Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Landschapsfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Vlairie Bekijk bericht
    Dit zijn het type fotos die ik wil verkrijgen, indien dit kan met bvb een 7d met 17-55 2.8 lens zou het fantastisch zijn, body stuk goedkoper en snellere af dan de 5d.
    Het valt me op dat dit type fotos (van zo'n kwaliteit) altijd met een ff worden gemaakt.
    Schoonspikke zegt zelf niet meer te weten welke foto genomen werd met zijn ff of met de 40D, om maar te zeggen dat het niet persé het toestel is dat het hem doet.
    Zoals hij ook zegde "het is ook het menneké".
    Indien je denkt met een ff zo foto's "uit het toestel" te toveren, vergeet het, zelfs niet met een 1DX....
    Eerst moet de compositie goed zitten en vervolgens moet men héél veel tijd en geduld steken in de nabewerking want de omgeving zoals het Schulens Meer en Het Vinne waar er enkele foto's van in die reeks zitten zijn bewerkt, wat trouwens héél erg normaal is.
    Ook ik doe dit.
    Er is subtiel gewerkt met hooglichten, waarschijnlijk sommige foto's meerdere over elkaar geplaatst enz...

    Mag ik eens een "dom voorstel" formuleren.
    Koop voorlopig niets bij maar ga eens in de leer bij mensen zoals Schoonspikke zowel op het vlak van compo maar zeker op het vlak van nabewerking.
    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

    Comment


    • #47
      Re: Landschapsfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door omerti Bekijk bericht
      Mag ik eens een "dom voorstel" formuleren.
      Koop voorlopig niets bij maar ga eens in de leer bij mensen zoals Schoonspikke zowel op het vlak van compo maar zeker op het vlak van nabewerking.

      Is helemaal geen dom voorstel, uit alle reacties is 1 ding duidelijk geworden, de fotograaf...
      Kan je goed koken omdat je het duurste fornuis hebt?
      Kan je goed rijden omdat je een Ferrari hebt?
      ...etc

      got the picture

      Iedereen zeer straf bedankt voor de talrijke reacties,

      Comment


      • #48
        Re: Landschapsfotografie

        Mocht je nog vragen hebben omtrent deze combinatie of andere dan hoor ik het wel via pm of hier kan ook uiteraard.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #49
          Re: Landschapsfotografie

          Het is niet alleen de grote sensor en 'kwaliteit' die het verschil tss fx en dx maakt.....de viewfinder bvb. Kijk eens door de zoeker van een fx en dan door die van een dx....je legt de fx niet meer neer. Zo zijn er wel meer dingen. landschap en wijd dan zou ik voor fx gaan.
          My Website : http://www.ineedair.org
          Music / Painting / Motion Graphics / Image
          Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

          Comment


          • #50
            Re: Landschapsfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
            Het is niet alleen de grote sensor en 'kwaliteit' die het verschil tss fx en dx maakt.....de viewfinder bvb. Kijk eens door de zoeker van een fx en dan door die van een dx....je legt de fx niet meer neer. Zo zijn er wel meer dingen. landschap en wijd dan zou ik voor fx gaan.
            Daar kan ik volledig inkomen.
            Ik had dat gevoel dadelijk door die FF....wow.
            Maar het moet wel even wennen met een volle 17 mm erop.
            Maar dat had ik met de 10-22 op de 40D ook..Prima combinatie trouwens.
            Maar als je een 600 D neemt met deze lens dan zit je ook goed want met live view en Histogram is het peice of cake om de juiste belichtingen te krijgen en uiteraard de compositie te zien voor je schiet.Net zoals op de 7D maar die een stuk meer kost.

            Ik mis dat wel op mijn 5D mK1..Maar een geoefend mens........

            Nog 1 tip..Kijk eens regelmatig op de TOPIC aangeboden want daar staan ook regelmatig mooie dingen op.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #51
              Re: Landschapsfotografie

              Ts kijk een naar de foto in volgende link...uitleg van de auteur is van 4 jaar geleden, het gaat mij om de foto. http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dx-future.htm
              Stel je staat daar met een dx en een fx...het rode kader is wat je dx toestel neemt en het groene is wat je fx neemt, het manneke achter de camera is dezelfde bij beide foto's.
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #52
                Re: Landschapsfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                Ts kijk een naar de foto in volgende link...uitleg van de auteur is van 4 jaar geleden, het gaat mij om de foto. http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dx-future.htm
                Stel je staat daar met een dx en een fx...het rode kader is wat je dx toestel neemt en het groene is wat je fx neemt, het manneke achter de camera is dezelfde bij beide foto's.
                Je spreekt hier over Nikon.
                Even ter verduidelijking voor de TS.Maar het blijft hetzelfde principe.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #53
                  Re: Landschapsfotografie

                  ja excuus...canon is ingewikkelder...hebben een 1.3 en een 1.6 crop (weet niet of dat nog altijd zo is), nikon's dx is 1.5. Misschien is deze foto duidelijker : http://www.kenrockwell.com/nikon/dx.htm
                  Kadertjes zijn crop sensors, volledig frame is ...euh... full frame.
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                  Comment


                  • #54
                    Re: Landschapsfotografie

                    Ja dit is met Canon nog altijd zo maar het begin van de tride was: welk toestel moet ik kopen om betere landschapsfoto's te maken.
                    Veel, heel veel zelfs, hangt af van de compo én de subtiele nabewerking.
                    Ik blijf erbij een ff heeft uiteraard zijn voordelen maar is niet essentieel om te hebben om mooie landschappen te maken.
                    Indien men met de rug ergens tegenstaat is met dezelfde lens het te vatten beeld groter met een ff. Maar indien men wat achteruit kan is dit op te vangen.
                    Ook andere lenzen zoals een 10- 20 mm is zéér aan te raden voor landschapsfotografie.
                    Deze lenzen zijn legio te vinden in de rubriek "aangeboden".
                    Zelf heb ik zo o.a. een Sigma 10-20 mm 4-5,6 die me erg bevalt. Maar er is beter zoals de Canon maar men moet weten hoe vaak men ze effectief gebruikt om het verschil in prijs te willen geven.
                    Ik blijf erbij: veel foto's bekijken en doorgronden én indien mogelijk raad vragen, zoals trouwens Schoonspikke genereus voorsteld.
                    Dit zal de vrager véél verder helpen dan wat dan ook aan te schaffen op dit ogenblik.
                    Dat is in elk geval mijn gevoelen.
                    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Landschapsfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                      Stel je staat daar met een dx en een fx...het rode kader is wat je dx toestel neemt en het groene is wat je fx neemt, het manneke achter de camera is dezelfde bij beide foto's.
                      Hangt niet af van het mannetje achter de camera, maar van het gene voor de camera, met een 10mm op DX en een 15mm op FX maak je dezelfde uitsnede en een iets andere scherptediepte.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Landschapsfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door omerti Bekijk bericht
                        Ja dit is met Canon nog altijd zo maar het begin van de tride was: welk toestel moet ik kopen om betere landschapsfoto's te maken.
                        Veel, heel veel zelfs, hangt af van de compo én de subtiele nabewerking.
                        Ik blijf erbij een ff heeft uiteraard zijn voordelen maar is niet essentieel om te hebben om mooie landschappen te maken.
                        Indien men met de rug ergens tegenstaat is met dezelfde lens het te vatten beeld groter met een ff. Maar indien men wat achteruit kan is dit op te vangen.
                        Ook andere lenzen zoals een 10- 20 mm is zéér aan te raden voor landschapsfotografie.
                        Deze lenzen zijn legio te vinden in de rubriek "aangeboden".
                        Zelf heb ik zo o.a. een Sigma 10-20 mm 4-5,6 die me erg bevalt. Maar er is beter zoals de Canon maar men moet weten hoe vaak men ze effectief gebruikt om het verschil in prijs te willen geven.
                        Ik blijf erbij: veel foto's bekijken en doorgronden én indien mogelijk raad vragen, zoals trouwens Schoonspikke genereus voorsteld.
                        Dit zal de vrager véél verder helpen dan wat dan ook aan te schaffen op dit ogenblik.
                        Dat is in elk geval mijn gevoelen.
                        Ik begrijp dit eigenlijk niet, hoor. Ts wil kwaliteit voor 2500 euro in landschappen en spreekt over full frame. Het grote tactiele verschil tussen crop en ff is de sensor. Die links met dat fotootje die ik poste spreken boekdelen...daar kun je niet omheen.
                        En dan kan je nog zeggen dat je met een crop dat ook kan als je maar 200 meter achteruit gaat....en die en die lens is 0,1% scherper dan gene op een testkaart, en 18mm op crop ist zelfde als 24mm op ff, en die heeft wat moire en de andere heeft wat last van CA, enzovoort enzovoort. Dat noem ik 'fotografie vanuit de zetel'. Kunt ge met eender welk toestel schoon landschappen trekken? Ja! Zijn er ideale toestellen en lenzen voor landschappen? Ja!
                        Uiteindelijk draait het hierop uit : Ts gaat toch kopen wat in zijn budget past en dat is een goede crop met lens.
                        En als hij/zij echt wil fotograferen ... dagelijks, vroeg opstaan, kou lijden, enzovoort .... en ik gebruik het woord 'wil' in de zin van gepassioneerd zijn van landschapfotografie, dan gaat hij vanaf dag 1 na zijn aankoop spijt hebben....spijt dat hij niet voor het beste, ideale is gegaan. Als ts niet zo gepassionneerd is....dat gaat hij/zij heel tevreden zijn met zijn crop + lens. De leden op bd kunnen niet weten in welke categorie ts valt, dus kan je niet zeggen dat crop goed is en dat er een 10-20mm is enz, je kan ts alleen meegeven dat 2500 euro niet volstaat voor zijn eisen...met name ff.
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #57
                          Re: Landschapsfotografie

                          En deze reactie begrijp ik dan weer niet. Niet dat ik een polymiek wil starten hoor maar de starter van het topic vraagt het volgende, en ik citeer "Beste,Ik wil me verder verdiepen in de fotografie en daarmee een nieuwe set aankopen.
                          Mijn interesse is voornamelijk landschapsfotografie, mij budget bedraagt omtrent 2500€.
                          Ik ben gewoon om met Canon te werken maar andere merken kunnen eveneens in aanmerking kopen.
                          Iemand suggesties, ik hoor het graag van u,
                          Dank bij voorbaat " einde citaat.

                          Er wordt dus een vraag gesteld wat zij/hij eventueel zou kunnen kopen voor 2500 € om beter landschapsfoto's te maken.....
                          In de start van de topic wordt niet gezegd dat zij/hij persé wil gaan voor een ff...
                          Wat ik wil zeggen is het volgende: indien je een ervaren rot bent in landschapsfotografie waar veel meer bij komt kijken dan gewoon rondwandelen met toestel en lens want je moet "het moment" weten vastleggen, je moet weten waar de zon wanneer staat, rekening houden met de jaargetijden, vroeg opstaan zoals gezegd, soms geluk hebben of km rijden bij de "juiste wolken" enz... indien je dat alles perfect onder de knie hebt samen met nabewerking dat je na deze stappen voor een ff gaat met een rits aan voor landschapsfotografie geëigende lenzen, dan begrijp ik dat.
                          Ik heb echter nu het gevoel dat starter van het topic deze ultieme stap, of stappen, nog moet nemen en daarom spreek ik misschien voor mijn beurt door te stellen dat een ff nu misschien nog niet het ogenblik is om aan te schaffen temeer omdat, daar heb je zeker gelijk in, het bedrag van 2500 € ruimschoots te weinig is en dat zij/hij misschien er beter aan doet om mensen met ervaring in deze discipline van de fotografie aan te spreken om alzo ervaring op te doen.
                          Ik tracht alleen maar te helpen vanuit mijn eigen ervaring en zeker niet "vanuit de zetel".
                          Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Landschapsfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                            ... En dan kan je nog zeggen dat je met een crop dat ook kan als je maar 200 meter achteruit gaat...
                            En zo worden misverstanden rond sensorgrootte gecreëerd en in stand gehouden ...
                            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Landschapsfotografie

                              Landschapsfotografie is een breed begrip, sommigen gebruiken hoofdzakelijk breedhoek, anderen gebruiken standaard of tele , alles hangt van je stijl af.
                              Als je veel extreme breedhoek gebruikt < 24mm (FF), is full frame het meest aangewezen, geeft toch , afhankelijk van onderwerp, een verschil in beeld toz van APS.\

                              In veel gevallen stelt landschapsfotografie hoge eisen aan detailweergave, dus hoe hoger de resolutie van het toestel hoe meer detail je zult krijgen.
                              Doorgaans heb je hogere mp's met FF toestellen, alhoewel detail van sommige APS toestellen op niveau of hoger licht dan van sommige FF toestellen.

                              Ook het dynamisch bereik kan heel belangrijk zijn in landschapsfotografie, maar is momenteel vrij hoog bij recente APS toestellen met uitzondering van Canon.

                              Een belangrijk punt is DOF, een grote scherptediepte (beeld scherp van in het begin tot het einde) is ook dikwijls aangewezen en dan ben je weer beter af met APS

                              Ook kan het met FF moeilijker zijn om je beeld totaal scherp te krijgen in de hoeken, aps gebruikt kleiner beeldcirkel waardoor dit probleem zich minder stelt.

                              Wat minder belangrijk is bij landschapsfotografie is de snelheid van het toestel, het hoge ISO gedrag en je kunt meestal hoge diafragma waardes gebruiken wat maakt dat je niet echt snelle lenzen nodig hebt.
                              Je kunt zooms of vast brandpunt lenzen gebruiken, hangt terug van je stijl AF maar vaste lens (prime) zijn dikwijls meest geschikt daar waar je hoge resolutie wenst.

                              dus het toestel momenteel meest geschikt voor landschap is de nikon d800 met bijhorende lens, maar dit licht ver buiten je budget, maar in jou geval als je voor FF gaat is de canon 6d het meest aangewezen, zou enkel een 1/2 jaar wachten tot de prijzen van dit toestel min of meer gestabiliseerd zijn. Op die manier krijg je HEEL VEEL voor je geld en je hebt een uitermate geschikt toestel voor je doeleinden. Natuurlijk met een bijhorende lens zal je budget misschien iets te nip zijn.

                              Heb je FF echt nodig, hangt van je eigen verwachtingen en stijl af, maar voor landschapsfotografie zou ik geen APS DSLR meer kopen.
                              Je kan dan veel beter voor systeemcamera gaan, denk ik bvb aan de sony NEX7 geeft met zijn 24mp sensor zeer veel detail, veel meer dan de meeste APS-DSLR's.
                              Ik zou dit kopen, ofwel met de 10-18mm zoom samen met de kitlens, of kitlens met de sigma 19mm (e-mount) en je kunt daarbij mits adapter ook je huidige lenzen gebruiken.
                              Dan zit je volledig binnen je budget en ga je prachtige opnames kunnen maken, in veel gevallen niet te onderscheiden van 24mp FF, en dit zonder gesleur met rugzakken.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Landschapsfotografie

                                Bedankt puerte voor deze toelichting,



                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Landschapsfotografie is een breed begrip, sommigen gebruiken hoofdzakelijk breedhoek, anderen gebruiken standaard of tele , alles hangt van je stijl af.
                                Als je veel extreme breedhoek gebruikt < 24mm (FF), is full frame het meest aangewezen, geeft toch , afhankelijk van onderwerp, een verschil in beeld toz van APS.\

                                In veel gevallen stelt landschapsfotografie hoge eisen aan detailweergave, dus hoe hoger de resolutie van het toestel hoe meer detail je zult krijgen.
                                Doorgaans heb je hogere mp's met FF toestellen, alhoewel detail van sommige APS toestellen op niveau of hoger licht dan van sommige FF toestellen.

                                Ook het dynamisch bereik kan heel belangrijk zijn in landschapsfotografie, maar is momenteel vrij hoog bij recente APS toestellen met uitzondering van Canon.

                                Een belangrijk punt is DOF, een grote scherptediepte (beeld scherp van in het begin tot het einde) is ook dikwijls aangewezen en dan ben je weer beter af met APS

                                Ook kan het met FF moeilijker zijn om je beeld totaal scherp te krijgen in de hoeken, aps gebruikt kleiner beeldcirkel waardoor dit probleem zich minder stelt.

                                Wat minder belangrijk is bij landschapsfotografie is de snelheid van het toestel, het hoge ISO gedrag en je kunt meestal hoge diafragma waardes gebruiken wat maakt dat je niet echt snelle lenzen nodig hebt.
                                Je kunt zooms of vast brandpunt lenzen gebruiken, hangt terug van je stijl AF maar vaste lens (prime) zijn dikwijls meest geschikt daar waar je hoge resolutie wenst.

                                dus het toestel momenteel meest geschikt voor landschap is de nikon d800 met bijhorende lens, maar dit licht ver buiten je budget, maar in jou geval als je voor FF gaat is de canon 6d het meest aangewezen, zou enkel een 1/2 jaar wachten tot de prijzen van dit toestel min of meer gestabiliseerd zijn. Op die manier krijg je HEEL VEEL voor je geld en je hebt een uitermate geschikt toestel voor je doeleinden. Natuurlijk met een bijhorende lens zal je budget misschien iets te nip zijn.

                                Heb je FF echt nodig, hangt van je eigen verwachtingen en stijl af, maar voor landschapsfotografie zou ik geen APS DSLR meer kopen.
                                Je kan dan veel beter voor systeemcamera gaan, denk ik bvb aan de sony NEX7 geeft met zijn 24mp sensor zeer veel detail, veel meer dan de meeste APS-DSLR's.
                                Ik zou dit kopen, ofwel met de 10-18mm zoom samen met de kitlens, of kitlens met de sigma 19mm (e-mount) en je kunt daarbij mits adapter ook je huidige lenzen gebruiken.
                                Dan zit je volledig binnen je budget en ga je prachtige opnames kunnen maken, in veel gevallen niet te onderscheiden van 24mp FF, en dit zonder gesleur met rugzakken.

                                Comment

                                Working...
                                X