Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 en stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Nikon D600 en stof

    Ik heb gisteren een korte test gedaan, maar voor zover ik kan zien, lijkt alles hier toch perfect in orde.

    Comment


    • #77
      Re: Nikon D600 en stof

      Hopelijk heb je reeds een aangepast toestel of moet het nog komen...
      Alle reviewers hebben er last van...

      Comment


      • #78
        Re: Nikon D600 en stof



        Dit is een 100% crop van de linkerbovenhoek. Zichtbaar op F22, maar op F8 is er niks te zien. Er is momenteel dus wel wat stof, maar veel minder dan wat hier eerder te zien was.
        (ISO 1600, test binnen en weinig licht)

        Aan hoevel clicks zitten jullie ondertussen? Ik zit nu aan 83. Ik ben benieuwd hoe het zal evolueren.
        Last edited by Gandalf; 6 januari 2013, 21:30.

        Comment


        • #79
          Re: Nikon D600 en stof

          is het mogelijk de originele foto te posten. evt. fullsize. (link)
          Want volgens mij kan je op vrijwel elke sensor stof vinden...
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #80
            Re: Nikon D600 en stof

            Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
            is het mogelijk de originele foto te posten. evt. fullsize. (link)
            Want volgens mij kan je op vrijwel elke sensor stof vinden...


            Denk ik ook al constant aan als je het internet bekijkt met voorbeelden van de D600 "problemen", in het begin krijg je waarschijnlijk gewoon meer stofaantrek dan voorheen.
            Mijn D7000 had ook veel stof in het begin (naar mijn oog) , dat was enkel en alleen omdat dit pas zichtbaar werd op deze hogere resolutie, want als ik mijn D80 ernaast legde, waren er evenveel stofjes, die van de D7000 waren gewoon duidelijker zichtbaar.
            Als problemen stoppen bij 3000 kliks, dan heb ik maar 1 raad: 8min en 20 seconden de sluiter indrukken met 6fps en dan eens kuisen.

            Comment


            • #81
              Re: Nikon D600 en stof

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Denk ik ook al constant aan als je het internet bekijkt met voorbeelden van de D600 "problemen", in het begin krijg je waarschijnlijk gewoon meer stofaantrek dan voorheen.
              Mijn D7000 had ook veel stof in het begin (naar mijn oog) , dat was enkel en alleen omdat dit pas zichtbaar werd op deze hogere resolutie, want als ik mijn D80 ernaast legde, waren er evenveel stofjes, die van de D7000 waren gewoon duidelijker zichtbaar.
              Als problemen stoppen bij 3000 kliks, dan heb ik maar 1 raad: 8min en 20 seconden de sluiter indrukken met 6fps en dan eens kuisen.
              Het op dpreview gelezen dat iemand zijn camera naar Nikon gestuurd had voor reparatie en die hebben exact hetzelfde gedaan. Hij kreeg het toestel terug met 3000 clicks meer.
              Een foto of 100 verder had hij er al terug last van...

              Comment


              • #82
                Re: Nikon D600 en stof

                Een stomme vraag misschien, maar stel in worstcase dat je de D600 een aantal keer meer moet reinigen, is dat een heel groot probleem?
                Maw...een FF sensor kuisen, is dit moeilijk of duur?

                Comment


                • #83
                  Re: Nikon D600 en stof

                  Ik zit momenteel aan 2465 kliks en heb al heel wat minder last van stof.
                  Ik tel twee ambetante vlekken en een zevental kleinere, maar ik kan ze nu tenminste op twee handen tellen...
                  Na blazen met een blaasbalgje blijven enkel die twee over. Niet leuk, maar al een hele verbetering!
                  Daarbij komt ook dat ik de laatste week verschillende keren van objectief heb gewisseld wat dus dat het meer aan stof kan verklaren.
                  Die twee werk ik voorlopig weg in PS en zal ik later wel eens opkuisen met een swab.
                  Ik heb aan de verdeler als compensatie gevraagd om mij te leren mijn sensor te kuisen. Wacht wel nog op een antwoordje!
                  Beelden maken is plezant!

                  Comment


                  • #84
                    Re: Nikon D600 en stof

                    Bij deze de volledige sensor na 88 foto's:
                    (iso 200, F22)

                    Comment


                    • #85
                      Re: Nikon D600 en stof

                      Ik zal anders ook even mijn ervaring delen...

                      Ik had in het begin ook last van het stof-probleem en heb toen zo'n reinigingsset gekocht en na zo'n 2.500 clicks heb ik de sensor gereinigd.

                      Nu heb ik deze namiddag op 6.300 clicks nog eens getest en op f16 zag ik zeer vaag drie vlekjes. Na het uitblazen met de rocket blower waren er op f16 nog 0 vlekjes te zien.

                      Hoewel ik bij de witte-muur-test-op-f16 in het begin last had van stof is er op niet één van mijn 6.300 foto's een vlek te zien daar ik toch zelden met klein diafragma trek...
                      www.benbammens.be

                      Comment


                      • #86
                        Re: Nikon D600 en stof

                        Vandaag mijn D600 voor de derde maal binnengebracht. 1e x gereinigd in de winkel. 2e x opgestuurd voor grondige reiniging. Nu 3e x opgestuurd naar Nikon hersteldienst.

                        Ben allesbehalve tevreden. Ondertussen nog een mail gestuurd naar Nikon, benieuwd wat ze zeggen.

                        Niet leuk dit.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Nikon D600 en stof

                          Officieel standpunt van Nikon op hun eigen site:

                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #88
                            Re: Nikon D600 en stof

                            Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                            Ik denk dat de zoeker niet hetzelfde is als de sensor.
                            Als je een foto hebt gemaakt en je kijkt dus je foto na op de computer of in de zoeker of je stof of vlekken ziet.
                            Zie je boven in foto vlekken zitten zou je dus aan de onderzijde van je sensor schoon moeten maken.
                            Hoop dat dit duidelijker is.

                            Je maakt natuurlijk de hele sensor schoon. Als je toch bezig bent.

                            Comment

                            Working...
                            X