Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D800 vs D4

Het enige waarom de D800 wat raar is, komt door de extra pixels en scherpte, het kleinste beetje beweging wordt hierbij geregistreerd. (de oplossing is ook om gewoon uw files terug te brengen naar 16mp in PP en dan krijg je een even scherp beeld)
    Dat van die zandloper heb ik niet ervaren, maar kan zeker wel met kaartjes te maken hebben. (ik had de sandisk extreme pro's gebruikt en heb geen enkele keer een probleem gehad)
    Deze middag ga ik om de D800E en Sigma 35 1.4 bij ArtenCraft, gewoon omdat het toestel zeer goed aanleunt bij mijn fotografie: Product, studio, events en heel wat straatfotografie. (het is ook mijn droomtoestel en heb er zeer lang voor gespaard ) Heb al vele D800 files bewerkt en dit gaat perfect met de eerste gen I7 en 6Gb ram op mijn laptop. Met de vaste xeon, 32gb-ram desktops merk je zelfs niet dat de files zo groot zijn. Ik raad zeker aan om Lossless compressed te gebruiken en niet uncompressed.
    Ja, een D4 voelt snappier aan en de zoeker is gewoon een droom, maar het dubbele betalen hiervoor vind ik wat veel. (en ik hou gewoon van het extra detail in de D800E)

Comment

Een kennis professioneel fotograaf die een D3 en een D4 heeft, wou op een bepaald moment een foto voor zijn portfolio maken van een model met bodypaint en zo en wou daarvoor een D800 huren aangezien de foto een groot posterformaat moest zijn.
      Aangezien de D800's overal waren verhuurd (!) heeft hij de mijne geleend.

Na de shoot en de resultaten bekeken te hebben, heeft hij besloten de D3 weg te doen en een D800(E) in de plaats bij te kopen.
      Wil maar zeggen dat beide camera's eigenlijk gewoon een ander doel hebben.
      Het detail dat de D800 gaf kon met de D4 niet gehaald worden.

Daarentegen zou hij de D800 dan weer niet (zo goed) kunnen gebruiken voor de supersnelle racesport acties, die hoger FPS en dergelijke nodig hebben.

Dat een D800 soms een zandlopertje toont als je het menu opvraagt of een foto wil herbekijken, dat heb ik ook, maar als ik dat zie, dan neem ik gewoon verder foto's, of wacht ik.
      Er is geen probleem mee aangezien de camera onmiddellijk foto's neemt wanneer het nodig is, ook al staat dat zandlopertje er. Meestal neem ik een foto om de zandloper weg te krijgen .
      Een firmware-foutje waarschijnlijk (heb trouwens ook alleen Sandisk Extreme Pro kaartjes).
      Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Momenteel werk ik zowel met D3s en D800.
        D3s is inzetbaar voor alles, alround en snel. Ik heb lang overwogen voor de update naar D4, maar de prijs is toch gigantisch veel voor wat je méér krijgt.
        Uiteindelijk is D3s ook bijzonder goed in hoge ISO's.
        D800 gebruik ik omwille van details voor landschap, macro en portret.
        Nadeel van een D800 is dat je met het beste glas aan de slag moet, anders is het een afknapper.
        Workflow met grote files valt me best wel mee.
        Overal inzetbaar is een D800 niet,als het op snelheid aankomt, is die wat traagjes en valt die tegenover een pro body behoorlijk tegen.
        Dus, gebruik een toestel voor wat die eigenlijk ontworpen werd.
        Een keuze is bepalend voor de toepassingen, budget speelt uiteraard wel mee.
        D4 is wel een knaller van formaat als je niet naar de centen moet zien...
        groet,
        Roland
        Last edited by Roland Cuypers; 23 maart 2013, 11:00. Reden: foutje

Comment

Jan Masyn is een goeie vriend van mij en werkt beroepshalve als sportfotograaf en grafisch ontwerper voor Bloso.
          Jan heeft het geluk dat hij al zijn apparatuur krijgt voor zijn werk en daar alvast één van de eerste Nikons D1, D2X en D3 bij in België maar ook glas in het genre van 200 F2, om maar te zeggen dat geld hier geen probleem is.
          Normaal kon Jan met pensioen dit jaar maar ze hebben hem gesmeekt om nog een jaar te blijven maar hij vroeg daarvoor wel een nieuwe camera (de D3 had een paar honderdduizend keren geklikt en was al een paar keer hardhandig tegen de grond gegaan, de vorige ligt ergens in een kanaal bij Veurne, die kon hij niet meer oporapen zei hij ). Voor dat laatste éne jaar vond hijzelf de D4-prijs te hoog en hij heeft gekozen voor een D800 waarmee hij sindsdien dus al zijn reportages doet en waarover hij zeer tevreden is.
          `

Mijn ondertoon : er zijn ongetwijfeld mensen voor wie de prijs peanuts is, het laatste interessepunt en die een winkel binnenstappen met : "voor mij gewoon het beste en het duurste". Die mensen moeten een ontzettend saai leven hebben.
          Iedere camera heeft nadelen onder bepaalde omstandigheden. Ik heb het verhaal al eerder gedaan maar 2 jaar geleden in de Graenagil-kloof IJsland heb ik de enige D3X ooit in het echt gezien in combinatie met het duurste Gitzo-statief (een amateur, jawel). De mens was close-ups aan het nemen van rotsformaties en ik had daar gewoon mijn Panasonicje bij. Ik durf te zeggen dat ik foto's heb die hij niet heeft omdat ik twee handen en twee voeten nodig had om de heuvel op te klimmen, voor hem was dat onmogelijk. De mens ergerde zich duidelijk wat aan iemand met een panasonicje die technische vragen kwam stellen over zijn machien onder het mom "mijn D3 ligt in de tent"
          Destijds ben ik van D2x naar D3 overgestapt omdat ik constant tegen de limieten aanliep bij Ubex, vooral dan door het feit dat ik geen statief gebruik. Het verschil was een verademing en zijn prijs waard maar dat betekent nog altijd niet dat een D2x onder normale lichtomstandigheden een slechte prul is.
          Iedereen wil met zijn stelling gelijk halen maar dat kan nu éénmaal niet. Een collega-freak voor IJsland trekt altijd met alles op zijn rug langs niet begane paden (er loopt een discussie over Noorwegen-Zweden met de rugzak ergens op het forum) en krijgt taferelen te zien waar wij allemaal hier enkel kunnen van dromen. Niet alleen IJsland maar ook Peru, Nieuw-Zeeland, Patagonië,....
          Luc neemt zijn foto's met een Sony Cybershotje en ik zweer het : ze mogen gezien zijn. Op zo'n trips is eten belangrijker dan een statief of een DSLR.
          In dit soort discussies heeft iedereen gelijk en iedereen ongelijk.

A propos : de D3 werkt nog altijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
            Nadeel van een D800 is dat je met het beste glas aan de slag moet, anders is het een afknapper.
            groet,
            Roland

Dus een D800 met bv een sigma 70-200 2.8 of met een Tamron 28-75 2.8 zal geen spectaculaire foto's leveren?
            D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

Die Sigma objectieven zullen wel goede foto's geven hoor.
              Alleen, als jij de upgrade maakt (en je handtekening klopt) ga je van je D90 naar een fullframe met nog hogere resolutie gaan, zelfs in DX.

DX=>FX: wil zeggen dat je nu de hoeken van je objectieven gaat gebruiken, terwijl je DX meer het midden gebruikte.
              Typisch zijn de hoeken zwakker van kwaliteit, en als je dan gaat vergelijken met de 70-200 F2.8 van Nikon, ga je wel redelijk wat verschil merken.

Hogere resolutie: Als je naar de 100% weergave gaat zullen foutjes (zoals CA of scherpte verlies) wel duidelijker worden.
              Maar als een foto op 10x15 er nu goed uitziet zal hij er nog steeds goed uitzien natuurlijk.

Maar of een foto spectaculair is of niet hangt daar niet van af natuurlijk .

Ik DENK dat Roland Cuypers zoiets bedoelde.
              Maar misschien zit ik er naast.
              Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                Dus een D800 met bv een sigma 70-200 2.8 of met een Tamron 28-75 2.8 zal geen spectaculaire foto's leveren?
                Natuurlijk wel, ik werk op mijn D3s nu ook met een Tamron 28-75 f/2.8. Nooit verschil gemerkt met de Nikon 28-70 f/2.8 die ik ook ooit gehad heb....:-) Ook op mijn Nikon D3200 met 24 milj pixels nog geen beperkingen ondervonden met die Tamron...
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                  Laat u niet gek maken: ook Sigma en Tamron maken top glas.

Tamron is erin geslaagd om met een echt aantrekkelijk objectief te komen voor alle gebruikers van een fullframe DSLR.

Last edited by Eenbes; 24 maart 2013, 12:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht

Maar of een foto spectaculair is of niet hangt daar niet van af natuurlijk .

Ik DENK dat Roland Cuypers zoiets bedoelde.
                    Maar misschien zit ik er naast.
                    Inderdaad, dat was bedoeling.
                    Topglas heeft Sigma en Tamron ook, sommige van hun objectieven scoren zelfs beter dan bepaalde Nikkors.
                    Ik verkocht een Micro Nikkor 200 mm omdat ze niet goed op D800 presteerde; ik kocht in de plaats een Sigma Macro 150 mm die wél voldoet aan mijn eisen. Zo zie je maar.
                    Door uittesten weet je veel.
                    Last edited by Roland Cuypers; 24 maart 2013, 12:38. Reden: aanvulling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      Inderdaad, dat was bedoeling.
                      Topglas heeft Sigma en Tamron ook, sommige van hun objectieven scoren zelfs beter dan bepaalde Nikkors.
                      Ik verkocht een Micro Nikkor 200 mm omdat ze niet goed op D800 presteerde; ik kocht in de plaats een Sigma Macro 150 mm die wél voldoet aan mijn eisen. Zo zie je maar.
                      Door uittesten weet je veel.
                      Ik had nooit gedacht dat de 24 - 70 van Tamron zo goed was. Zijn er dan zo nog andere zoomlenzen die het uitstekend doen op een FF ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Het argument prijs evenals prof/amateur is een belangrijk onderdeel, maar ik zou het liefst louter technisch (hardwarematig/softwarematig) willen houden. Ga jullie gang maar.
                        Wel Pol, zoals je zelf zegt, is prof/amateur een belangrijk onderdeel, maar vergelijk het met een auto, met een geit kon je ook de wereld rond,
                        en jij als liefhebber, met wat rijdt jij het liefste, een gewone BMW 320 klasse of Mercedes E220 of daarvan de geweldige BMW M5 of bij Mercedes een AMG.
                        In die M5 of AMG zal je wat meer gevangen zitten qua ruimte, maar die dingen geven je een niet te omschrijven genot om er mee om te gaan.
                        Als geld hier geen rol zou spelen, moest ik geen seconde nadenken, zeker een D4 of tenminste terug een D3s voor mij.

Comment

Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik ga het toch wagen om deze lenzen op een D800 te gebruiken. Ik kan me later nog altijd vernieuwen in glas (maar nu én een nieuwe body én een 24-70 van Nikon komt me nogal duur uit...). Mijn lenzen werken in elk geval uitstekend op mijn D90, daarmee dat het me verwonderde dat ze op een ff niet zo goed zouden werken. Er hangt natuurlijk ook veel van de fotograaf af...
                          Ik ben overtuigd!

Groetjes Valerie
                          D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Wel Pol, zoals je zelf zegt, is prof/amateur een belangrijk onderdeel, maar vergelijk het met een auto, met een geit kon je ook de wereld rond,
                            en jij als liefhebber, met wat rijdt jij het liefste, een gewone BMW 320 klasse of Mercedes E220 of daarvan de geweldige BMW M5 of bij Mercedes een AMG.
                            In die M5 of AMG zal je wat meer gevangen zitten qua ruimte, maar die dingen geven je een niet te omschrijven genot om er mee om te gaan.
                            Als geld hier geen rol zou spelen, moest ik geen seconde nadenken, zeker een D4 of tenminste terug een D3s voor mij.
                            Geld geef ik toch zo maar niet uit Geert, want vooraleer ik de stap zet wil ik zeker zijn voor mijzelf, en dat kan soms een poosje duren. Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen vooraleer de knoop door te hakken. Zie ook dat een goeie D3s zo'n ruime 1000€ minder moet kosten, min 25% dus. Daar kan je dus over redeneren in hoeverre dit verantwoord is voor een camera die toch al uit de handel is genomen. Maar goed iedereen moet dit voor zich beoordelen.
                            Aan de andere kant lees ik dat omwille van 36.3 Mpixsensor, de D800(E) weinig foutjes vergeeft. Jpegs van 15 à 25 mb en Raw's van rond de 70mb zijn ook geen uitzondering met een aanzienlijke aanslag op je PC of laptop als gevolg.
                            Ik ben iemand die mijn camera voor vele gelegenheden bij de hand heb en de techniek niet altijd in de perfectie kan toegepassen aangezien de tijd niet altijd voor handen is. Met de D800 zou het wel kunnen dat één en ander wel eens fout gaat op momenten waar je het liever niet hebt. Ik ben er ook van bewust dat de stap van een D300 met 12Mpix naar een 36Mpix toch wat aanpassing zal vergen, en dit niet enkel omwille van de FF, maar goed dit is dan ook de uitdaging die je aangaat.
                            Ik ben eveneens erg benieuwd op welke camera mijn objectieven het beste gaan presteren aangezien vooral mijn primes,28-1.4, 50-1.4, 85-1.4 nog van het D-type zijn. Naast een 14-24-2.8 die ik momenteel eerder weinig gebruik blijven de 28-70-2.8 en de 70-200-2.8 VR (eerste generatie) toch belangrijk voor mij.
                            Grote prestaties in hoge iso's geven ook een belangrijke vrijheid. Een flits is dan voor vele situatie niet meer zo belangrijk.
                            Het volume van de twee toestellen is ook een argument waarmee ik wil rekening houden. Ik ga er dus nog enkele nachtjes over slapen en zeker de beide toestellen eens gaan manipuleren.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Al het glaswerk van sigma waar DG opstaat werkt op een FF Body.

Vriendelijk groet ,
                              Jessey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                                Al het glaswerk van sigma waar DG opstaat werkt op een FF Body.

Vriendelijk groet ,
                                Jessey
                                Het gaat om allemaal Nikon-glas van min of meer oudere type.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X