Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7100 Moiré (vgl D800E)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D7100 Moiré (vgl D800E)

De D7100 komt net als de D800E zonder low pass filter. Hierdoor zijn de beelden merkbaar scherper, maar vergroot de kans op Moiré.
    Zijn er hier gebruikers van de D800E die daar ervaring mee hebben ?
    -> hoe vaak komt het nog voor ? (Ik dacht dat het een groot probleem is bij textiel)
    -> welk resultaat na bijwerken in lightroom of photoshop ?
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Re: D7100 Moiré (vgl D800E)

Ik denk dat je momenteel bijna geen verschil zal merken tussen een camera met AA-filter en zonder op vlak van moiré (wel op vlak van scherpte!).
    Op FM waren er enkele mensen dat moiré op hun D800E hadden op 1/1000 foto's en dit was enkel zichtbaar op 100%, een paar millimeter opschuiven geeft in 99% van de gevallen geen moiré meer.
    Inderdaad grootste kans bij zeer fijne textiel (en van bepaalde afstanden en hoeken).
    Moiré is niet makkelijk te verwijderen en photoshop of lighroom kan ongeveer 80% verwijderen, maar je kan het nog steeds merken dat er moiré was (op 100% opnieuw of op grote prints).

PS: Zelfs met mijn D7000 heb ik al enkele foto's gehad met Moiré in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Moiré is niet makkelijk te verwijderen en photoshop of lighroom kan ongeveer 80% verwijderen, maar je kan het nog steeds merken dat er moiré was (op 100% opnieuw of op grote prints).
      Dat was volgens mij ook de reden dat je NX2 kreeg bij een E versie, omdat je daar de moiré wel kon verwijderen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vind dat "moiréprobleem" op de D800E overroepen... Ik heb het toestel nu een dikke maand en heb nog maar zelden dit fenomeen ervaren. 2 keer kan ik het mij herrinneren en het was inderdaad in textiel. na de foto door DXO optics van RAW naar JPEG hebben te laten verwerkt was er niets meer van te zien. Voor mij wegen de veel scherpere beelden zeker op tegen een probleem dat zicht wel eens zou kunnen voordoen. Trouwens ben ik er niet van overtuigd of de D800 in dezelfde omstandigheden deze 2 beelden wel foutloos had kunnen bewaren.

Comment

Zelfs met mijn D90 heb ik al eens moiré gehad (bv. een wandelpad met houten planken).

Ben wel benieuwd naar het effekt van het weglaten van het AA-filter op de scherpte bij hoge ISO-waarden...
          Nikon Df

Comment

mag ik even vragen op welke manier jullie moiré in foto's beoordelen?
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Lees ook dit: http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...0e-443799.html

Walter
              D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Zelfs met mijn D90 heb ik al eens moiré gehad (bv. een wandelpad met houten planken).
                Was dat op een afdruk of op beeldscherm. Ik heb op het beeldscherm ook vaak last van moiré, bij patronen, en dan is de oplossing: de vergroting veranderen. Het zijn dan de beeldpixels, die interferen met de beeldschermpixels.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Op een beeldscherm is dit min of meer normaal, dit doordat je een foto van bv 240 dpi op een scherm van 72 dpi projecteert.
                  Nikon Df

Comment

Hieronder de links die ik bekeken had alvorens deze post te starten. Op ons eigen forum had ik niet naar oude topics gezocht . Hierbij dan ook mijn halve excuses aan allen die reeds de vraag stelden 'Welke camera moet ik kopen ...' zonder eerst eens zelf iets op het (digitalbelgium)forum te zoeken/lezen.
                    dpreview.com/.../D800 vs D800e Moire' test
                    dpreview.com/.../digital-imaging/moire
                    photographylife.com/nikon-d800-vs-d800e

Ik las ondertussen ook dat Moiré ontstaat wanneer men een repetitief patroon bekijkt met een resolutie die lager ligt dan de helft van de resolutie van het patroon. M.a.w. hoe hoger de resolutie van de sensor, hoe fijner het repetitief patroon dient te zijn alvorens een Moiré effect te krijgen en ook hoe fijner het effect zal zijn (maar daarom niet minder storend).
                    De resolutie (pixels per inch op sensor) van de D7100 (24Mpix op APC) ligt ongeveer 1.56 hoger dan deze van de D800e (36Mpix op FF).
                    Er is dus een goeie kans dat de D7100 nog minder (verwaarloosbaar?) problemen zal hebben met dit effect.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ook de Pentax K-5 IIs heeft geen anti-alias-filter (16 Mp).
                      Vermits meer en meer fabrikanten hiervoor kiezen, zou ik me er niet echt zorgen in maken en de voordelen (scherpere beelden) meenemen.
                      Nikon Df

Comment

Working...
                      X