Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon dilemma - should I stay or should I go?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon dilemma - should I stay or should I go?

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
    Mijn gedacht is : Digitale zoom afzetten bij een nieuwe camera.
    Vergroot alleen de pixels, maar niet het beeld.
    Is het niet beter van, dit gewoon in LR of PS te doen ?.
    Naar wat ik er van begrepen heb, gebruikt hij '1 to 1' de pixels van je sensor hiervoor. M.a.w. gezien de resolutie van je sensor veel hoger is dan de 1080p/i resolutie van een filmpje, kan hij als het ware 'inzoomen' op een stukje van de sensor. Daardoor blijft het beeld even scherp.

De reden waarom dit me interessant leek, is dat je lens dan niet hoeft te zoomen: smoother en minder lichtverlies. Aan de andere kant tegen dat je dit gebruikt sta je toch ergens 'ten velde' en doet de hoeveelheid licht er mogelijk minder toe.

Toen die functionaliteit destijds op de 600D verscheen waren mensen er best enthousiast over, en de teleurstelling leek even groot toen het op de 650D weer verdween (omgekeerde 'innovatie' van Canon). Maar zonder het in de praktijk gebruikt te hebben kan ik me er nog altijd niet erg veel bij voorstellen.

Comment

Die LA-EA2 adapter die Puerto vermeld trouwens net even bekeken - ik heb geen A-mount lenzen maar dat is een indrukwekkend staaltje techniek! Exact wat ik bedoel als ik het over innovatie heb (een SLT PDAF in een adapter proppen!).

Echter, dit triggert een gans andere vraag: de NEX-6 heeft blijkbaar een OSPDAF (on sensor phase detection AF) systeem meegekregen, hoewel dat enkel bij foto's werkt (vind ik terug in recente dpreview). Er bestaan ondertussen ook bruikbare Canon-NEX adapters, die zelfs autofocus ondersteunen. Mijn vraag is nu of de AF in het geval van een NEX-6 met zo'n adapter sneller zal zijn dan bij oudere NEX toestellen (die enkel 'zuivere' contrast AF gebruiken)? Eigenlijk is mijn redenering daarbij een beetje dat die OSPDAF deels biedt wat zo'n LA-EA2 doet, nl. een (zekere mate van) phase detectie toevoegen?

Zever of...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
        Als ik de openingspost even grondig lees dan heb ik meteen zelf een paar vragen. En omdat je graag een uitgebreid antwoord leest, even mijn bedenkingen.

Voor de meesten lijkt het alsof je weet waar je naartoe wil, maar als ik alles eens naast elkaar zet, denk ik het tegenovergestelde en blijf ik met de volgende vraag zitten: Wat wil je bereiken met de aankoop van, erg waarschijnlijk, een dure camera? Waarom denk ik dat precies? De CANON EOS 450D kocht je als een echte camera, of meer waarschijnlijk, omdat die er echt uitziet? Waarom kocht je die camera en heb je er ook wat mee gedaan? Daarna kocht je een Tamron 18-270 mm Di II VC, waarom? En niet veel later een Sigma 50mm f/1.4 lens, waarom? Video en autofocus?? waarom wil je een autofocus bij video? Omdat je gewoon het knopje wilt indrukken en het resultaat met broadcasting quality verwacht? Het vertrouwen in Canon is weg, maar hoeveel vertrouwen had je dan in canon toen je de EOS 450D kocht, en stel je wel terecht de vraag? (persoonlijk vind ik 'vertrouwen hebben in' een merknaam weinig bevattelijk, tenzij het om de service voor en na de aankoop gaat, of de duurzaamheid van een product.) Gebruikers locked in? (Elk merk heeft zijn adaptors) - nu gaat het om canon, maar ik zou je deze vragen evenzeer stellen over nikon, pentax of sony

Eigenlijk maak je je helemaal geen zorgen over het merk. Welke camera je wilt, dat weet je niet goed en welke lens je wilt gebruiken is evenmin duidelijk en misschien niet helemaal belangrijk.

Samengevat lees ik dat je denkt alles na het gelijkheidsteken te kunnen kopen en dat alle variabelen in de voorafgaande vergelijking weinig van belang zijn. Vandaar ook de gevoelens van frustratie ten aanzien van een merknaam, canon in dit geval.

Weet je daarentegen wel wat je zoekt. Je wilt een aanvaardbaar resultaat en je begrijpt ook waarom: dan koop je, bijvoorbeeld, de canon 24-105mm EF L IS USM en ga je opnieuw aan de slag met jouw EOS 450D. (Of een gelijkaardige lens, misschien zelfs tweedehands.) en vanzelf groeit het verlangen naar een betere camera - Vind je voor jezelf geen antwoorden op de waarom vragen, dan ben je inderdaad beter af met een jeduwtophetknopje-verwachtzeerveelvanhetresultaat - enjekrijgtverassendgenoegookdatresultaat - camera, als een uitstekende NEX- of soortgelijke camera. (die zijn ook echt goed, ongeacht de vele vooraf beschreven technische beperking die aan jouw oog en dat van de meesten onder ons, laten we eerlijk zijn, voorbij gaan)

Benieuwd naar het besluit dat je zal formuleren op deze discussie eens je er helemaal uit bent!

Mvg,
        Ik vind een post in dergelijke schrijfstijl zeer moeilijk om op te reageren, dus ik pik er maar links en rechts iets uit (hopelijk tot voldoening - echter ik reken er niet op!). Sommige opmerkingen nemen ook enorme assumpties mee, dus daar ga ik me niet aan wagen (iedereen leest maar in mijn opener wat ze willen, maar het brengt mij niet verder om te reageren op punten die niets met de realiteit te maken hebben).

Mijn EOS 450D werd zoals aangegeven gekocht wegens de geboorte van mijn kinderen. Dan wil je mooie portret en actiefoto's kunnen maken, en ik had als leek (na foto's van familie en vrienden met DSLR's te bekijken) al redelijk snel door dat enkel een DSLR (destijds) een echte stap vooruit zou zijn (tov. compactjes). Kon ik toen al perfect uitleggen dat dit met DOF, bokeh, snelle AF, etc. te maken had? Natuurlijk niet - vandaar ook mijn 'voorzichtige' aankoop van het instapmodel van een bekend merk, met kitlensje.

Vervolgens mijn lenzenkeuze. De Tamron was heel simpel - ik wilde bereik. Eender welke compactcamera heeft een 10x of 15x zoom, en voor buitengebruik volstaat een 18-55mm (m.i.) gewoon niet. Zeker met kinderen zorgt dit er ook voor dat je veel spontanere beelden kan vastleggen. Daarnaast was er de nifty fifty als experiment, echter ik had al snel door dat hier prachtige bokeh (voor mijn standaarden) uit te puren viel. Die bokeh verslaving en grote tevredenheid over het concept van een 50mm snelle prime leidde vervolgens naar de Sigma 50mm f/1.4, omdat ik zelfs als amateur al tegen de beperkingen van de nifty aanliep. Als volgende stappen zie ik een lichtsterke zoomlens (zoals oorspronkelijk vermeld) en op termijn een echte groothoek.

Ben ik met dit alles dan een professioneel fotograaf? Natuurlijk niet. Maar zoals bij alles wat ik doe, heb ik me er wel enigszins in verdiept. Ik kan mijn toestel dus best wel bedienen: ISO, metering, handmatig diafragma en sluitertijd, manuele witbalans, bracketing, AF sensor selectie, etc., etc. - ik weet toch ongeveer wat mijn Canon kan (en dat is veel) en gebruik bijna alles regelmatig. Hoogstwaarschijnlijk niet altijd geheel oordeelkundig, maar terug naar een compact als enige toestel gaat nooit meer gebeuren.

Wat dan weer niet wegneemt dat ik fotografie een 'bewuste actie' vind met zo'n DSLR, en dat hoeft nu ook weer niet altijd per se - soms zorgt dat er nl. voor dat je meer met je toestel bezig bent dan 'in the moment' te zijn. Dus ook een compactje ernaast, maar dan wel een goeie (HX5-V). Echter, daaruit is dan weer het besef gegroeid dat ik evenzeer belang hecht aan mooie filmpjes te maken. Wat dan weer tot de frustraties leidt die in mijn opener verwoord staan, gezien Canon op dat gebied lijkt stil te staan.

Het ideaal is dus: iets wat DSLR-kwaliteit foto's kan maken, DSLR-stijl controle biedt, en tegelijk video's kan schieten met een AF die werkbaar is voor 'point en shoot' (en ja: natuurlijk zal ik af en toe ook eens 'er in duiken' en met shutter speeds en wat nog gaan spelen, maar het punt is dat het ook moet werken wanneer ik daar even geen zin in heb). De rest van de redenering/vraag ga ik hier niet herhalen.

En dus staan we waar we staan... en heb ik ondertussen ook al wat nuttige feedback gekregen hier (van mensen die het blijkbaar wel een iet of wat verstaanbare vraag vonden), waarmee ik nu verder aan de slag kan. Waarvoor dank!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
          Die LA-EA2 adapter die Puerto vermeld trouwens net even bekeken - ik heb geen A-mount lenzen maar dat is een indrukwekkend staaltje techniek! Exact wat ik bedoel als ik het over innovatie heb (een SLT PDAF in een adapter proppen!).

Echter, dit triggert een gans andere vraag: de NEX-6 heeft blijkbaar een OSPDAF (on sensor phase detection AF) systeem meegekregen, hoewel dat enkel bij foto's werkt (vind ik terug in recente dpreview). Er bestaan ondertussen ook bruikbare Canon-NEX adapters, die zelfs autofocus ondersteunen. Mijn vraag is nu of de AF in het geval van een NEX-6 met zo'n adapter sneller zal zijn dan bij oudere NEX toestellen (die enkel 'zuivere' contrast AF gebruiken)? Eigenlijk is mijn redenering daarbij een beetje dat die OSPDAF deels biedt wat zo'n LA-EA2 doet, nl. een (zekere mate van) phase detectie toevoegen?

Zever of...?
          la-ea2 adapter werkt met afzonderlijke AF-sensor zoald bij DSLR/SLT maar welke nu ingebouwd is in de adapter, je krijgt dus op die manier zelfde snel AF systeem als DSLR/SLT, dus je converteert in principe met die adapter nex naar SLT/DSLR. AF met adapter werkt ook in video mode maar wordt gedempt om mooi overgangen te krijgen en de kijker te vrijwaren van hoofdpijn, werkt ook zo met AF systeem van het toestel zelf.
          Dit systeem werkt veel sneller dan alle ingebouwde AF-systemen welke je terugvindt in de nex of andere systeemcamera's.

Van nature heeft de NEX5r en NEX6 een hybride AF systeem, zijnde combinatie van contrast en phase detectie, contrast detectie kun je heel nauwkeurig mee focussen maar is trager.
          PDAF werkt sneller, PDAF ondersteunt in de NEX CDAF en geeft goede tracking opties.
          AF op sensor biedt meer mogelijkheden, voor herkenning en tracking, bvb de nex heeft een functie object tracking, je krijgt kadertje in het midden toestel je point dat naar een onderwerp en het toestel blijft dat onderwerp volgen, ook als het even uit het beeld is verdwenen en ook bij de volgende opname.

PDAF op beeldsensor is trager dan PDAF op sensor, daarom heeft Sony in de a99 (PDAF op beeldsensor)ook nog een aparte PDAF sensor ingebouwd op die manier krijg je het beste van de 2 werelden, razendsnelle AF met daarbij alle mogelijkheden welke AF op sensor biedt. Je hebt op die manier ook een 3d focus systeem waardoor je de focusrange zelf kunt aanpassen. Uiterst handig.
          Last edited by puerte; 30 maart 2013, 10:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            la-ea2 adapter werkt met afzonderlijke AF-sensor zoald bij DSLR/SLT maar welke nu ingebouwd is in de adapter, je krijgt dus op die manier zelfde snel AF systeem als DSLR/SLT, dus je converteert in principe met die adapter nex naar SLT/DSLR. AF met adapter werkt ook in video mode maar wordt gedempt om mooi overgangen te krijgen en de kijker te vrijwaren van hoofdpijn, werkt ook zo met AF systeem van het toestel zelf.
            Dit systeem werkt veel sneller dan alle ingebouwde AF-systemen welke je terugvindt in de nex of andere systeemcamera's.

Van nature heeft de NEX5r en NEX6 een hybride AF systeem, zijnde combinatie van contrast en phase detectie, contrast detectie kun je heel nauwkeurig mee focussen maar is trager.
            PDAF werkt sneller, PDAF ondersteunt in de NEX CDAF en geeft goede tracking opties.
            AF op sensor biedt meer mogelijkheden, voor herkenning en tracking, bvb de nex heeft een functie object tracking, je krijgt kadertje in het midden toestel je point dat naar een onderwerp en het toestel blijft dat onderwerp volgen, ook als het even uit het beeld is verdwenen en ook bij de volgende opname.

PDAF op beeldsensor is trager dan PDAF op sensor, daarom heeft Sony in de a99 (PDAF op beeldsensor)ook nog een aparte PDAF sensor ingebouwd op die manier krijg je het beste van de 2 werelden, razendsnelle AF met daarbij alle mogelijkheden welke AF op sensor biedt. Je hebt op die manier ook een 3d focus systeem waardoor je de focusrange zelf kunt aanpassen. Uiterst handig.
            Dank voor de grondige uitleg, hoewel een aantal zaken me al duidelijk waren (bv. de werking van de LA-EA2). Echter mijn vraag blijft nog steeds of de 'hybride' AF van de NEX-6 en NEX-5R ook zal helpen bij gebruik van adapters die AF ondersteunen (in de aansturing van de lens, niet ingebouwde PDAF zoals de EA2)? Ik denk dat je dat idd beantwoord (ja), maar waarschijnlijk uit gebrekkig inzicht vraag ik me af of de functionaliteit van die hybride AF even goed van toepassing is bij gebruik van adapters?

In theorie lijkt me dit hetzelfde als wat Canon met de 650D/700D met hybride AF doet (ook bijkomende phase detectie punten op de sensor)? Dus als ik het goed heb zal een NEX-6 met adapter en Canon lens zal in theorie even snel zijn als een 650D met diezelfde lens (in LiveView / video) - all other things being equal natuurlijk (vooral snelheid van de hybride AF implementatie op zich)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Maar ik moet het toegeven, die marketing jongens doen het bijzonder goed.
              Toch iemand die het inziet. Ik vergelijk de verkoop DSLRs tegenwoordig graag met de verkoop van microscopen. Als ik dan wat oudere posts lees, dan zie ik een scenario voor mij, waar pseudowetenschappers een heuse discussie onder elkaar aangaan over een toestel, aangeboden in een afdeling die zich niet ver van de afdeling groenten en fruit bevindt. Maar dat inzicht helpt deze topicstarter niet vooruit in zijn redenering. Ik werp ook niet met stenen. Ik stel mij alleen de vraag.
              Om nog even te recapituleren dust44, Sommige opmerkingen nemen ook enorme assumpties mee, dus daar ga ik me niet aan wagen (iedereen leest maar in mijn opener wat ze willen, maar het brengt mij niet verder om te reageren op punten die niets met de realiteit te maken hebben).
              Uw post liet mij toe die assumpties te maken, dat is waarop ik wou inspelen. Maar ik begrijp uw vraag wel en uw antwoord op mijn vraag gaf de nodige toelichting. (Niet iedereen beschikt over het juiste vermogen tot inzicht, mag je dan wel denken) Bovendien denk ik, als ik uw antwoorden later in de discussie lees, we ons in het eerder beschreven scenario bevinden. Milliseconden in de autofocus staan vergelijken? Dan ben je best in staat een eigen antwoord te formuleren op uw vraag in de openingspost. To the point vragen stellen en dan volgt automatisch een gepast antwoord.

Absoluut een terechte vraag over de autofocus en ook wel interessante uitleg van de anderen, gedreven in het voeren van een technische discussie zo te lezen, over de technische aspecten.

(Maar) Een kanttekening die ik wou maken.

Comment

Gisteren trouwens uitgebreid in de Mediamarkt gaan testen (als dank heb ik wat andere kleinigheden meegenomen ). Stonden (o.a.) opgesteld: 600D, 650D, 60D, EOS-M, NEX-5R, SLT-A57, SLT-A65 en RX100. Bijna allemaal met kitlenzen. Mijn (geheel onwetenschappelijke) conclusies:
                • 600D: Prachtige (foto)camera! Voelde onmiddellijk intuïtief en vertrouwd aan, en kwam op alle gebied over als een stap vooruit in vergelijking met de 450D (scherm, snelheid, interface, ook wel bouwkwaliteit). Echter: de autofocus in LiveView is werkelijk om te huilen. Exact zoals ik gevreesd had dus. Voor de hardcore fotograaf zal dit niet uitmaken, maar dit is dus waar Canon het voor mij laat liggen. Rekening houdend met het doelpubliek van deze camera is dit toch echt wel een gebrek.
                • 650D: Ik heb tot 3x toe het verschil in LiveView AF getest (in vgl. met 600D). Ik merk nauwelijks een verschil. OK, hij zal iets sneller 'in de juiste richting' zoeken, wat logisch is gezien de fasedetectie. De 600D gaat soms eerst helemaal de verkeerde richting uit, dat krijg je met deze niet. Echter de finale focus blijft tergend traag, en zat er dan nog vaak naast. Dit was binnen in de winkel, onder TL licht, met kitlens op tele (dus weinig lichtinval in de trage lens, maar dat is net de test natuurlijk).
                • 60D: Te groot. Ik heb ook geen enorme handen, en qua constructie is een 600D/650D ook stevig genoeg. De 'dial' achter op de body is waarschijnlijk zeer handig, maar op zich geen reden om hier voor te kiezen. Was sowieso maar een verre outsider maar valt nu definitief af.
                • EOS-M: Vraagprijs met een kitlensje was 750 EUR; dat was het eerste wat me opviel. OK, een NEX is ook niet goedkoop, maar als je de beperkingen van dit model ziet dan is dit toch onaanvaardbaar duur. Nu goed, dit model stond sowieso niet op de shortlist, ik wilde enkel de AF even testen. Daarbij moet ik dan zeggen dat die beter werkte dan de 650D. Vermoedelijk lag dit aan de lens (ik heb er niet echt op gelet maar waarschijnlijk een STM?). Echter bleef nog steeds ver achter op de 'instant' AF van de Sony's.
                • NEX-5R: Ondanks hybride AF wat minder snel in AF dan de SLT's, maar zeer aanvaardbaar. Je spreekt over een kleine halve seconde (NEX) t.o.v. een fractie van een seconde. De 'funfactor' straalt er ook gewoon van af, zeker met het touchscreen. Een gimmick, maar dan wel een leuke. Shot-to-shot voldoet ook, en de burst mode is indrukwekkend. Echter daar tegenover staat dat ik naar mijn gevoel te diep in menu's moest gaan zoeken om in PASM modi alles terug te vinden wat ik vaak gebruik. Als je dat dan combineert met het gebrek aan viewfinder, dan moet ik hier te veel opgeven tov. een 'echte' EOS (dus geen M).
                • SLT-A57: Indrukwekkend op één detail na. Valt perfect in de hand, zeer goeie 'handling' en interface (ik was er onmiddellijk mee weg), en de snelheid van de AF in LiveView slaat werkelijk alles (quasi instant). Hoewel dat moeilijk te testen valt in die omstandigheden (geen memory cards ), spreekt de in-body stabilisatie enorm aan (en dat ontbreken zowel de EOS'en als de NEX'jes). MAAR (er is altijd een maar), waar de elektronische viewfinder zeker bruikbaar is, is het moeilijk om er enthousiast over te zijn eens je de A65 in je handen gehad hebt.
                • SLT-A65: Groter en duurder zonder dat je echt veel voordelen hebt, meer nog de 24 MP sensor gaat blijkbaar minder goed om met weinig licht dan de 16 MP van de A57 en NEX reeks. Echter, het kwaliteitsverschil van een OLED viewfinder t.o.v. een LCD model is opmerkelijk.
                • RX-100: Leuk speelgoed. Echter bereik van de lens is beperkt en het blijft een duur ding. Zeker geslaagd, maar dan spaar ik liever door voor een NEX (zelfs een 3N of 5R want die hebben ook geen viewfinder) met powerzoom.

Op basis hiervan blijven momenteel twee keuzes over:

1) Een NEX-6 in kit met de powerzoom 18-55 (omwille van filmen en compacte dimensies) en 55-210mm (18-200 is zowel te duur als te groot, en de Tamron ervaring leert me dat beginnen aan 50mm niet echt een groot gebrek is). Kan je krijgen voor 1.050 EUR. Minpunten zijn gebrek aan touchscreen (geen must, maar leuk en de volgende NEX-6 'R` of `N` zal er zeker één hebben) en geen in-body stabilisatie (t.o.v. de STL). Dan ofwel een adapter voor mijn Sigma 50mm f/1.4, of die verkopen en wisselen voor een Sony 50mm f/1.8 en Sigma 30mm f/2.8.

2) Een SLT-A57, als aparte body en daarna rustig naar lenzen kijken (ik heb nog een paar oude Minolta lenzen om te starten). Trade-off hier is natuurlijk de omvang van het toestel, ergens lijkt me dat veel 'bulk' voor weinig reden als je de NEX-6 bekijkt. Daar tegen over staat dat het lenzenaanbod veel groter (en goedkoper) is, echter mijn Canon lenzen kan ik hier natuurlijk niet recupereren (als ik dat al zou willen). Wat me vooral tegenhoudt is het gebrek aan OLED viewfinder. Dan maar de A58 zou je denken (wel met OLED), maar die zet op verschillende andere gebieden een stap achteruit (vooral geen 1080/60p, en ook een kleiner en lager resolutie scherm).

Het lijkt alsof Sony met de A58 bewust ruimte probeert te laten om de opvolger van de A65 meer te differentiëren, dus misschien is het goed om daar op te wachten. Echter dan spreken we weer over een groter en (nog) duurder toestel. Wat me dan weer richting de NEX-6 drijft. Ik ga er nog eens een nachtje (of 2-3) over slapen, maar de richting begint duidelijk te worden.

Comment

Milliseconden in de autofocus staan vergelijken?
                  Die 'milliseconden' zijn ondertussen zelf getest en blijken een zeer significant verschil te maken (voor mij persoonlijk, maar lees er ook gerust de talloze reviews op na waar men over trage video AF bij Canon spreekt).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
                    Dank voor de grondige uitleg, hoewel een aantal zaken me al duidelijk waren (bv. de werking van de LA-EA2). Echter mijn vraag blijft nog steeds of de 'hybride' AF van de NEX-6 en NEX-5R ook zal helpen bij gebruik van adapters die AF ondersteunen (in de aansturing van de lens, niet ingebouwde PDAF zoals de EA2)? Ik denk dat je dat idd beantwoord (ja), maar waarschijnlijk uit gebrekkig inzicht vraag ik me af of de functionaliteit van die hybride AF even goed van toepassing is bij gebruik van adapters?

In theorie lijkt me dit hetzelfde als wat Canon met de 650D/700D met hybride AF doet (ook bijkomende phase detectie punten op de sensor)? Dus als ik het goed heb zal een NEX-6 met adapter en Canon lens zal in theorie even snel zijn als een 650D met diezelfde lens (in LiveView / video) - all other things being equal natuurlijk (vooral snelheid van de hybride AF implementatie op zich)?
                    Een gewone DSLR lens is niet geschikt voor CDAF, om optimaal te werken met CDAF heb je een lens nodig met ingebouwde stappenmotor, canon heeft momenteel voor zover ik weet 1 DSLR lens samen met de 650d op de markt gebracht welke geschikt is voor PDAF en CDAF, theoretisch gezien zou die lens op NEX6 zelfde moeten werken zoals een E-mount (NEX) lens, maar hoe die lens in praktijk zich gedraagt heb ik geen weet van. Maar alle andere EF(s) lenzen gaan zekers traag focussen te vergelijken met LV mode bij canon en nikon. (ook op NEX6)
                    Zeer snelle AF heb je momenteel enkel met AF-sensor ingebouwd in adapter (LA-EA2). Daar zijn geruchten dat sommige fabrikanten gelijkaardige adapters als LA-EA2 voor Canon lenzen op de markt zouden brengen maar ik heb geen concrete aanwijzingen die dat bevestigen, ik twijfel daaraan vermits SLT systeem gepatenteerd is.

Voor de meeste focus situaties is AF van NEX6 meer dan voldoende,en in aantal situaties beter dan van DSLR, bvb daar waar je gebruik kunt maken van object tracking , face recognition en detection.
                    Daarbij heb je zeer goede MF en DMF ondersteuning (ook met adapter) wat in aantal situaties toelaat van nauwkeuriger te focussen dan met AF van DSLR. Je vindt die functies ook terug in SLT maar dan gecombineerd met zeer snelle AF.

Voor PASM functie hoef je volgens mij niet in MENU te duiken ook niet met NEX5r, op NEX 6 heeft men daar een aparte draaiknop voor geïnstalleerd zoals op DSLR maar vind ik trager dan via NAV-selector zoals op NEX5. Maar in beide gevallen hoef je niet in de menu's te gaan.
                    Bediening NEX is zeer snel voor de meeste belangrijke functies, is allemaal zeer doordacht, je moet wel even de tijd nemen om alle mogelijkheden of de filosofie erachter te leren kennen, is minder vanzelfsprekend in het begin. Daarbij heb je de mogelijkheid toestel te personaliseren naar eigen behoeften, zalig om mee te werken.
                    NEX 6 is een zeer handig toestel, zeer aangenaam om mee te werken maar is niet goedkoop toz van DSLR/SLT.
                    NEX5r kun je optioneel zoeker kopen, als je NEX5r registreert krijg je waarschijnlijk voucher van 30% op accessoires geldig tot einde van het jaar.
                    Last edited by puerte; 31 maart 2013, 14:46.

Comment

flapperende spiegel maakt dat je nog altijd met OVF moet werken en dat je niet over alle faciliteiten welke EVF te bieden heeft kunt beschikken, allemaal teveel om op te noemen.
                      OVF maakt dat er nog een spiegel aanwezig is en niet ongekeerd.
                      De faciliteiten zullen mij m'n reet roesten.

Comment

=Dust44;3834418]Gisteren trouwens uitgebreid in de Mediamarkt gaan testen (als dank heb ik wat andere kleinigheden meegenomen ). Stonden (o.a.) opgesteld: 600D, 650D, 60D, EOS-M, NEX-5R, SLT-A57, SLT-A65 en RX100. Bijna allemaal met kitlenzen. Mijn (geheel onwetenschappelijke) conclusies:
                        Doe ik ook regelmatig.. verschillende Camera's uitproberen bij Mediamarkt of Saturn... echter help dit alleen maar om een eerste indruk te op te doen en kan soms misleidend zijn als je teveel camera's samen vergelijkt

600D: Prachtige (foto)camera! Voelde onmiddellijk intuïtief en vertrouwd aan, en kwam op alle gebied over als een stap vooruit in vergelijking met de 450D (scherm, snelheid, interface, ook wel bouwkwaliteit). Echter: de autofocus in LiveView is werkelijk om te huilen. Exact zoals ik gevreesd had dus. Voor de hardcore fotograaf zal dit niet uitmaken, maar dit is dus waar Canon het voor mij laat liggen. Rekening houdend met het doelpubliek van deze camera is dit toch echt wel een gebrek.
                        Camera is vergelijkbaar kwa omvang en knoppen lay-out met je 450 (min of meer).. da's logisch.. het is een XXXD serie.
                        Ik geef je gelijk wat AF betreft in LV. Gewoonweg te traag.
                        Filmen met pre-focus zoals ik zelfbij mijn 5D2 deed, is de boodschap.. dus niet zo handig... maar niet onmogelijk en soms werkt dit sneller.

650D: Ik heb tot 3x toe het verschil in LiveView AF getest (in vgl. met 600D). Ik merk nauwelijks een verschil. OK, hij zal iets sneller 'in de juiste richting' zoeken, wat logisch is gezien de fasedetectie. De 600D gaat soms eerst helemaal de verkeerde richting uit, dat krijg je met deze niet. Echter de finale focus blijft tergend traag, en zat er dan nog vaak naast. Dit was binnen in de winkel, onder TL licht, met kitlens op tele (dus weinig lichtinval in de trage lens, maar dat is net de test natuurlijk).
                        Idem als 600D , LV traag en geen verbetering zichtbaar. Weinig innoverend.

EOS-M: Vraagprijs met een kitlensje was 750 EUR; dat was het eerste wat me opviel. OK, een NEX is ook niet goedkoop, maar als je de beperkingen van dit model ziet dan is dit toch onaanvaardbaar duur. Nu goed, dit model stond sowieso niet op de shortlist, ik wilde enkel de AF even testen. Daarbij moet ik dan zeggen dat die beter werkte dan de 650D. Vermoedelijk lag dit aan de lens (ik heb er niet echt op gelet maar waarschijnlijk een STM?). Echter bleef nog steeds ver achter op de 'instant' AF van de Sony's.
                        Zoals ik al eerder schreef en ook volkomen met je eens ben... gewoon te duur alhoewel deze camera al tegen promotieprijzen aangeboden werd in sommige winkels (rond 500 euro met 18-55).
                        Kamera-exspress nu 650 met kit en flitser.
                        LV mag dan beter zijn dan voorgaande DSLR's van Canon.. blijft rete-traag.
                        Goed LCD scherm.

NEX-5R: Ondanks hybride AF wat minder snel in AF dan de SLT's, maar zeer aanvaardbaar. Je spreekt over een kleine halve seconde (NEX) t.o.v. een fractie van een seconde. De 'funfactor' straalt er ook gewoon van af, zeker met het touchscreen. Een gimmick, maar dan wel een leuke. Shot-to-shot voldoet ook, en de burst mode is indrukwekkend. Echter daar tegenover staat dat ik naar mijn gevoel te diep in menu's moest gaan zoeken om in PASM modi alles terug te vinden wat ik vaak gebruik. Als je dat dan combineert met het gebrek aan viewfinder, dan moet ik hier te veel opgeven tov. een 'echte' EOS (dus geen M).
                        Hier treed ik je ook volledig bij.. AF van de Nexen zijn verre van traag en ik zou ook min of meer een halve sec. schatten.
                        5R Body is ongelooflijk compact en kleiner dan mijn OMD EM5 rekening houdend met de grotere 1.5 sensor ..
                        Menu's .. eens je die van buiten kent ga je daar blindelings in.. maar vraagt enige gewenning.
                        Idd geen EVF

SLT-A57: Indrukwekkend op één detail na. Valt perfect in de hand, zeer goeie 'handling' en interface (ik was er onmiddellijk mee weg), en de snelheid van de AF in LiveView slaat werkelijk alles (quasi instant). Hoewel dat moeilijk te testen valt in die omstandigheden (geen memory cards ), spreekt de in-body stabilisatie enorm aan (en dat ontbreken zowel de EOS'en als de NEX'jes). MAAR (er is altijd een maar), waar de elektronische viewfinder zeker bruikbaar is, is het moeilijk om er enthousiast over te zijn eens je de A65 in je handen gehad hebt.
                        Compacte body... voor de rest kan ik je hier niet in tegenspreken.. volledig mee eens

SLT-A65: Groter en duurder zonder dat je echt veel voordelen hebt, meer nog de 24 MP sensor gaat blijkbaar minder goed om met weinig licht dan de 16 MP van de A57 en NEX reeks. Echter, het kwaliteitsverschil van een OLED viewfinder t.o.v. een LCD model is opmerkelijk.
                        Zelfde EVF als A77 en wat de Sensor betreft zou deze idd minder goed omgaan met weinig licht.
                        Ik heb hem zelf niet geprobeerd maar verschil zou te verwaarlozen zijn als je foto's bekijkt op zelfde grootte dan de 16 mp toestellen. (voorbeelden genoeg van te vinden)

RX-100: Leuk speelgoed. Echter bereik van de lens is beperkt en het blijft een duur ding. Zeker geslaagd, maar dan spaar ik liever door voor een NEX (zelfs een 3N of 5R want die hebben ook geen viewfinder) met powerzoom.
                        Beste compact camera die op de markt is als je de afmetingen in acht neemt.
                        Ik heb hier enkele voorbeelden liggen (met eigen kaartje) die ik ook geprobeerd heb via Saturn winkel en ben vrij verrast.

Voor mij de voornaamste reden dat ik voor M43 (OMD) gegaan ben.
                        Zoals je zelf zei.. compromissen en daarmee ga ik ook gedeeltelijk akkoord.

Ik wil compactheid (zeer persoonlijk) .. een OMD is zeer compact.. ik heb destijds nog getwijfeld tussen een Nex 7 en de OMD.
                        De Nex 7 en 6 zijn fijne toestellen, de lenzen zijn minder compact (dit was echt mijn vereiste) (en ook de MOV. videobestanden die voor mij gemakkelijker werken)
                        De 24 1.8 en de nieuwe aangekondigde Zeiss lenzen trekken zeker mijn aandacht maar zijn niet echt meer klein te noemen.
                        De OMD met 12 2.0, de 17 1.8, de 45 1.8, 60 2.8 macro en zelfs de Samyang 7.5 is een zeer lichte en kleine combinatie, ook al is die Grip die je kan bijkopen handig.. ik hou het zo compact mogelijk.
                        Ik heb ook de 75 1.8 die uitstekend is maar die ik eigenlijk al te zwaar vind naar mijn normen en om die redenen wil ik deze misschien van de hand doen.

Video is zeer goed, AF supersnel... een zeer goede EVF die niet vertraagd en geen ruis weergeeft in donkere situaties en erg kleurgetrouw is. Resolutie niet zo hoog dan de Sony's maar meer dan aanvaardbaar.
                        Ik zou de OMD zeker eens uitgebreid aan de tand voelen.. ik was eerst ook niet echt voorstander van de OMD .. dus het kan verkeren. (het kon evengoed een NEX geweest zijn)

Het is gewoon allemaal een persoonlijke kwestie, de OMD is niet perfect, een NEX is dat ook niet... er is altijd wel iets om op te vitten.
                        Welk toestel je ook kiest...ook al is dat wel of niet goed voor een ander.. het belangrijkste is dat je u vermaakt met je toestel en plezier beleeft in je fotografie.
                        En of je nu een DSLR, SLT, Systeemcamera, Midden-formaat hebt maakt hier niets uit.. kies voor jou wat je het beste bij je past.. een ander moet dat niet beslissen.
                        Het kan zijn dat nu iemand een grote fan is van NEX of M43 maar volgend jaar van gedacht is veranderd en weer andere argumenten heeft om terug een DSLR of iets anders te kopen.
                        Situaties, levensstijl, mensen veranderen... veel zaken die onze keuze's bepalen.
                        Last edited by Funcky; 1 april 2013, 11:42.
                        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Als je teveel camera's in winkels gaat uitproberen loop je het risico overhaaste conclusies te trekken.
                          Zo kan je systeemcamera's omschrijven (OLY, Nex, Pana) als "de betere" wat betreft AF voor video.
                          AF van de Canon DSLR's zijn traag en minder geschikt... toch zie ik daar geen reden in om ze niet voor video te gebruiken.
                          Zoals ik al eerder gezegd heb.. voor video maak ik eerst een pre-focus met mijn 5D2... de 5D2 kan je een pre-focus voorkeur instellen tussen CDAF en PDAF.
                          Bij video staat bij mij altijd PDAF ingesteld waarmee ik dan ook een pre-focus doe .. en dat gebeurd razendsnel (LCD scherm valt wel een fractie uit).
                          Als je genoeg scherptediepte hebt is Pre-focussen een goede manier. Ik vind het minder storend dat er een onderwerp dat je filmt even uit focus gaat dan het jagen op de juiste AF zoals bijvoorbeeld in dit filmpje terug te vinden op 6 minuten http://www.youtube.com/watch?feature...v=GDnbAHKueAo#!

Hier nog een filmpje met een duidelijk verschil in Video .. de uitstekende Fuji Xpro 1 (voor foto's) vs de OMD. FPS van OMD is vloeiender en AF is dag en nacht verschil http://www.youtube.com/watch?feature...&v=J-wnypCNFhk

Reviewers zoals deze http://www.digitalrev.com gebruiken bijna altijd de 5D2 of 5D3 voor hun videoreviews... ik zie voor dit soort filmpjes maar weinig problemen wat AF betreft.
                          Wat ik wel een verschil vind .. dat is dat je met de Canon een Combo bij hebt van om en bij de 2 kg terwijl dit bij de OMD maar één derde bedraagt.
                          Een M43 is uiteraard geen FF camera.. maar ik heb het er na jaren D(SLR) fotograferen er gewoon niet meer voor over om hiermee altijd mee rond te sleuren.

OVF van DSLR is uiteraard niet bruikbaar om te filmen en moet je idd LCD achteraan gebruiken, met Systeemcamera blijf je gewoon door de zoeker kijken waarbij Foto's trekken en filmen in één handeling samenvallen.
                          Ik vind het daarom nog niet storend dat ik mijn hoofd moet afwenden om met mijn 5D2 te filmen maar geef wel toe dat het gemakkelijker is met mijn OMD.

Maar laat dit geen signaal zijn om resoluut voor een systeemcamera te kiezen..das niet mijn bedoeling.. ik begrijp best dat er mensen zijn waar een DSLR voor hun de beste keuze is.
                          Alleen al bijvoorbeeld voor vogelfotografie heeft Canon (of NIKON) het superieure materiaal tegenover OLY/Pana..
                          Voor degenen die denken dat een M43camera en 100/300 (eq. field op het lange eind 600mm) een vergelijking kan door staan met een Canon 5D3 en 600 F4.... niet dus
                          De fysische eigenschappen van deze laatste daar kan je gewoon niet omheen.
                          Last edited by Funcky; 1 april 2013, 13:33.
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

DSLR's zijn nu eenmaal niet geschikt voor video zonder investering in extra materiaal als je je niet wil beperken tot vrij statische opnames.
                            -AF is praktisch niet bruikbaar
                            -manuele focus gaat ook niet want op een klein LCD scherm kun je niet scherpstellen, gaat ook niet met sommige systeemcamera's, is wel mogelijk met toestellen die beschikken over focus peaking functie
                            -opklapbaar LCD scherm is een noodzaak zekers als je de zoeker niet kunt gebruiken zoals op DSLR
                            -hoge frame rate, 50 volle beelden per seconde in full HD mode, geeft niet enkel betere beeldkwaliteit maar ook meer mogelijkheden
                            -etc..

meest geschikt voor video zijn de sony SLT toestellen (geen opklappende spiegel) en de systeemcamera's met focus peaking optie en object tracking mogelijkheden tijdens video.

Comment

DSLR's zijn nu eenmaal niet geschikt voor video zonder investering in extra materiaal als je je niet wil beperken tot vrij statische opnames.
                              -AF is praktisch niet bruikbaar
                              -manuele focus gaat ook niet want op een klein LCD scherm kun je niet scherpstellen, gaat ook niet met sommige systeemcamera's, is wel mogelijk met toestellen die beschikken over focus peaking functie
                              -opklapbaar LCD scherm is een noodzaak zekers als je de zoeker niet kunt gebruiken zoals op DSLR
                              -hoge frame rate, 50 volle beelden per seconde in full HD mode, geeft niet enkel betere beeldkwaliteit maar ook meer mogelijkheden
                              -etc..

meest geschikt voor video zijn de sony SLT toestellen (geen opklappende spiegel) en de systeemcamera's met focus peaking optie en object tracking mogelijkheden tijdens video.
                              Er bestaat zoiets als "Magic Lantern". Is gratis en werkt bij zowat alle Canon DSLR's. Eén van de functies van Magic Lantern is focus peaking... 50 FPS is niet per sé beter. Ik heb hier video's liggen die 60 FPS zijn en ik vind zo'n video's heel irritant om naar te kijken. Het beeld is gewoon TE SOEPEL waardoor het onnatuurlijk/fake overkomt. Nee, geef mij dan maar 24 of 30 FPS.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                                50 FPS is niet per sé beter. Ik heb hier video's liggen die 60 FPS zijn en ik vind zo'n video's heel irritant om naar te kijken. Het beeld is gewoon TE SOEPEL waardoor het onnatuurlijk/fake overkomt. Nee, geef mij dan maar 24 of 30 FPS.
                                Absoluut mee eens.

Comment

Working...
                                X