Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

mmm..
    ja dat zal mss toch een beetje te veel zijn om mee te beginnen..
    maar.. mss gaat de Canon EOS 60D dan wel naar beneden van prijs.
    Zou leuk zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SandyB Bekijk bericht
      mmm..
      ja dat zal mss toch een beetje te veel zijn om mee te beginnen..
      maar.. mss gaat de Canon EOS 60D dan wel naar beneden van prijs.
      Zou leuk zijn
      Dat verwacht ik inderdaad ook wel.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Als je naar Canon 60D of 70D zou gaan, moet je zeker ook eens naar de Nikon D7000 kijken die momenteel aan gunstige prijzen weggaat aangezien de D7100 is uitgekomen (Nikon ligt enkele maanden voor op Canon wat betreft release data en dus ook wat betreft prijsevolutie).
        Canon_EOS_D60-vs-Nikon_D7000

Maak echter vooral de keuze tussen het budget beperkt houden en te leren, of meteen een camera met "meer" kopen. Binnen enkele jaren heb je voor hetzelfde geld een DSLR camera met nog "meer" (wifi, GPS, oled, ... ISO/ruis prestaties, ... ???).
        Lenzen, behoudens bulk lenzen, behouden in tegenstelling tot bodies veel langer hun waarde.

Ik zou je trouwens als eerste lens, i.p.v. een 18-55mm, toch eentje aanraden met ook wat tele bereik (bvb ...-85mm) zodat je later wat overlapping hebt met een tele lens (55-... of 70-...) en niet te vaak moet wisselen tussen beiden. Hiervoor kan je, als je het budget hebt, ook meteen voor een wat duurdere lens kiezen (zeker ook eens op de tweedehandsmarkt rondkijken).
        Bij duurdere lenzen moet je een verschil maken tussen lichtsterke lenzen (vbv. f2.8) en lenzen met eenzelfde diafragma als een bulk lens, maar met een betere kwaliteit (scherpte, bokeh, bouwkwaliteit, ...).

Echter, het BELANGRIJKSTE is om ook een goed boek te kopen of een cursus te volgen zodat je de techniek volledig leert kennen en deze kan leren gebruiken om betere foto's te maken. Het leert je ook de sterke en minder sterke punten op te merken in het werk van anderen en te vergelijken met dat van jezelf.
        Last edited by cojon; 12 april 2013, 21:32.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Als je naar Canon 60D of 70D zou gaan, moet je zeker ook eens naar de Nikon D7000 kijken die momenteel aan gunstige prijzen weggaat aangezien de D7100 is uitgekomen (Nikon ligt enkele maanden voor op Canon wat betreft release data en dus ook wat betreft prijsevolutie).
          Canon_EOS_D60-vs-Nikon_D7000

Maak echter vooral de keuze tussen het budget beperkt houden en te leren, of meteen een camera met "meer" kopen. Binnen enkele jaren heb je voor hetzelfde geld een DSLR camera met nog "meer" (wifi, GPS, oled, ... ISO/ruis prestaties, ... ???).
          Lenzen, behoudens bulk lenzen, behouden in tegenstelling tot bodies veel langer hun waarde.

Ik zou je trouwens als eerste lens, i.p.v. een 18-55mm, toch eentje aanraden met ook wat tele bereik (bvb ...-85mm) zodat je later wat overlapping hebt met een tele lens (55-... of 70-...) en niet te vaak moet wisselen tussen beiden. Hiervoor kan je, als je het budget hebt, ook meteen voor een wat duurdere lens kiezen (zeker ook eens op de tweedehandsmarkt rondkijken).
          Bij duurdere lenzen moet je een verschil maken tussen lichtsterke lenzen (vbv. f2.8) en lenzen met eenzelfde diafragma als een bulk lens, maar met een betere kwaliteit (scherpte, bokeh, bouwkwaliteit, ...).

Echter, het BELANGRIJKSTE is om ook een goed boek te kopen of een cursus te volgen zodat je de techniek volledig leert kennen en deze kan leren gebruiken om betere foto's te maken. Het leert je ook de sterke en minder sterke punten op te merken in het werk van anderen en te vergelijken met dat van jezelf.
          Een 60D is een andere camera dan een D60. Foutieve en misleidende link dus!
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
            Een 60D is een andere camera dan een D60. Foutieve en misleidende link dus!
            Gewoon verkeerd/foutief en helermaal niet met de bedoeling te misleiden. Dit doet trouwens niets af aan het feit dat de D7000 op vlak van prijs en spec's een alternatief is. Ter aanvulling van bovenstaand bericht vind je hier de correcte link : Canon_EOS_60D-vs-Nikon_D7000/specs
            Last edited by cojon; 12 april 2013, 23:52.

Comment

Beh, Snapsort .

Er zijn heel veel mooie reviews te vinden die de 60D en D7000 met elkaar vergelijken.

Maar zoals cojon aanhaalt is de Nikon D7000 een heel mooi alternatief voor de EOS 60D.

Heb ook ooit voor die keuze gestaan, en na enorm veel reviews te lezen en met enkele fotografen er over te praten ben ik voor de Nikon D7000 gegaan.
              Nu ken ik enkele mensen met een 60D en er zijn verschillen hoor.
              De D7000 heeft zijn betere kantjes en de 60D ook.
              De verschillen zijn eigenlijk te klein om iemand duidelijk in een richting te duwen.

Nikon camera's zijn over het algemeen beter wat de hoge ISO prestaties betreft, maar in de vergelijking D7000 vs 60D is het verschil toch niet zo groot hoor.

Soit, D7000 mooi alternatief, maar als je graag richting Canon gaat denk ik dat je met de 60D ook wel heel blij gaat zijn.
              Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Snapsort is enkel geschikt om de verschillen op papier aan te tonen. In realiteit is het vaak nog wat anders en/of zijn de verschillen een pak kleiner. Daarom hecht ik weinig waarde aan hun website. Het allerbelangrijkste blijft mijn inziens nog altijd het lenzenaanbod. Camera's komen en camera's gaan. De ene keer is camera van merk x iets beter, de andere keer is camera van merk y iets beter, maar goede lenzen kun je makkelijk 10 jaar (en langer) gebruiken. Wat ik verder ook veel belangrijker vind dan pure camera specificaties, is de manier waarop een camera aanvoelt in je hand. Voelt een camera bvb niet prettig aan in je hand, dan mag hij zelfs specificaties hebben die de concurrentie omver blazen. Je zal hem niet kopen of hij zal amper uit de fototas komen... Afgelopen zomer toen ik op het punt stond om te switchen naar Nikon (de D7000 lag in pole position hier), heb ik dat aan de lijve ondervonden. De 60D voelde zalig aan in mijn handen, terwijl ik mij erg ongemakkelijk voelde met een D7000 in mijn handen. Dit is natuurlijk erg persoonlijk en voor een ander persoon waarschijnlijk net omgekeerd, maar je snapt wel wat ik bedoel neem ik aan.

Comment

hey

kwa toestel ben ik ook enorm aan het twijfelen tussen een 60D en een 7D. Feit is dat de prijs van de 60D in mijn ogen al gevoelig gedaald is .
                  680 euro en nog 80 euro ofzo cashback ook .
                  Denk als de 70D uitkomt de prijs misschien niet meer zoveel zou dalen?

Comment

Ik gebruik snapsort ook enkel om snel de technische spec's te kunnen bekijken. Hun advies bekijk ik zelfs nog niet.
                    Versusio lijst echter heel wat fouten op
                    - zegt dat D7000 wifi en gps heeft maar zegt niet dat dit externe modules zijn die je bij moet kopen
                    - zegt dat D7000 HDR heeft maar dit is onjuist (wel braketting en 'D- lighting')
                    - zegt dat de D7000 geen geheugenslots heeft (heeft er 2)
                    - zegt dat de D7000 geen hdmi uitgang heeft (heeft die wel)
                    Ik beperk me hier tot de specs van de D7000 maar vermoed dat ook voor de 60D er foute vermeldingen zijn.
                    Dan toch nog liever snapsort.

Beste SandyB, laat je nu niet een D7000, 60D of 70D opgedrongen voelen. Zelfs de instapmodellen zijn zodanig verbeterd (iso/ruis) dat je daar prima kan mee fotograferen. Je hebt wat minder knopjes (iets meer menu gebruiken) en opties, en de bouw is wat lichter, maar je houdt dan wel wat budget over voor een lens.

Oorspronkelijk geplaatst door jurgendup Bekijk bericht
                    hey

kwa toestel ben ik ook enorm aan het twijfelen tussen een 60D en een 7D. Feit is dat de prijs van de 60D in mijn ogen al gevoelig gedaald is .
                    680 euro en nog 80 euro ofzo cashback ook .
                    Denk als de 70D uitkomt de prijs misschien niet meer zoveel zou dalen?
                    De D7000 stond vorige zomer 850€ met 100€ cashback, daarna heeft die terug een tijdje aan 9xx € gestaan zonder cashback en nu de D7100 uit is staat die aan 750€. Ik denk dus ook dat je nog een heel tijdje gaat moeten wachten voor je een 60D onder de 600€ gaat vinden (tenzij tweedehands).
                    Last edited by cojon; 13 april 2013, 13:23.

Comment

oeehhh amaai wat een info allemaal... leuk!
                      Al heel erg bedankt allemaal..
                      Ik ga nu niet zeggen dat ik alles begrijp wat hier staat want dat is totaal nog niet, maar ik hoop ooit zover te komen.

Het is zo moeilijk om een keuze te maken he..
                      Die heeft dat voordeel en dat nadeel en die andere heeft weer dat voor en nadeel.. Zo als bij alles dus

Dus eigenlijk als ik het goed begrijp zegt cojon dat je beter wat ''minder'' geld kunt uitgeven aan de body en ''meer'' aan de lens.
                      Of heb ik het zo fout? Ik moet nog zoveel leren dus wil natuurlijk ook niet het beste van het beste, maar ik wil binnen een maand ook niet zeggen van had ik maar...

Het probleem is nu voor mij de ene vraag is opgelost en er komen er weer zoveel andere...

In mijn omgeving hebben veel mensen Canon.
                      Nu heb ik me laten vertellen dat Canon iets makkelijker in gebruik is dan Nikon?
                      Is dit zo?
                      Leren moet je altijd, dat begrijp ik, maar als ik nu al de keuze kan maken tussen een makkelijker en ingewikkelder toestel, ja dan...

en dan al die lenzen waar ik moet tussen kiezen.
                      Ik heb ik de winkel een camera (deze was nu een Nikon) vast gehouden met een tamron lens 18-200.
                      Ik vond die nogal zwaar om altijd mee te nemen..
                      Daarom ging mijn voorkeur liever uit naar een Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II Bulk (als ik een Canon camera koop natuurlijk.)
                      Ik weet achteraf zit je dan met het wisselen van lenzen enz..
                      Maar ik wil de camera gebruiken voor reizen, familiefeestjes, hobby ed.
                      Heb ik dan dadelijk zo veel zoom functie nodig?

Bij deze wil ik mij ook excuseren voor het ongeleerd taalgebruik
                      aangezien ik er nog niet veel vanaf weet , zeg ik alles in mijn tot nu toe verstaanbare woorden

Comment

Ja, een 18-200 is ook een redelijk zware lens... De body's van Nikon en Canon wegen evenveel hoor . Maar als gewicht belangrijk is, kijk je misschien eens beter naar iets compacter zoals de Nikon J1/2 deze zijn zeeeer betaalbaar en zijn onverslaanbaar qua prijs kwaliteit. Supersnelle autofocus, slowmotion en 30fps foto's aan volledige resolutie. Beeldkwaliteit recht uit de camera is naar mijn mening ook vele malen beter dan de meeste andere camera's.
                        Het lijkt me een beetje belachelijk om een dslr te kopen als je toch slechts een 18-55 wil gebruiken.
                        Qua gebruik zijn Canon en Nikon gelijk.

Comment

Hier ooit in de tijd begonnen met een canon AE1, even de overstap gemaakt naar Nikon met F50 en bijna was mijn hobby overleden ... Met de komst van de digitale wereld en wat geduld zakte de prijzen en kocht ik na de geboorte van een van m'n kinderen de canon 350D en meteen was de hobby weer gereanimeerd, ondanks jaren evolutie tussen jaren 70 toestel en dan digitale wereld was het echt thuiskomen gevoelsmatig. Na een tijd toestel uitgegroeid (lees 6a7 jaren!) en toen de canon 60D gekocht na meedere toestellen "gevoeld" te hebben en zoals een ander hier al zei, het toestel "smolt" in m'n handen, zo goed viel het in mijn handen ... En mijn hobby is inmiddels een passie geworden!!!

Mijn partner is sinds kort overgestapt van de Nikon oa die D7000 (hij had 'r twee, nog een D700 ook) naar het zelfde toestel als ik heb en ... heb 'm nog niet horen klagen ...

Nikon is zeker niet slecht hoor, begrijp me niet verkeerd. Als je geen goeie foto kan maken met Nikon zal je dat ook met Canon niet kunnen, dat is 't mannetje of t'vrouwtje achter de knopjes die het beeld maakt tenslotte en leert hoe het toestel in elkaar steekt en vooral daar schuilt een belangerijke opdracht, leer je toestel kennen en probeer dingen uit! Wat in mijn geval wél zo was is het ik gewoon geen nikonmens ben en daarmee ook de intresse verloor omdat dat toestel me niet lag. Had ik in de tijd analoog met een nikon begonnen had ik vast nikonpootjes en sprak ik omgekeerde taal ... misschien

Over die zware lenzen, dat went hoor, ik zeul inmiddels meerdere kilo's mee regelmatig, goed voor de spieren Girlpower!
                          Last edited by Sonjabelgium; 13 april 2013, 22:12.
                          Webstek in opbouw

Comment

Ik ben zelf, een beetje onbezonnen, begonnen met een D3000 (instapmodel) en een 18-55 en 55-200 bulk lens.
                            Van de D3000 heb ik nooit spijt gehad, wel van het (zelfs weinige) geld dat ik voor die lenzen betaald heb.
                            Na 4j ben ik overgestapt op de D7000, in de eerste plaats omwille van de betere beeldkwaliteit, daarnaast omdat mijn budget de extra's kon veroorloven. Het Nikon instapmodel (D3200) heeft dezelfde beeldkwaliteit als de D7000. Moest ik met een beperkt budget zitten dan zou ik geen probleem hebben om de extra knopjes op de D7000 terug af te geven. De functies van de extra knoppen zijn in het menu van de D3000 niet veraf. Als je niet super intensief fotografeert is daar heel goed mee te leven.

Het is heel moeilijk om vooraf in te schatten of Canon of Nikon je beter gaat bevallen (vergelijk het met verschillende merken van gsm's), maar als je omgeving met Canon werkt, kan je misschien van hen al eens een lens lenen

Comment

Weer wat nieuwe informatie i.v.m. de 70D:

*Klik*

Zou wel interessant zijn als WiFi erin gaat zitten. Dan kan je, net zoals met de 6D, je camera bedienen via je iPhone/iPad/Android Smartphone/Android Tablet.

Comment

mmm, dat is nu één van de minder belangrijke dingen voor mij..
                                Ik zou al blij zijn als ik er gewoon mooie foto's mee zou kunnen nemen
                                dat zal al een hele opgave zijn in het begin
                                toch bedankt voor de link ..

Comment

Working...
                                X