Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade D90-D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade D90-D7000

Ik heb de D7000 gekocht om met twee bodies te kunnen werken op reis. Ik fotografeer eveneens vliegtuigen. Als het daarvoor is (en voor alles trouwens), is mijn motto: glas is belangrijker. Je gaat meer 'winst' maken met een betere lens dan met het verschil D7000 versus D90. Goede lensjes voor vliegtuigen: Sigma 50-500, Sigma 120-400, Sigma 150-500. Wil je scherper maar toch niet te duur: Nikon 300mm f4 met een TC 1,4 (kenko TC is al meer dan genoeg). Die lens is vol open haarscherp, ook met TC scherper dan mijn Sigma 120-400. OK je hebt dan wel geen zoom, daar moet je rekening mee houden...300 mm of met de TC 420 mm. Maar het is een toplens. Maar wat mij betreft is de conclusie: betere lens is belangrijker dan betere body in dit geval.

Comment

Hmm ja.. de reden waarom ik naar de d7000 zou gaan is omdat daar naar ik hoor een functie inzit waarmee je je lenzen op de body kan kalibreren,en dan was ik zo aan het denken dat ik misschien toch iets meer uit de 70-300 vr zou kunnen halen...

Comment

Dat geloof ik, persoonlijk niet, die 70-300 is een erg goed lensje, maar wordt onscherper op 300mm. volgens mij is die lens nu al prima afgestemd op je D90.
        Ondanks het feit dat die 70-300 erg goed is, zal ze, wanneer je een 300 mm f4 op je D90 gooit, weg geblazen wordt, zelfs met .
        Die sigma 120-400 is ook heel goed, maar wordt ook onscherper op 400 mm, maar nogmaals erg goed lensje. Voor vliegtuigen, zeker op airshows, ga je veel plezier beleven aan een lens die tot 400 mm gaat. Die calibratie functie gaat in het geval van je 70-300 volgens mij niet veel verschil maken.

Comment

Hmm ja,ik weet dat eigenlijk het glas primeert op de body maar wou die d7000 eigenlijk al van voor ik de d90 gekocht heb..dus nu dat die eindelijk betaalbaar staat kriebelt het toch wel erg...
          Heb niet zo'n vertrouwen in sigma lenzen,ooit een bigma kunnen proberen op mijn voormalige D50 en vondt de resultaten ronduit bedroevend..Had toen een tamron 70-300 die ik eigenlijk beter vondt..raar maar waar.
          Vaste 300 zie ik ook niet direct zitten,aangezien ik ze er nu soms op 70mm amper opkrijg.(te zien waar ik sta op ebbr)
          Wat betreft de calibratie..ik heb zo het gevoel dat de 70-300 er toch net iets te veel naast zit qua focus..daarom dacht ik dat die calibratie functie wel verschil zou kunnen uitmaken..
          Last edited by marc1201; 30 januari 2013, 20:19.

Comment

Als je geen airshows doet, enkel airliners, tja dan zit je met die 70-300 goed.
            Als je die D 7000 graag zou hebben ga je er nu je broek niet aan scheuren denk ik, prima toestel hoor. Ik zou die D90 zelfs niet weg doen, tenzij die maximum 300 euro die je haalt uit een verkoop financieel echt belangrijk is Maar zet een goeie 70-200 2,8 op die D90 of een prime lens...en dan ga je onmiddellijk resultaat hebben ;-)

Comment

ik gebruik een D90 en D7000 naast elkaar. Natuurlijk is er een verschil. Maar op dit moment zou ik wachten tot de opvolger van de D7000.
              Want persoonlijk vind het verschil niet zo groot tussen D90 en D7000
              Grt, Amaat
              The fun begins where the road ends
              BD Lidnummer : BD2057BE

Comment

Inderdaad zet maar eens een 70-200 VRII 2.8f op je D90 en je zult aardig versteld staan van de resultaten en dat gaat buiten de ruis niet veel beter zijn bij de D7000.

Ik ben al bijgeleerd je kan beter goed glas op een oudere body zetten dan de laatste nieuwe body uit te rusten met een kitlens.

Grtz

Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ben vandaag bij konijnenberg geweest en daar zeggen ze ook dat het de moeite niet is om up te graden naar de d7000 met mijn soort fotografie..Beter glas dus. Heb veel zin in de nikon 80-400 vr maar naar het schijnt is die niet zo snel..

Comment

Misschien kan je de D3200 overwegen:
                    ++ 24Mpix m.a.w. 1.4x vergroting t.o.v. D90 (12.2Mpix) / D7000 (16.2Mpix) geeft 1.15x vergroting t.o.v. D90
                    + betere sensor dan de D7000 (zelfde als de D5200, m.a.w. ik denk dat deze ook op de D7000 gaat komen)
                    + goedkoop
                    - geen ingebouwde AF-motor (AF-S lens vereist)
                    - minder instelmogelijkheden (die je misschien ook niet nodig hebt)
                    M.a.w. een eenvoudiger toestel dan de huidige D7000 maar kwalitatief momenteel beter dan deze.
                    Je houdt meteen een pak geld over om nog aan een nieuwe lens te besteden.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      Misschien kan je de D3200 overwegen:
                      ++ 24Mpix m.a.w. 1.4x vergroting t.o.v. D90 (12.2Mpix) / D7000 (16.2Mpix) geeft 1.15x vergroting t.o.v. D90
                      + betere sensor dan de D7000 (zelfde als de D5200, m.a.w. ik denk dat deze ook op de D7000 gaat komen)
                      + goedkoop
                      - geen ingebouwde AF-motor (AF-S lens vereist)
                      - minder instelmogelijkheden (die je misschien ook niet nodig hebt)
                      M.a.w. een eenvoudiger toestel dan de huidige D7000 maar kwalitatief momenteel beter dan deze.
                      Je houdt meteen een pak geld over om nog aan een nieuwe lens te besteden.
                      Zo'n downgrade zou ik niet doen, eenmaal je een goede body gewoon bent, wil je er niet meer van af.
                      Sensor in de D3200 is NIET dezelfde als in de D5200. De D5200 sensor is een beetje beter en gemaakt door Toshiba dacht ik en de D3200 sensor is gemaakt door Nikon zelf.
                      Ik zou nooit mijn D7000 inwisselen voor een D3200 (en ja ik heb al met deze gewerkt). Deze camera's zijn gewoon enorm verschillend, sensor is hetzelfde qua kwaliteit (wel met meer mp's), maar een camera is meer dan de sensor alleen...

Comment

Het verschil tussen de sensor van de D3200 en deze van de D5200 is verwaarloosbaar wanneer je deze met de D90 vergelijkt.
                        De D7000 heeft een veel betere AF, maar bij vliegtuigspotten heb je de tijd om je onderwerp te focussen en blijft dit met een eenvoudigere AF ook behouden (eigen ervaring D3000). De D3200 heeft trouwens evenveel AF-punten als de D90.
                        Welke featuren van de D7000 verantwoorden de meerpijs ?

p.s. D3200 heeft in camera HDR en de D7000 niet. Ook wel eens leuk om indoor te gebruiken (zonder thuis nog nabewerking te moeten doen). Ik noem het bewust 'leuk' omdat ik de kwaliteit ervan niet ken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          Het verschil tussen de sensor van de D3200 en deze van de D5200 is verwaarloosbaar wanneer je deze met de D90 vergelijkt.
                          De D7000 heeft een veel betere AF, maar bij vliegtuigspotten heb je de tijd om je onderwerp te focussen en blijft dit met een eenvoudigere AF ook behouden (eigen ervaring D3000). De D3200 heeft trouwens evenveel AF-punten als de D90.
                          Welke featuren van de D7000 verantwoorden de meerpijs ?

p.s. D3200 heeft in camera HDR en de D7000 niet. Ook wel eens leuk om indoor te gebruiken (zonder thuis nog nabewerking te moeten doen). Ik noem het bewust 'leuk' omdat ik de kwaliteit ervan niet ken.
                          Zelfde reden waarvoor je een D300s zou kopen en geen D7000.

Comment

van d90 naar D3200/5200 zou ik ook niet doen!
                            dan liever wachten op de D7100/7200 of hoe die ook gaat benoemd worden.

meer mp's, expeed3, nieuwere sensor, ... allemaal plusjes idd.
                            kleinere body, meer naar't menu gaan, meer mp's (evenveel nadeel als voordeel), ...

D7000 is goed, zijn opvolger zal wel beter zijn. beetje te zien hoe graag/vlug je die wil.
                            is De D600 een optie?

lens upgrade ga je inderdaad ook veel plezier van hebben.
                            zeker als je ineens voor een goeie gaat.
                            70-200 f2.8 VRII is super op d90 (spreek uit ervaring)
                            langer lens, sigma 50-500 os, 120-400 os, 150-500 os, 120-300 f2.8 os eventueel met TC's, sigma 100-300 F4 doet het blijkbaar ook nie slacht ook met 1.4 tc, ...
                            in die prijsklasse heeft nikon niet echt iets, .. 300f4 met 1.4 tc is ook iets (hoop dat er een vr versie komt), anders ...
                            nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Zelfde reden waarvoor je een D300s zou kopen en geen D7000.
                              Zijnde (on topic) ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                                van d90 naar D3200/5200 zou ik ook niet doen!
                                dan liever wachten op de D7100/7200 of hoe die ook gaat benoemd worden.
                                ...
                                Met welke meerwaarde voor iemand die vliegtuigen spot ?
                                Waarvoor moet je vaak in een menu zijn als je enkele uren op dezelfde plek, met dezelfde achtergrond, foto's maakt ?
                                (dit is niet negatief bedoeld, ik hou er zelf ook van)
                                Al die extra's zijn zeker handig/aangenaam. Ik ben zelf van D3000 naar D7000 overgestapt, maar zou onder dit topic mij niet ergeren aan een D3200 en het prijsverschil in een lens steken. M.a.w. ik zou eerst kijken welke lens ik wil en dan zien of mijn budget de meerprijs voor een duurdere body toelaat.

Comment

Working...
                                X