Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - Nikon] My settings and stuff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Hey Phille, ook hier een tevreden lezer van je berichten. Ik heb getracht om van de belangrijkste een PDF-document te maken; info die ik veel zal nalezen en dus heb ik het snel bij de hand.

    Mijn instellingen stonden quasi gelijk behalve het kleurprofiel. Voor de rest werk ik nooit in P, meestal A gevolgd door M en heel occassioneel S.


    Comment


    • #17
      Originally posted by Serge_VC
      Hey Phille, ook hier een tevreden lezer van je berichten. Ik heb getracht om van de belangrijkste een PDF-document te maken; info die ik veel zal nalezen en dus heb ik het snel bij de hand.

      Mijn instellingen stonden quasi gelijk behalve het kleurprofiel. Voor de rest werk ik nooit in P, meestal A gevolgd door M en heel occassioneel S.
      Serge,
      Ik doe het ook meestal in "A"
      Dat komt omdat ik een "dof"-mens ben
      (en dan heb ik het nog niet over de witbalansperikelen...)

      Ik kan ze niet zien die onscherpe foto's...
      (achtergronden bij portretten is iets anders natuurlijk).
      Bij het fotograferen van bloemen komt mij dat goed uit.
      (probleempje bijv.: stamper zeer scherp....maar de rest van de bloem he...)

      Vriendelijke groeten,
      Theo

      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Originally posted by koenb
        Het valt me op dat er zo weinig de M stand gebruikt wordt. Indien ik een flits gebruik binnen, dan gebruik ik steeds manueel.

        Koen
        Ik fotografeer bijna al m'n fotookes in de volledig manuele modus.Waarom?Omdat deze modus me het meeste plezier garandeert En ook omdatik al gemerkt heb dat ik de camera kan kloppen en dat m'n eigen manuele instellingen een beter resultaat geven.Dat is natuurlijk echt heel plezant
        Danny's Photosite

        Comment


        • #19
          Thx voor de link.

          Groeten,
          Kristof

          Comment


          • #20
            De D70 laat toe in A mode de sluitertijd met flitsen te gebruiken tot zelfs 30 seconden (dit is in een menu in te stellen, staat initiëel wel op 1/60)

            Originally posted by koenb
            Het valt me op dat er zo weinig de M stand gebruikt wordt. Indien ik een flits gebruik binnen, dan gebruik ik steeds manueel.

            In A mode wil de sluitertijd niet onder 1/60sec, in S mode doet het diafragma weer z'n eigen zin. En vermits de flits compenseert voor mijn instellingen lijkt me M juist het handigste.

            Als ge M mode bij binnenshuis flitsen combineert met frequent aanpassen van de ISO waarde kunt ge vrijwel steeds die geflitste look en donkere achtergronden vermijden, zelfs met zeer hoge plafonds. In A mode lukt dit veel moeilijker.

            Koen

            Comment


            • #21
              Natalia, de beste en meest realistische benadering is 6500°. Op een mac is 5000° ook een standaard, maar vele Mac gebruikers kiezen nu ook 6500° voor digitale fotobewerking. Probeer ook (al is het via een software tooltje) een calibratie uit te voeren zodat je zwartgrens (brightness) en witgrens (contrast) toch al ongeveer juist staan.

              Ik bemerkte dat je foto's relatief warm zijn van kleur, nu begrijp ik waarom, 9300° is een koele instelling, dus als jij je foto's beoordeelt, zullen anderen die als 'warm' ervaren ...

              Originally posted by NataliaNL
              Monsi, ik heb een tijd lang de WW cc gebruikt, maar heb daarna een tijd lang gebruik gemaakt van "Tone normal". Nu ik sinds een paar dagen een CRT monitor heb, ga ik dit weekend weer uitproberen en vergelijken.Ik wil alleen wel eerst zeker weten dat mijn monitor instellingen zo staan zoals ze mij het best bevallen. Totnutoe komt het me allemaal nogal licht over, mijn iMac TFT'tje is heeeeeel anders. Kwestie van overschakelen en wennen, denk ik.
              Mijn iiyama staat nu op contrast 96, brightness 70 en 9300 k temperature.

              Comment


              • #22
                Hé Phille,wat hoor ik nu?
                Betreurenswaardig,mensen die de inzet van zo velen hier ( waaronder uzelf )niet weten te waarderen.Doch ik weet zeker dat ik en heel veel anderen op dit forum jou bijdrage zeer hoog schatten.Laat hen die je wel een goed hart toedragen niet in de steek Phille!
                Groetjes,

                Comment


                • #23
                  Hoi Phille,

                  Bedankt voor alle goede raad en tips! Ik heb er al heel wat van opgestoken! Ik verzamel ze ook! Kan ik daarna altijd eens rustig nalezen!
                  Tnx
                  Lid: BD 0249BE
                  D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Phille
                    Natalia, de beste en meest realistische benadering is 6500°. Op een mac is 5000° ook een standaard, maar vele Mac gebruikers kiezen nu ook 6500° voor digitale fotobewerking. Probeer ook (al is het via een software tooltje) een calibratie uit te voeren zodat je zwartgrens (brightness) en witgrens (contrast) toch al ongeveer juist staan.
                    Ik bemerkte dat je foto's relatief warm zijn van kleur, nu begrijp ik waarom, 9300° is een koele instelling, dus als jij je foto's beoordeelt, zullen anderen die als 'warm' ervaren ...
                    Phille, ik heb sinds een paar dagen weer een gewone pc met windows en een crt scherm tot mijn beschikking. De instellingen waar ik het over heb zijn dus het crt scherm...
                    Ik heb alleen nog geen foto's gepost die ik heb bewerkt met het crt scherm. Ik moet trouwens wel vreselijk wennen aan de achtergrond kleur van BD forum........... vreemde grijze kleur, 'k vond het op de Mac een stuk rustiger.
                    Warme kleuren vind ik best mooi, maar 't liefst heb ik natuurlijk kleurechte kleuren. Met de CRT op 9300, contrast op 96 en helderheid op 70 (even -tijdelijk?- de instellingen -voorzover mogelijk- van Briggy overgenomen) http://www.pbase.com/image/28279187 deze foto bekijken zijn bij MIJ de kleuren hoe ze in het echt zijn/waren.
                    Heb net even 6500 geprobeerd en 't is mij te geel.
                    Calibratie softwaretooltje heb ik vanmiddag al gebruikt, alles leek in orde.

                    Comment


                    • #25
                      Beste Phille,

                      Bedankt ook voor de steeds weerkerende leerrijke input. Voor een hobbyist zoals ik is het toch altijd de moeite waard om jou artikelen te lezen en te onthouden.
                      Heb ondertussen de kans gekregen de EOS 300D naast de D70 uit te proberen. Na lang twijfelen gaat "mijn persoonlijke voorkeur" toch uit naar de Nikon. Ik zal er eveneens de SB800 bijnemen aangezien er tot nog toe geen oplossing is voor de Metz-flitsen.
                      Spijtig, maar de kits zijn momenteel moeilijk te vinden in mijn streek, maar ik heb geduld.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #26
                        Oke, call me stupid maar...
                        De capture 4.1 opgehaald, maar hoe krijg je nu de custom curves in je cam? Heb al gezocht op her forum, maar kan het niet terug vinden

                        Comment


                        • #27
                          1. Nikon Capture editor installeren
                          2. Nikon Capture Controle opstarten (onderdeel is ook geïnstalleerd)
                          3. In menu de TAB IMAGE PROCESSING, kies 'custm curve'
                          4. Kies 'laden' en selecteer je curve, ze zit nu in je camera.
                          5. in Beeldeigenschappen D70 'EIGEN' kiezen en onder TONE ook 'EIGEN' kiezen

                          Comment


                          • #28
                            Merci! Dat was precies wat ik nodig had

                            Comment


                            • #29
                              Inderdaad, de sluitertijd is instelbaar bij gebruik van een flits in A mode - dus niet vast op 1/60.

                              Blijft nog steeds het feit dat flitsen in M mode veel flexibeler is dan A mode. Ik voel er niet veel voor om telkens in een of ander menu de sluitertijd te zetten als ik een andere wil...

                              Koen
                              Koen
                              http://stuutekeer.wordpress.com

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by kristof_dc
                                Ik heb een klein vraagje omdat ik er niet veel van ken Ik zie staan Adobe RGB voor werk dat afgeleverd wordt en sRGB voor gewoon werk.
                                Vorige week op bedrijfsbezoek geweest bij Spector. Voor hun digitale fotoprints is hun hele interne workflow ingericht op sRGB - ze spelen op veilig aangezien sRGB de kleinste kleuromvang heeft. Wat betreft kleurprofielen embedden in JPGs zeiden ze: "Hoef je niet te doen, we gooien ze toch weg (in het amateursproductiecircuit... in het proflabo houden ze hier rekening mee) ... Wat er goed uit ziet op scherm, trachten wij zo goed mogelijk te printen."

                                Behoorlijk indrukwekkend trouwens, zo'n professioneel printlabo: al eens geprinte fotos à 2 m/s voorbij zien vliegen?

                                Steven
                                Steven Noels
                                Nikon D700 en nog vanalles
                                http://www.pictrix.be/

                                Comment

                                Working...
                                X