Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nikon D800 vs D4

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    En bedankt alvast voor de positieve reacties.

Ik was eigenlijk gegaan voor de D800, maar Kristof beweert dat de E toch nog wat scherper is. Het verschil in prijs was 250€ en daarvoor kreeg je ook nog de licentie voor NX2, dus ik heb niet getwijfeld.
    En inderdaad, misschien eens afspreken met het clubje.
    Natuurlijk moest je niet twijfelen, knappe keuze gemaakt
    Proficiat en...met dat glas kan je fijn onder de voeten uit hoor...

Comment

Ik behandel de D800E als een m4/3 camera om optimale resultaten te verkrijgen (dat wil zeggen ook perfect scherp op 100%). Dus voor een 35mm lens hanteer ik meestal 1/80. Bij gestabiliseerde lenzen gewoon 1/brandpuntsafstand, of zelfs een beetje lager. Zo gebruik ik de 70-200 2.8 vrII meestal op 1/200 met vr aan, maar heb al scherpe resultaten gekomen op 1/8 uit de vrije hand.
      Ben ook zeer content dat ik voor de E gegaan ben, naverscherpen moet ik me al niet mee bezig houden en het is ook psychologisch denk ik, nu zal ik me tenminste niet afvragen, what if.
      Is inderdaad mooi glas , maar vergeet niet eventuele uv filters van je lenzen te halen.
      PS: Ben benieuwd hoe de 28 1.4D presteert, aangezien de prijzen op ebay tot 3500 euro gaan. (een stuk meer dan dat hij vroeger koste, dus enorme vraag naar deze lens)
      Last edited by playerofwar; 1 mei 2013, 09:17.

Comment

Enkele leuke verschillen met de 300-body. Meest opvallend voor mij is : zijn lichtgewicht, zeer comfortabele hantering met de ontspanknop zeer goed schuin naar voor geplaatst en ook zeer licht bedienbaar. En uiteraard de professionele ronde zoeker. De Lv-knop staat eveneens zeer comfortabel rechts naast de monitor. Dus bij het eerste zicht al heel wat uiterlijke verbetering.
        De komende dagen tijd om mijn glas te testen. Wordt alvast spannend.
        Zeker dat het spannend wordt Pol.

En nu je toch aan het opsommen bent, 100% zoeker iets wat je eenmaal je het hebt gehad nog moeilijk kan missen,
        rasterweergave in zoeker ook een meerwaarde tegenover bv. D3, dubbel kaartslot, een nieuwe batterij met een
        vermogen van 1.900 mAh. die geladen wordt met meting tussen de cellen net als bij de grote EN-EL4.
        De keuze tussen MF AF-c en AF-s is ook wel een verbetering, vroeger waren dat drie apparte standen op de
        keuzeschakelaar die wel eens ongewild op een andere stand kwam te staan, nu alleen nog M en AF,
        om te kiezen tussen AF-s en AF-c moet je nu de knop in dat hendeltjes indrukken en aan het achterste instelwiel draaien,
        wat ik op zich wel handiger vind, maar als je het niet weet, en je wil plots overschakelen tussen die twee,
        kan je wel even zoeken... onthouden dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          PS: Ben benieuwd hoe de 28 1.4D presteert, aangezien de prijzen op ebay tot 3500 euro gaan. (een stuk meer dan dat hij vroeger koste, dus enorme vraag naar deze lens)
          28mm f1.4 is altijd een peperduur objectief geweest, en is mechanisch zeer sterk gebouwd, optisch moet deze wel onderdoen
          tegenover de nieuwe AF-s objectieven, moest ik nu nog zo een 28mm hebben, en ik kan er zoveel voor krijgen, gaat hij meteen
          de deur uit, en koop ik voor dat geld een 24 f1.4 en een 35 f1.4, twee toppers qua beeldkwaliteit. (Zie link onder #121 gemaakt met de 35mm f1.4)
          Die 28mm met dat dik prijskaartje is volgens mij steeds fel overroepen geweest, en qua beeldhoek nog mossel nog vis.
          Last edited by Guest42; 1 mei 2013, 09:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            28mm f1.4 is altijd een peperduur objectief geweest, en is mechanisch zeer sterk gebouwd, optisch moet deze wel onderdoen
            tegenover de nieuwe AF-s objectieven, moest ik nu nog zo een 28mm hebben, en ik kan er zoveel voor krijgen, gaat hij meteen
            de deur uit, en koop ik voor dat geld een 24 f1.4 en een 35 f1.4, twee toppers qua beeldkwaliteit. (Zie link onder #121 gemaakt met de 35mm f1.4)
            Die 28mm met dat dik prijskaartje is volgens mij steeds fel overroepen geweest, en qua beeldhoek nog mossel nog vis.
            Ik ondervind al dat met dat pixel geweld sommige van mijn lenzen qua scherpte moeten onderdoen voor de D300. Heb daarnet de 17-55 DX erop gezet en die presteert in DX beeldhoek qua scherpte op bvb. 2.8 al beter dan mijn primes op de D800E. De 24-70mm 2.8 presteert wel top. Mijn 14-24 moet ik nog bekijken. Maar zou eigenlijk alles eens moeten bekijken op statief, maar ik moet mij eerst nog een deftig cameraplaatje aanschaffen.
            Maar Geert, ik zou toch eens een foto van jou 24 of 35mm willen bekijken op de grootste opening. Ik heb mijn 28mm hier al eens aan een testje onderworpen en op 1.4 FX is dit toch niet al te schitterend. Vanaf 2.8 wordt het zeer goed.
            Last edited by enero; 1 mei 2013, 10:28.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik behandel de D800E als een m4/3 camera om optimale resultaten te verkrijgen (dat wil zeggen ook perfect scherp op 100%). Dus voor een 35mm lens hanteer ik meestal 1/80. Bij gestabiliseerde lenzen gewoon 1/brandpuntsafstand, of zelfs een beetje lager. Zo gebruik ik de 70-200 2.8 vrII meestal op 1/200 met vr aan, maar heb al scherpe resultaten gekomen op 1/8 uit de vrije hand.
              Ben ook zeer content dat ik voor de E gegaan ben, naverscherpen moet ik me al niet mee bezig houden en het is ook psychologisch denk ik, nu zal ik me tenminste niet afvragen, what if.
              Is inderdaad mooi glas , maar vergeet niet eventuele uv filters van je lenzen te halen.
              Wel ik ga er eens mijn filters eraf halen, ben benieuwd. De 28mm presteert toch beter op de D300 als op de D800E, vanaf 2.8 wordt dat wel heel goed op de D800, maar perfect zou ik et toch niet noemen. Zoals al gezegd, misschien even een statief erbij halen. Het pixel geweld speelt hier wel degelijk zijn rol.
              Last edited by enero; 1 mei 2013, 11:00.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Maar Geert, ik zou toch eens een foto van jou 24 of 35mm willen bekijken op de grootste opening. Ik heb mijn 28mm hier al eens aan een testje onderworpen en op 1.4 FX is dit toch niet al te schitterend. Vanaf 2.8 wordt het zeer goed.
                Komt in orde Pol, ik zal er je meteen een onbewerkt doorsturen via wetransfer, gemaakt met de 35mm op f1.4 en op 50 iso,
                100 iso op 1.4 lukt momenteel niet in de zon.

Voila Pol, zou nu moeten te downloaden zijn op je telenet adres, zoals gezegd jpg uit NEF zonder vigneteringscorrectie of andere bewerking,
                alleen 25% verscherpt, verder niets aan gedaan, scherpstelling middelste scherpstelpunt, en mijn brievenbus in het onscherpe gedeelte.
                Exif zit nog in de foto, zeg je gedacht, ik weet niet of die 50 iso een meerwaarde betekent tegenover de 100 iso, naar het schijnt zou dat
                minder zijn dan de normale 100 iso instelling, ik zie er persoonlijk weinig mis aan.
                De foto is gemaakt met een Nikon NC filter op het objectief.
                Last edited by Guest42; 1 mei 2013, 14:17. Reden: Bijgevoegd.

Comment

Kijk zeker eens naar de Sigma 35 1.4 ter vervanging van de 28mm. Echt een toplens op de D800E, zelf volopen is er weinig scherpteverschil met 2.8.

Comment

Kijk zeker eens naar de Sigma 35 1.4 ter vervanging van de 28mm. Echt een toplens op de D800E, zelf volopen is er weinig scherpteverschil met 2.8.
                    Die 35mm van Sigma is inderdaad een topper naar het schijnt, en haalt op Photozone betere curves dan de Nikon zelf, maar ik denk
                    persoonlijk dat de Nikon zichtbaar niet zal onderdoen, ben geen fan van het Sigma gevoel, mischien een gedacht van mij.

Comment

Ik gebruik hem al een tijdje en heb de Nikonversie er ook al eens naastgezet en het verschil is duidelijk merkbaar op een lichte crop. Voelt ook aan als een Zeis lens en is dus zeer goed gebouwd. Enige nadeel is dat hij geen weathersealing heeft. Dus als dat niet belangrijk is zou ik in uw plaats zeker de Nikon verkopen en voor de Sigma gaan, je hebt een betere lens en je hebt enkele honderden euro's om te sparen voor je volgende droomlens.
                      Op Fredmiranda zijn er vele die overgeschakeld zijn naar de Sigma en ze zeggen allen dat het verschil op een D800 groot is, op een D700 is het verschil dan weer een stuk kleiner.
                      Sowiezo is dit zeer goed voor ons allen, Nikon/Canon/Zeis zal nu wel moeten reageren om hun marktaandeel in de primes te behouden. Want als Sigma zo doorgaat, worden mijn volgende primes (24 1.4) ook Sigma's.

Comment

Dat zou tof zijn!
                        YEP , zie ik wel zitten

Ik heb hier recent de Nikkor AF-S 28mm F1.8 G aangeschaft, dit objeciefje is naar mijn insziens zeeeeeer degelijk op men d800.
                        Scherpte is top, vervorming onder controle en AF is relatief snel.

Wat betreft die filters...
                        Ik gebruik een gewone uv filter van b&w.
                        Als je problemen hebt met autofocus, zou ik je toestel zelf eens goed uitproberen, bij mij was er duidelijk een af probleem.
                        Na procirep is dit terug in orde.Wat niet wegneemt dat een uv filter misschien wel voor af problemen zou kunnen zorgen, maar dit
                        heb ik nu niet echt ondervonden.

De D800 is zoals een vrouw. Als je er wat tijd instopt en finetuned, is het ontzettend leuk speelgoed
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Bekijk DXOmark eens.....
                          De nieuwere 28mm 1.8g staat bij de toppresterende glasjes op een d800.
                          Qua bereik zit ie soms misschien wel ergens tussen wat je wil, maar dat heb je naar mi bij breedhoek precies nogal snel.
                          En topzooms zijn buiten mijn budget voor het moment en ook wat zwaar om torsen.
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

Comment

Filter verminderd de beeldkwaliteit ook een stuk en dit is goed merkbaar op een D800, zeker overstraling is een groot probleem. Tenzij je gaat naar de Nikon NC filters, (dit zijn zowat de enige die geen invloed hebben op de beeldkwaliteit) zou ik het niet aanraden een filter te gebruiken. (er zijn wel enkele andere goede filters, zoals Cokins en de duurdere Kenko's; heb geen ervaring met B&W)
                            Dus: clear filter voor bescherming in zeer ruige gebieden (woestijn, motorcross vanop de eerste rij, ...).
                            Een hood beschermd ook zeer goed en verbetert de beeldkwaliteit .
                            Test eens voor jezelf voor een venster, belichten voor binnen en een deel van het venster met een onderwerp er een stuk verder van en probeer eens met en zonder filter. Meestal moet je nog niet eens inzoomen om het verschil te zien.

Comment

Dat zou tof zijn!
                              Wat te denken van zondag 2 juni in het immer mooie Gent? Zouden er nog wat kandidaten zijn met een D800(E) en D4?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                                Wat te denken van zondag 2 juni in het immer mooie Gent? Zouden er nog wat kandidaten zijn met een D800(E) en D4?
                                2 juni kan voor mij al niet, sorry.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X