D3200 - D5200 - D... als vervanging van D7000 en/of D300s nog niet
't FX gamma is er, DX mist nog zijn topcamera! die komt er wel.
zal voor dees jaar mie meer zijn denk ik, indien wel das een ganse nieuwe lijn in 1 jaar!
heb effe geduld het zal wel beloont worden denk ik
Ook begrijp ik niet waar men haalt dat de d600 niet robuust zou zijn, allemaal van die domme verhaaltjes, heeft ook weather-sealing juist als d800 en een huis uit magnesium legering.
Enkel de boven en achterkant van de D600 is uit magnesium, hem even robuust noemen is er dus wat over denk ik, vergelijkbaar met een D90 vs een D300 dus ....
d700 heeft weinig megapixels, 12mp is wel echt weinig, 36mp kan er over zijn, 24mp is meest geschikt volgens mij. Beeldkwaliteit is niet te vergelijken met d600 zekers niet op hoge ISO.
geweldig erover
man man wat ga je nog uit je nek lullen?
12mp weinig
voor 90% van de gebruikers is dat al eigenlijk overkill
hoeveel personen laten een foto uitprinten groter dan 80x60cm?
en zelfs voor grotere prints is een 12mp nog steeds voldoende
je gaat bij zo'n grote print er niet met je neus ophangen he
ik heb een aantal jaar geleden een foto afgeleverd voor een wielerploeg gemaakt met een D200 (dus nog minder mp)
die foto hebben ze gebruikt voor hun bedrukking op zijwand van zo'n partytent
en het resultaat was nog steeds zeer goed (buiten als je er met uwe neus gaat tegenstaan he)
ik blijf erbij dat alles boven de 10mp voor 90% van de gebruikers meer dan voldoende is
geweldig erover
man man wat ga je nog uit je nek lullen?
12mp weinig
voor 90% van de gebruikers is dat al eigenlijk overkill
hoeveel personen laten een foto uitprinten groter dan 80x60cm?
en zelfs voor grotere prints is een 12mp nog steeds voldoende
je gaat bij zo'n grote print er niet met je neus ophangen he
ik heb een aantal jaar geleden een foto afgeleverd voor een wielerploeg gemaakt met een D200 (dus nog minder mp)
die foto hebben ze gebruikt voor hun bedrukking op zijwand van zo'n partytent
en het resultaat was nog steeds zeer goed (buiten als je er met uwe neus gaat tegenstaan he)
ik blijf erbij dat alles boven de 10mp voor 90% van de gebruikers meer dan voldoende is
helemaal mee eens, onlangs tweederde van een file gecropt en afgeprint voor een huwelijksalbum op A4, perfect gewoon en dat met een "antieke" D3.
Wat je hier allemaal leest
helemaal mee eens, onlangs tweederde van een file gecropt en afgeprint voor een huwelijksalbum op A4, perfect gewoon en dat met een "antieke" D3.
Wat je hier allemaal leest
Hier ook een zeer tevreden D800 eigenaar. Juist als ik op het veld ben aan de bliksemfotografie gebeurd het met regelmaat dat ik de foto's achteraf nog moet gaan bijsnijden. Perfect toestel voor mij ik ben er erg blij mee.
Ach; in onze trouwalbum staan prints (van topkwaliteit; cfr. leather craftsmen) van 12mp en 24mp (D3/D700 en 5DmkII). Ik zie geen onderscheid.
Wellicht zijn er ook niches waarbij het verschil kritischer is voor de fotograaf - uiteindelijk maakt iedereen dat voor zich uit.
Ergens is het wel een vrij absurde luxediscussie: er is nog nooit zoveel FX keuze geweest bij Nikon als nu (D3/D700 2e hands - D600/D800 - van 12 tot 36MP; voor elk wat wils zou je denken )
En ik maak nog altijd geweldige foto's met mijn DX toestel
Over materialen : sorry maar 2 verschillende materialen 2 verschillende uitzettingen zeker bij hogere en lagere temperaturen vandaar mijn voorkeur naar een volledige magnesium body.
Al die voor of nadelen van mega pixels interesseren me weinig... Ik heb een hoop DX glas en sta graag langs ijs- en skeelerbanen sport te fotograferen. D300s is niet heel slecht op hoge iso maar is toch al wel achterhaald. Nieuwere DX bodies bieden al een betere sensor maar niet het bedieningsgemak en de AF capaciteiten die ik graag wens.
FX wordt duur omdat ik dan een hoop glas moet vervangen. Los daarvan heeft de D600 om bovenstaande redenen ook mijn interesse niet. En als ik op 36 MP van de D800 ga schieten dan moet ik ook een nieuwe computer want mijn huidige hardware gaat daar niet blij mee zijn. Dat zijn dus mijn PERSOONLIJKE redenen om graag een D400 te zien verschijnen.
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dergelijke redenen. Het is allemaal prachtspul wat nu te koop is maar gewoon niet wat IK zoek vanwege bijkomende kosten en bedieningsgemak.
Ok,
Dank u mensen om te helpen brainstormen hierover.
Mijn conclusie is dat ik best voor een 2de hands D700 kijk.
Toch een troost dat ik niet de enige ben met bepaalde twijfels.
Comment