Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik heb mijn D600 sinds een paar maand en ik begrijp niet waarom er zoveel gedoe is over dat stof. Ik heb in elk geval nooit problemen gehad.
Niet meer stof dan elke andere camera die ik al gehad heb.
Ik heb door de geruchten ivm stofproblemen bij de D600 toch even getwijfeld
en terug naar alle andere opties gekeken.
Het toestel zit eigenlijk een stuk boven mijn budget (geen verrassingen daar)
maar ik kon door de lovende reviews en de stevige specificaties
voor een al bij al toch niet compleet onbereikbaar prijskaartje geen alternatief
vinden dat zo goed aan mijn wensen voldoet als upgrade voor mijn Eos 400D.
Hierbij de reacties die ik hieromtrent van enkele verdelers heb gekregen (dd 17/12/12);
misschien is er nog iemand bij gebaat:
Konijnenberg:
Het probleem met de 600D is inmiddels opgelost, mocht u toch problemen ondervinden dan heeft u uiteraard garantie (2 jaar)
Kamera Express:
Dit probleem heeft zich bij ons op alle verkopen 1 x voorgedaan. U heeft 2 jaar garantie op het toestel en zal dan door Nikon worden verholpen.
Digicamshop:
Dit probleem hangt steeds van toestel tot toestel af. Wij hebben hier de laatste tijd geen retouraanvragen voor binnengekregen naar mijn weten.
Indien u merkt dat er iets mis is met uw toestel kan u steeds gebruik maken van onze 14 dagen afkoelingsperiode.
en ter verduidelijking
U mag een toestel binnen deze periode inderdaad testen. Wij vragen wel dat het toestel nog in zeer goede staat is. Dus inderdaad zonder krassen en dergelijke. Hetzelfde geldt voor de verpakking en alle losse onderdelen.
Voor mij was dat voldoende extra waarborg om de knoop door te hakken.
Besteld bij digicamshop, niet de allergoekoopste maar voor mij wel een klantvriendelijke benadering.
Fingers crossed...
Sinds ik mijn toestel terug heb, vind ik slechts 2 kleine stofvlekjes en enkel bij f/22.
Het lijkt er dus wel degelijk op dat het stof opgelost is... voor wat mijn toestel betreft dan toch
Daarenboven is het een zeer goede camera.
Ik ben dan ook in de wolken ondanks het feit dat ik mijn toestel in totaal 6 weken ben kwijt geweest.
direct uit de doos al tientallen spots te zien op enkele luchtfoto's;
hier een crop 1/4 van linksbovenhoek (waar het probleem het ergst is)
met contrast opgedreven voor betere zichtbaarheid:
bakje gaat terug naar de afzender
Last edited by themaxx71; 26 december 2012, 13:40.
Digicamshop nam het toestel zonder probleem terug en stelde voor om te ruilen voor een spiksplinternieuw toestel.
Dus in de veronderstelling dat ik pech had gehad met mijn exemplaar aan de slag met het volgende slachtoffer.
Deze zag er uit de doos veelbelovend uit met met amper 1 of 2 vlekjes te bespeuren
maar slechts 100 clicks later waren dat er alweer tientallen geworden, zie foto (crop linksboven-hoek, verhoogd contrast):
Ondertussen ook even een mailtje naar Nikon gestuurd maar die hebben er zogezegd nog nooit van gehoord:
Het spijt ons te horen dat u een probleem heeft met uw D600.
Wanneer u de camera opstuurt naar ons Service Point dan zal dit voor u nagekeken worden. Er zijn echter geen structurele problemen bekend met de D600 en wij kunnen enkel onderzoek doen naar een foutmelding die veroorzaakt worden wanneer deze rechtstreeks bij ons gemeld wordt. Zonder inspectie van de camera is niet vast te stellen wat de oorzaak van deze foutmelding is. Onze verontschuldigingen voor enig eventueel ongemak dit voor u veroorzaakt. U kunt uw D600 laten opsturen door de dealer waar u de camera gekocht heeft.
en nog verder verduidelijkt:
Nikon baseert zich niet op geruchten die op internet rondgaan die niet door Nikon gepubliceerd zijn of op een Nikon-website worden aangekondigd. Wij kunnen ons enkel baseren op de klachten die rechtstreeks bij ons binnenkomen. U heeft dit rechtstreeks bij ons gemeld en het enige wat wij kunnen aanbieden is om de camera na te kijken om te achterhalen wat het probleem veroorzaakt. Indien u hier niet tevreden over bent kunt u altijd een geschreven klacht sturen naar ons hoofdkantoor. Onderstaand vindt u de contactgegevens van ons hoofdkantoor.
Dus heel het zaakje retour naar digicamshop, die het toestel zonder probleem terugnemen en ook steeds zeer beleefd en correct zijn geweest.
Een pluim voor digicamshop ,
daar keer ik zeker terug (ook al zijn ze misschien niet de goedkoopste)
@rufus:
koop ongedaan gemaakt. Ik ga het stof even laten bezinken
Ik liep met mijn oude vaste combinatie Eos400 + 50mm f1.8 prime regelmatig tegen de grens
van max.iso / max. bruikbare diafragma bij minimale sluitertijd (1/50)
om, bij beperkte verlichting zonder flits te kunnen fotograferen
en de lichtmeting liet het ook af en toe afweten.
Ik dacht met de D600 daarin in maximale verbetering te kunnen bekomen
binnen wat voor mij toch echt het uiterste budget is
en ineens ook naar een hoger niveau en FF te evolueren zodat ik er weer een tijdje tegen zou kunnen.
@Dpix:
Het is voorlopig nog gissen wat de juiste oorzaak is; dus wat de langetermijngevolgen zijn, kan niemand voorspellen.
Er zijn inderdaad meldingen van gebruikers dat het probleem na 3000 clicks zou verminderen
en die er geen graten in zien om na elke 100 foto's het toestel te moeten reinigen
maar die gok ga ik niet niet nemen. Iedereen zijn eigen mening maar -call me old fashioned-
ik verwacht dat een nieuw toestel perfect in orde is.
Ik zou hetzelfde gedaan hebben denk.
Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands D700, mijn vriend heeft er toevallig gisteren een gekocht.
Schoon zunne, jaloers zunne.
Ik heb er geen centen voor en stoei lekker verder met hetgeen ik heb.
Comment