Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D5100 FNAC aanbieding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D5100 FNAC aanbieding

Ik heb recent een bericht hier geplaatst voor een aankoop van een compactcamera, maar na nog wat na te denken, ga ik gewoon voor een "instap" DSLR gaan.
    Ik ken nog niet veel van doorgedreven fotografie, maar wil het wel leren. In het begin zal er misschien wat meer op de autostand getrokken worden, maar als ik wat vertrouwd geraak met het toestel wil ik me niet meteen beperkt voelen door het toestel.

Ik dacht aan een max budget van een 500 euro voor body en 18-55mm VR kitlens.
    Dan kwam ik uit bij de D5100 die in dezelfde prijsklasse zit als de D3200, maar wat ik lees op internet toch net wat beter (buiten de psychologische extra megapixels van de D3200).
    Nu zie ik toevallig een aanbieding in de FNAC staan: http://www.nl.fnac.be/NIKON-D5100-18...B-BAG/a4748300

Body + 18-55mm kitlens + 55-300 VR + 8GB SD-kaart + een tas voor 749 euro. Dat kan ik voor mezelf wel verantwoorden qua budget omdat er ineens een goeie lens extra bij zit.

En nu de logische vraag: is dit een goeie aanbieding, en is die voor mij aan te bevelen?
    Ik zie de 55-300VR staan voor gemiddeld een 300 euro en de body + kitlens voor 479 euro dus het leek me alvast interessant.

Andere opties zijn ook altijd welkom

Bedankt om dit allemaal te lezen en voor het goede advies:-)

K
    Last edited by kevinbog; 21 maart 2013, 17:09.

Re: D5100 FNAC aanbieding

Oorspronkelijk geplaatst door kevinbog Bekijk bericht
    Direct één bedenking, er staat geen VR bij de 18-55, zou dit een typfout zijn, of kan dat een minderwaardige lens zijn (dit kan ik natuurlijk ginder ook vragen, maar de gemiddelde FNAC-werknemer...)?
    Het toestel zal toch ook wel in de winkel of vitrine staan, dan hoef je het niet eens te vragen, maar kun je jezelf overtuigen. Als er alleen dozen staan met de set zal het daar ook wel opstaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja, dan moet ik daar eens passeren:-) Kheb het weggedaan uit de beginpost...

Comment

PS. Ben nog vergeten te vermelden dat ik 10% van het aankoopbedrag terugkrijg in Fnac bonnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevinbog Bekijk bericht
          Kheb het weggedaan uit de beginpost...
          Maar in de kwote blijft het gewoon staan
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ja daar kan ik nietveel aan doen he;-)

Nu: is dit een goeie koop of niet?

Comment

Gezien Tweakers.net pricewatch overzicht, ja!

De minimumprijs is nu 723 euro online.
              Jij krijgt er nog een tas bij + geheugenkaart wat al snel (50+10) 60 euro meer is.
              Krijg je nu 10% korting op 749 euro of is die er al bij?

Bedenk wel of je echt van plan bent een tele te gaan gebruiken...
              Want dit zorgt toch voor een meerkost...

Comment

Het goedkoopste alternatief dat ik vind is deze:
                d5100 + 18-55 + 16gb sandisk class10 + tas caselogic tbc 409k + 55-300: €845.
                Ik denk wel dat dat een goede aanbieding is ja.

Persoonlijk zou ik die tele ook even laten voor wat het is, dat bespaart je 300 euro en daarna kan je ze eventueel nog bijkopen als je ze echt wilt hebben.
                Groetjes,
                Dominic

Comment

Alleszins bedankt al allemaal!

Krijg je nu 10% korting op 749 euro of is die er al bij?
                  Als je een aankoop doet van 749 euro, dan krijg je 10%, 74 euro in dit geval, op je ledenkaart die je bij een volgende aankoop kan besteden.
                  Oké, je moet dan wel bij Fnac kopen wat vaak niet het goedkoopste is, maarja tis toch mooi meegenomen:-)

Het alternatief voor mij is gewoon D5100 + 18-55mm VR voor 479 + SD + een zak sowieso. En dat zou me bvb via digicamshop +- 540 euro kosten.
                  Dus die tele kost me in dat perspectief 135 euro ofzo, wat me wel een koopje lijkt gezien de nieuwprijs 275 (tweakers) of 300 (digicamshop). Ik heb niet echt specifieke plannen om een tele te gaan gebruiken, maar ik wil wel wat tijd investeren om er mee te leren werken en die dan misschien toch ga apprecieren. Als blijkt dat ik ze toch nooit gebruik, dan kan ik die nog wel kwijt op de 2ehandsmarkt dachtik.
                  Wat ik op korte termijn van plan ben is op reis mooie foto's maken: landschappen, portretten,...

Misschien nog een vraagje hieromtrent. Geeft bvb een 55-200 doorgaans betere of mindere foto's dan de 55-300 (op dezelfde brandpuntsafstand dan), is het moeilijker om goeie foto's te nemen (zonder statief bvb) bij die laatste of zijn er met andere woorden dingen waar ik nog rekening mee moet houden buiten dat die zwaarder is?

Comment

Op het statief kan ik antwoorden dat je lens Vibratie Reductie heeft.
                    Zonder kort door de bocht te willen gaan betekent dit min of meer dat dit speciaal ontworpen is om net makkelijker uit de hand te kunnen schieten.
                    Bij schitterend weer zou je normaal geen probleem mogen ondervinden bij beide lenzen om scherpe beelden te krijgen.

Het verschil tussen beide lenzen op 55mm zal hem uiten in meer speciale gevallen.
                    Bij een 18-55 is het maximale diafragma 5.6.
                    Bij een 55-300 is dit 3.5.
                    Bijgevolg zal je bij hetzelfde diafragma van 5.6, mooiere/scherpere beelden krijgen met de 55-300.
                    Dit kan je bijvoorbeeld nakijken op DxOMark.
                    Ik zag de 55-300 niet staan dus heb ik de 55-200 genomen om mijn punt aan te tonen.

Klik bij Measurement en kijk naar DxO score en sharpness. Vergelijk dan eens voor 55mm bij diafragma 5.6 voor sharpness. De kleuren zeggen genoeg
                    Een andere gevolg van de mogelijkheid om een groter diafragma te kunnen gebruiken bij 55mm is dat je een mooiere bokeh kan krijgen en dat de lens ook lichtsterker is. De 55-300 dan.

De uitleg die ik hierboven geef over mooiere bokeh en lichtsterkheid mag echter NIET de reden zijn om die tele te kopen. Een tele moet je kopen om verre objecten in beeld te brengen! Voor lichtsterkheid en mooie bokeh koop je bijvoorbeeld achteraf een 35mm 1.8 ofzo. Die is nog veel lichtsterker, scherper en goedkoper

Comment

Update:

Ik ben na bovenstaand advies niet ingegaan op de aanbieding, maar ik heb de D5100 + 18-105mm VR online gekocht voor 567 euro incl verzending.
                      Geen tele dus maar wel een kitlens met een wat groter bereik.

Bedankt allemaal voor de deskundige uitleg!

Comment

Ik was net je post aan het lezen en wou je aanraden de 18-105 te overwegen. Ik denk dus dat je de goeie keuze gemaakt hebt.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
                        X