Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon dilemma - should I stay or should I go?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon dilemma - should I stay or should I go?

Een goeie drie jaar geleden (kerst 2009) kocht ik me een Canon EOS 450D. Ik wilde al lang een 'echte' camera, eigenlijk al sinds mijn zoontje geboren was, en met een tweede op komst was het tijd om de knoop door te hakken. Omdat het mijn eerste stap in de wereld van de fotografie was, koos ik voor een scherp geprijsde 450D met kit lens. De 1000D als echte instapper leek me iets waar ik later spijt van zou krijgen, en de stap naar de 500D was aantrekkelijk maar toch wat duur.

Ik wist op voorhand dat ik de kit lens niet zou blijven gebruiken, maar wilde wat meer tijd om te ontdekken wat het dan wel moest zijn. De 'nifty fifty' was te mooi om laten liggen, dus die kwam er ook snel bij, samen met een Speedlite 270EX en een LowePro Slingshot tas. Net voor de (eerste gebruiks-) zomer werd dan een Tamron 18-270mm Di II VC aangeschaft. De sindsdien laatste aanschaf, anderhalf jaar geleden, was een Sigma 50mm f/1.4 (de nifty fifty werd vaak gebruikt wegens 'bokeh love' en dit leek me de meerprijs waard - wat het ook was).

Sindsdien heb ik vaak zitten kijken naar lenzen zoals de Tamron 17-50mm f/2.8 VC en Sigma 17-50mm f/2.8 OS, m.a.w. lichtsterke, gestabiliseerde standaard zoomlenzen. Echter, sinds de EOS 650D ben ik beginnen twijfelen aan mijn 'geloof' in Canon. Ik had namelijk altijd gedacht dat Canon op een dag wel met een EOS zou komen die ook qua videofunctionaliteit mij, als amateur, tevreden kon stellen. Dan heb ik het vooral over een goeie/bruikbare autofocus. Ik besef ook dat dit 'in se' niet compatibel is met de spiegelreflex techniek, maar Canon moest toch genoeg R&D budgetten hebben om daar een mouw aan te kunnen passen. Echter toen kwam de 550d, de 600D, en zelfs de 650D die met zijn 'hybride' AF nog altijd een compromis bleek te zijn. Ondertussen zette Sony met zijn SLT en NEX reeksen nieuwe standaarden op videogebied. Maar er bleef nog altijd een volgende model om op te hopen, de onvermijdelijke 700D bijvoorbeeld.

Echter, die is nu net gelanceerd, en blijkt dat Canon blijkbaar de spreekwoordelijke 'end of the road' bereikt heeft met zijn amateur EOS-reeks. Een nieuwe mode-draaiknop, live-preview van effectjes en een iets grotere hybride-AF area. Dat alles voor een prijs van 700 EUR, m.a.w. 150 EUR meer dan de 650D. En daar moesten we dan een jaar op wachten? Was het nu nog enkel het gebrek aan vooruitgang geweest op videogebied, tot daar aan toe. Maar de ganse reeks staat nu gewoon stil.

Sinds die aankondiging ben ik beginnen nadenken. De drie opties die ik zie zijn:

1) Toch maar weer een Canon EOS. Gegeven de lenzen en flitser die ik al heb, een 'logische' keuze. De 700D valt dan al zeker af, en het nut van een 100D zie ik ook niet in (AF met slechts 1 cross-sensor voor 650 EUR, en gegeven de lenzen die ik heb blijft het een 'bakbeest' - zelfs ondanks de afslankkuur). Blijven de 600D en 650D. Normaal gezien een no-brainer: 75 EUR extra voor betere AF (9x cross), touchscreen, extra ISO, stereo microfoon en hybride AF. Echter, in de praktijk lijkt de 3-10x digitale zoom van de 600D me uiterst handig: zoom zal meestal buiten nodig zijn, dus met een hoge f/ mijn Tamron op 18mm (geen DOF en dus geen focus issues) en digitaal zoomen maar. Lijkt me in de praktijk mogelijk handiger dan de hybride AF van de 650D? Echter, het vertrouwen in Canon is weg - ik wil mee met de tijd, en Canon lijkt vooral te denken dat ze hun gebruikers 'locked in' hebben via historische investeringen in lenzen en accessoires. Voor de pro's zullen ze er altijd zijn, maar amateurs als mij lijken ze te hebben opgegeven? Anderzijds: ik ben doorheen die jaren zeer tevreden geweest over mijn 450D, en heb er een prachtige (voor mijn normen) fotocollectie mee aangelegd.

2) Bij de EOS 450D blijven en het nog een jaartje of twee bezien. Daarnaast een nieuwe compact camera aanschaffen als vervanger van mijn Sony HX5V. Die laatste werkt nog steeds volledig naar wens, met veel slimme software functionaliteit (panorama, HDR, burst, etc.) en goeie videokwaliteit. Maar het is natuurlijk een toestel wat enkel met veel ISO en een 'trukendoos' (low light modes) bij weinig licht werkt, en op bokeh moet je al helemaal niet rekenen. In dit scenario dacht ik aan een Sony RX100 (wel duur), of een Panasonic Lumix LX-7. Probleem: het vertrouwen in beterschap bij Canon is minimaal, wat betekent dat ik toch nog 2 jaar vast hang aan de 450D terwijl ik toch geen lenzen meer wil kopen tot er terug wat innovatie komt. Vraag is ook wat dit me brengt: eigenlijk wil ik vooral dat mijn 'lenzencamera' ook goed kan filmen, zodat er meer rendement is wanneer ik besluit hem mee te zeulen. Het filmvoordeel van een RX100 t.o.v. een HX5V lijkt me bovendien marginaal, als ik reviews en Youtube vergelijkingen (met recentere HX modellen) mag geloven. Bovendien zal een 'supercompact' er vooral voor zorgen dat ik de 450D altijd thuis zal laten. Maar tegelijk zal hij me niet bieden wat de 450D met Sigma 50mm f/1.4 of Tamron 18-270mm kan.

3) De EOS 450D en alle toebehoren buiten, en iets nieuws in de plaats - met daarnaast de HX5V als backup (die is toch nauwelijks nog iets waard, dus het verkopen niet waard). Ik heb het altijd voor Sony gehad, en Micro 4/3s lijkt me te veel een compromis (sensor grootte). De Nikon J/V1 is ook niet overtuigend (dan liever een RX100). De EOS-M met pancake, flash en converter kost 750 EUR, voor een camera zonder viewfinder noch kantelbaar scherm, die nog steeds log zal zijn (met mijn lenzen) en even traag focust als een 650D (in video! - veel trager in foto). Dus een SLT of een NEX blijft over. Elk heeft z'n voordelen - de NEX kan (met de juist lens) zeer 'pocketable' zijn, echter de SLT heeft een veel uitgebreider (en goedkoper) lenzenaanbod. Specifiek spreken vooral de SLT-57 en NEX-6 me aan, hoewel ik bij die eerste misschien eerst een nieuwere versie met OLED viewfinder zou afwachten.

Om een lang verhaal kort te maken: de opties (en subopties: 600D/650D vs RX100/LX-7 vs SLT-A57/NEX-6) staan in volgorde van 'aantrekkelijkheid', maar ook van praktisch ongemak (materiaal moeten verkopen, nieuw toestel leren) en kostprijs. Hoewel niemand natuurlijk voor mij kan kiezen, vraag ik me af hoe anderen hier tegen aan kijken, en of ik de enige ben die met het idee speelt Canon vaarwel te zeggen?
    Last edited by Dust44; 24 maart 2013, 23:08.

Re: Canon dilemma - should I stay or should I go?

Ik heb afgelopen zomer op het punt gestaan om over te stappen naar Nikon, maar nadat ik enkele Nikon modellen (D3100, D5100, D90 en D7000) in mijn handen gehad heb, staat mijn besluit vast. Ik stap niet over. Ik wilde vooral overstappen vanwege de superieure exmor sensoren, maar de Nikon camera's voelden gewoon niet prettig aan in mijn handen (dit is wel erg persoonlijk). En op termijn zijn de lenzen gewoon belangrijker dan de body. En daar is Canon, mijn inziens, nog altijd zeer goed in.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Simpel antwoord lijkt me ; Als je het met Canon nie kan zal je het met Nikon ook nie kunnen !

Hetgeen ik uit je uitleg begrijp ; je zoekt iets compact maar met deftige beeldkwaliteit voor foto en video en de mogelijkheden van een videocamera met snelle AF tijdens het filmen ?

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Je probleem iets compacter beschrijven, kan betere oplossingen geven. Ik ga zo'n verhaal niet lezen om er echt iets uit te halen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Simpel en kort: Gewoon die tamron-lens kopen en de kwaliteit van je foto's gaat al een stuk vooruit, ook op de 450.

Comment

Ik sluit me aan bij hjanssen, veel te omslachtige beschrijving en kunt daar niks concreet uithalen.
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
              Een goeie drie jaar geleden................

Om een lang verhaal kort te maken:
              dat had inderdaad beter geweest.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb altijd Sony gehad en moet zeggen dat ik heb gedacht om over te stappen naar Canon. Het slide show effect bezorgt me soms moeilijkheden bij het tracken van een bewegend onderwerp. Uiteindelijk heeft het dynamisch bereik (vd a77 tov 7d) , de hogere resolutie vd sensor en de in-body stabilisatie mij toch doen besluiten bij Sony te blijven.

Ikzelf heb de RX100 die ik gebruik samen met de a77 + tamron 200-500. De RX100 vervangt eigenlijk de 16-50/2.8 en wordt ook gebruikt voor de 'spelende kinderen' en om herinneringen vast te leggen.
                Video gaat met de RX100 iets beter vanwege de digitale zoom die je niet hoort en heel geleidelijk verloopt.

Uiteindelijk gaat een dslr nog altijd beter presteren (op fotogebied) dan eender welke compact, en zeker met een kwaliteitslens. Voor sport/actie is een dslr ook veel meer geschikt.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik heb het wel gelezen. En ik denk, persoonlijk, dat u een van diegenen bent
                  die denken dat er zoveel verschil bestaat tussen al die toestellen. Gewoon een
                  Tamron 17-50 2.8 kopen. Of nog beter, een Canon 17-55 2.8. En u zult door
                  niet velen overtroffen worden.
                  Maar ik moet het toegeven, die marketing jongens doen het bijzonder goed.

Comment

Wel, ik hou van mensen die hun probleem uitleggen. Hoeveel mensen komen hier niet en beginnen met 1 enkele vraag: Is dit een goeie camera? Zou deze lens geschikt zijn voor mij?

Komt er dan eindelijk eentje voorbij die duidelijk zijn onderzoek heeft gedaan en dan wordt het nog niet gelezen. Rare mensen hier.
                    Ik volg Doudeke in zijn advies, een prima lens die Tamron

Comment

Tja... Lastige keuze.

Werkt je 450D nog steeds perfect? Als je nu een lens koopt en je 450D begeeft het over een aantal maanden, moet je alsnog een nieuwe Canon body kopen. Denk daar dus ook aan als je beslist bij Canon te blijven. Heb je al naar de 60D gekeken? Op zich een zeer degelijk toestel en toch een niveau boven de xxxD reeks. Voor film zit je dan nog steeds niet goed.

Als je echt wilt filmen & foto's trekken met hetzelfde toestel kijk dan eens naar Olympus OM-D, Panasonic GH-3, Sony Nex-6, ... Dit is natuurlijk niet de goedkoopste oplossing, maar je hebt dan wel een toestel waar je enorm veel mee kunt doen. In 1e instantie kan je dan zelfs nog je canon lenzen blijven gebruiken (via een adapter). Op termijn kan je dan volledig overstappen.

Goed luck met je keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Wel, ik hou van mensen die hun probleem uitleggen. Hoeveel mensen komen hier niet en beginnen met 1 enkele vraag: Is dit een goeie camera? Zou deze lens geschikt zijn voor mij?

Komt er dan eindelijk eentje voorbij die duidelijk zijn onderzoek heeft gedaan en dan wordt het nog niet gelezen. Rare mensen hier.
                        +1

Er is niks mis met de post van Dust44. Hij gebruikt zelfs mooi alinea's wat de leesbaarheid enorm bevordert.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                          +1

Er is niks mis met de post van Dust44. Hij gebruikt zelfs mooi alinea's wat de leesbaarheid enorm bevordert.
                          Ik heb mijn best gedaan . Zelf kom ik ook niet op forums om eindeloze reeksen posts van 2 lijntjes te lezen die me niets bijbrengen, bv. van mensen die reageren dat iemand anders een te lange post geschreven heeft . Integendeel, niets doet me meer plezier als iets te lezen wat we aan het denken zet, of me iets bijleert.

Maar goed, uiteindelijk toch zeer nuttige feedback. Een RX100 als aanvulling naast een DSLR (Alex606) is idd mooie combo - op zich wel evident maar goed om het te horen van iemand die het ook toepast. Echter mijn lenzen zijn misschien minder geschikt voor die combo. Verder adviezen om voor de Tamron f/2.8 te gaan - zeker akkoord dat dat een mooie lens zou zijn, maar het lost mijn videoprobleem niet op? Tenslotte Gandalf die aan het denken zet: wat als die 450D het begeeft - hoewel, zou het toch 100K clicks moeten volhouden (ik zit aan 12K denk ik)?

Een EOS 60D heb ik idd ook bekeken, maar dat leek me uiteindelijk een mindere keuze dan de 600D/650D. Ik heb eigenlijk nooit klachten gehad over de ergonomie van mijn 450D (zo een 'advanced' user ben ik nu ook niet), en het touchscreen van de 650D lijkt me nuttiger (moet ik echter dringend eens uitproberen). Echter wat me bij de 60D, naast het extra gewicht, vooral tegenhoudt, is dat hij noch hybride AF, noch de digital 3-10x zoom biedt (enkel 'crop 640' maar dat is magertjes). Dus om volledig te zijn (ik ga het weer mogen horen): de 60D werd overwogen maar te licht (zwaar? ) bevonden.

Het idee van Canon lenzen op een NEX met adapter boeit me wel. Wat kost zoiets? En belangrijker, hoe werkt dat op gebied van focus? Die zgn. 'peaking' mode (heeft een NEX die?) gebruiken en met de hand scherpstellen, of...? Werkt zoiets snel/betrouwbaar?

Comment

Toch nog even deze vraag naar voor schuiven:

Echter, in de praktijk lijkt de 3-10x digitale zoom van de 600D me uiterst handig: zoom zal meestal buiten nodig zijn, dus met een hoge f/ mijn Tamron op 18mm (geen DOF en dus geen focus issues) en digitaal zoomen maar. Lijkt me in de praktijk mogelijk handiger dan de hybride AF van de 650D?

Heeft iemand ervaring met de digitale zoom van de 600D, en hoe je dat in de praktijk gebruikt? Zelfde vraag voor de 650D en zijn hybride AF? Van die laatste heb ik filmpjes op Youtube gezien, kan niet zeggen dat ik daar door overtuigd werd (stelt niet scherp tot je stilstaat, en dan 1-2 sec wachten). Maar misschien zijn dat artificiële voorbeelden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht

In zekere zin heb je gelijk,
                              Maar er zitten gewoon veel teveel elementen in de post om die in één ruk te behandelen of een discussie over te voeren.
                              De prima Tamron lens die er slechts ééntje van is ... daarover alleen kun je al een discussie op zich over voeren.
                              TS heeft zo zijn oordeel over bepaalde toestellen en mogelijkheden waaronder b.v video, AF, betere NEX EVF enz... enz... de lijst is oneindig in zijn post... (al dan terecht of niet) dus ni mogelijk om op alles in te gaan dan zou je een post hebben van 10 bladzijden en Ts zou der nog niet wijzer van worden.

Je verwijt anderen van "Rare" mensen en zelf kom je af met één elementje uit de geplaatste post... n.l. de "Tamron".. das ook niet hetgeen Ts wil horen.

Ik heb Ts zijn Post volledig gelezen .. daar gaat het niet om. Ik heb immers ook nergens geschreven dat ik zijn post niet gelezen heb..

Maar om on-topic te blijven en te antwoorden op zijn feitelijke vraag "Canon verlaten of niet"

Gezien dat Ts M43 teveel Compromis vindt (niet correct) naar zijn wensen, is een overstap naar een Sony Nex Camera (wat in zijn smaak en wensen ligt) misschien de meest voor de hand liggende keuze. (NEX 6/7 of NEX 7 met nieuwe EVF) vanwege de goede video-eigenschappen en mogelijkheid compact op stap te gaan met bepaalde lenzen.

Indien hij geen overstap wil maken naar ander merk is een 600D een goede keuze vanwege de Lenzen en toebehoren die hij al in het bezit heeft en ook de voor relatief lage prijs dat het toestel aangeboden wordt. (tegenover de 700D)

De Nex 6/7 vormen al een discussie op zich net zoals de 600D en toekomstige 700D

Maar niets belet jou om dit uitgebreid te posten...
                              Last edited by Funcky; 26 maart 2013, 09:21.
                              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                              X