens gaat gebruiken zou ik voor de 5100 gaan.
Er zijn een heel pak kwalitatieve/toplenzen met AF motor die dus op een D5100 perfect werken.D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk berichtEnkel kitlens ?????
Er zijn een heel pak kwalitatieve/toplenzen met AF motor die dus op een D5100 perfect werken.
Want er zijn nog wel af-d lenzen nieuw te krijgen maar die zijn allemaal al wat jaren oud, niet te verwarren met slecht natuurlijkD800 en een goed glasservies
Comment
-
ik heb een D3000 ingewisseld voor een D90 en op vlak van bediening is dat toch wel een groot verschil. Ik denk dat die 5100 op de vlak meer aanleunt bij de D3000, 't is te zeggen alles via het menu moeten instellen en maar 1 instelwieltje. Toen ik de D3000 kocht dacht ik dit niet van groot belang was tot ik de D90 in handen had, het gebruiksgemak daar van is toch wel van doorslag gevend.
Comment
-
De D3200 en D5100 zijn wat fotografische kwaliteit betreft toch een hele vooruitgang t.o.v. de D90 en de D90 is niet zo goedkoop.
Mijn vorig toestel was een D3000 en daar heb ik nooit het gevoel bij gehad dat ik teveel in menu's moest duiken. ISO of witbalans is niet iets wat je voortdurend zit aan te passen. Ik ben geüpgrade naar de D7000 i.p.v. naar de D3200 omdat ik een betere fotografische kwaliteit wou (dynamiek en iso/ruis prestaties) en het budget ervoor had om de extra's te betalen. Een aantal daarvan waren de AF-motor, het aantal cross-type focus punten en de braketting.
De D5100 heb ik niet overwogen omdat het kantelbare scherm de plaats heeft ingenomen van enkele handige knopjes die naar mijn smaak nu op een slechte plaats staan. De D3200 en D5100 zijn op vlak van prijs en fotografische kwaliteiten nagenoeg identiek.
De D5100 heeft een kantelbaar scherm wat heel handig is als je wil filmen. De D3200 heeft meer pixels, de D5100 in-camera HDR.
Een D90 zou ik enkel nog tweedehands aan een vriendenprijsje kopen wanneer ik zou twijfelen of ik wel veel met fotografie zou gaan bezig zijn. Het geen slecht toestel hé, zeker niet. Maar nieuw zou ik hem niet meer kopen en zeker niet aan een prijs boven deze van de D3200 of D5100. Dan zou ik eerder nog wat opleggen en een D7000 kopen of, voor de prijs van een nieuwe D90, een tweedehands D7000 kopen. Nu de D7100 uit is zal die zeker gaan verschijnen op de tweedehandsmarkt.D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht.... ISO of witbalans is niet iets wat je voortdurend zit aan te passen.
Als het kan zou ik ook nu wel voor de D7000 gaan.
Comment
-
Comment