Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelpunten van Pentax K-30

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelpunten van Pentax K-30

Ik ga mezelf een nieuwe body kopen. Mijn huidige Canon 350d is een beetje afgeleefd.
    De opties zijn:
    - canon 650d
    - pentax k-30

De Pentax heeft charmante specificaties. Ik ben hem gaan bekijken in de fotozaak. Hij voelt lekker aan, is zeer configureeerbaar ( 2 wieltjes waarvan je de functie kan kiezen). Weather sealing, enz.

Het eerste toestel dat ik kreeg had echter een probleem: het middelste scherpstelpunt stond niet in het midden!! Bij een ander toestel was het wel ok.
    De k-30 heeft wel een verwisselbaar matglas. Uniek in deze prijsklasse. Misschien heeft het daarmee te maken. Maar toch heeft mijn vertrouwen een deuk gekregen.

Bij de Canon zijn de scherpstelpunten kleine puntjes, bij Pentax iets grotere vierkantjes. Dat vind ik ook wat minder precies aanvoelen.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben serieus aan het twijfelen. Ook voor de bijhorende lenskeuze, maar dat is een ander topic :-)

Re: Scherpstelpunten van Pentax K-30

Oorspronkelijk geplaatst door Benny1974 Bekijk bericht
    Bij de Canon zijn de scherpstelpunten kleine puntjes, bij Pentax iets grotere vierkantjes.
    Dat is de visualisatie van de scherpstelpunten, maar je hebt geen idee wat er werkelijk in de camerabodem verborgen zit aan werkelijke scherpstelpunten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik had vroeger een 600D, die wat zoekerbeeld overeenkomt met de 650D. De scherpstelpunten zijn inderdaad kleine puntjes die oplichten als ze in focus komen. Ik heb nu een 60D en die heeft ook de iets grotere vierkantjes. Ik persoonlijk vind dat beter om mee te werken, omdat je scherpstelpunt je onderwerp niet bedekt (bv een punt in de verte, het oog van het model bij iets grotere afstand) maar omvat. Persoonlijke smaak waarschijnlijk, maar voor mij werkt het veel beter zo.
      De scherpstelpunten die je in het zoekerbeeld ziet zijn niet op het matglas geëtst, maar in het pentaprisma dacht ik. Ik heb namelijk 3 matglazen en buiten de kaderlijnen op één van deze is daar helemaal niets op te zien. Als je zonder matglas door je zoeker kijkt zie je nog steeds de scherpstelpunten (vierkantjes in mijn geval).
      Groet, Ginne.
      Not all who wander are lost ...
      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Bedankt voor de info. Misschien zijn vierkantjesn inderdaad ook wel handig.
        Iemand nog specifieke ervaring met Pentax?

Comment

Working...
        X