Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of JPG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw of JPG

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
    Is het niet zo, dat men best gewoon de Raw in LR inlaadt en er ineens een DNG bestand van maakt waarmee je alle kanten mee kan uitgaan, en dit voor alle soorten RAW bestanden van alle camera's ( Canon, Nikon, ..... ) ?
    Nog een voordeel van DNG, het is iets kleiner dan een Camera Raw en toch bevat het alle gegevens.
    Je bewerkt de foto naar hartelust en dan pas kan je er een JPEG van maken als je dat wenst.
    Enfin, dat is toch mijn werkwijze ..... ik breek de andere absoluut niet af.
    Ik heb in het begin een jaar of negen geleden de Nikon Nef bestanden omgezet naar DNG en daar kreeg ik spijt van toen Nikons Capture NX 2 op de markt kwam.
    De DNG bestanden kun je niet openen in Capture NX 2 andersom kun je NEF altijd in Lightroom openen. Voor de RAW bewerking werk ik liever met Nikons Capture NX 2 dan met lightroom.
    Alleen Tiff bestanden wil ik wel eens nabewerken in lightroom en of Photoshop
    Last edited by Eenbes; 22 maart 2013, 10:38.

Comment

ik heb viewnx2 gedownload en nu als ik mijn nikon aansluit aan de pc krijg ik wizard scanner en camera van microsoft daarna direct vanaf het apparaat werken dan dubbelklikken op het venstertje komt de foto in ps tevoorschijn als ik in wizard scanner van microsoft op volgende druk krijg ik niets.
      Ik heb hier twee foto's de eerste heb ik nog eens na bewerkt met photoscape vooral de scherpte is beter ik heb de indruk dat ik het niet goed doe in ps wat de scherpte betreft maar ook het contrast is matig tweede foto is alleen bewerkt in ps
      Als je de camera aan de pc aansluit kan je beter de foto's downloaden vanuit NX2 (NX2 starten en Bestand-transfer starten)
      Open de NEF files standaard in NX2 (openenmet-standaard programma selecteren, "dit bestand altijd met dit programma openen" aanvinken).
      Wil je de MS viewer gebruiken , dan moet je de Nikon NEF codec installeren.
      Als je foto's bewerkt in NX2 wordt de bewerking (net zoals bij LR) via een rugzak file aan de foto gehangen, het origineel wijzigt dus niet, bewerk je in NX2 dan moet je de wijziging opslaan en de foto omzetten in Tiff , daarna de tiff openen in Photoshop, dan heb je ook de wijzigingen mee die je hebt aangebracht is NX2.

Bovenstaande foto's zijn moeilijk te beoordelen, de 1ste foto is een bewerkte (en teveel aangescherpte) crop van de 2de.
      De 2de foto lijkt mij een probleem met het kleurprofiel te hebben .
      Zet het kleurprofiel van uw camera op sRGB, dan hoef je er niet meer om te bekommeren, de verschillen met AdobeRGB zijn echt niet zo groot. Pas als je goed weet hoe met kleurprofielen om te gaan kan je starten met adobeRGB op de camera en bij de afwerking naar jpg kiezen voor sRGB.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

ik ben nu druk bezig om te oefenen in ps, nikon codec heb ik al op mijn pc je moet gewoon beetje een goed evenwicht zoeken foto's recht zetten in ps vind ik nog een beetje omslachtig ik deed dat altijd in photoshacke heel makkelijk en vlug. Mijn camera staat altijd op sRGB.
        Last edited by koen1950; 23 maart 2013, 12:34.

Comment

Working...
        X