Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB connector 7D handle with care

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• USB connector 7D handle with care

Graag wil ik mijn ervaring met jullie delen.
    Ik gebruik steeds mijn USB connector om de foto's van mijn apparaat te halen en tevens om via mijn laptop in live view foto's te maken.
    Twee weken geleden werkte het plots niet meer. De connector gaf geen contact meer. Naïef dacht ik, niet zo erg, er is nog garantie op dit toestel.
    Toen ik het bij Foto Konijnenberg binnenbracht, waarschuwden ze me meteen dat dit meestal niet onder garantie valt en dat dit toch wel 150€ zou kunnen kosten.
    Maar ze gingen het toch onder garantie proberen en als het niet lukte zou ik een offerte voor herstelling krijgen. Retour zonder reparatie zou 75€ kunnen kosten.
    Twee weken later kreeg ik de offerte: Complete Arbeidstijd : 84 min, de te verwachten reparatiekosten bedragen: € 758,00 – 25% = € 568,50 (25% voor Konijnenberg).
    Wat blijkt, ze moeten het mainboard vervangen.
    Nu weet ik ook wel dat dit soort defecten altijd tot discussies kan leiden en als het om 150€ ging, had ik dit, weliswaar met tegenzin, wel betaald. Maar toch enkele bedenkingen hierbij.
    De USB connector is in SMD (surface mount) op het mainboard gesoldeerd waardoor inderdaad bij defect heel het mainboard vervangen dient te worden. Iedereen die wat van productdesign kent, weet dat dit om problemen vragen is. SMD solderingen zijn niet bestand tegen mechanische krachten. De klant bij defect hiervoor laten opdraaien, getuigt van weinig klantvriendelijkheid.
    En dan de kost van de reparatie. 785 €, met alle respect maar dat is compleet van de pot gerukt. Ik heb uit nieuwsgierigheid bij een Frans reparatiecentrum de prijs opgevraagd voor het vervangen van een mainboard: 420€ weliswaar zonder verzendkosten. Op ander fora vind je prijzen van rond de 300$.
    Ik heb dan zaterdag mijn apparaat bij Konijnenberg maar gaan terughalen. De 75€ was gelukkig verminderd tot 50€.
    Ondertussen heb ik ook bij Canon mijn beklag gemaakt, maar zij kunnen niets doen. Het toestel werd "geforceerd" en de prijs is tussen mij en Konijnenberg.
    Er rest mij dus ofwel het toestel te verkopen en zelf een nieuw of ander tweedehands aan te schaffen ofwel het zelf te repareren.
    Waarschijnlijk ga ik voor dat laatste opteren.
    Men weze dus gewaarschuwd. Behandel je connectoren met fluwelen handschoentjes want een connector die stuk gaat, betekent economisch total loss voor je toestel.

Re: USB connector 7D handle with care

koop een cheap-ass card reader voor nog geen 20 euro & je kan zonder zorgen je beelden downloaden

ok, toegegeven, het is telkens een discussie en een hele dure herstelling, met wat opleg, koop je een recent 2de hands toestel of zelfs een nieuw toestel
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Haal het geheugenkaartje uit de camera, en steek dat in een geheugenkaartlezer om je foto's op de computer te zetten.
      Ik heb dat altijd al gedaan, het USB-kabeltje gebruik ik nooit.

Dat mini-USB stekkertjes gevoelig zijn voor defecten, dat weet ik ondertussen ook omdat sommige externe harde schijven dezelfde aansluiting hebben.
      Ik heb zo al een externe harde schijf gehad waarbij die verbinding problemen gaf, die harde schijf zit nu in een nieuwe behuizing met een USB3 aansluiting, en die ziet er in ieder geval degelijker uit dan de mini USB2 aansluiting.
      Maar bij een camera kan je dat niet op die manier oplossen...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt voor de verwittiging en de diverse adviezen , maar wat moeten we nu feitelijk doen ?

Hier wordt terecht geopperd dat de mini USB aansluiting kwetsbaar is, op een andere plaats op het forum wordt er beweerd dat we best de kaartjes niet uit het toestel nemen .....
        Moeilijke beslissing.
        Is erg voorzichtig zijn met de USB niet het beste ?

B.t.w. ik heb hier kabeltjes met en zonder Ferrietblokjes, hebben die zin voor een fototoestel ?

Thx bij voorbaat
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
          Bedankt voor de verwittiging en de diverse adviezen , maar wat moeten we nu feitelijk doen ?

Hier wordt terecht geopperd dat de mini USB aansluiting kwetsbaar is, op een andere plaats op het forum wordt er beweerd dat we best de kaartjes niet uit het toestel nemen .....
          Moeilijke beslissing.
          Is erg voorzichtig zijn met de USB niet het beste ?

B.t.w. ik heb hier kabeltjes met en zonder Ferrietblokjes, hebben die zin voor een fototoestel ?

Thx bij voorbaat
          is er een mogelijkheid om draadloos de foto's over te zetten .

Comment

Draadloos is bij mijn weten niet mogelijk. Dat ferrietje is van weinig nut maar kan ook geen kwaad. Dat dient om storingen te filteren
            Zoals hierboven al gesteld kunnen de foto's van het apparaat gehaald worden door de CF kaart er telkens uit te halen en in een apart multi kaartlezertje van 15€ te stoppen. Daar kan ik nog mee leven.
            Wat ik vervelender vind is dat ik de USB aansluiting gebruik om voorwerpen te fotograferen en ook vogels. Ik stel mijn fototoestel (met 07-200 F4) op op 1.2m van de voederplaats en neem verdekt opgesteld foto's vanop de laptop die met een 6 USB kabel verbonden is. Op die manier kan je mezen perfect scherp hebben door live view te gebruiken zonder al te veel moeten te croppen.
            De boodschap is inderdaad zeer voorzichtig te zijn bij het insteken van de USB kabel. Je hebt namelijk een hefboom in de hand en het connectortje is echt fragiel. Wat je verder ook kan doen is de kabel fixeren opdat je nooit aan de connector zelf trekt. Sommige pro's doen dit blijkbaar in de studio. Maar goed, voor mij vijgen pasen.

Comment

inderdaad zeer vervelend, bedankt voor de waarschuwing

ik het ooit voorgehad met zo'n Vosonic databankje en het er zelf terug opgesoldeerd, maar eer je een 7D hebt gedemonteerd ?

Comment

Wat bedoel je met fixeren ?
                Uiteinde draad en stekker onderdompelen en een verhardingsproduct ( zonder de contacten te raken natuurlijk ) ?????
                Zo ja, welk ?
                nogmaals THX bij voorbaat.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Neen, gewoon de kabel ergens aan het toestel of een statief vastmaken opdat je nooit aan de stekker trekt. Bijvoorbeeld met zo een tie wrap.

Comment

Zoek eens op dx.com of ze in China geen usb-connectoren hebben om zelf te solderen? Een heteluchtsoldeerbout koop je voor 50€ - en nog een beetje soldeerpasta en wat desoldeerlint. Eerst wel oefenen op kapotte smd⁻aparaten, zou ik aanraden!
                    700€ voor die herstelling - tja, daar ziet men mij als klant niet meer terug - Nikon/Canon/Sony... moeten toch wel een nieuwe connector kunnen solderen - tenzij ook het mainboard zelf gehavend zou zijn! (eigenlijk had men u een footootje moeten sturen).
                    Er zou een wet moeten bestaan die die micro&mini-usb's gewoon verbieden. Of als men die brol gebruikt dat dat op één module moet, zodat je een nieuwe moduleke zelf kan vervangen. Als't kan koop ik iets met grote, deftige stevige connectoren - maar 't wordt een ramp met al die i-brol, android's en wat dan ook. Honderden micro-connectoren, honderden convertoren, en wee u als er iets aan voorvalt - dan zijt ge g*f*ck*d.
                    Om te janken is't - maar we moeten er mee verder, dus leren mee leven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcmo Bekijk bericht
                      Neen, gewoon de kabel ergens aan het toestel of een statief vastmaken opdat je nooit aan de stekker trekt. Bijvoorbeeld met zo een tie wrap.
                      Zoiets: jerk stopper

"Iedereen die wat van productdesign kent, weet dat dit om problemen vragen is. SMD solderingen zijn niet bestand tegen mechanische krachten."
                      Een USB en andere poorten worden vastgeklemd met metalen lipjes, niet met de soldering. Het kan best zijn dat de printplaat gescheurd is.

http://www.lifepixel.com/tutorials/i...ls/canon-7d-ir.
                      Na een paar vijsjes zie je de USB poort al zitten, zodat je de schade kan opmeten.
                      Nog een paar stappen verder is die volledige printplaat eruit. Allemaal met hetzelfde schroevendraaiertje.
                      Als je een vakman vindt die SMD's kan solderen, kan die voor jou de reparatie uitvoeren. En dan maar te hopen dat het aan de poort zelf ligt en niet aan de elektronica door bv een kortsluiting.
                      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Zoals reeds aangegeven haal ik ook altijd het kaartje er uit, maar ja het kwaad is geschied . Ik zou er niet voor terugdeinzen om het toestel te openen en te zien wat het probleem is .Eventueel hersolderen gaat met een kleine (punt) gewone bout zinder problemen.Als het toestel nog werkt zou ik mij van dit alles niets aantrekken en gewoon telkens kaartje erin en eruit.Ik doe dit bij alle toestellen.
                        Succes François

Comment

Brrrr... Ik was een 5D3 aan het overwegen in combinatie met een Camranger voor o.a. zelfportretten, maar vermits je de Camranger in de USB poort moet pluggen, begin ik na het lezen van deze thread toch te twijfelen...
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Working...
                          X