Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2e toestel, welke?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2e toestel, welke?

Hoi, ik ben in het bezit van Canon 450D, lenzen 17-55 2.8 en 70-200 4.0.
    Ik ga van de zomer bergwandelen, en daarom zoek ik een goede compacte camera, of systeemcamera die ook RAW bestanden schiet. Weet iemand van jullie welke alternatieve camera, die net zo goed is als spiegelreflexcamera heeft, ik moet nemen? Is canon g15 de oplossing? maar met g15 heb je dan n beperkte zoom (140mm). Of toch n systeemcamera? Ik ben niet echt gebonden met merk, als het maar n goede camera is.

Re: 2e toestel, welke?

Dan zou ik je de Nikon J1 of J2 aanbevelen. Tegenwoordig aan een spotprijs
    te krijgen. Toestel is heel licht, klein en levert toch puike prestaties. Die G
    serie van Canon vind ik eigenlijk veel te zwaar.

Comment

Zelf maak ik gebruik van een Sony Nex 5R voor alle daagse dingen als ik de dslr niet mee wil nemen.

Comment

Ik heb nog steeds mijn G9, maar, zoals doudeke zegt: zwaar (als een baksteen).
        Voordeel is wel dat ik evengoed in RAW kan schieten e.d. Is dat bij die kleine Nikons ook het geval? De G9 heeft ook nog een zoeker, wat vandaag de dag meer een meer een luxe dreigt te worden.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik heb nog steeds mijn G9, maar, zoals doudeke zegt: zwaar (als een baksteen).
          Voordeel is wel dat ik evengoed in RAW kan schieten e.d. Is dat bij die kleine Nikons ook het geval? De G9 heeft ook nog een zoeker, wat vandaag de dag meer een meer een luxe dreigt te worden.
          Jep, ook RAW, zelfs in de J-serie.

Comment

Als 't compact en zo goed als een DSLR moet zijn, dan denk ik niet dat de Nikon-systeemcamera's het beste zijn op de markt in dat segment. Wel als een snelle AF belangrijk is, en als je beregoed glas wil, en niet te veel megapixels nodig hebt (10 à 12Mpix is eigenlijk meestal meer dan genoeg) - anders is 't Sony, M4/3 en consoorten en evt. Samsung. Testen dus - ik doe geen uitspraken over de canon-systeemcamera's.

De meeste camera's met verwisselbare lenzen doen raw - in elk geval al de nex-en die ik in m'n handen gehad heb.

Het is zoals Doudouke het zegt - pak 'm vast - een camera kopen is iets persoonlijks, je moet dat eigenlijk altijd kunnen zelf testen. Ik ben supercontent van m'n nexc3 (maar de nex5 vond ik iets beter, jammer genoeg is dat toestel gestolen - altijd oppassen in busstations en zeker NMBS-stations). Mijn keuze voor nex is eigenlijk gevallen om met manuele lenzen te gaan experimenteren (ddr zeiss 50mm m42), maar dat heeft niet lang geduurd eer ik een nex-lens gekocht heb.

Zolang het geen snelheid/sport is - kan mijn nex, naar mijn smaak goed mee.

Kwalitatief is 't even goed als een DSLR, de lenzen zijn een haartje minder, nog altijd meer dan behoorlijk (zoek maar naar wat o.a. Jaja er over schrijft op dit forum, die heeft ook een DSLR en een nex3 nu 7). Ik heb met de nex foto's getrokken bij bijna-nacht vanop een rijdende tram, en na wat pogingen om 'm te laten focussen lukt zelfs dat (met de kitlens die toch niet super-lichtgevoelig is) - gewoon uit de hand. In donkere musea - zonder flash, geen probleem, met deftige AF zelfs (altijd met de 18-55 kitlens).

Van de NEX zijn de specs gewoon open - dus elke lensfabrikant kan AF lenzen ervoor op de markt brengen. Vermoedelijk is dat ook zo voor de M4/3 - is dat zo voor Nikon en Canon - ik weet het niet...

Ik heb nog nooit een Nikon J of V in m'n handen gehad - en ik kijk er ook niet naar omwille van de voor mij te kleine crop-faktor. Ik wil niet zeggen dat de V/J-reeksen van Nikon bagger zijn, maar de kwaliteit van de APS-C sensor van Sony/Canon e.v.a. daar kunnen ze met die kleine sensor omwille van de wetten van de fysica niet aan. De crop factor 2 van m4/3 lijkt me zeker als compromis ook interessant (kwalitatief moet je niet te veel inleveren), en er zijn meer AF-lenzen voor op de markt - en dan heb je nog de Fuji's en de Samsungs. Dus graag hoor ik van jullie waarom die J1/V1 nu zo geweldig is. Het is tof dat ie aangeprezen wordt, en 't zal degelijk materiaal zijn - maar ik mis echte argumenten t.o.v. m4/3 en nex en canon en fuji.

Met een Nex/m4-3'ths en wellicht nog anderen heb je ook de mogelijkheden om manueel glas te gebruiken - op de markt o.a. voor Nex zijn er, zeer dure convertoren (lees sonyalpharumors.com) om er toch uw Canon AF glas op te plukken...

Comment

Je moet de 1 serie gewoon gebruikt hebben nogvoor je het snapt... Nog een enorm voordeel is dat bv de V1 een camera van 900€ is (voelt ook echt zo aan) en je kan deze kopen voor minder dan 400€! Die sensor is volgens mij de enige digitale dat zo dicht bij film ligt, en dat recht uit de camera. Ook de jpegs zijn zeer mooi (geef eerlijk toe dat de jpegs zelfs veel beter zijn dan mijn D7000), ik heb de J1 een week gebruikt en denk er nog elke dag aan... Ik zou dan wel voor de V1 gaan omdat ik dan de batterijen uit mijn D7000 ook kan gebruiken. Met de nex5 dat ik een dag gebruikt heb, heb ik dat gevoel niet. En nex (zeker de lenzen) zijn nog altijd zeer groot in vergelijking met een 1. De Fuji x100 vond ik ook fantastisch (nog beter dan de 1), maar deze had gewoon rampzalige af (de x100s zou daar verandering in brengen) en is 3 tot 4 keer zo duur! Van micro4/3 heb ik enkel de om-d al gebruikt in de winkel, maar deze lag me zo niet (wel FANTASTISCHE video!). Op een 1 kan je ook al het glas dat Nikon ooit gemaakt heeft monteren met de ft-1.

Comment

Het is misschien wel handig om ook een budget te weten. als je een groot zoombereik wilt hebben in een compacte systeembody is een Olympus Pen serie met de 14-150mm zo gek niet.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Hallo Elca,

Ik zat vroeger ook met een gelijkaardig "probleem": de DSLR was vaak te omslachtig en te zwaar om mee naartoe te nemen.
                  Dus ging ik op zoek naar een compactje.
                  Er is hier zowat vanalles geweest, van kleine Nikons, Olympussen, Samsungs, ...
                  Ze hadden één ding gemeenschappelijk: de beeldkwaliteit liep hopeloos achter t.o.v. mijn DSLR (Canon 5DMk1).

Ik heb toen de goedkoopste Sony uit de NEX reeks aangeschaft (NEX-3) met de 18-55mm lens. En WOW ... De beeldkwaliteit was in (bijna) niets te onderscheiden van de DSLR en werken op redelijk hoge ISO was ook geen probleem.
                  Die combinatie (NEX-3 + 18-55mm) was zeer compact en ik was er uiterst tevreden over. (sensor = APS-C-formaat)

Inmiddels zijn we anderhalf jaartje verder en is de NEX-3 vervangen door de NEX-7 omwille van een prima viewfinder (toch wel leuk) en de nog betere beeldkwaliteit.
                  De Canon 5DMk1 werd ook vervangen door de Canon 5DMk2, maar de NEX-7 is en blijft mijn meest gebruikte camera (85% van alle opnames).
                  Het is nu wel de NEX-7 + 18-200mm, dus niet meer zo compact, maar het is een quasi onverslaanbare combinatie die in de meeste situaties niet moet onderdoen voor een DSLR.

De grootste ontgoocheling bij de aanschaf van een compactje is vaak de beeldkwaliteit t.o.v. de DSLR die je gewend bent - en dat is en afknapper, ook al kan je zo'n mini-compact in je hemdzak stoppen.
                  Geef mij dan maar een iets grotere compacte combinatie, maar waarvan de beeldkwalitet die van een DSLR benadert of evenaart ...

Een hele boterham, maar wel recht uit de jarenlange praktijk - en uit mijn eigen ervaring, die daarom niet die van anderen dient te zijn

Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Alles is al gezegd, nikon 1/olympus pen-omd/nex.
                    Wil je niks inboeten aan kwaliteit dan is een nex de beste keuze want aps-c sensor.
                    Olympus is ook goed maar je verliest 1,5 stop qua ruis op hoge iso. Formaat is 4/3 tov 3/2, dus meer een vierkante uitsnede.
                    Nikon 1 heeft een snelle af maar de sensor is nog kleiner waardoor je weer wat inboet tov de olympus.

Neem ook de Sony RX100 in overweging. Is echt compact en op lage iso ga je weinig verschil zien met een dslr.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik denk niet dat de Nikon 1 serie moet onderdoen in ruis tov m4/3. Het verschil met aps-c is al klein (1 stop of zo). Dit komt voornamelijk doordat de pixels wel redelijk groot zijn en dus wel beter zijn bij weinig licht bij beelden recht uit de camera.

Comment

Naast mijn D700 en D800 denk ik nu aan een Fujifilm X20
                        https://waltertalboom.be-
                        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Als tweede camera heb ik 2 jaar terug een bridge van sony (HX 100V) gekocht en inderdaad zoals Jaja zegt is dit toch een afknapper.
                          De beeldkwaliteit is heel wat minder als je een DSLR gewoon bent!
                          Daardoor gebruik ik het toestel vooral als videocamera en als de DSLR echt niet mee kan.
                          Ik had spijt niet voor de nex gekozen te hebben.
                          Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Ik denk niet dat de Nikon 1 serie moet onderdoen in ruis tov m4/3. Het verschil met aps-c is al klein (1 stop of zo). Dit komt voornamelijk doordat de pixels wel redelijk groot zijn en dus wel beter zijn bij weinig licht bij beelden recht uit de camera.
                            Ik denk eerder aan 1.5 stop. Tov de Olympus scheelt het inderdaad niet veel.
                            Last edited by alex606; 16 februari 2013, 21:00.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Het verschil in high iso tussen de Nex Camera's en de OMD is veel kleiner dan het verschil tussen de OMD en de V1.

DXO cijfers Nex 6 1018
                              OMD 826
                              V1 346

Cijfers zeggen niet alles
                              Daarom kan je zelf vergelijken hier http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5/21 ... op pixel-level
                              Ga je met de OMD op dezelfde beeldgrootte bekijken dan de V1 dan is het verschil nog groter. (OMD 16mp vs V1 10 mp)

De V1 zit min of meer op hetzelfde niveau dan een 12MP 4/3 (EPM1 EPL3 enz..)
                              Ik veronderstel dat je ook deze vorige M43 generatie bedoelt
                              Last edited by Funcky; 17 februari 2013, 00:37.
                              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                              X