Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Landschapsfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
    En als hij/zij echt wil fotograferen ... dagelijks, vroeg opstaan, kou lijden, enzovoort .... en ik gebruik het woord 'wil' in de zin van gepassioneerd zijn van landschapfotografie, dan gaat hij vanaf dag 1 na zijn aankoop spijt hebben....spijt dat hij niet voor het beste, ideale is gegaan. Als ts niet zo gepassionneerd is....dat gaat hij/zij heel tevreden zijn met zijn crop + lens. De leden op bd kunnen niet weten in welke categorie ts valt, dus kan je niet zeggen dat crop goed is en dat er een 10-20mm is enz, je kan ts alleen meegeven dat 2500 euro niet volstaat voor zijn eisen...met name ff.
    TS eist geen FF..
    TS wenst niets groters dan A4.
    Een gepassioneerd landschapsfotograaf of om het even wie anders heeft met een aps-c-sensor en 10-20mm of welke andere degelijke lens erbij een even goed resultaat op A4 dan met iets wat meer dan het dubbele moet kosten.
    Wat een gepassioneerd landschapsfotograaf die op A1 afdrukt en/of gepassioneerd aan pc-monitor-analyse doet dan de beste oplossing vindt, doet voor TS niet ter zake denk ik.

Dus moet je TS niet meegeven dat het budget niet voldoet voor de vereisten.
    Je kan TS wel meegeven dat er voor mooie landschapsfoto's naast FF ook andere mogelijkheden bestaan die minder dan 2500 kosten, minder wegen, minder plaats innemen, minder geheugen vreten, minder pc-capaciteit vragen, edm.

Nog even ter herinnering: hierboven werd een reeks foto's gedeeld die TS geweldig vond. Iedereen ging er gemakkelijkheidshalve van uit dat die met FF gemaakt waren...
    Blijkt dat niet zo te zijn, en zelfs de maker ziet op het zicht het onderscheid niet tussen welke van FF of aps-c komen...

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Ik heb al jaren een 5D en werk al jaren met de 17-40
    Ideale combinatie lens en FF...
    Zie deze.
    Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
    U zou het even goed gedaan hebben met een crop en een 10-22mm ofzo, neen ?
    Schitterende reeks, trouwens.
    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Uiteraard...Als je maar weet waar je mee bezig bent. In die reeks staan zelfs fotos die niet allemaal met de 5 d gemaakt zijn maar ook met een simpele 300 d en een 40 D...weet alleen niet welke dadelijk maar de oudste daar ben ik zeker van.

Hier op BD lijkt het soms (- eerder dikwijls zelfs -) alsof FF het walhalla van de fotografie vertegenwoordigt en vrijwel zeker het uiteindelijke levensdoel is van wie aangeeft in enige mate in fotografie geïnteresseerd te zijn. Niet dus.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      ............

Hier op BD lijkt het soms (- eerder dikwijls zelfs -) alsof FF het walhalla van de fotografie vertegenwoordigt en vrijwel zeker het uiteindelijke levensdoel is van wie aangeeft in enige mate in fotografie geïnteresseerd te zijn. Niet dus.
      mee eens, er zijn er ook, die denken dat ze met een duur toestel en lenzen betere foto,s maken.
      we weten gelukkig beter.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        TS eist geen FF..
        TS wenst niets groters dan A4.
        Een gepassioneerd landschapsfotograaf of om het even wie anders heeft met een aps-c-sensor en 10-20mm of welke andere degelijke lens erbij een even goed resultaat op A4 dan met iets wat meer dan het dubbele moet kosten.
        Wat een gepassioneerd landschapsfotograaf die op A1 afdrukt en/of gepassioneerd aan pc-monitor-analyse doet dan de beste oplossing vindt, doet voor TS niet ter zake denk ik.

Dus moet je TS niet meegeven dat het budget niet voldoet voor de vereisten.
        Je kan TS wel meegeven dat er voor mooie landschapsfoto's naast FF ook andere mogelijkheden bestaan die minder dan 2500 kosten, minder wegen, minder plaats innemen, minder geheugen vreten, minder pc-capaciteit vragen, edm.

Nog even ter herinnering: hierboven werd een reeks foto's gedeeld die TS geweldig vond. Iedereen ging er gemakkelijkheidshalve van uit dat die met FF gemaakt waren...
        Blijkt dat niet zo te zijn, en zelfs de maker ziet op het zicht het onderscheid niet tussen welke van FF of aps-c komen...

Ik heb de TS ondertuusen dit alles duidelijk gemaakt dat het niet van het toestel afhangt maar van de persoon en de omstandigheden zelf.
        Hij hoeft echt niet veel geld uit te geven om een mooie combinatie samen te stellen. Alle opties heb ik al genoemd.
        Ben eens benieuwd waar hij voor zal gaan.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Mijn mening hoewel ik geen landschappen doe : zorg dat je heel goed wordt in fotobewerkingsprogramma's zoals photoshop en nog belangrijker plug-ins zoals Nik Color Effex of Nik HDR Effex. Dat gaat je foto's op een hoger niveau brengen en niet een 3000€ full frame camera.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Mijn mening hoewel ik geen landschappen doe : zorg dat je heel goed wordt in fotobewerkingsprogramma's zoals photoshop en nog belangrijker plug-ins zoals Nik Color Effex of Nik HDR Effex. Dat gaat je foto's op een hoger niveau brengen en niet een 3000€ full frame camera.
            Dat is nu een goede opmerking zie.
            Investeer in Lightroom of iets dergelijks (is tegenwoordig een koopje), goed studiemateriaal over licht, compositie, techniek, eventueel een cursus, veel tijd om te oefenen, ....
            Als je echt al het vorige onder de knie hebt, en je maakt fantastische foto's met een hoog waaw effect, dan en alleen dan kan je die misschien nog wat beter maken met een FF.
            Als die adembenemende landschapsfoto's die je her en der ziet, die zijn niet zo mooi omdat ze met zo'n dure camera genomen zijn hoor, maar omdat ze genomen zijn door ervaren fotografen, die al geïnvesteerd hebben in software, oefening ...
            Voor alle duidelijkheid, ik reken mezelf niet tot die laatste groep :-)
            Fujifilm X-T1 en X-T2

Comment

in de eerste reactie in dit draadje wordt een mooie combi geadviseerd binnen budget, die ts van de hand doet wegens geen ff.
              Ik heb toen gereageerd dat ff buiten zijn budget valt. Dit draadje is daarna een ff versus crop draadje geworden. Ik heb crop en ff bodies en mijn ervaring stelt dat ff beter is door meerdere factoren...dan mag ik dat toch verdedigen, of is dat recht alleen weggelegd voor crop bezitters? De hoofdreden waarom ik naar ff ben overgeschakeld is de superieure zoeker. @schoonspikke: mooie reeks hofs, kende ze al. Waarom ben jij van crop naar ff overgeschakeld?
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                in de eerste reactie in dit draadje wordt een mooie combi geadviseerd binnen budget, die ts van de hand doet wegens geen ff.
                Ik heb toen gereageerd dat ff buiten zijn budget valt. Dit draadje is daarna een ff versus crop draadje geworden. Ik heb crop en ff bodies en mijn ervaring stelt dat ff beter is door meerdere factoren...dan mag ik dat toch verdedigen, of is dat recht alleen weggelegd voor crop bezitters? De hoofdreden waarom ik naar ff ben overgeschakeld is de superieure zoeker. @schoonspikke: mooie reeks hofs, kende ze al. Waarom ben jij van crop naar ff overgeschakeld?
                Wel ik zat met die 17-40 en wou eens de volle muug benutten. En ook omdat ik wist dat die 5d een goed ff toestel was. Achteraf gebleken kon je toch wat meer met dattoestel doen omdat je beriek iets verder lag.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk,
                  Vooraleerst wil ik iedereen bedanken die hier heeft gereageerd.

1) ik ben begonnen met mezelf af te vragen waar mijn interesses liggen in de fotografie, deze zijn voornamelijk landschappen, straatfotografie, architectuur, nachtfotografie, etc
                  Dit zijn stuk voor stuk stillevens, geen actie, geen snelheid.
                  Waarom dan het nut voor een 7d aan te schaffen. Met bovengenoemde interesses is een ff camera dan meer nuttig.

2) Het volgende punt is het prijskaartje. Ook hier een vergelijking gemaakt tussen beide combinaties.

7d: 1089€
                  10-22 lens: 649€
                  Bat grip: 69€
                  Batterij: 68€

1875€ - 450€ canon 550d en behoud van 17-55 lens= 1425€ zelf te betalen.

5d II: 1729€
                  17-40: 629€
                  Bat grip: 85€

2511€ - 1100€ 550d en 17-55 lens = 1411€

Is dus een verschil van 14€.
                  Rekening houdende met de interesses en de kostprijs kies ik dus voor de ff camera. Daarbij komt nog dat ik een combinatie heb die water- en stofbestendig is en iets betere beeldkwaliteit geeft.

Ik denk dat deze combinatie mij niet zal teleurstellen. Ik weet en besef ook maar al te goed dat ok hierdoor geen goed landschapsfotograaf ben. Ik ga me verdiepen in de nabewerking, LR, photoshop en color efex.

Mvg en nogmaals dan aan iedereen,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                    Niet om je te doen twijfelen aan je keuze hoor, maar die €14 klopt niet helemaal hé...
                    Als je de 17-55 niet nodig hebt, dan moet die van de totaalkost van je aps-c-pakket af.
                    Als je dat bereik wel nodig hebt, dan moet er een 24-70 of 24-105 bij je FF-kost bij.

In elk geval, veel plezier met je 5DII binnenkort .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
                      De spreekwoordelijke kogel is door de kerk,
                      Vooraleerst wil ik iedereen bedanken die hier heeft gereageerd.

1) ik ben begonnen met mezelf af te vragen waar mijn interesses liggen in de fotografie, deze zijn voornamelijk landschappen, straatfotografie, architectuur, nachtfotografie, etc
                      Dit zijn stuk voor stuk stillevens, geen actie, geen snelheid.
                      Waarom dan het nut voor een 7d aan te schaffen. Met bovengenoemde interesses is een ff camera dan meer nuttig.

2) Het volgende punt is het prijskaartje. Ook hier een vergelijking gemaakt tussen beide combinaties.

7d: 1089€
                      10-22 lens: 649€
                      Bat grip: 69€

1875€ - 450€ canon 550d en behoud van 17-55 lens= 1425€ zelf te betalen.

5d II: 1729€
                      17-40: 629€
                      Bat grip: 85€

2511€ - 1100€ 550d en 17-55 lens = 1411€

Rekening houdende met de interesses en de kostprijs kies ik dus voor de ff camera. Daarbij komt nog dat ik een combinatie heb die water- en stofbestendig is en iets betere beeldkwaliteit geeft.

Ik denk dat deze combinatie mij niet zal teleurstellen. Ik weet en besef ook maar al te goed dat ok hierdoor geen goed landschapsfotograaf ben. Ik ga me verdiepen in de nabewerking, LR, photoshop en color efex.

Mvg en nogmaals dan aan iedereen,
                      Proficiat met je beslissing.. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen. Veel plezier ermee...
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

After all is set and done... hebben we de foto's nog. Proficiat met je keuze.
                        Moest ik het geld hebben... ik ging op vakantie.

Comment

Je maakt een goede keuze, maar ik zou ook niet direct een grip met extra batterij kopen.
                          Je kan met een volle batterij ruim voldoende opnames maken en de portretstand ga je zo te zien weinig gebruiken.
                          En de nieuwe body is een stuk groter dan je oude en geeft dus een betere en ruimere houvast.
                          En zeker voor straatfotografie is hoe onopvallender (en kleiner)hoe beter.

In ieder geval veel plezier
                          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            Je maakt een goede keuze, maar ik zou ook niet direct een grip met extra batterij kopen.
                            Je kan met een volle batterij ruim voldoende opnames maken en de portretstand ga je zo te zien weinig gebruiken.
                            En de nieuwe body is een stuk groter dan je oude en geeft dus een betere en ruimere houvast.
                            En zeker voor straatfotografie is hoe onopvallender (en kleiner)hoe beter.

In ieder geval veel plezier
                            Ik denk wel dat een batterijgrip voordelen heeft als je bvb langere sluitertijden wil hanteren bvb met nd filters of met life view gaat werken. Strartrails fotografie en andere zaken.
                            Ik vind het zeer handig als je wat kracht over hebt. Trouwens in de winter wanneer je buiten gaat met je testel bij -16 dan mag je blij zijn met wat extra battery force..
                            Ik spreek nu wel voor mezelf met meestal mijn toestel op 100 iso waardoor je vanop statief de sluiter veel langer open laat.
                            Maar als je gewoon overdag gaat schieten dan is het uiteraard niet nodig.
                            Je hebt wel een pak betere grip en houvast aanje toestel. Ook als je ergens een dag uitstap maakt en je wil veel fotos maken hoef je geen bang te hebben dat je toestel leeg raakt.
                            Je kan niet genoeg reserve hebben vind ik.
                            Zo hebik voor mijn iphone ook een extra battery case van Incipia. Van 1400 mh wat me voor een dag intens gebruik zekerheid geeft...kwestie van preventief te zijn.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                            X