Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Landschapsfotografie

    Een goed statief heb ik reeds in mij bezit.
    Zal waarschijnlijk,de 5d II worden met idd de 17-40 lens, eens checken op verschillende websites hoeveel het prijskaartje bedraagt.

    'Hartelijk' dank voor jullie reacties, echt waar

    Comment


    • #17
      Re: Landschapsfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Ja, dat is zo, maar ga je daar op een of andere manier gebruik van maken ?
      Want zolang je geen grote formaten afdrukt, zie je geen verschil hoor. Je kan je geld dan beter geven aan een betere lens dan aan een groter formaat van sensor.
      En trouwens, een FF-set kost al gauw €4000 of meer (body, grip, één goed lensje, flitser, extra batterij, geheugen, ...)

      Ik gebruik ook niet steeds FF voor landschap. Voor het merendeel van mijn vakantiefoto's bv. is aps-c ruim voldoende.
      Nog 1 belangrijke vraag:

      Je staat voor een landschap met uw statief, vb canon 7d met 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Je neemt exact dezelfde foto met een 5d II, 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Volgens bovenstaande bewering zal er dus niks van verschil zijn op een A4 afdruk?


      Mvg,

      Comment


      • #18
        Re: Landschapsfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
        Nog 1 belangrijke vraag:

        Je staat voor een landschap met uw statief, vb canon 7d met 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Je neemt exact dezelfde foto met een 5d II, 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Volgens bovenstaande bewering zal er dus niks van verschil zijn op een A4 afdruk?
        Hier is geen ja-nee antwoord op. 5D II heeft een iets groter dynamisch bereik dan de 7D. Bij een landschap dat bestaat uit grote contrasten zal je dus met die 5D minder snel diepe schaduwen hebben of uitgebrande lichten en zal in dit geval dus een mooier beeld opleveren. Dit kan opgelost worden door twee beelden te maken met verschillende belichting en die achter samen te voegen.
        5D II is ook iets scherper maar dat ga je niet merken tenzij je gaat pixelpeepen.

        Als dat landschap in een regenbui zit dan zal je met die 5D wel betere foto's maken want die weather-sealed (alsook de 17-40 als je een filter op de lens schroeft)
        7D heeft ook enkele dichtingen maar ik zou me er niet goed bij voelen om er in echt natte of stoffige omstandigheden mee te werken.

        Voor landschap-fotografie vind ik weather sealing toch een belangrijk punt. De duurdere canons en nikons hebben dat.
        Wil je echt storm-proof dichtingen ga dan naar een pentax. Vb de K-5. Is een paar honderd euro in prijs gezakt. Voor 1500 heb je er een met de 16-50 2.8. Lichter en compacter dan de canon's, beeldkwaliteit bij de top in APS en je hebt nog 1000€ over voor statief e.d

        mvg
        Jelle
        Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Landschapsfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
          ......
          Zal waarschijnlijk,de 5d II worden met idd de 17-40 lens, eens checken op verschillende websites hoeveel het prijskaartje bedraagt.
          Heerlijke combinatie.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Landschapsfotografie

            Voor enkel landschap zal een 5D mk2 wel voldoende zijn, al is deze wel zwak in de donkere partijen in vergelijking met andere camera's, wat zeker een nadeel is voor landschappen.
            Persoonlijk heb ik ook lang getwijfeld tussen de 5Dmk2 en D7000 en ben uiteindelijk gegaan voor de D7000 omwille van de autofocus dat veel sneller was. Met de 5Dmk2 was hetjna onmogelijk iets it de donkere partijen terug te trekken zonder deze onbruikbaar te maken. Wat ik zeer vaak doe met mijn D7000, soms tot 3 stops en dat ziet er nog steeds perfect uit, met de 5Dmk2 waren de donkere delen al volledig grijs na het terugtrekken van 1 stop. (heb ze beide kunnen testen voor een periode van een week en later ook nog de 7D, dat wel goede autofocus had).

            Comment


            • #21
              Re: Landschapsfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Heerlijke combinatie.
              grt,bouk.
              Lichtsterkte 4.0, zou ik dan niet beter gaan voor de 24-105, iets meer betalen en meer zoom? wel iets minder breedhoek
              Is ook nog rond mijn budget, link: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-usm-bulk.html

              Comment


              • #22
                Re: Landschapsfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                Lichtsterkte 4.0, zou ik dan niet beter gaan voor de 24-105, iets meer betalen en meer zoom? wel iets minder breedhoek
                lichtsterkte F4 voor landschap voldoende hoor.
                en zou toch gaan voor 17mm ipv 24mm voor landschap.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Landschapsfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                  17-55 2.8 dus past niet op een ff
                  ..
                  D7000 is dan ook geen Fullframe....

                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #24
                    Re: Landschapsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    ..
                    D7000 is dan ook geen Fullframe....

                    Walter
                    ja, maar de 17-55 die ik nu heb is een Canon, dus moet toch verdwijnen, vandaar...

                    Maar het zal dan toch de 5d MII worden met de 17-40 lens, nu gelezen op canon rumours dat de 5dMII veel zal zakken in prijs...dus misschien nog even afwachten


                    http://www.canonrumors.com/category/...on-5d-mark-ii/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Landschapsfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                      Nog 1 belangrijke vraag:

                      Je staat voor een landschap met uw statief, vb canon 7d met 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Je neemt exact dezelfde foto met een 5d II, 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Volgens bovenstaande bewering zal er dus niks van verschil zijn op een A4 afdruk?


                      Mvg,

                      Ik weet niet of je effectief veel verschil zal zien. Ik kon vroeger met een d80 afdrukken op a3 formaat, en dat zag er behoorlijk uit. Dus op a4 zal het verschil met de huidige generaties toestellen 'verwaarloosbaar' zijn... Zelfs op a3. Hangt er vooral van af wat je nu wil uitgeven, en wat je er later nog aan wil uitgeven
                      http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Landschapsfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door mottiti Bekijk bericht
                        Ik weet niet of je effectief veel verschil zal zien. Ik kon vroeger met een d80 afdrukken op a3 formaat, en dat zag er behoorlijk uit. Dus op a4 zal het verschil met de huidige generaties toestellen 'verwaarloosbaar' zijn... Zelfs op a3. Hangt er vooral van af wat je nu wil uitgeven, en wat je er later nog aan wil uitgeven
                        Mja, nu begin ik weer te twijfelen, ik dacht dat er een serieus verschil in beeldkwaliteit zou zijn tussen ff en een cropcamera. Mijn foto's zullen nooit op A3 formaat worden afgedrukt, dus ja...

                        Gggrrr, niet makkelijk

                        Comment


                        • #27
                          Re: Landschapsfotografie

                          Dan zal het verschil zelfs Bijna onmerkbaar zijn... Op internetformaat (ik veronderstel dat het dan eerder daarvoor zal zijn?) zal je zelfs 0,0 verschil zien (ik zie persoonlijk al geen verschil tussen iets dat met mijn gsm=Lumia 800 , D80 of D7000 getrokken is, dat volgens tests toch wel ver uit elkaar zouden moeten liggen, facebook maakt er gewoon 1 pot nat van).
                          Last edited by playerofwar; 18 november 2012, 14:23.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Landschapsfotografie

                            Het verschil voor landschapsfotografie zal inderdaad niet zo groot zijn denk ik. Je gebruikt meestal een statief, lage iso en een klein diafragma. Het beetje extra dynamisch bereik zal niet veel verschil maken, je neemt snel een graduele nd filter of een tweede belichting, dat is een veel groter verschil.
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: Landschapsfotografie

                              Ik heb al jaren een 5D en werk al jaren met de 17-40
                              Ideale combinatie lens en FF...
                              Zie deze.
                              Resultaat mag er toch zijn vind ikzelf?
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment


                              • #30
                                Re: Landschapsfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                                Je staat voor een landschap met uw statief, vb canon 7d met 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Je neemt exact dezelfde foto met een 5d II, 17-40 lens, f/10, iso 100 en 1/80 sluitertijd. Volgens bovenstaande bewering zal er dus niks van verschil zijn op een A4 afdruk?
                                Dat kan ik niet zeggen want ik werk niet met die toestellen.
                                Ik heb ook niet gezegd dat er 0,0 verschil zal zijn.
                                Maar als er een A4-afdruk aan de muur hangt die op correcte manier gemaakt en afgedrukt is, dan moet je al van heel ver komen om te kunnen zeggen of die afdruk van een aps-c of FF komt.
                                Leg je er twee naast elkaar, dan zou het kunnen dat bv. kleur op iets andere manier wordt weergegeven door beide toestellen.
                                Maar om op een afdruk het verschil in dynamisch bereik of scherpte/resolutie te zien ? Chapeau voor wie dat kan wanneer het om aps-c- en FF-sensoren van eenzelfde generatie gaat.

                                Soit, als je graag een FF wil, ga er dan voor natuurlijk. Je kan er knappe dingen mee doen, zonder de minste twijfel.
                                Alleen, als je de extra mogelijkheden van FF niet gaat benutten, dan is het voor een deel weggegooid geld. Bovendien zit je altijd met een oplossing die groter en zwaarder is, zowel qua body als lenzen.
                                Last edited by K-2; 18 november 2012, 12:35.
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X