Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dillema [300d - D70] ---> de 300d gekozen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Beste

    Hier gaan we weer ... Start je vanaf nul ... ja 'alloooo.
    Ik zal anders beginnen ... Ben je niet vertrouwd met analoge spiegelreflexen ... dan lijkt de 300D een eenvoudiger 'instapmodel'.

    300D of D70 ... blijft zo te zien een eeuwige discussie ...

    't Is anders nogal vrij duidelijk hoor ... Nikon citeert het op hun D70 promo-site: 'De D70 is ontworpen voor fotografen met ambitie' ... welnu, Heb jij ambitie ???, dan zal je de vele extra controls op de D70 wel weten te appreciëren.

    Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

    Comment


    • #92
      Originally posted by backing_vocal
      Beste

      Hier gaan we weer ... Start je vanaf nul ... ja 'alloooo.
      Ik zal anders beginnen ... Ben je niet vertrouwd met analoge spiegelreflexen ... dan lijkt de 300D een eenvoudiger 'instapmodel'.

      300D of D70 ... blijft zo te zien een eeuwige discussie ...

      't Is anders nogal vrij duidelijk hoor ... Nikon citeert het op hun D70 promo-site: 'De D70 is ontworpen voor fotografen met ambitie' ... welnu, Heb jij ambitie ???, dan zal je de vele extra controls op de D70 wel weten te appreciëren.
      Ja alooo?
      Luc Alloo?
      Ernstig nu.
      Ten eerste ga ik er van uit dat iemand die gaat voor een DSLR tenminste weet wat een sluitertijd en een diafragma is.
      Voor de rest is het heel eenvoudig: als het toestel nieuw uit de doos komt dan:
      a) stel de camera in op p (voor program), niet op het groene programma!(meestal door een groene rechthoek als icoon weergegeven)
      b) zet de camera op (zal ook nog wel lukken zeker),
      c) zet je de camera op continuous shooting (voor de 300D: het uiterst rechtse knopje bovenop de camera indrukken tot een veelvuldig rechthoekje verschijnt in het display)
      d) stel je de kwaliteit in op RAW (zeer belangrijk!)
      e) stel je AF op servo (als je een Nikon hebt tenminste)
      Zo de camera is ingesteld zodanig dat je aan niks meer moet komen. Zo moeilijk was dat toch niet? Al mijn camera's zijn vastgeroest op die stand.

      Het enige wat je nog evt zal moeten doen is draaien aan het wieltje voor de ontspanknop tot je het voor jouw goede diafragma en/of sluitertijd hebt en ISO instellen (maar dat is voor de 300D niet anders dan voor de D70).
      Witbalansen en belichting, daar trek je je tijdens het fotograferen niks van aan, dat pas je aan later op de PC (is mogelijk omdat je in RAW fotografeert - en dat is het grote voordeel aan digitale fotografie )...

      Moeilijk? Nee, poepsimpel, zeker als je dat vergelijkt met het werken met een Pentax MX (mijn eerste camera - ja,ja!):
      - stel scherp (het toestel doet dat niet voor jouw! )
      - stel diafragma (in die tijd moest je aan een ring draaien!! ) en sluitertijd in en verifieer dat belichting correct is (te verifiëren door een groen lampje dat oplicht in de zoeker.)
      - afhankelijk van het onderwerp, stel een stopje meer of stopje minder in (je fotografeert met diafilm, dat moet meteen juist belicht worden )
      - controleer evt scherptediepte door de corresponderende knop ingedrukt te houden (dat kun je ook met een D70 of 300D maar dat is belachelijk gezien de kleine zoeker van die camera's )
      - druk de ontspanknop zacht in, er gebeurd niets
      - draai de film door tot de volgende foto met de corresponderende hendel (want dat was je weer eens vergeten ),
      - druk nogmaals de ontspanknop in - de foto wordt gemaakt (met het corresponderende klak-klak-klabak tot gevolg )
      - en nu maar hopen dat je onderwerp intussen niet is gaan lopen (maar dat kan je pas verifiëren als je de volgende 35 opnames ook gemaakt hebt en de film ter ontwikkeling hebt binnengebracht)
      - - draai de film door tot de volgende foto (want anders mis je de volgende keer weer een foto ).

      Dus, zo ambitieus is een D70 niet. De automatiek doet heden ten dage alles voor jouw...

      Nog eens:
      Lens = belangrijker dan camera!
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #93
        @ MarcFoto:

        Vroeg ik je iets ? Ik weet ook wel tot wat beide toestellen in staat zijn, trust me. Ik gaf gewoon m'n mening op het topic opgestart door fcr-boy ... dus m'n entry was dan ook aan hem gericht, en het citaat van Nikon heb hierbij ik gebruikt om m'n mening wat bij te kleuren natuurlijk ... of het citaat nu de muur houdt of niet ... I don't care ... zelf ben ik tevree ... met m'n tiendee
        Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

        Comment


        • #94
          Originally posted by MarcFoto

          Danke Kevlar, ik zie hier iemand dat lenske van onder het stof halen...
          Hier nog een link die niet rechtstreeks bij de links van Razzi staat maar waar je het resultaat van deze lens in groothoek kan bekijken.

          http://www.acapixus.dk/photography/lenses_on_D30.htm

          Oh we kunnen ook de canon slogan aanhalen voor de 300D als waarom een bepaalde camera kopen

          "Professionele fotografie! Nu niet meer alleen voor professionals" Dus wens jij de kwaliteiten die professionele fotografen ook hebben

          Comment


          • #95
            Stel dat fcr-boy een 300D koopt....zou hij dan geen spijt krijgen dat hij geen D70 (die toch wat meer biedt) heeft gekocht ??


            Comment


            • #96
              manneke mannekes toch, ik ben blij met al die tips. ik heb trouwens deze middag Sam Jae gezien op de voetbal toen die z'n D70 kwam testen op actiefoto's. ik weet nog niet wat de resultaten ervan zijn, maar ik vermoed dat die wel gelukt zullen zijn. ik heb z'n D70 even in m'n handen gehad en net zoals de 300d trouwens ligt die goed in de hand. ik heb ook even kunnen zien waar zijn (het was een lange) lens toe in staat was en dat was wel vrij indrukwekkend. we zullen er nog enkele weekjes over slapen en dan moet de knoop doorgehakt worden.
              GO ON...BE A TIGER!!!

              Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

              Comment


              • #97
                Welke camera nu het meeste mogelijkheden is is volgens mij niet belangrijk.
                Ze kunnen allebei volledig automatisch tot volledig manueel werken, dus diafragma/sluitertijd kan zelf gekozen worden. Dat is, samen met een goede belichtingsmeting het enige dat je nodig hebt om goede foto's te maken. Met beide toestellen kan je even goede foto's maken.
                Nu los daarvan, vind ik de Nikon veel handiger in het gebruik. Direct klaar om te werken als je hem aanzet, handigere bediening (twee insteldraaiknoppen), behoorlijk wat sneller.
                Maar ik zou zeker nooit meer een Canon kopen omdat ik pech heb gehad met de mijne, na een maand was de spiegel al kapot. Na twee maanden ruzie met Canon-service heb ik uiteindelijk de D70 gekocht.
                Maar als ik dit hier nu post gaat de discussie over Canon-service en of Nikon nu veel beter is of niet weer losbarsten. Trek er je eigen conclusies uit, net zoals ik dat heb gedaan.
                Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

                Comment


                • #98
                  Originally posted by fastrep
                  Welke camera nu het meeste mogelijkheden is is volgens mij niet belangrijk.
                  Ze kunnen allebei volledig automatisch tot volledig manueel werken, dus diafragma/sluitertijd kan zelf gekozen worden. Dat is, samen met een goede belichtingsmeting het enige dat je nodig hebt om goede foto's te maken. Met beide toestellen kan je even goede foto's maken.
                  Nu los daarvan, vind ik de Nikon veel handiger in het gebruik. Direct klaar om te werken als je hem aanzet, handigere bediening (twee insteldraaiknoppen), behoorlijk wat sneller.
                  Maar ik zou zeker nooit meer een Canon kopen omdat ik pech heb gehad met de mijne, na een maand was de spiegel al kapot. Na twee maanden ruzie met Canon-service heb ik uiteindelijk de D70 gekocht.
                  Maar als ik dit hier nu post gaat de discussie over Canon-service en of Nikon nu veel beter is of niet weer losbarsten. Trek er je eigen conclusies uit, net zoals ik dat heb gedaan.
                  Heeft een 300D spotmetering ???(10D niet dus betwijfel ik of een 300D dat dan wel zou hebben)Dat is wel belangrijk.Ik gebruik het erg vaak in lowlight en andere situaties waar het nodig is nauwkeurig te kennen meten op 1 welbepaald punt en zou het niet willen missen.De Nikontoestellen beschikken hier wel over.
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by roadrunner
                    Originally posted by fastrep
                    Welke camera nu het meeste mogelijkheden is is volgens mij niet belangrijk.
                    Ze kunnen allebei volledig automatisch tot volledig manueel werken, dus diafragma/sluitertijd kan zelf gekozen worden. Dat is, samen met een goede belichtingsmeting het enige dat je nodig hebt om goede foto's te maken. Met beide toestellen kan je even goede foto's maken.
                    Nu los daarvan, vind ik de Nikon veel handiger in het gebruik. Direct klaar om te werken als je hem aanzet, handigere bediening (twee insteldraaiknoppen), behoorlijk wat sneller.
                    Maar ik zou zeker nooit meer een Canon kopen omdat ik pech heb gehad met de mijne, na een maand was de spiegel al kapot. Na twee maanden ruzie met Canon-service heb ik uiteindelijk de D70 gekocht.
                    Maar als ik dit hier nu post gaat de discussie over Canon-service en of Nikon nu veel beter is of niet weer losbarsten. Trek er je eigen conclusies uit, net zoals ik dat heb gedaan.
                    Heeft een 300D spotmetering ???(10D niet dus betwijfel ik of een 300D dat dan wel zou hebben)Dat is wel belangrijk.Ik gebruik het erg vaak in lowlight en andere situaties waar het nodig is nauwkeurig te kennen meten op 1 welbepaald punt en zou het niet willen missen.De Nikontoestellen beschikken hier wel over.
                    EOS 10D zowel als 300D hebben deelmeting. 300D alleen mogelijk in M-stand en er wordt ongeveer 10% van het beeldvlak uitgemeten.

                    Nu ja, wie heeft dat nodig als ge in RAW fotografeert? Ik in elk geval niet... Nog een voordeel van digitaal fotograferen...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • Originally posted by MarcFoto

                      Nu ja, wie heeft dat nodig als ge in RAW fotografeert? Ik in elk geval niet... Nog een voordeel van digitaal fotograferen...
                      Amaai ik begin oud te worden geloof ik. Waarom nog licht meten...
                      Knappe fotografen tegenwoordig, hebben die eigenlijk nog wel een zoeker nodig ?

                      Comment


                      • Originally posted by MarcFoto

                        EOS 10D zowel als 300D hebben deelmeting. 300D alleen mogelijk in M-stand en er wordt ongeveer 10% van het beeldvlak uitgemeten.

                        Nu ja, wie heeft dat nodig als ge in RAW fotografeert? Ik in elk geval niet... Nog een voordeel van digitaal fotograferen...
                        Wie dat nodig heeft?En dat vraag jij als amateurfotograaf!! Nu verbaas je me!!

                        Spotmetering kan je nodig hebben in allerlei situaties.Zowel in lowlight als in highlight situaties,situaties met tegenlicht....Noem maar op.Deelmeting heb ik ook op m'n D100 naast matrixmeting én spotmeting.Maar met deelmeting ga je er niet altijd komen en ga je bepaalde foto's niet of veel slechter kunnen nemen (of statief moeten gebruiken!).
                        Digitaal of niet.Je kan de belichting natuurlijk wel iets rechtzetten maar niet volledig.Anders was het wel erg makkelijk.

                        Op Nikontoestellen heb je dus keuze uit 3 verschillende manieren om correct je belichting te meten en aan de hand daarvan je camera in te stellen.Persoonlijk vind ik dit een tekortkoming van de Canontoestellen.Een groot voordeel voor de D70 in een vergelijking met een 300D!!
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • @Sonyke:
                          ja ik heb nog een zoeker nodig (zie daarvoor een andere topic dat ik hier begonnen ben...

                          Voor de rest: nu weet ik niet hoe oud je bent ( ) maar wat ik eigenlijk wilde vertellen, zeker als je de vergelijking aangaat met de gewone meting met nadruk op het midden uit de jaren '80 (ik stam van die tijd) vind ik matrixmeting zo goed dat ik zelden iets anders gebruik. Deelmeting zit er mij maar op voor piet snot.

                          Als (áls) het dan al eens zou gebeuren dat de camera zich vergist heeft, dan kan ik dat eenvoudig veranderen in C1...

                          Ge moet alles goed lezen, hé Sonyke?

                          Zo, we hebben onze 100 topics gehaald! (champagne, iemand?)
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • olé, meer dan honderd reacties, niet slecht hé.

                            zeer interessant voor mensen die nog van plan zijn een spiegelreflexcamera te kopen.
                            GO ON...BE A TIGER!!!

                            Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

                            Comment


                            • Yep als je 35 zone metering correct gebruikt heb je niets anders meer nodig behalve voor speciale effecten. En het voordeel van spot tov partial is erg klein hoor. In de meeste gevallen ga je met partial zelfs een betere belichting halen dan met spot. In sommige gevallen zal spot de enigste oplossing zijn. Maar in meer dan 90% van de gevallen is er geen enkel voordeel. En vermits 35zone verdomd goed is gebruik ik eigenlijk bijna nooit iets anders meer. Gewoon goed op je focuspunten letten en je onderwerp is perfect belicht.

                              Comment


                              • Originally posted by Kevlar
                                Yep als je 35 zone metering correct gebruikt heb je niets anders meer nodig behalve voor speciale effecten. En het voordeel van spot tov partial is erg klein hoor. In de meeste gevallen ga je met partial zelfs een betere belichting halen dan met spot. In sommige gevallen zal spot de enigste oplossing zijn. Maar in meer dan 90% van de gevallen is er geen enkel voordeel. En vermits 35zone verdomd goed is gebruik ik eigenlijk bijna nooit iets anders meer. Gewoon goed op je focuspunten letten en je onderwerp is perfect belicht.
                                Kunt ge dat ook eens uitleggen aan Sonyke?
                                Die had het namelijk een beetje anders begrepen...
                                http://www.digifotofreak.nl

                                Comment

                                Working...
                                X