Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D800 vs D4

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Groot gelijk Francis, volgens mij is dat het beste qua prijs/kwaliteit dat Nikon ooit maakte.
    De D4 kost toch evenveel als de D3s wanneer deze het toptoestel was? D4 is nog een stuk beter dan de D3s, dus ik snap het eigenlijk niet echt waarom je de D3s beter zou schatten qua prijs kwaliteit (tweedehands kost hij toch nog meer dan 3000 euro!).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      De D4 kost toch evenveel als de D3s wanneer deze het toptoestel was? D4 is nog een stuk beter dan de D3s, dus ik snap het eigenlijk niet echt waarom je de D3s beter zou schatten qua prijs kwaliteit (tweedehands kost hij toch nog meer dan 3000 euro!).
      Ik betaalde op 17-07-2010 voor een nieuwe D3s bij Art&Craft iets van 3.300€ meen ik mij te herinneren, D4 kost momenteel bijna 4.900€.

Comment

Toegegeven dat de D800 toch wel wat in zijn mars heeft, hier een eigen testje, gisteren gemaakt in de schaduw met de gewone D800.
        Gebruikt objectief 24mm f1.4 AF-s
        Opnamegegevens 1/100 sec. / diafragma f6.3 / ISO100. basisbestand RAW, licht opgescherpt in Nikon Capture NX2.

100 % crop.

Last edited by Guest42; 22 april 2013, 17:37.

Comment

Proficiat Geert met je nieuwe D800
          Mooi speeltje...

Comment

Ik was eerst ook heel terughoudend tov een D800, mijn D3 voldeed prima.
            Maar onlangs heb ik toch toegehapt bij een goed voorstel dus is het nu een D800 die dienst doet.
            Awel ,ik moet mijn mening van vroeger herzien ; ik dacht dat het amper beter kon dan die D3 en dat het allemaal "pixelpeepen" was.
            Qua ruis doet hij echt niet slechter ,maar het grootste direct zichtbare verschil is het dynamisch bereik en de lichtmeting.
            Zelfs in de volle zon heb ik geen uitgebeten witte vlakken van mijn ramen terwijl er dan onder de auto nog steeds detail in het zwart zit.
            En alhoewel ik het gewicht van de D3 ondertussen "gewoon" was , is het toch aangenamer met minder gewicht.
            D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Toegegeven dat de D800 toch wel wat in zijn mars heeft, hier een eigen testje, gisteren gemaakt in de schaduw met de gewone D800.
              Gebruikt objectief 24mm f1.4 AF-s
              Opnamegegevens 1/100 sec. / diafragma f6.3 / ISO100. basisbestand RAW, licht opgescherpt in Nikon Capture NX2.

100 % crop.

Ik weet dat deze foto's niet ter beoordeling zijn maar is die lichte verscherping niet wat veel?

Het is een en al halo rond die lamp (op 100% uitsnede)

Maar het is wel een bewijs van het grote dynamische bereik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                Proficiat Geert met je nieuwe D800
                Mooi speeltje...
                Bedankt Roland,

ik kon daar pas mijn voorbeelden niet linken via Dropbox.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Ik was eerst ook heel terughoudend tov een D800, mijn D3 voldeed prima.
                  Maar onlangs heb ik toch toegehapt bij een goed voorstel dus is het nu een D800 die dienst doet.
                  Awel ,ik moet mijn mening van vroeger herzien ; ik dacht dat het amper beter kon dan die D3 en dat het allemaal "pixelpeepen" was.
                  Qua ruis doet hij echt niet slechter ,maar het grootste direct zichtbare verschil is het dynamisch bereik en de lichtmeting.
                  Zelfs in de volle zon heb ik geen uitgebeten witte vlakken van mijn ramen terwijl er dan onder de auto nog steeds detail in het zwart zit.
                  En alhoewel ik het gewicht van de D3 ondertussen "gewoon" was , is het toch aangenamer met minder gewicht.
                  Was ik eerst ook Jozef, maar zie nu toch dat ik ook mijn eerste oordeel moet terugnemen, ik had een onaangename ervaring
                  met een eerste relaese toestel, vandaar mijn terughoudendheid.

Voordeel is inderdaad het gewicht en het hoge dynamisch bereik, maar ook de 100% zoeker is werkelijk 100% en fantastisch,
                  net als bij de D3 serie.

Ik weet dat deze foto's niet ter beoordeling zijn maar is die lichte verscherping niet wat veel?

Maar het is wel een bewijs van het grote dynamische bereik
                  Zal inderdaad nog wat langs de hoge kant zijn, gewoontegetrouw verscherp ik met mijn D700 en in Capture zo om en bij
                  de 50%, blijkbaar is dat hier wat te veel, en zeker voor een 100% crop.
                  Last edited by Guest42; 22 april 2013, 17:54.

Comment

Geert, ik durf te voorspellen dat we er alletwee veel plezier van gaan hebben.

Comment

Is die lichte verscherping niet wat veel?

Inderdaad Jozef, hier een 100% crop zonder de minste bewerking, uitgesneden in het RAW bestand en rechtstreeks omgezet naar JPG.

Maar toch nog een lichte halo die op een 300 dpi afdruk mischien minder merkbaar zal zijn, maar het is dan ook keihard zwart tegenover wit hé.

Ik zal dus die gewoontes moeten afleren.

Last edited by Guest42; 22 april 2013, 18:13.

Comment

Geert, 'gewoontes' afleren is (bijna) altijd moeilijk;maar in dit geval ga je hier geen of nauwelijks moeite ondervinden ...

Comment

Geert, ik durf te voorspellen dat we er alletwee veel plezier van gaan hebben.
                          Vast wel Jozef
                          Maar toch heb ik ook reeds die zandloper gezien, naar het schijnt zou je die niet hebben als je geen SD kaartje gebruikt.
                          Mijn gedacht, komt het meest voor als je toestel op automatisch draaien staat ingesteld, en als je dus in portretstand werkt, mischien
                          heeft hij daar wat meer werk aan.

Comment

Is bij mij inderdaad in portretstand, met automatische rotatie en een trager sd-kaartje. Steek ik er mijn extreme pro sd in, dan geen probleem, ligt dus aan sd-kaartje bij mijn D800e. CF kaartje is onderweg .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Is bij mij inderdaad in portretstand, met automatische rotatie en een trager sd-kaartje. Steek ik er mijn extreme pro sd in, dan geen probleem, ligt dus aan sd-kaartje bij mijn D800e. CF kaartje is onderweg .
                              Hier nogthans een SDHC 95 MB/sec. en toch is het er soms, maar wel van zeer korte duur.

Comment

ik kan ineens geenéén foto meer zien in dit topic

Comment

Working...
                                X