Graag wil ik mijn ervaring met jullie delen.
Ik gebruik steeds mijn USB connector om de foto's van mijn apparaat te halen en tevens om via mijn laptop in live view foto's te maken.
Twee weken geleden werkte het plots niet meer. De connector gaf geen contact meer. Naïef dacht ik, niet zo erg, er is nog garantie op dit toestel.
Toen ik het bij Foto Konijnenberg binnenbracht, waarschuwden ze me meteen dat dit meestal niet onder garantie valt en dat dit toch wel 150€ zou kunnen kosten.
Maar ze gingen het toch onder garantie proberen en als het niet lukte zou ik een offerte voor herstelling krijgen. Retour zonder reparatie zou 75€ kunnen kosten.
Twee weken later kreeg ik de offerte: Complete Arbeidstijd : 84 min, de te verwachten reparatiekosten bedragen: € 758,00 – 25% = € 568,50 (25% voor Konijnenberg).
Wat blijkt, ze moeten het mainboard vervangen.
Nu weet ik ook wel dat dit soort defecten altijd tot discussies kan leiden en als het om 150€ ging, had ik dit, weliswaar met tegenzin, wel betaald. Maar toch enkele bedenkingen hierbij.
De USB connector is in SMD (surface mount) op het mainboard gesoldeerd waardoor inderdaad bij defect heel het mainboard vervangen dient te worden. Iedereen die wat van productdesign kent, weet dat dit om problemen vragen is. SMD solderingen zijn niet bestand tegen mechanische krachten. De klant bij defect hiervoor laten opdraaien, getuigt van weinig klantvriendelijkheid.
En dan de kost van de reparatie. 785 €, met alle respect maar dat is compleet van de pot gerukt. Ik heb uit nieuwsgierigheid bij een Frans reparatiecentrum de prijs opgevraagd voor het vervangen van een mainboard: 420€ weliswaar zonder verzendkosten. Op ander fora vind je prijzen van rond de 300$.
Ik heb dan zaterdag mijn apparaat bij Konijnenberg maar gaan terughalen. De 75€ was gelukkig verminderd tot 50€.
Ondertussen heb ik ook bij Canon mijn beklag gemaakt, maar zij kunnen niets doen. Het toestel werd "geforceerd" en de prijs is tussen mij en Konijnenberg.
Er rest mij dus ofwel het toestel te verkopen en zelf een nieuw of ander tweedehands aan te schaffen ofwel het zelf te repareren.
Waarschijnlijk ga ik voor dat laatste opteren.
Men weze dus gewaarschuwd. Behandel je connectoren met fluwelen handschoentjes want een connector die stuk gaat, betekent economisch total loss voor je toestel.
Ik gebruik steeds mijn USB connector om de foto's van mijn apparaat te halen en tevens om via mijn laptop in live view foto's te maken.
Twee weken geleden werkte het plots niet meer. De connector gaf geen contact meer. Naïef dacht ik, niet zo erg, er is nog garantie op dit toestel.
Toen ik het bij Foto Konijnenberg binnenbracht, waarschuwden ze me meteen dat dit meestal niet onder garantie valt en dat dit toch wel 150€ zou kunnen kosten.
Maar ze gingen het toch onder garantie proberen en als het niet lukte zou ik een offerte voor herstelling krijgen. Retour zonder reparatie zou 75€ kunnen kosten.
Twee weken later kreeg ik de offerte: Complete Arbeidstijd : 84 min, de te verwachten reparatiekosten bedragen: € 758,00 – 25% = € 568,50 (25% voor Konijnenberg).
Wat blijkt, ze moeten het mainboard vervangen.
Nu weet ik ook wel dat dit soort defecten altijd tot discussies kan leiden en als het om 150€ ging, had ik dit, weliswaar met tegenzin, wel betaald. Maar toch enkele bedenkingen hierbij.
De USB connector is in SMD (surface mount) op het mainboard gesoldeerd waardoor inderdaad bij defect heel het mainboard vervangen dient te worden. Iedereen die wat van productdesign kent, weet dat dit om problemen vragen is. SMD solderingen zijn niet bestand tegen mechanische krachten. De klant bij defect hiervoor laten opdraaien, getuigt van weinig klantvriendelijkheid.
En dan de kost van de reparatie. 785 €, met alle respect maar dat is compleet van de pot gerukt. Ik heb uit nieuwsgierigheid bij een Frans reparatiecentrum de prijs opgevraagd voor het vervangen van een mainboard: 420€ weliswaar zonder verzendkosten. Op ander fora vind je prijzen van rond de 300$.
Ik heb dan zaterdag mijn apparaat bij Konijnenberg maar gaan terughalen. De 75€ was gelukkig verminderd tot 50€.
Ondertussen heb ik ook bij Canon mijn beklag gemaakt, maar zij kunnen niets doen. Het toestel werd "geforceerd" en de prijs is tussen mij en Konijnenberg.
Er rest mij dus ofwel het toestel te verkopen en zelf een nieuw of ander tweedehands aan te schaffen ofwel het zelf te repareren.
Waarschijnlijk ga ik voor dat laatste opteren.
Men weze dus gewaarschuwd. Behandel je connectoren met fluwelen handschoentjes want een connector die stuk gaat, betekent economisch total loss voor je toestel.
Comment