Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of JPG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw of JPG

ik heb foto,s genomen op Raw met mijn nikon D300s ik werk eigenlijk altijd op jpg maar ik zag dat je ook je Raw foto,s in de camera kan omzetten en bewerken , zal wel niet het zelfde zijn , maar daar gaat het niet om ik heb altijd gedacht dat bestanden van Raw veel groter waren , maar nu zag ik dat de twee na bewerken even groot zijn en ook het raw bestand is ook 4288x2848 als een jpg bestand , ik moet wel zeggen dat ik dat nog nooit gedaan heb en er niets van ken

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Re: Raw of JPG

Uw resolutie van 4288x2848pixels blijft behouden. De grote van beide bestanden in Megabites zal wel verschillen omdat in een .nef (raw) file veel meer aparte instellingen worden opgeslagen. Bij jpg worden deze vastgezet en gecomprimeerd.
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Ik fotografeer altijd raw, de beelden hebben dan veel meer potentieel, meer kleurdiepte, dynamisch bereik en je kan ook verder gaan in de ruisonderdrukking.
      Uw jpeg beeld lijkt wel wat anders belicht dan de raw (waarschijnlijk staat digital lighting aan of hoe noemt dat ook al weer?).Tenzij je dus veel sport fotografeerd od niet wil nabewerken zou ik zeker in Raw fotograferen (hoogste bit's en lossless compressed). Vergeet ook niet de microsoft camera codec pack gratis te downloaden als je nog niet met win8 werkt, zo kan je uw raw's deftig bekijken zonder ze te moeten importeren.

Comment

nee dat is allebei de zelfde foto alleen is de ene foto die raw die omgezet is in mijn camera in jpg
        Last edited by koen1950; 18 maart 2013, 17:35.

Comment

witbalans is toch anders.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

die heb ik veranderd in de camera nadien, je mag je laten misleiden die foto,s van dat beeld uit de nikon is genomen met een andere camera minolta A2 om aan te tonen dat de omgezette foto van raw naar jpg nog altijd even groot is
            Last edited by koen1950; 18 maart 2013, 17:36.

Comment

Je hebt ook automatische of digitale belichting aangezet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                om aan te tonen dat de omgezette foto van raw naar jpg nog altijd even groot is
                Waarom zou een JPEG een andere pixel aantal hebben als een RAW?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik ging er altijd vanuit dat een rawbestanden meer pixels heeft, maar ik ken er niet zo veel van omdat ik altijd op jpg werk ,ik heb zelfs geen rawconverter , daarom die vraag hier hoe groot is een raw bestand eigenlijk

Comment

Ik vermoed dat een D300s een beetje vergelijkbaar is met een 7D, niet?
                    Awel: bij mij (Canon 7D) is een "doordeweekse" Canon RAW CR2 (overeenkomstig met jouw Nikon RAW NEF) zo'n 25MB groot (5184 × 3456 px). Hetzelfde bestand als JPG (ik fotografeer RAW+JPG) is er "slechts" 7,7MB groot (5184 × 3456px). Er gebeurt in de camera sowieso een stevige compressie om een JPG te creëren. Die RAW wil ik net NIET door de camera laten behandelen, dus die komt toch een stuk groter uit mijn 7D gerold?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik ging er altijd vanuit dat een rawbestanden meer pixels heeft, maar ik ken er niet zo veel van omdat ik altijd op jpg werk ,ik heb zelfs geen rawconverter , daarom die vraag hier hoe groot is een raw bestand eigenlijk
                      er zijn goede opensource RAW converter die je gratis en voor niets kan downloaden en installeren. Je foto's zullen erop vooruitgaan als je de RAW bewerkingsmogelijkheden leert gebruiken.

Goegel eens naar UFRAW of Scarab Darkroom.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Lightroom is ook niet duur en echt een fanatisch programma.

Comment

Maar wat ik raar vind , ik heb 2 camera's mijn nikon D300s en een fuji s3pro als ik met mijn D300 op raw fotografeer en de foto's op de pc wil zetten herkent hij ze niet, er staan dan zo gezegd geen foto's op, maar als ik met mijn fuji op raw trek, dan neemt die ze wel op en als ik ze open gaan ze direct automatisch naar ps en worden daar geopend, kan ze daar bewerken en opslaan in jpeg, waarom kan dat niet met nikon?
                          Last edited by koen1950; 19 maart 2013, 12:57.

Comment

Eigenlijk heeft een RAW bestand van een Bayer patroon sensor, minder echte beeldpunten dan de gegenereerde foto in JPEG.
                            Bv. een 16MP Bayer sensor heeft 8MP groene, 4MP blauwe en 4MP rode lichtgevoelige beeldpunten.
                            De gegenereerde JPEG heeft 16MP groene, 16MP blauwe en 16MP rode "puntjes" (de "pixels" op je beeldscherm bv.).
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

Comment

Maar wat ik raar vind , ik heb 2 camera's mijn nikon D300s en een fuji s3pro als ik met mijn D300 op raw fotografeer en de foto's op de pc wil zetten herkent hij ze niet, er staan dan zo gezegd geen foto's op, maar als ik met mijn fuji op raw trek, dan neemt die ze wel op en als ik ze open gaan ze direct automatisch naar ps en worden daar geopend, kan ze daar bewerken en opslaan in jpeg, waarom kan dat niet met nikon?
                              Op welk OS en welke versie?
                              Het kan zijn dat uw pc staat op verbergen van onleesbare bestanden. (hiervoor moet je de camera codec pack downloaden)

Comment

Working...
                              X