Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus OM-D of E-PL5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus OM-D of E-PL5

Ik zit in een dlemma.

Wil mijn Canon 60D met lenzen van 10 mm t/m 300mm en een macro lens en flitser inruilen tegen het m43 systeem. Ik ben voor de Olympus versie gegaan vanwege de in body beeldstabilisatie en ik vind de jpegs uit de Olympus toestellen beter bij mijn smaak passen. Nu twijfel ik tussen bovengenoemde modellen. Er zit een prijsverschil in van €300,00. Is dat de ergonomie en geavanceerdere stabilisatie waard? Zijn er mensen die ook voor een vergelijkbare keuze hebben gestaan. Ik wil hem gebruiken voor vakantie, portretten (ook strobist), straatfotografie, macro, stillevens en landschappen. Ik fotografeer geen snel bewegende onderwerpen behalve mijn kinderen.

Wie kan mij helpen.
    "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Re: Olympus OM-D of E-PL5

Ik heb zelf de E-PL5 niet eens overwogen maar heb resoluut gekozen voor de OM-D. Dit met als hoofdreden dat ik persé een viewfinder wil kunnen gebruiken. Een losse viewfinder voor de E-PL-5 (bijv. de Olympus VF-2) kost toch ook al gauw 190,- euro of meer... Verder vind ik de beschikbare knoppen van de OM-D (met name de twee draaiknoppen bovenop) erg goed, hierdoor is de OM-D op dezelfde wijze te bedienen als mijn Canon DSLR's. En dan dus nog de zeer goede beeldstabilisatie van de OM-D

Voor mij is de OM-D met een setje kleine lichtsterke prime lensjes de perfecte trade-off tussen beeldkwaliteit en compactheid/ gewicht. Desondanks is het voor mij geen volledige vervanger voor mijn FF Canon apparatuur...
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik kan MarkEL bijtreden. Dit is top in het M43-segment. Vooral de 2 draaiknoppen werken fantastisch. En het is een echte allrounder.
      Ik heb een Sony RX100 als 2e toestel voor als het echt pocket moet zijn en gebruikte hem vorig weekend tijdens een citytrip naar Barcelona.
      Goed weer, veel zon, blauwe lucht ..... en dan is het vaak niet te doen zonder viewfinder.
      Ik denk er zelfs aan de Sony opnieuw te verkopen, enkel omwille van het ontbreken van een viewfinder, want voor de rest is het een prima ding als het in je hemdzakje moet kunnen verdwijnen.
      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

de overgang van een speigelreflex als de 60D naar een Pen model is veel te groot en nauwelijks overbrugbaar, niet zozeer qua beeldkwaliteit, maar gewoon de bediening, manier van fotograferen enz, de OM-D heeft de het uiterlijk van een spiegelreflex en ook de bediening haast van een spiegelreflex, maar blijft een mirrorloze camera, dat is het leuke van deze kamera, ik heb een OM-D en ik had daarnaast een Pen (EPL-3), maar kon maar niet wennen aan het voor me uit fotograferen via een beeldschermpje, bij straatfotografie prima, maar bij macro, gebruik van wat langere lenzen enz.. niet aan te bevelen, het leuke van een OM-D is dat je nu beschikking hebt over beide, schermpje (wat opklapbaar is, handig bij laa bij de grond fotografie) en zoeker (EVF).
        De zn IBIS is trouwens geweldig van de OM-D, sluitertijden van 1/8 ste is nog prima te doen.

Wel zou ik de kitlens erbij nemen (12-50), erg leuke en best goeede lens, ontzettend veelzijdig, zelfs een macromode die nie te onderschatten is.

Indien je hem gaat gebruiken voor portertten is de 45 mm erbij aan te bevelen of als je wat geld over hebt zelfs de 75 mm, beide zijn ongekend scherp, vergelijkbaar met L glas van Canon en soms zelfs beter, leuke van dit systeem blijft de compactheid, zo heb ik lensjes varieren van 12 (24 omgerekend) tot 300 (600 omgerekend) in een tasje zitten waar normaliter nauwelijks een 5D met 24-105 in past, dus ook qua tas zul je even moeten gaan shoppen en wat kleiner gaan denken, is nog best lastig, omdat veel kleine tassen beschikken over maar 1 groot vlak, terwijl je een kleine tas moet hebben met een hoop kleine vlakjes.
        Last edited by Closupshooter; 22 april 2013, 08:24.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Zoals ik het nu zie word het dus de OM-D. Hebben jullie ook nog een idee welke telezoom ik het beste kan nemen voor minder dan 350€.
          "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Olympus 50-150 of de Panasonic 45-200, zijn beide redelijke telelenzen, vergelijkbaar met (bv) een Canon 70-300 IS, beide verkrijgbaar rond de 250,- , of je snuffelt even de tweedehandsmarkt af voor een 100-300 Panasonic of een 70-300 Olympus, beide voor rond de 300-400 tewwedehands te verkrijgen.
            Maar in ieder geval Panasonic heeft een aantal leuke telezoomlenzen in hun assortiment zitten, wat en hoe ze allemaal heten en presteren weet ik niet directs, maar zijn er een aantal.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Working...
            X