Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen met NX2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verscherpen met NX2

Na jaren met de D200 gewerkt te hebben gebruik ik recent ook de D800 en ik ben alleen nog maar met testfoto's bezig.
    Ik heb de indruk dat ik beelden van de D800 met een hoger procentage moet verscherpen dan die van de D200 en dat zal wel met de grotere resolutie van doen hebben.
    Wat is de meest optimale instelling van de verscherping bij beelden van de D800 in NX2 om te sterke contourlijnen te minimaliseren want daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Bij de D200 heb ik altijd een vaste instelling in de functie Onscherp masker (intensiteit en straal) van NX2

Re: Verscherpen met NX2

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Na jaren met de D200 gewerkt te hebben gebruik ik recent ook de D800 en ik ben alleen nog maar met testfoto's bezig.
    Ik heb de indruk dat ik beelden van de D800 met een hoger procentage moet verscherpen dan die van de D200 en dat zal wel met de grotere resolutie van doen hebben.
    Wat is de meest optimale instelling van de verscherping bij beelden van de D800 in NX2 om te sterke contourlijnen te minimaliseren want daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Bij de D200 heb ik altijd een vaste instelling in de functie Onscherp masker (intensiteit en straal) van NX2
    Wat was uw instelling voor onscherp masker in NX2 voor de D200?
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De instelling van Onscherp masker voor de D200 is bij mij in NX2 meestal ingesteld op:

Intensiteit 38 %
      Straal 24 %

Comment

Voor mijn D300 neem ik steeds 40/5/5, en dat lijkt het beste resultaat te geven. Dus voor elke camera(sensor) zal dat wel eigen zijn zeker, natuurlijk op zonder rekening te houden met enige bewegingsonscherpte. Dus in ideale omstandigheden.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hou het maar gerust op 25/5/3; als het dan niet scherp is, zit je er flink naast !

Comment

Verscherpen is niet om een onscherpe of bewogen foto weer goed te maken, maar alleen om effect laagdoorlaat filteren te niet te doen. Dus waarschijnlijk met een D800E en D7100 hoef je het niet eens te gebruiken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De opname van D70 waar ik mee begon hoefde je ook niet te filteren, en ik neem aan de D800E ook niet, maar het ging mij om de meest optimale verhoudingen. De schuiven in NX2 gaan tot 100% terwijl ik hier lees dat er niet hoger gegaan wordt dan een straal van 5%.
              Filteren van foto's die uitfocus zijn of bewegingsonscherpte hebben heeft geen zin.

Comment

Verscherpen van RAW files in NX2 voor D800 zet ik standaard op 2 (max is 10). Daarna zet ik om in Tiff om verder af te werken met CS5. In CS5 in stappen downsizen en telkens iets aanscherpen met telkens een kleinere straal.
                Probleem is dat de foto "full screen" bekeken in NX2 en CS5, niet de werkelijke scherpte van de foto geven. Blijkbaar hebben beide problemen met de grote D800 files en geven nogal wat scherpte verlies bij het downsizen naar een monitor beeld van 1920x1080 pics.
                bij NX2 moet je de foto minstens op x0.5 of beter x1 zetten om de scherpte te kunnen beoordelen, bij CS5 minstens een paar stapjes uitvergroten.
                Een ander probleem is dat het renderen van D800 RAW foto's bij NX2 soms heel lang duurt waardoor de foto niet scherp wordt, je hebt zin om hem weg te gooien en opeens wordt hij toch scherp. Ik denk niet dat het aan de traagheid van de pc ligt (i7 proc/16GB RAM) Ik heb dit een 3tal weken geleden aangekaart bij Nikon en ze zouden het bekijken maar verder nog geen antwoord gekregen.
                Je moet dus er opletten anders heb je de foto teveel verscherpt.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Beertje,
                  De drie schuiven van het onscherpmasker in NX2 lopen van: Intensiteit 0 tot 100; Straal 1 tot 100 en drempel 0 tot 250.
                  Dus met welke schaal bent u bezig.
                  Last edited by Eenbes; 31 maart 2013, 09:57.

Comment

Ik heb het over viewNX2 ik denk dat u het over CaptureNX2 hebt
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ik bedoel Capture NX2, ik gebruik van viewNX2 alleen het transfer deel om beelden van de Geheugenkaart te importeren.

Ik wil hierbij nog opmerken dat je bij het bestanden benoemen in Nikon transfer 2 helaas geen grotere bestands of mapnamen kan intikken dan 15 leestekens incl de spaties.
                      Dit is vaak veel te weinig zodat ik later in de verkenner weer alle foto's een voor een moet herbenoemen.

Comment

Working...
                      X