Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dillema [300d - D70] ---> de 300d gekozen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon zal gewoon zijnen overschot van onverkochte spotmeterkes bij op z'n camera's zetten om er vanaf te geraken zeker??.Dat zal het zijn.

    Einde topic wat mij betreft.Veel succes nog met je partialmetering!!



    Danny's Photosite

    Comment


    • Originally posted by MarcFoto
      @roadrunner
      @stef
      In die andere 5 % van de gevallen kan ik u een tipke aan de hand doen dat ik reeds gebruikte met mijn MX: bracketing. Heel eenvoudig en ge komt altijd thuis met een goed belichte dia/foto...
      Zij die dus zeggen dat ze spotmeting missen zijn muggezifters en pezewevers...
      Koop u dan een postkaart hee

      Het is de kunst om meer dan 1 goede foto te nemen op een CF card, en niet 6x6x6 bracketing RAW foto's van elk plaatje dat je schiet. Stuur dan je camera alleen op pad en laat ook nog de cadrage aan je toestel over...

      Nee... spotmeting is gene zever... Ik had vorig weekend 2.4 stops verschil tussen matrix en spot, toen ik een soort golfplaat wilde trekken. Het is trouwens de kunst om iets juist te doen eerder dan vanalles te doen en het daarna proberen weer goed te krijgen.

      Comment


      • Posted - 06 May 2004 : 19:02:11
        --------------------------------------------------------------------------------

        quote:
        --------------------------------------------------------------------------------
        Originally posted by Kevlar

        Al de voorbeelden die hier aangehaald worden als voordeel van spotmeting zijn perfect mogelijk met partial.

        --------------------------------------------------------------------------------



        zucht....tis goed Kev....ga maar trug in 't mandje liggen....

        Stef
        LOL

        Comment


        • wijze woorden Koen....

          Stef

          Comment


          • Originally posted by Jochen
            Nog zo'n voorbeeld is dat velen liever blijven werken met de "focus & recompose" methode (de typische prosumer manier van framen), en dat ze hierdoor de AI servo in werking zetten. Zélf hun focus punt kiezen vinden ze te moeilijk. Raar... t'is maar te draaien aan een wieleke...

            Focus and recompose: 3 keer sneller en 100 keer nauwkeuriger... Probeer iemand z'n ogen maar scherp te houden met een dynamic focus. Hoeveel keer valt dat deel van het gezicht net centraal in een focusvlak?

            Comment


            • Originally posted by Koen_vervoort

              Koop u dan een postkaart hee

              Het is de kunst om meer dan 1 goede foto te nemen op een CF card, en niet 6x6x6 bracketing RAW foto's van elk plaatje dat je schiet. Stuur dan je camera alleen op pad en laat ook nog de cadrage aan je toestel over...

              Nee... spotmeting is gene zever... Ik had vorig weekend 2.4 stops verschil tussen matrix en spot, toen ik een soort golfplaat wilde trekken. Het is trouwens de kunst om iets juist te doen eerder dan vanalles te doen en het daarna proberen weer goed te krijgen.
              Voila,dat is gesproken!!Als ge uwe camera in robotmodus automatisch op pad stuurt kunt ge een pintje gaan drinken en aan den toog vertellen welke schoon fotookes ge allemaal trekt.Oeps,ik ging hier niks meer posten
              Danny's Photosite

              Comment


              • Originally posted by roadrunner
                Originally posted by Koen_vervoort

                Koop u dan een postkaart hee

                Het is de kunst om meer dan 1 goede foto te nemen op een CF card, en niet 6x6x6 bracketing RAW foto's van elk plaatje dat je schiet. Stuur dan je camera alleen op pad en laat ook nog de cadrage aan je toestel over...

                Nee... spotmeting is gene zever... Ik had vorig weekend 2.4 stops verschil tussen matrix en spot, toen ik een soort golfplaat wilde trekken. Het is trouwens de kunst om iets juist te doen eerder dan vanalles te doen en het daarna proberen weer goed te krijgen.
                Voila,dat is gesproken!!Als ge uwe camera in robotmodus automatisch op pad stuurt kunt ge een pintje gaan drinken en aan den toog vertellen welke schoon fotookes ge allemaal trekt.Oeps,ik ging hier niks meer posten
                Ik wilde juist een mooie grote grafische handtekening gaan maken...zodat ze me van het forum zouden afzwieren dat is veel makkelijker dan het zelf opstappen, en het meteen gedaan is wat mij betreft met de zever, maar als ik dit lees zal ik nog maar even blijven

                Comment


                • ik vraag me af of fcr-boy nu eigenlijk iets of wat opgestoken heeft via dit topic, 'k weet nikon vs canon topics raken soms de gevoelige snaar, maar ik denk dat ie nu waarschijnlijk naar een pentax istd overstapt of iets in die aard.

                  mensen, drink er ene en laat het hier maar zo, 't brengt niet meer op denk ik.
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • Sjonge jonge... Misschien zouden ze op BD toch maar beter een apart forum per merk moeten gaan inzetten. Dan zijn we misschien van deze oeverloze discussies vanaf... Elk model/merk heeft voor- en nadelen. Learn to live with them and take pictures.
                    Wees blij met wat je hebt en neem foto's in plaats van voortdurend je keuze te proberen verdedigen tegen de keuze van iemand anders (of een nieuwer model)...
                    Ik zou graag een D70 naast mijn 10D nemen, al was het maar om ze eens te vergelijken... Maar ik heb mijn keuze gemaakt, net zoals iedereen zijn keuze maakt, en ik blijf erbij. Nieuwe zaken interesseren mij, maar ik heb geen ezelke in mijnen hof staan dat geld sch***, dus ik doe nog een beetje verder met mijn gerief.

                    Ben je niet blij met je gerief: verkoop het dan, en koop iets anders...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • Originally posted by BD Moderator CA
                      ik vraag me af of fcr-boy nu eigenlijk iets of wat opgestoken heeft via dit topic, 'k weet nikon vs canon topics raken soms de gevoelige snaar, maar ik denk dat ie nu waarschijnlijk naar een pentax istd overstapt of iets in die aard.

                      mensen, drink er ene en laat het hier maar zo, 't brengt niet meer op denk ik.
                      Awel mod ik begrijp je bekommernis. Als je de ganse topic leest dan zie je dat fcr-boy een paar keer blij is met de reacties.
                      Hij heeft ter kennis gegeven dat hij de 300D zou willen kiezen.
                      En een goede verstaander haalt uit die discussie toch ook wel zijn voordelen en krijgt toch een beter idee. Voorwaarde is natuurlijk objectieve informatie, en ik denk wel dat die uit de discussie te distileren valt. Nogal goed dat hij niet moet verder gaan op enkel maar éénzijdige informatie.
                      Verder : je zelf informeren is nog steeds de boodschap......

                      Ik durf zelf ook nogal wat tegengas geven als ik enkel "voordelen" lees, iedereen weet dat er ook nadelen zijn, maar daar spreken ze niet zo graag over. Ik heb dikwijls de indruk dat sommigen eerder hun eigen aankoop proberen te verdedigen (zouden die er dan toch zelf niet helemaal van overtuigd zijn ?)



                      Comment


                      • Ik begrijp niet goed waarom een aantal personen zo gebeten en schamper reageren op Kevlar.
                        Het lijkt wel of men 'gemiddelde meting met de nadruk op het midden' verward met 'deelmeting' ook wel Partial meting genoemd.

                        Waar men bij Nikon de spotmeting kan gebruiken (3% van het zoekerbeeld)
                        Kan je bij de Canon 10D deelmeting gebruiken (9% van het zoekerbeeld)

                        Toen ik de Canon 10D kocht wist ik dat er geen spotmeting op zat, hoewel ik vaak spotmeting gebruikte, maar die deelmeting leek mij ruim voldoende. Sterker in de praktijk ervaar ik het als een voordeel. Had ik bij spotmeting de neiging om op 2-3 plaatsen te meten en dan een gemiddelde te zoeken, was de spontaniteit soms weg. Nu meet ik een iets groter vlak en kan ik wat vlotter fotograferen.
                        Bij de door Stef genoemde situaties (concertfotografie, tegenlichtopnames, macrofotografie) lijkt me zo'n deelmeting van 9% over het algemeen goed te doen. Bij portretfotografie vult de deelmeting misschien net het gelaat, terwijl je met spotmeting net dat lichte plekje op de wang kan meten. De vraag is dan natuurlijk wat een nauwkeuriger resultaat oplevert.

                        Als je veel aan model fotografie doet, zoals Stef, lijkt mij een losse lichtmeter meer aanbevolen.

                        Comment


                        • bij studiofotografie zowieso een apparte meter inderdaad....want dan fotografeer je in manuele stand en schakel je dus de lichtmeter van je camera uit....

                          en zo'n losse flits/lichtmeter Jan.....wat voor een meter is dat denk je??? inderdaad : een veredelde spotmeter...

                          nu, over die 3% en die 9% kan je blijven discusieren, maar voor mij was het makkelijker werken met de Nikon-spotmeting ....

                          Stef

                          Comment


                          • Tja als men geen argumenten heeft om het tegendeel van wat ik beweer te weerleggen dan schakelt men vaak over op pogingen om de andere belachelijk te maken. Het is niet de eerste keer dat dit hier het geval is. Stoort mij niet het geeft gewoon mijn gelijk aan. Ik heb hier anders al genoeg links gepost van waaruit je het echte verschil tussen spot en partial kan opmaken. En dat verschil is heel klein. En vaak zal partial je een beter resultaat geven want werkt makkelijker. Maar tja ik zal maar terug in mijn mand kruipen zeker of zoiets. Een argument ware nochtans beter geweest.

                            Comment


                            • Originally posted by Kevlar
                              Tja als men geen argumenten heeft om het tegendeel van wat ik beweer te weerleggen dan schakelt men vaak over op pogingen om de andere belachelijk te maken. Het is niet de eerste keer dat dit hier het geval is. Stoort mij niet het geeft gewoon mijn gelijk aan. Ik heb hier anders al genoeg links gepost van waaruit je het echte verschil tussen spot en partial kan opmaken. En dat verschil is heel klein. En vaak zal partial je een beter resultaat geven want werkt makkelijker. Maar tja ik zal maar terug in mijn mand kruipen zeker of zoiets. Een argument ware nochtans beter geweest.
                              zeg, niet met visitekaartjes smijten he jongen..... ik schrijf een heel epistel om mijn overtuiging te staven en gij replied met 'met partial kunt ge dat ook", en da's alles....

                              neen, je moet met echte argumenten afkomen, niet met zever...

                              ik heb dezelfde camera als jij hoor...alleen ken ik de tekortkomingen van ons toestel, en maak jij er steeds een merkenoorlog van.....jouw 10D is het van het en al de rest is brol....beetje enge gedachtendang vindt je niet?

                              heb je ooit Nikon gefoografeerd, als ik vragen mag? Ken je het verschil uit ervaring, of uit de boekskes?

                              stef

                              Comment


                              • Originally posted by Stef
                                ......... manuele stand en schakel je dus de lichtmeter van je camera uit....
                                Niet met de Nikon Stef, die meet nog steeds. Maar inderdaad in de studio met flitsen heb je een flitsmeter nodig.

                                Comment

                                Working...
                                X