Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS mode en scherpstelling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IS mode en scherpstelling

hallo, De IS wordt geativeerd wanneer men de schutter half indrukt, dat is de nomale instelling.

Wanneer ik de scherpstelling wegneem van de schutter en leg op de AF-ON knop (Cfn 4-2) zal de IS worden geactiveerd door de AF-On knop en ook nog altijd de "schutter halfingedrukt" Nu de vraag :

Maar is er dan niet een "verlies van kostbare tijd" wanneer ik de AF-ON knop loslaat en overschakel op de schutter knop om af te drukken, dus met andere woorden , de IS zal worden uitgeschakeld als ik de AF-ON knop loslaat en weer moeten geactiveerd worden wanneer ik de schutter half indruk .

Een oplossing zou zijn als ik Cfn 4 -1 neem ; alleen de AF-On knop gebruiken om de AF te stoppen en dus nog altijd scherp te stellen met de schutter knop . Maar ja ,ik vind die Cfn-4-2 het beste, maar wat dan met de bovenstaande vraag ??

camera is canon 1d mark 4.
    Last edited by tav; 7 februari 2013, 09:55.

Re: IS mode en scherpstelling

Wat is je bedoeling ?
    one-shot AF bij een stilstaand object of AI-servo om een onderwerp te volgen ?

In het eerste geval (one-shot AF) met herkadreren zou ik zelf gebruik maken van Cfn 4-1

In het tweede geval (AI-Servo) zou ik gebruikmaken van Cfn-4-2. In dat geval moet je de AF-On knop niet lossen en blijf je focussen op je onderwerp (IS blijft dan ook werken) en duw je gewoon de shutterknop in op het moment dat je onderwerp in beeld is zonder de AF-On knop te lossen.

Zelf gebruik ik altijd de shutterknop om te focussen en de AF-On knop om m'n focus vast te zetten, is pure gewoonte geworden .... ieder heeft zijn manier van werken.

Hopelijk geraak je uit aan m'n uitleg, het is makkelijker in handeling voor mij dan het op te moeten schrijven

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Re: IS mode en scherpstelling

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Wat is je bedoeling ?
      one-shot AF bij een stilstaand object of AI-servo om een onderwerp te volgen ?

In het eerste geval (one-shot AF) met herkadreren zou ik zelf gebruik maken van Cfn 4-1

In het tweede geval (AI-Servo) zou ik gebruikmaken van Cfn-4-2. In dat geval moet je de AF-On knop niet lossen en blijf je focussen op je onderwerp (IS blijft dan ook werken) en duw je gewoon de shutterknop in op het moment dat je onderwerp in beeld is zonder de AF-On knop te lossen.

Zelf gebruik ik altijd de shutterknop om te focussen en de AF-On knop om m'n focus vast te zetten, is pure gewoonte geworden .... ieder heeft zijn manier van werken.

Hopelijk geraak je uit aan m'n uitleg, het is makkelijker in handeling voor mij dan het op te moeten schrijven

grts
      Sieg
      Ik kan er aan uit, maar als het probleem van de IS er niet was , was de cfn 4-2 het beste voor alle 2 de situaties, zowel one shot als servo
      . Nu zal ik wel om het beste er van maken cfn 4-1 gebruiken zoals Sieg om de AF te stoppen.
      gr
      erik

Comment

Working...
      X