Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon dilemma - should I stay or should I go?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon dilemma - should I stay or should I go?

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Simpel antwoord lijkt me ; Als je het met Canon nie kan zal je het met Nikon ook nie kunnen !

Hetgeen ik uit je uitleg begrijp ; je zoekt iets compact maar met deftige beeldkwaliteit voor foto en video en de mogelijkheden van een videocamera met snelle AF tijdens het filmen ?

grts
    Sieg
    Is het nieuwe STM verhaal geen optie voor U aangezien je er ook mee filmt?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Comment

Wat je ondervindt zijn de grote beperkingen van de flapperende spiegel met je canon materiaal en dat is inderdaad niet meer te vereenzelvigen met de mogelijkheden wat digitaal te bieden heeft voor zowel foto en video.
      Sony zit dank zij zijn SLT technologie, die gepatenteerd is, een heel stuk verder, nikon en canon moeten alternatieven zoeken om gebruik EVF mogelijk te maken wat niet zo eenvoudig is.
      Beeldkwaliteit is bij de verschillende toestellen min of meer gelijk, enkel canon valt er wat tussenuit met een zwakker dynamisch bereik is ook iets zwakker op hoge ISO maar dit is te verwaarlozen.
      De verschillen in gebruik en mogelijkheden zijn in tegenstelling tot wat sommige beweren vrij groot.

NEX6 is een goed alternatief RAW beeldkwaliteit is uitstekend, AF is trager met eigen lenzen maar heeft toch dank zij hybride AF systeem vrij goed tracking mogelijkheden, ook als je personen of kinderen wenst te fotograferen zijn gezichtsdetectie en zelfs gezichtsherkenning vrij nuttig alsook de object tracking functie.
      Voor bvb (trouw)reportage kan gezichtsherkenning vrij nuttig zijn, herkent persoon in groepje van mensen, en daar wordt op scherp gesteld.
      Heeft ook zeer goede manuele focus ondersteuning en focus peaking, kun je heel nauwkeurig mee scherp stellen, uiteraard ook in video mode.

Met metabone adapter kun je Af gebruiken ook voor Canon lenzen maar dat is vrij traag.
      Voor sony lenzen heb je wel de la-ea2 adapter en dan heb je wel vrij snelle AF, waarschijnlijk sneller dan met je huidig toestel.
      (sony geeft nog al eens 30% korting op alle accessoires behalve lenzen als je toestel registreert)

Bediening kan in het begin wat complex overkomen maar eens je je dat eigen maakt is het veel sneller en handiger dan van DSLR, is een knoppeke dat jezelf moet omdraaien

Comment

Het zal aan mij liggen maar zie echt niet hoe de klapperende spiegel voor de beperkingen zorgt waar de TS tegenaan loopt.
        Dat voor jou, Puerte, de NEX een oplossing is (een oplossing voor iedereen die NEX van jou) weten we al langer maar dan zie ik hier verdorie heel veel foto's van mensen met een toestel die de verschrikkelijke speigel heeft toch schitterende foto's afleveren.

Dat de spiegel zal verdwijnen ben ik ook akkoord mee maar de grote 2 zullen pas een mirrrorless uitbrengen wanneer deze dezelfde beeldkwaliteit zullen en kunnen voortbrengen dan die verschrikkelijke 60D, 7D, D800, D4, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

NEX6 is een goed alternatief RAW beeldkwaliteit is uitstekend, AF is trager met eigen lenzen maar heeft toch dank zij hybride AF systeem vrij goed tracking mogelijkheden, ook als je personen of kinderen wenst te fotograferen zijn gezichtsdetectie en zelfs gezichtsherkenning vrij nuttig alsook de object tracking functie.
          Voor bvb (trouw)reportage kan gezichtsherkenning vrij nuttig zijn, herkent persoon in groepje van mensen, en daar wordt op scherp gesteld.
          Tracking met een sony NEX (7) camera heeft bij mij nog nooit goede resultaten opgeleverd. En wat ben je met een kleine mirrorless body als je lenzen nog steeds even groot zijn als die van een DSLR?
          Elke (Nikon) camera dat ik al heb gehad focust ook op gezichten hoor .

Comment

Canon en nikon heeft vandaag niet de technologie, morgen misschien wel dat weet ik niet, dat is de reden dat ze nog met flapperende spiegel werken, like it or not. sony heet systeem gepatenteerd.

Beeldkwaliteit van alle toestellen rond de 24mp licht heel dicht tegen elkaar met als zwakste Canon door zwakker DR, d800 heeft hogere detail weergave door hogere mp, like it or not.

flapperende spiegel maakt dat je nog altijd met OVF moet werken en dat je niet over alle faciliteiten welke EVF te bieden heeft kunt beschikken, allemaal teveel om op te noemen.

je heb zelfs nog geen behoorlijke AF of MF-functie in live-view mode, laat staan in video mode etc etc..

DSLR loopt gewoon achter wat mogelijkheden betreft, zit nog met een been in het analoge tijdperk, like it or not !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Tracking met een sony NEX (7) camera heeft bij mij nog nooit goede resultaten opgeleverd. En wat ben je met een kleine mirrorless body als je lenzen nog steeds even groot zijn als die van een DSLR?
              Elke (Nikon) camera dat ik al heb gehad focust ook op gezichten hoor .
              sony nex7 heeft geen hybride focus systeem, de NEX5r de NEX6 en de nex7n wel.
              heb je al eens de 16mm, de 20mm pancakes, de powerzooms 16-50mm en 18-200mm lenzen bekeken ?
              zo erg is het nog niet dat nikon niet zou focussen op een gezicht, maar op welk ?

met pancakes/powerzooms heb je een heel compact systeem
              met de nex lenzen een copact systeem
              en met adapter en gebruik DSLR lenzen een DLSR evenwaardig systeem met weliswaar iets meer mogelijkheden
              Last edited by puerte; 26 maart 2013, 12:55.

Comment

Canon en nikon heeft vandaag niet de technologie, morgen misschien wel dat weet ik niet, dat is de reden dat ze nog met flapperende spiegel werken, like it or not. sony heet systeem gepatenteerd.

Beeldkwaliteit van alle toestellen rond de 24mp licht heel dicht tegen elkaar met als zwakste Canon door zwakker DR, d800 heeft hogere detail weergave door hogere mp, like it or not.

flapperende spiegel maakt dat je nog altijd met OVF moet werken en dat je niet over alle faciliteiten welke EVF te bieden heeft kunt beschikken, allemaal teveel om op te noemen.

je heb zelfs nog geen behoorlijke AF of MF-functie in live-view mode, laat staan in video mode etc etc..

DSLR loopt gewoon achter wat mogelijkheden betreft, zit nog met een been in het analoge tijdperk, like it or not !
                Zever, zever, waar, zever.

Een goede OVF is nog duizend maal aangenamer werken dan de beste EVF, en ik denk dat dat veeel belangrijker is dan enkele extra functies.

Comment

Als puerte zijn eindeloze pleidooien over slecht werkende dslr met flapperende spiegels nog iemand tot reageren aanzet heeft hij gewonnen met het spelletje ik heb de waarheid in pacht.
                  nikon en canon medewerkers zijn domme kl......ten die in een andere eeuw leven . pffffffffff

Een goede OVF is nog duizend maal aangenamer werken dan de beste EVF, en ik denk dat dat veeel belangrijker is dan enkele extra functies.

Comment

zal wel zijn , je weet niet wat je schrijft, EVF is nog voor verbetering vatbaar maar evenaart momenteel OVF, en biedt daarbij veel meer mogelijkheden en ik kan vergelijken met een van de beste OVF's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
                      in de praktijk lijkt de 3-10x digitale zoom van de 600D me uiterst handig: zoom zal meestal buiten nodig zijn, dus met een hoge f/ mijn Tamron op 18mm (geen DOF en dus geen focus issues) en digitaal zoomen maar. Lijkt me in de praktijk mogelijk handiger dan de hybride AF van de 650D?[/I]

Heeft iemand ervaring met de digitale zoom
                      Mijn gedacht is : Digitale zoom afzetten bij een nieuwe camera.
                      Vergroot alleen de pixels, maar niet het beeld.
                      Is het niet beter van, dit gewoon in LR of PS te doen ?.
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

zal wel zijn , je weet niet wat je schrijft, EVF is nog voor verbetering vatbaar maar evenaart momenteel OVF, en biedt daarbij veel meer mogelijkheden en ik kan vergelijken met een van de beste OVF's
                        Learn how the budget-friendly TTArtisan 100mm f/2.8 2x Ultra-Macro lens opens up a world of close-up photography, with practical tips for achieving sharp, detailed focus-stacked images despite its quirks and limitations.

It's worth noting that not just EVFs, but LCDs as well suffer from this lack of on-screen dynamic range, with blocked-up shadow areas. For this reason I don't expect pros and some serious amateurs to relinquish their optical viewfinder equipped DSLRs in the foreseeable future. I expect that in the years ahead we'll see increasingly usable EVFs, but these may not satisfy all photographers, and especially those who are cognizant of their limitations.

Comment

dan moet je er ook bijschrijven dat elke OVF zelfs de allerbeste niet tonen in de schaduwpartijen wat een EVF wel toont bij normaal, minder en zwak licht
                          -dat EVF de beperkingen van het DR van de sensor toont wat uiteraard heel belangrijk is, OVF toont niks, hetgeen je al ziet met je ogen moet ik althans niet nog eens zien, ik wil zien wat mijn toestel ziet, dat ik thuis voor geen verassingen sta.
                          -dat OVF op meeste APS toestellen heel zwak en donker zijn
                          -OVF niet geschikt is om scherp te stellen of scherpte te controleren
                          -zelfs basisfunctie als dof is niet mogelijk bij kleinere diafragma's
                          -zelfs kwaliteit van je bokeh kun je niet inschatten met OVF
                          -je hebt geen controle over je belichting WB of contrast met OVF
                          etc etc ...

ik ken heel heel goed de beperkingen van de beste OVF beschikbaar, en heel heel goed de beperkingen van EVF, heb beide en moet niet refereren naar wat de ene of den andere komt te schrijven ik weet beter !
                          OVF is een zeer grote beperking en past niet meer in hedendaagse digitale toestellen.

Comment

De auteur slaat hier de bal gedeeltelijk mis,
                            Je ziet idd niet de volledige DR op de de EVF .. daarom zijn Evf's nog te beperkt en het is waar dat OVF je beeld ziet (bijna) wat je met je eigen ogen ziet.
                            Ook Contrast-ratio van EVF (waar hier nog niets van gezegd is) is zeer laag ... black levels zijn eigenlijk nooit echt zwart maar zal wel verbeterd worden in de toekomst.

Zoals ik al zei.. de auteur slaat de bal hier gedeeltelijk mis.. Een OVF mag dan natuurgetrouwer zijn, je hebt er totaal niets aan, Njet.. Nope.. en daar lopen de meesten hier op vast.
                            EVF is nog niet perfect maar laat je al min of meer zien wat er op je foto komt te staan .. OVF toont totaal niets. (buiten je compositie)

Daarbuiten gelaten.. de Sony's evf's zijn te overgesatureerd maar wel groot (ook de EX1), de OMD heeft nog vrij lage resolutie maar wel goeie refresh rate en is niet schokkerig bij bewegen en is natuurgetrouwer.
                            Ik ben benieuwd naar de volgende generatie EVF van Sony die weer een hogere resolutie heeft... Ook Olympus zou nieuwe Epson's in de toekomst steken.
                            Nikon en Canon is op dit vlak stilstaan.. en voor mij stilstaan is achteruitgaan

Evf's zijn een perfecte oplossing voor de kleinere DSLR's die nu voorzien zijn van een kijkgaatje in vergelijking met een Nex of EX1.
                            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Canon EOS M die TS in punt 3 van zijn Post aanhaalde is ook al weinig interessant en bewijst maar eens te meer het wantrouwen dat TS heeft betreft innovatie van Canon.
                              De Canon M is totaal niet interessant en loopt serieus achter op de Concurrentie.
                              Had deze camera wel een EVF (OVF is hier al niet mogelijk tenzij ze dat kleine glaasje van de GX1 er insteken) en een snellere AF dan was dit misschien het overwegen waard.
                              De M focust rete-traag maar wel accuraat zoals ik zelf al geprobeerd heb. Eigenlijk focus ik met mijn OMD manueel sneller dan deze M in AF mode.
                              Native lenzen aanbod is ook niet groot.
                              Dat je voor deze camera nog eens een hoop geld moet neertellen is er voor mij serieus over.
                              Ik ben zeker geen Canon hater... integendeel.. (ik heb altijd Canon gehad... 5D2,40D.. 180 3.5 macro enz...)
                              Op professioneel vlak en bij gebruik van de grotere telelenzen kent Canon zijn gelijke niet en denk dat in de Sport .. Canon zijn naam goed zal blijven vertegenwoordigen.
                              Maar in de consumentenmarkt zijn er gewoon andere en betere alternatieven dan deze EOS M en zelfs de XXXD DSLRS's.
                              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Als ik de openingspost even grondig lees dan heb ik meteen zelf een paar vragen. En omdat je graag een uitgebreid antwoord leest, even mijn bedenkingen.

Voor de meesten lijkt het alsof je weet waar je naartoe wil, maar als ik alles eens naast elkaar zet, denk ik het tegenovergestelde en blijf ik met de volgende vraag zitten: Wat wil je bereiken met de aankoop van, erg waarschijnlijk, een dure camera? Waarom denk ik dat precies? De CANON EOS 450D kocht je als een echte camera, of meer waarschijnlijk, omdat die er echt uitziet? Waarom kocht je die camera en heb je er ook wat mee gedaan? Daarna kocht je een Tamron 18-270 mm Di II VC, waarom? En niet veel later een Sigma 50mm f/1.4 lens, waarom? Video en autofocus?? waarom wil je een autofocus bij video? Omdat je gewoon het knopje wilt indrukken en het resultaat met broadcasting quality verwacht? Het vertrouwen in Canon is weg, maar hoeveel vertrouwen had je dan in canon toen je de EOS 450D kocht, en stel je wel terecht de vraag? (persoonlijk vind ik 'vertrouwen hebben in' een merknaam weinig bevattelijk, tenzij het om de service voor en na de aankoop gaat, of de duurzaamheid van een product.) Gebruikers locked in? (Elk merk heeft zijn adaptors) - nu gaat het om canon, maar ik zou je deze vragen evenzeer stellen over nikon, pentax of sony

Eigenlijk maak je je helemaal geen zorgen over het merk. Welke camera je wilt, dat weet je niet goed en welke lens je wilt gebruiken is evenmin duidelijk en misschien niet helemaal belangrijk.

Samengevat lees ik dat je denkt alles na het gelijkheidsteken te kunnen kopen en dat alle variabelen in de voorafgaande vergelijking weinig van belang zijn. Vandaar ook de gevoelens van frustratie ten aanzien van een merknaam, canon in dit geval.

Weet je daarentegen wel wat je zoekt. Je wilt een aanvaardbaar resultaat en je begrijpt ook waarom: dan koop je, bijvoorbeeld, de canon 24-105mm EF L IS USM en ga je opnieuw aan de slag met jouw EOS 450D. (Of een gelijkaardige lens, misschien zelfs tweedehands.) en vanzelf groeit het verlangen naar een betere camera - Vind je voor jezelf geen antwoorden op de waarom vragen, dan ben je inderdaad beter af met een jeduwtophetknopje-verwachtzeerveelvanhetresultaat - enjekrijgtverassendgenoegookdatresultaat - camera, als een uitstekende NEX- of soortgelijke camera. (die zijn ook echt goed, ongeacht de vele vooraf beschreven technische beperking die aan jouw oog en dat van de meesten onder ons, laten we eerlijk zijn, voorbij gaan)

Benieuwd naar het besluit dat je zal formuleren op deze discussie eens je er helemaal uit bent!

Mvg,
                                Last edited by Doc86; 28 maart 2013, 18:05.

Comment

Working...
                                X