Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop DSLR voor gezinsfotos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop DSLR voor gezinsfotos

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    Ik vrees dat er dit jaar nog weinig kans is op een FF systeemcamera of hij moest morgen onverwacht gelanceerd worden.
    er staat toch heel duidelijk, " ik mag al schrijven , dit jaar, ... "

Comment

was mij niet zo duidelijk hoor :-)
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
        Full frame compact: Sony CyberShot DSC-RX1. 3000 euro.
        Reken er niet op dat een full frame systeemcamera goedkoper zal zijn dan bv een Canon 5D2 of 6D kit.
        En wat zijn de verwachtingen rond herbruikbaarheid van lenzen binnen zo'n mirrorless systeem? Zelfde verhaal als Canon EF-S en EF?
        Maar we wijken af.

Puerte
        Heb je een site waar je de vergelijking kan maken tussen compact/systeem camera's en DSLR? Of schrijf je uit eigen ervaring?

ik heb zowel aps-c DSLR, gebruik ik nooit meer, FF-DSLR, gebruik ik enkel nog voor het FF voordeel en systeemcamera, laatste gebruik ik veruit het meest. Systeemcamera is veel handiger, beeldkwaliteit is zeer goed, biedt ontzettend veel meer mogelijkheden dan canon of nikon DSLR.
        Bediening van systeemcamera is verschillend dan van DLSR maar sneller als je toestel goed personaliseert.
        Video DSLR is niet te vergelijken met deze van de systeemcamera's , iets wat toch meer en meer belangrijk wordt, en uiteindelijk betaal je ervoor juist als voor live-view functie welke op DSLR ook maar zo zo is om het nog zacht uit te drukken.

RX1 is een ander toestel , gericht op een beperkt publiek en heeft een vaste lens welke je binnen dezelfde kwaliteitsklasse apart zou kunnen kopen voor rondom de 1000€, als je dat aftrekt is het plaatje al totaal anders, maar dat heeft hier niets te maken.

Lenzen blijven herbruikbaar, dat is juist ook een van de sterke punten van systeemcamera's, je kunt daar alle lenzen op gebruiken, als je daar nikon of canon wil op gebruiken geen enkel probleem, of als je meer kwalitatieve lenzen van Zeiss of Leica wenst te gebruiken ook geen enkel probleem, je hebt een overvloed aan lenzen die je kunt gebruiken.

Comment

DLSR heeft nog enkel zin als je je volledig gaat toeleggen op actie fotografie of als je Full-Frame wenst, maar ik mag al schrijven , dit jaar, komen waarschijnlijk de compact systeem camera's met FF sensor op de markt.
          puerte duidt wel degelijk de trend aan, maar enerzijds kosten die systeemcameras al gauw tegen de 1000 EUR om ergens in de buurt te komen van een semi-pro body van een paar jaar terug waarvan er hopen op tweedehands staan voor enkele honderden, anderzijds heb je pas snelle AF door een goede lens, niet met een kitlens van 50 EUR (mijn test is een kind dat de glijbaan afgaat)

op dit moment overklast mijn crop DSLR elke systeemcamera, maar de droom van de perfekte camera voor een betaalbare prijs zal altijd achter de horizon blijven

wat ons niet belet vreselijk veel plezier te hebben met onze hobby

beste wensen

Comment

Ik bezit al een tijdje de EOS Canon 5MKII, en heb de voorbij feestdagen mogen spelen met de Sony NEX5 van m'n zoon met kitlens.
            Wel, ik was zo aangenaam verrast door de resultaten ( wel alles manueel ingesteld ) dat ik ook zo'n handig toestelletje wil aankopen als tweede cam!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombia Bekijk bericht
              puerte duidt wel degelijk de trend aan, maar enerzijds kosten die systeemcameras al gauw tegen de 1000 EUR om ergens in de buurt te komen van een semi-pro body van een paar jaar terug waarvan er hopen op tweedehands staan voor enkele honderden, anderzijds heb je pas snelle AF door een goede lens, niet met een kitlens van 50 EUR (mijn test is een kind dat de glijbaan afgaat)

op dit moment overklast mijn crop DSLR elke systeemcamera, maar de droom van de perfekte camera voor een betaalbare prijs zal altijd achter de horizon blijven

wat ons niet belet vreselijk veel plezier te hebben met onze hobby

beste wensen
              Systeemcamera's zijn geen trend, het is een vernieuwing, een paar jaar terug had men de technologie niet om zulke toestellen de bouwen.
              Technologie evolueert heel snel het is zelfs zo dat sommige compact toestellen al beter presteren wat beeldkwaliteit betreft dan DLSR van een paar jaar terug.
              SLR technologie is 70 jaar terug ontwikkeld voor analoge film maar is een beperkende factor voor digitale toestellen.
              Beeldkwaliteit van systeemcamera's is evengoed tot beter dan van eender welke aps-c DSLR momenteel op de markt, meeste DSLR's gebruiken zelfs nog de oude versie van de sensors welke momenteel in systeemcamera's gebruikt worden.
              DSLR heeft heel wat beperkingen als gevolg van opklappende spiegel, heeft ook als gevolg dat het log en zwaar is. DLSR wordt een sleur op reis, als je naar evenementen gaat etc.
              Enige voordeel DSLR is dat het momenteel nog beter geschikt is voor sport of actie fotografie, en dan nog.
              Voor fotograferen van bvb spelende kinderen kun je dan bij systeemcamera's weeral beroep doen op face detection (volgen van gezicht in beweging)
              Systeemcamera's zijn inderdaad niet goedkoper dan DSLR maar er is momenteel een zeer groot aanbod in verschillende prijscategorieën, maar bieden ook veel meer mogelijkheden en ze zijn daarbij handig en compact.

Voor huis, tuin keuken en hobby fotografie (met uitzondering sport en actie) is een systeemcamera het meest geschikt als je een toestel wenst met verwisselbare lenzen.

overzicht van aanbod:
              http://turnhout.digicity.be/OnlineWi...3696789id.html ->camera's -> systeem
              (niet vermeldt is dat er tot begin februari een cashback actie loopt voor de NEX modellen, http://www.sony.nl/res/attachment/fi...7488889819.pdf
              dacht dat je een proefperiode hebt van 30 dagen als je toestel on-line bestelt bij fabrikant )
              Last edited by puerte; 2 januari 2013, 11:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                Full frame compact: Sony CyberShot DSC-RX1. 3000 euro.
                Ik heb wel al gelezen/gehoord dat de batterij van de RX1 niet bepaald het sterkste onderdeel is van die camera. Een extra reserve lijkt geen overbodige luxe. Mooie resultaten maar na een groot uur al met een lege batterij verder moeten, lijkt me niet handig.

Comment

... Tegenwoordig maakt het niet veel meer uit wat voor merk je neemt.
                  Het aller belangrijkste is dat de camera goed in de hand ligt.
                  Sorry, dit vind ik nu geen criterium op zich.

De aantrekkingskracht van DSLR's (en nu systeemcameras) is de uitbreidbaarheid, en dan moet je het merk of systeem kiezen dat volgens jou de meeste mogelijkheden biedt.

Dat de spiegel aan het verdwijnen is maakt de de body kleiner, maar de lenzen niet.
                  Ik heb er bv al aan gedacht om een Canon M te kopen, maar buiten een standaard pancake lensje valt het voordeel grotendeels weg.
                  En bij andere systemen zoals Sony NEX ziet het er niet veel beter uit.

Ik hou het dus voorlopig bij een compactje.

Comment

bij de betere systemen vindt je wel compacte lenzen bvb voor de NEX 16mm f2,8 pancake (uitbreidbaar naar fisch-eye en super breeddhoek) alsook de nieuwe 16-50mm zoom, bij olympus/panasonic vindt je gelijkaardige compacte lenzen.

Hetgeen niemand schijnt te begrijpen is de sterkte van die Compact Systeem Camera's, de heel grote flexibiliteit en inzetbaarheid.

Ik heb zelf NEX5, en ik refereer daarnaar om dat ik dit toestel het beste ken.

Als ik het toestel wil gebruiken als compact gebruik ik de 16mm lens (kun je het kwijt in broekzak ) of de 16-50mm.
                    Wil ik het gebruiken als systeemcamera, gebruik ik zelfde lenzen of andere lenzen in het nex aanbod.
                    Al ik het wil gebruiken als DLSR gebruik ik adapter en gebruik ik de grotere DSLR lenzen. Voor diegene die toestel ook willen inzetten voor bvb sport/actie etc kunnen een adapter met ingebouwd PDAF gebruiken, heb ik zelf niet.

Allez ik zie het nut van DSLR (APS-C) niet meer in, misschien andere wel. De nadelen daarentegen van DSLR ken ik maar al te goed.

Comment

Ik raad altijd aan om eens het gratis progje "exposureplot" los te laten op je fotomappen, meteen weet je wat voor soort fotograaf je bent. Statistisch netjes in blokdiagrammen : mm's, iso, diafragma en sluiter.
                      Het is wel nodig om de mm's te "converteren" als je van een bridge naar een 1,5 cropcamera SLR wil doordenken, maar je zal snel weten aan "welke kant van de zoom je hangt".
                      Ik heb zo snel geleerd dat ik geen "telemens" ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                        Deze samenstelling lijkt mij erg geschikt.

Nikon D3200
                        Nikon 18-105mm VR
                        Nikon 50mm F1.8 of 35mm F1.8 of een SB-700 flitser
                        18-105mm in combinatie met de 35mm lijkt mij een prima setje.

Comment

Hetgeen niemand schijnt te begrijpen is de sterkte van die Compact Systeem Camera's, de heel grote flexibiliteit en inzetbaarheid.
                          Er is niets dat je met je systeemcamera's beter kan dan met een goede Dslr, het enige voordeel dat hij kan hebben is dat hij kleiner is.
                          Net als het feit dat je zo lyrisch bent over een EVF, daarover had je me nieuwsgierig gemaakt.
                          Ik ben dus verleden week naar de zondagopening van Camerawharehouse geweest en daar stond een uitgebreide sony promotiestand.
                          Ik heb met die mijnheer toch een halfuurtje bezig geweest en het beste/handigste dat ik daar heb vastgehad was de RX100.
                          Mooi, flexibel met véél mogelijkheden én dat is compact.
                          Daarna eens goed de kijkers vergeleken van mijn Nikon en de EVF van de 77 en 99.
                          De enige die voor mij erdoor kon was de 99 , die van de 77 kwam zwaar te kort in vergelijking met mijn eigen camera.
                          En dan interesseert mij het niet wat ik er allemaal op kan laten verschijnen, de nodige dingen zoals f-waarde, sluitertijd, iso en eventueel een horizon kan ik ook zien op mijn toestel.
                          En je kan die kijker instellen zoveel je wil ,contrast WB enz., je blijft kijken naar een piepklein t.v.tje, enkel die van de 99 vond ik doenbaar.
                          Over beeldkwaliteit spreek ik hier bewust niet, die is al een hele tijd ruim voldoende bij de meeste merken, van de betere compact tot top-dslr voor wat de meeste mensen het gebruiken.
                          Er zijn niet echt slechte toestellen meer, je moet enkel goed kiezen i.f.v. wat je hem gaat gebruiken.
                          D800 en een goed glasservies

Comment

Niels,

Ik vind hier veel discussie over lenzen en systemen, maar je toestel voor familie en kinderen moet dienen, denk ik dat je vooral ook aan video dient te denken. Tenslotte wil je wellicht ook je kinderen in actie vastleggen, wat zoveel beter gaat op video. En dan kom je snel bij toestellen met een draaibaar LCD scherm, zoals de Nikon D5200 of D5100 (of canon en ... Equivalenten). Ga voor een ruime zoom, zodat je de kids echt dichtbij kan trekken (ook al verlies je daarbij een beetje kwaliteit). Dus min 18-105. Een 50 f1.8 is leuk (heb ze zelf) maar niet nodig om mee te starten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                              Er is niets dat je met je systeemcamera's beter kan dan met een goede Dslr, het enige voordeel dat hij kan hebben is dat hij kleiner is.
                              Net als het feit dat je zo lyrisch bent over een EVF, daarover had je me nieuwsgierig gemaakt.
                              Ik ben dus verleden week naar de zondagopening van Camerawharehouse geweest en daar stond een uitgebreide sony promotiestand.
                              Ik heb met die mijnheer toch een halfuurtje bezig geweest en het beste/handigste dat ik daar heb vastgehad was de RX100.
                              Mooi, flexibel met véél mogelijkheden én dat is compact.
                              Daarna eens goed de kijkers vergeleken van mijn Nikon en de EVF van de 77 en 99.
                              De enige die voor mij erdoor kon was de 99 , die van de 77 kwam zwaar te kort in vergelijking met mijn eigen camera.
                              En dan interesseert mij het niet wat ik er allemaal op kan laten verschijnen, de nodige dingen zoals f-waarde, sluitertijd, iso en eventueel een horizon kan ik ook zien op mijn toestel.
                              En je kan die kijker instellen zoveel je wil ,contrast WB enz., je blijft kijken naar een piepklein t.v.tje, enkel die van de 99 vond ik doenbaar.
                              Over beeldkwaliteit spreek ik hier bewust niet, die is al een hele tijd ruim voldoende bij de meeste merken, van de betere compact tot top-dslr voor wat de meeste mensen het gebruiken.
                              Er zijn niet echt slechte toestellen meer, je moet enkel goed kiezen i.f.v. wat je hem gaat gebruiken.
                              Dan ben ik niet de enige die me stoort aan sommigen die een bepaald systeem de hemel in prijzen. Elk soort toestel heeft voor- en nadelen. Er zal altijd een markt zijn voor dslr en zolang er fabrikanten, zullen die dingen ook nog altijd verder evolueren. Er is uiteindelijk ook nog steeds een markt voor middenformaat toestellen en die zijn nog een stukje groter dan dslr's. Compact wil trouwens niet zeggen dat elke systeemcamera ook echt flexibel is. Naar mijn gevoel zijn die dingen vooral handig met een lichte objectief. Zet er een relatief zware zoomlens op dan zijn de meeste ook maar lompe dingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombia Bekijk bericht
                                Sorry, dit vind ik nu geen criterium op zich.

De aantrekkingskracht van DSLR's (en nu systeemcameras) is de uitbreidbaarheid, en dan moet je het merk of systeem kiezen dat volgens jou de meeste mogelijkheden biedt.

Dat de spiegel aan het verdwijnen is maakt de de body kleiner, maar de lenzen niet.
                                Ik heb er bv al aan gedacht om een Canon M te kopen, maar buiten een standaard pancake lensje valt het voordeel grotendeels weg.
                                En bij andere systemen zoals Sony NEX ziet het er niet veel beter uit.

Ik hou het dus voorlopig bij een compactje.
                                Een camera die goed in de hand ligt, vind ik wel degelijk een criterium.
                                De spiegel zal nog niet rap verdwijnen. Daarvoor is er nog genoeg interesse. Anders hadden veel fabrikanten de productie verminderd. Er wordt naar mijn weten ook niet minder geïnvesteerd om dslr's verder te ontwikkelen. Pas als men stopt met de ontwikkeling van dslr's, zal de spiegel echt verdwijnen.

Comment

Working...
                                X