Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop DSLR voor gezinsfotos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop DSLR voor gezinsfotos

Tegenwoordig maakt het niet veel meer uit wat voor merk je neemt.
    Het aller belangrijkste is dat de camera goed in de hand ligt.
    En dat is voor iedereen verschillend.

PS. laat je niet iets anders aansmeren als je een idee hebt welke camera het wordt.
    Sommige verkopers proberen je een andere toestel aan te smeren.
    Last edited by jessey; 29 december 2012, 11:26.

Comment

Ik ben blij me de gegeven informatie want het brengt me erg aan het twijfelen over de aankoop van een DSLR. Ik heb al een vrij goede compact en ben hier zeer tevreden van en de kwaliteit van de foto's is echt niet slecht. Het grote nadeel vindt ik dat je echt voor alles in de menu's moet gaan. Sommige reacties doen me echter denken dat het aankopen van een DSLR niet echt verstandig zou zijn. Ik ben echter zoals ik eerder al heb aangegeven van plan om me wat meer te verdiepen in fotografie en dan denk ik dat een DSLR wel een goede aankoop zou zijn. Op dit moment heb ik echter te weinig kennis om alles te weten om een camera te kiezen.

Wat zouden jullie me aanraden wetende dat ik echt de bedoeling heb me verdere te verdiepen in fotografie. Nog een compact kopen is echt geen optie.
      De keuzes die voor mij overblijven zijn een DSLR of een bridge. Ik heb ook al eens gekeken naar de systeemcamera's type Nex en dergelijke, ik heb hierbij wel het gevoel dat je ook hier voor de meeste instellingen in de menus moet gaan zoeken.

Wat is verder de beste optie voor de beeldstabilisatie? In de lenzen of in de body?

Wat kan ik best doen als ik kies voor een DSLR body met kitlens kopen? of enkel body en dan de lenzen apart bijkopen?

Comment

Alles hangt eigenlijk ook een beetje af van de eisen van beeldkwaliteit die je zelf stelt. Mijn eisen liggen zo redelijk hoog. Dat is iets wat je zelf moet beslissen. De nex 5n heeft een goede beeldkwaliteit, mijn broer heeft ook zo eentje. De body is kleiner maar de objectieven niet. Deze doet het wel goed bij weinig licht en heeft een even grote sensor als mijn eos 550D. Met een 18-55 objectief is het ideaal om te beginnen. Met het nex verhaal ga je niet veel moeten inleveren op beeldkwaliteit.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

Comment

dat staat hier aangeboden.De vraagprijs staat er wel niet bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            dat staat hier aangeboden.De vraagprijs staat er wel niet bij.
            http://forum.belgiumdigital.com/f11/...0d-443012.html
            Ik schat zo een 400-450€, voor een eos 550D body vraagt men doorgaans nog 350€. Heb het even opgezocht .
            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
            flickr

Comment

Je hebt eigenlijk twee opties als je de weg van fotografie verder wil opgaan:
              1. Koop een boek, volg eventueel een cursus (kan ook met je compact), volg de discuties op het forum en koop pas een toestel en lenzen wanneer je meer kennis hebt opgedaan en de verschillen naar waarde kan inschatten.
              2. Koop een boek, neem dit door en koop vervolgens een instaptoestel of een iets duurder toestel en leer daarmee al doende de zaken die specifiek zijn aan fotograferen met een DSLR.
              In het laatste geval kan je zeker ook de aanschaf van een tweedehands toestel overwegen.
              Wat kitlenzen betreft zijn er twee mogelijkheden om mee te beginnen :
              - kitlenzen 18-55 + 55-200
              - kitlens 18-105
              Daarnaast heb je ook de 18-200 die het voordeel heeft dat je niet van lens moet wisselen en toch een groot bereik hebt. Omwille van de grote zoomfactor is er echter iets meer vervorming in het begin van het bereik.
              Voor een zoomlens zou ik wel optische beeldstabilisatie (Nikon: VR, Cannon: IS, Tamron: VC, Sigma: OS) aanbevelen.
              Ga je naar nog iets duurdere lenzen, dan ben ik persoonlijk heel tevereden van de combinatie 16-85 + 70-300.

Als je snel technische info en ruwe vergelijkingen tussen diverse toestellen zoekt, kan je eens kijken op snapsort.com
              Last edited by cojon; 29 december 2012, 17:18.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik ben echter zoals ik eerder al heb aangegeven van plan om me wat meer te verdiepen in fotografie .
                Dan lijkt mij een DSLR de voor de hand liggende keuze te zijn.
                En ik krijg hier vaak de indruk dat een DSLR enkel geschikt is voor "geleerden", alsof een "leek" er geen fatsoenlijke foto mee kan maken.
                Gelukkig is dit niet het geval... De auto-functies voldoen in het begin.

Je moet de basis-principes van fotografie leren begrijpen, en die met behulp van je toestel in de praktijk proberen omzetten.
                Al doende leert men!

Ik heb me ook ooit laten wijsmaken dat Nikon door zijn eenvoudige menu's erg interessant is voor een beginner.
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Als je je wat wil verdiepen in fotografie, dan is deze basiscursus de moeite. En dan denk ik vooral aan de belichtingsdriehoek: diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid (ISO).
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht

Ik heb me ook ooit laten wijsmaken dat Nikon door zijn eenvoudige menu's erg interessant is voor een beginner.
                    menu's van instap dslrs zijn bij de meeste merken vrij simpel. Heb al met instappers van sony, canon en nikon kunnen spelen, allemaal vrij simpel.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Ik begrijp niet goed dat men steevast zegt dat lichtsterke lenzen duur zijn. Een prime 50 1.8 is een prima lens voor geen geld en is ideaal voor familie en kan ook een een stuk mee in portret.
                      Voor een eerste stap in DSLR is dit een ideaal stuk in je kit.
                      Uiteraard ga je na verloop van tijd kijken naar andere lenzen ook ( ik werk ook graag met mijn 85 1.4 maar eigenlijk voldoet de 1.8 reeds meet dan voldoende)

Dus indien je opteert voor een DSLR is een prime 50 imho een prima lens.

My cents
                      Last edited by Defender M; 29 december 2012, 21:56. Reden: Typfout
                      Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
                      + b.u. Fuji X-E1

Comment

lichtsterke zooms zijn heel duur. een prime als 50 1.8 niet natuurlijk
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Het beste momenteel op de markt voor jou doeleinden zijn de systeemcamera's. Beeldkwaliteit is gelijk of beter dan van DSLR, toestellen bieden veel meer mogelijkheden dan DSLR, zekers als je video opnames wenst te maken is klassieke DLSR vrij zwak totz van systeemcamera's

Punt waar systeem camera's nog zwakker zijn dan DSLR is in de AF-area, alhoewel dat ze veel betere AF hebben in video en live-view mode dan DSLR.
                          Snelste AF van systeemcamera's is te vergelijken met deze van instap DSLR's.
                          Aan de andere kant heb je dan weer face-recognitiën want dan weer heel handig kan zijn om spelende kinderen te fotograferen.
                          Er bestaan ook adapters met ingebouwd AF-systeem die er dan weer voor zorgen dat je snellere AF hebt dan met doorsnee DSLR.

Bediening van systeemcamera's kan verschillend zijn van DSLR maar ook veel sneller voor wat de basisfuncties betreft.

zijn verschillende toestellen op de markt in verschillende prijsklassen van verschillende fabrikanten, toestellen met of zonder elektronische zoeker .
                          een goed elektronische zoeker is op zijn eigen al een groot voordeel toz van de optische zoekers

kijk eens naar de panasonic/olympus m4/3 systemen en de sony nex systemen.

DLSR heeft nog enkel zin als je je volledig gaat toeleggen op actie fotografie of als je Full-Frame wenst, maar ik mag al schrijven , dit jaar, komen waarschijnlijk de compact systeem camera's met FF sensor op de markt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            DLSR heeft nog enkel zin als je je volledig gaat toeleggen op actie fotografie of als je Full-Frame wenst, maar ik mag al schrijven , dit jaar, komen waarschijnlijk de compact systeem camera's met FF sensor op de markt.
                            Ik vrees dat er dit jaar nog weinig kans is op een FF systeemcamera of hij moest morgen onverwacht gelanceerd worden.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Full frame compact: Sony CyberShot DSC-RX1. 3000 euro.
                              Reken er niet op dat een full frame systeemcamera goedkoper zal zijn dan bv een Canon 5D2 of 6D kit.
                              En wat zijn de verwachtingen rond herbruikbaarheid van lenzen binnen zo'n mirrorless systeem? Zelfde verhaal als Canon EF-S en EF?
                              Maar we wijken af.

Puerte
                              Heb je een site waar je de vergelijking kan maken tussen compact/systeem camera's en DSLR? Of schrijf je uit eigen ervaring?
                              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Ik heb indertijd ook een DSLR gekocht ondanks dat dit me afgeraden is geweest.
                                Ik heb er nooit spijt van gehad.
                                Wat ik wel typisch vind is dat hier alleen maar gesproken wordt over canon en nikon.
                                Er zijn nog andere merken die ook fantastische toestellen maken.
                                Ikzelf ben super tevreden met mijn pentax k5.
                                voor die pentax had ik olympus
                                een pessimist is een optimist met ervaring.
                                Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
                                Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Working...
                                X