Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Voorlopig nog geen 70D blijkbaar. Een mogelijke reden zou zijn dat de 70D dezelfde sensor zou gaan hebben als de toekomstige 7D Mark II (bron: Canonrumors).
Ondertussen heb ik voor zo'n 16 euro een omkeerring gekocht voor mijn goedkope EF 50mm F/1.8 II lens zodat het een macrolens wordt. Je bevestigt je lens via de ring omgekeerd aan je camera waardoor je veel dichter bij je onderwerp kan komen, maar hierdoor zijn er wel wat beperkingen en zijn sommige dingen wat omslachtiger om in te stellen. Dat is voor mij echter geen probleem en voor 16 euro kon ik dit niet laten liggen (kan ik goedkoop 'spelen' met macrofotografie).
SandyB ik ben terug met goed nieuws. Vanaf 1 mei 2013 t.e.m. 20 juli 2013 is er een cashback van 80 euro op de 60D. Daardoor kost de 60D (enkel de body) afgaande op de huidige prijs nog 639 euro bij Art&Craft (bron: *Klik*).
550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP
Een 60D met alleen een 18-55mm lens lijkt me zo'n overkill, die lens kan toch nooit de body volledig benutten... Als je toch een licht systeem (met een kleine lens) wilt is een kleinere/goedkopere camera beter denk ik.
Ik heb onlangs (als absolute beginner btw) een D5100 gekocht met 18-105mm lens en ik ben al heel blij geweest dat ik wat meer betaald heb aan deze lens, en wat minder aan de body.
Terzijde: ik was eigenlijk vooral aan het kijken naar een 650D omdat ik in het nest altijd met een 450D gewerkt heb, maar na veel onderzoek toch voor de D5100 gegaan omdat de algemene tendens over de 650D was dat deze reeks sinds 500D weinig innovatief was geweest (sensor bvb).
Een 60D met een 18-55mm lens is niet meer overkill dan een 650D met dezelfde lens, maar de 60D ligt mijn inziens wel een stuk beter in de hand en is praktischer om te bedienen.
550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP
Een argument van TS om geen zware lens te nemen was vooral vanwege het gewicht.
Daarom is mijn advies ook, neem een kleinere/lichtere en goedkopere body, en een grotere/duurdere lens. TENZIJ die kleinere body niet goed in de hand ligt natuurlijk. Maar 200g verschil in body voel je wel...
Ik ga me verder onthouden uit de Nikon VS Canon oorlog. Maar laat het nu een Canon xxxD of Nikon D5xxx (of zelfs D3xxx) zijn met een 18-105mm lens ofzo. Dat is mijns inziens evenwichtiger.
De foto's zullen er niet erg onder lijden (met die lens), alleen zijn de instellingen pas bereikbaar via een menu en is die niet weather sealed als dat een belangrijke factor is...
Wat SandyB leuk vond aan de 60D was het het top LCD schermpje. De xxxD en xxxxD reeksen hebben dit niet. Uiteraad moet iedereen voor zichzelf uitmaken of iets te zwaar is of niet en of iets goed in de hand ligt of niet. Ik heb zelf al een 60D vastgehad en ik vond deze niet verschrikkelijk veel zwaarder dan mijn 550D. De 60D lag wel véél beter in mijn handen dan mijn 550D. Het gevaar van een lichte body is dat de balans tussen lens en camera niet meer optimaal is als je er een ietwat zware lens aanhangt. Ik zou bvb geen EF 70-200mm F/2.8L IS II USM op een 700D willen zetten. Ik krijg dat gevoel al lichtjes bij mijn 550D en EF 70-200mm F/4L IS USM.
Ik begrijp de discussie over gewicht niet zo goed. Ik vind dat een camera best goed aanvoelt als hij wat weegt. Op voorwaarde dat het totale gewicht niet te hoog wordt natuurlijk. Men raadde mij hier al lenzen aan van 900g en meer. Daar ben ik van weggebleven maar ik heb nu een body van 675g en de lens die ik het meest gebruik komt in de buurt. Ik vind het geheel lekker gebalanceerd aanvoelen.
Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17
@ jocau thx voor de tip
Zeer interessant ...
En op die 70D kan ik moeilijk blijven wachten
Ik zag dat er op lenzen ook veel cash back is..
Nu zit ik nog met het dilemma welke lens..
De canon EF-S 17-55mm f.2,8 IS USM
of de Canon EF-S 15-85mm f. 3,5-5,6 IS USM
Ik vraag me af als ik voor de eerste zou gaan of die bij veel licht slechte invloed heeft?
En als ik voor de tweede zou gaan: Heb ik dan genoeg lichtsterkte bij donkerder weer als ik volledig uitgezoomd ben?
Die tweede lijkt me alleen maar interessanter omdat ik iets meer zoom mogelijkheid heb..
qua body ben ik vrij zeker dat het die canon 60D wordt.
moet nog juist eens terug opnieuw voelen hoe die in mijn hand ligt
en dat gewicht van die body en lenzen zien we wel
Ik heb in de winkel toen een tamron lens 18-200 dacht ik op de nikon 5200 gezet en die vond ik nogal zwaar, daarom mijn voorkeur om 2 lenzen te kopen met de tijd. 2 die elkaar een beetje overlappen qua zoom.
Ik heb geen van beide lenzen, maar als ik zou moeten kiezen, dan zou ik voor de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM gaan. Overal lees en hoor ik dat het een 'L lens in vermomming' is. Bovendien is het fijn om de mogelijkheid te hebben om met een kleine scherptediepte te spelen (lees: F/2.8). Die kan je in de toekomst dan mooi aanvullen met bvb een EF 70-200mm F/4L (IS) USM.
Ik heb geen van beide lenzen, maar als ik zou moeten kiezen, dan zou ik voor de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM gaan. Overal lees en hoor ik dat het een 'L lens in vermomming' is. Bovendien is het fijn om de mogelijkheid te hebben om met een kleine scherptediepte te spelen (lees: F/2.8). Die kan je in de toekomst dan mooi aanvullen met bvb een EF 70-200mm F/4L (IS) USM.
ja de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM lens had als eerste mijn voorkeur.
Maar nu was ik daarstraks aan het kijken en ik dacht mss met de EF-S 15-85mm f. 3,5-5,6 IS USM lens iets meer zoom vermogen te hebben dan.
En qua kwaliteit ook goeie foto's te behouden.
Nu die EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM lens behoud over de hele lijn wel haar f2,8 terwijl die EF-S 15-85mm f. 3,5-5,6 IS USM lens van f.3,5 naar 5,6 gaat.
Maar zou dat echt zoveel verschil maken op kwaliteit vlak?
en wat bedoel je juist met een 'L lens in vermomming' ? Je weet ik ben leek he
Er is zo'n gouden regel die zegt: koop best geen lenzen met meer dan 5x (optische) zoom. Voor een lens die begint bij 15mm zou 5x (optische) zoom 75mm betekenen (15mm x5 = 75mm). De EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM lens zit maar net over die 5x (optische) zoom en is ook een goede lens, maar de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM is optisch gewoon een betere lens. Denk eraan dat goede lenzen makkelijk 10j kunnen meegaan en in principe ouder worden dan je body.
Met 'L lens in vermomming' bedoel ik hetvolgende... Canon heeft een reeks lenzen waarin de letter 'L' voorkomt (de 'L' van 'Luxury' oftewel 'Luxueus'). Deze (EF) lenzen zijn steviger gebouwd, vaak 'Weather Sealed' (spatwaterdicht) en dikwijls optisch superieur aan gewone lenzen (vaak, maar niet altijd). De EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM is geen 'L' lens en is dus niet spatwaterdicht, maar is optisch vergelijkbaar met 'L' lenzen. Vandaar dat men vaak zegt dat het een 'L lens in vermomming' is.
Er is zo'n gouden regel die zegt: koop best geen lenzen met meer dan 5x (optische) zoom. Voor een lens die begint bij 15mm zou 5x (optische) zoom 75mm betekenen (15mm x5 = 75mm). De EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM lens zit maar net over die 5x (optische) zoom en is ook een goede lens, maar de EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM is optisch gewoon een betere lens. Denk eraan dat goede lenzen makkelijk 10j kunnen meegaan en in principe ouder worden dan je body.
Met 'L lens in vermomming' bedoel ik hetvolgende... Canon heeft een reeks lenzen waarin de letter 'L' voorkomt (de 'L' van 'Luxury' oftewel 'Luxueus'). Deze (EF) lenzen zijn steviger gebouwd, vaak 'Weather Sealed' (spatwaterdicht) en dikwijls optisch superieur aan gewone lenzen (vaak, maar niet altijd). De EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM is geen 'L' lens en is dus niet spatwaterdicht, maar is optisch vergelijkbaar met 'L' lenzen. Vandaar dat men vaak zegt dat het een 'L lens in vermomming' is.
Ah voila nu weet ik ook weer wat een 'L lens' is se
en dat van die optische zoom , ook zeer interessant om te weten, daarbij weten we nu dus ook welke het gaat worden
Comment