Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wildlife: Canon 7D vs 5D mark III, advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wildlife: Canon 7D vs 5D mark III, advies gevraagd

Het is inderdaad zo dat ik momenteel heel wat mm te kort kom.
    De vraag is natuurlijk wat de nieuwe 7D (mark II) gaat brengen ...

De reden waarom ik de 5Dm3 overweeg is omdat deze voor zo goed als elk doeleind kan ingezet worden waarbij die hoge ISO getallen soms wel nodig zijn.
    Misschien zoek ik wel te veel naar een all-round camera waar je dus op sommige dingen moet inboeten.

Alvast bedankt voor de reacties!

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
    Voor wildlife fotografie is het belangrijk om dichtbij te geraken of/en veel mm's te hebben. 400mm op crop wordt zo'n beetje als het minimum beschouwd, maar dat is in realiteit in veel gevallen eigenlijk te weinig. Er zijn veel fotografen die gebruik maken van een 7d met een 500mm en 1.4 teleconverter. Ik zou voor deze set gaan, dan heb je veel bereik en goede beeldkwaliteit.
    Een andere, veel duurdere optie, is de 5dm3 met 600mm f/4 II met 1.4 en 2.0 teleconverters. Dan heb je nog altijd goede beeldkwaliteit en autofocus wnr de 5d de update krijgt voor f/8 focus. De prijs is wel een heel stuk hoger en met goede nabewerking (ontruisen van de achtergrond en dergelijke) kan je volgens mij prima uit de voeten met de 7d.
    500px

Comment

Klopt zeker en vast.
      Maar wat als de ruis ook in de vlinder/vogel/... zit. Wanneer je dan met ruisonderdrukkingsprogramma's aan het werk gaat, vervaagt het detail (ook al zijn het RAW foto's).
      Het programma dat je een eerdere post aangeeft, ga ik dadelijk eens een proefversie van downloaden/installeren/uittesten.
      thanks

W.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is inderdaad vooral in de onscherpe achtergrond bij bijvoorbeeld vlinderfoto's dat de ruis direct opvalt.
      Die ruis is heel gemakkelijk weg te werken zonder dat de details weggevaagd worden.
      Als je geen speciaal programma hebt om de ruis weg te werken, dan kan je de achtergrond selecteren, en daar de ruis wegwerken, dat gaat zelfs prima in Photoshop Elements (de ruisonderdrukking in Elements veegt ook alle details weg, maar als je die alleen op de achtergrond toepast waar toch geen detail inzit, dan is dat geen probleem).

Ruis in de lucht kan je ook selectief wegwerken, tijdens de verscherping kan je best de lucht deselecteren, dan krijg je daar ook geen ruisproblemen.
      Zolang de ruis niet echt overdreven is kan je die gewoonlijk wel wegkrijgen.
      500px

Comment

Wat denk je van een tweedehands 1DIV ?
        1DX

Comment

400 mm op een crop is inderdaad een minimum, zelfs als je met een 7D al een heel stuk kan uitsnijden (meer dan met een 40D of 50D), en een opvolger zou daar nog een stukje kunnen bijdoen. Je hebt dan wel een zeer draagbare uitrusting.

Veel hangt m.i. af van hoe je je fotografie beoefent: ga je naar een plaats waar je zware apparatuur naartoe kan brengen - met de kans een hele rij collegas tegen te komen - of kom je niet uit je (al dan niet rijdende) schuilhut, dan zijn 800-1200mm kanonnen niet te verslaan.

Ik weet dat ik geen echte natuurfotograaf ben, maar ik zie het mij niet doen.
          Daarom blijf ik bij een 7D, en als lens lijkt me een 300 2.8 (II) met 2x extender het maximum hanteerbare (maar dan heb ik ocharme nog maar een 600 5.6).

Gezien de prijs van de lenzen is de overweging "all-round camera" eigenlijk overbodig, koop een crop en een FF.

Comment

Working...
          X