Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 en stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D600 en stof

    Ik heb pas een Skink Pinhole "lens" gekocht, met een paar verschillende gaatjes. openingen tot +/- f/400. Man, wat is een "propere" sensor (met een gewone, echte lens) toch smerig.

    Zou zandstralen (SA3) een optie zijn?
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D600 en stof

      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Ik heb pas een Skink Pinhole "lens" gekocht, met een paar verschillende gaatjes. openingen tot +/- f/400. Man, wat is een "propere" sensor (met een gewone, echte lens) toch smerig.

      Zou zandstralen (SA3) een optie zijn?
      F400 ... gebruik dan best een atomaire zandstraler, zie http://www.engineershandbook.com/MfgMethods/ibm.htm

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D600 en stof

        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
        F400 ... gebruik dan best een atomaire zandstraler, zie http://www.engineershandbook.com/MfgMethods/ibm.htm
        Zonde, ik heb hem net geruild voor een sub-fotonische ijskrabber. Dan maar het oude betrouwbare velletje schuurpapier genomen, korrel 40 zal wel volstaan.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D600 en stof

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D600 en stof

            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Zonde, ik heb hem net geruild voor een sub-fotonische ijskrabber. Dan maar het oude betrouwbare velletje schuurpapier genomen, korrel 40 zal wel volstaan.
            , al die nieuwerwetse dingen , neem een advies uit ( of van ) de oude doos, grootmoeders wisten het altijd beter : in een tijdschrift uit de jaren zeventig werd een op druk gezette fiets- of autoband als ideaal beschreven om spiegels ( van een reflex) en negatieven ( in de doka) stofvrij te krijgen. Compressors en banden waren toen al gekend om stofvrije lucht te bevatten.
            Als het lukte voor negatieven, waarom niet voor sensors?
            ps: de tip voor schuurpapier korrel 40 is ook goed ; maar ik zou toch voorzichtig zijn en nat schuren.

            ( auteur is niet verantwoordelijk voor ...enz) ( Nikon, Silver Roller en mnoach kunnen consumentenklachten aan hun been hebben; maar ikke niet )
            Last edited by geert62; 22 november 2012, 13:18.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D600 en stof

              Hoezo niet verantwoordelijk
              Zonet met de hersteldienst van Nikon gemaild. Ze gaan het herstelproces eens overlopen en laten me dan iets weten?!
              Heb centjes teruggevraagd als ze niets deftig doen van oplossing gezien al wat er circuleert op internet, maar ik verwacht er niet veel van.
              En ja ik weet dat een sensor van een FF meer stof vangt dan deze van DX, maar trop is teveel.
              Beelden maken is plezant!

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D600 en stof

                Had deze link al gezet... zie boven
                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D600 en stof

                  Voor diegenen die het niet goed begrepen hebben.. deze topic gaat over het stofprobleem van de D600 dat tegenover andere camera's abnormaal is.
                  Het gaat niet over "hoe reinig mijn sensor"

                  Het gaat wel over "hoe komt het stof in de D600 terecht" (of vlekken) Probleem zelfs zonder lenzen wissel en ook snel na een reinigingsbeurt.
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D600 en stof

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Voor diegenen die het niet goed begrepen hebben.. deze topic gaat over het stofprobleem van de D600 dat tegenover andere camera's abnormaal is.
                    Het gaat niet over "hoe reinig mijn sensor"

                    Het gaat wel over "hoe komt het stof in de D600 terecht" (of vlekken) Probleem zelfs zonder lenzen wissel en ook snel na een reinigingsbeurt.
                    Correcte duiding. Uit de testen blijkt dat de camera zelf dus stof zou produceren: daarbij wordt gesuggereerd dat de coating zou loskomen. Wie op de hoogte is welke procedures er allemaal worden doorlopen vooraleer er een recall wordt opgezet, weet dat er dan een heel eind te gaan is.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D600 en stof

                      gewoon kuisen, nikon ziet er geen graten in.
                      anders hadden we het al gehoord
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D600 en stof

                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        gewoon kuisen, nikon ziet er geen graten in.
                        anders hadden we het al gehoord
                        Sorry hoor maar ik ben ook van mening dat dit, zeker in deze prijsklasse van fototoestellen, onaanvaardbaar is. Als macrofotograaf fotografeer ik ook regelmatig met kleine diafragma's en dan is dit wel degelijk een probleem. Het kan toch niet zijn dat je na een reeks van een paar honderd foto's aan de slag moet om je sensor te poetsen?
                        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                        Flickr - JAlbum

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D600 en stof

                          kweet, maar blijkt zo te zijn.
                          sensor is ietswa statisch geladen, trekt dus stof aan, ...

                          kan maar zeggen wa ik hoor, nikon zal wel met een oplossing komen moest het nodig zijn.
                          af van D800 is ook opgelost geraakt, groenige schermen zijn ook gecalibreerd geraakt,...

                          oplossingen komen, niet altijd op de gewenste snelheid, maar ze komen.
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D600 en stof

                            De problemen bij de D800 zijn volgens mij allemaal opgelost geraakt met de nodige firmware updates en dat is redelijk "simpel" te verhelpen. Van wat ik hoor en lees over de D600 kan ik alleen maar opmaken dat er constructueel iets fout zit. In ieder geval zal dit de verkoop van de D600 geen goed doen en ik zou toch een paar keer nadenken om er op dit moment één te kopen.
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D600 en stof

                              kan al opgelost zijn ook in 2se of 3de productie run.
                              da enkel de eerste serie er last van eeft.

                              af op D800 was geen firmware! was volledige af callibratie.
                              nikon stuff

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D600 en stof

                                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                                kan al opgelost zijn ook in 2se of 3de productie run.
                                da enkel de eerste serie er last van eeft.

                                af op D800 was geen firmware! was volledige af callibratie.
                                Dat zou kunnen maar als ik ongeveer 2.000 euro uitgeef aan een body dan verwacht ik dat alles naar behoren werkt.
                                D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                                Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                                Flickr - JAlbum

                                Comment

                                Working...
                                X