Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meerwaarde fullframe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: meerwaarde fullframe?

    Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
    kan iemand me duidelijk zeggen wat de meerwaarde is van een fullframe toestel?
    Ja, dat denk ik wel.
    Hebt ge ff tijd?

    Comment


    • Re: meerwaarde fullframe?

      Als je voor je zelf opzoek bent naar de meerwaarde FF dan is mijn gevoel al snel dan heb je deze ook niet nodig

      Comment


      • Re: meerwaarde fullframe?

        als hobbyisten hebben niets nodig maar vinden we veel leuk en willen we graag veel hebben :-)
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • Re: meerwaarde fullframe?

          Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
          kan iemand me duidelijk zeggen wat de meerwaarde is van een fullframe toestel? Je verliest zowieso het voordeel van 1.5 crop bij Sony, dus je moet een foto reeds uitvergroten om het zelfde effect te krijgen. zijn de beelden dan zoveel beter? is dit zijn meerprijs waard? Ik ben vooral bezig met vogels, kan ik met dergelijk toestel beter scherpere foto's krijgen? Ik dacht dat het vooral de lenskwaliteit is die grotendeels de fotokwaliteit bepaalde(los van de fotograaf zelf natuurlijk) of zie ik dit mis? Veel vragen en hopelijk een duidelijk antwoord Ik had de nieuwe Sony A99 in gedachte maar weet niet of het nu beter is om te investeren in beter glas dan in een FF
          gr
          Redgy
          Kort gezegd: een over het algemeen grotere oogzoeker ( maar bij Sony hebben ze een crop camera met een electronische oogzoeker die even groot oogt, evenwel nog steeds een heel klein beetje een televisieachtig beeld). Ben je veel bezig met vogelfotografie, dan kom je altijd millimeters te kort.Handig daarbij is dan dan je gebruik maakt van een cropcamera, die door de kleinere sensor slechts een gedeelte van het door het objectief geprojecteerde beeld gebruikt.Je zou dit een digitale vergroting kunnen noemen. De kwaliteit van de objectieven is zo, dat dit niet ten koste gaat van de beeldkwaliteit, integendeel zelfs, bij die objectieven die ontworpen zijn voor FF vallen de randen, die meestal wat beeldonscherpte en sferiche kromming vertonen, eraf.
          Ga je toch voor FF en vogelfotografie, dan ben je het best af met een hoog MP toestel om de prestaties van een cropcamera te kunnen evenaren.Immers , om dezelfde beelduitsnede te bekomen die de cropcamera je gaf,moet je gaan navergroten, en niet zo'n beetje:1,5X tot 1,6X afhankelijk van het merk.Je moet al een FFtoestel hebben met minstens 24MP om daaruit nog een uitsnede te kunnen halen gelijk aan die van een cropcamera, die nog kwaliteitsvol af te drukken is op A3+.


          Walter
          D850

          Comment


          • Re: meerwaarde fullframe?

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Maar...ik weet nog altijd niet welk misverstand hier bedoeld wordt hoor
            Behoudens die occasionele totale leek in de fotografie die echt denkt dat een 100mm objectief op een cropcamera zich fysiek anders gaat gedragen op een FF camera, gaat iedereen toch, zonder dat ze het daarom allemaal exact snappen, uit van de realiteit op het veld: een 100mm geeft op een cropcamera een beeld als van een 150mm. Wat is nu het probleem?


            walter

            Is moeilijk voor sommigen dat juist beeldhoek veranderd waarschijnlijk te simpel
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • Re: meerwaarde fullframe?

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Is moeilijk voor sommigen dat juist beeldhoek veranderd ...
              Zeer moeilijk voor sommigen, want de beeldhoek verandert ook helemaal niet.
              I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

              Comment


              • Re: meerwaarde fullframe?

                Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                Als je voor je zelf opzoek bent naar de meerwaarde FF dan is mijn gevoel al snel dan heb je deze ook niet nodig
                Dat lijkt me een juiste inschatting.
                I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                Comment


                • Re: meerwaarde fullframe?

                  Wat heet nodig?
                  Hier is tussendoor een ëeuwige zoeker die al wat heeft uitgeprobeerd, en die dan van de A99 zegt: By far, it has to be one of the best cameras I’ve ever tested and its versatility makes my jaw drop.
                  --> thephoblographer
                  't Is maar wat je een meerwaarde noemt.
                  Je kan het ding zelfs gebruiken om het roken af te leren. Dat gaat u een pak geld uitsparen.
                  Last edited by Poza; 17 oktober 2012, 03:03.

                  Comment


                  • Re: meerwaarde fullframe?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                    Zeer moeilijk voor sommigen, want de beeldhoek verandert ook helemaal niet.
                    Dus een 50 mm op FF geeft je dezelfde beeldhoek(eq.) op je crop ?
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • Re: meerwaarde fullframe?

                      Op het veld (!) verandert die hoek niet: De ts heeft geen FF. En dus blijft een 100mm daar 150.

                      Comment


                      • Re: meerwaarde fullframe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Dus een 50 mm op FF geeft je dezelfde beeldhoek(eq.) op je crop ?

                        Eén en dezelfde 50mm heeft altijd dezelfde beeldhoek, ja, maar geeft wel een andere beeldhoek op een FF dan op een crop.
                        M.a.w, wat u zegt in #110 is niet hetzelfde als wat u zegt in #114.

                        mvg
                        I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                        Comment


                        • Re: meerwaarde fullframe?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                          Eén en dezelfde 50mm heeft altijd dezelfde beeldhoek, ja, maar geeft wel een andere beeldhoek op een FF dan op een crop.
                          M.a.w, wat u zegt in #110 is niet hetzelfde als wat u zegt in #114.

                          mvg
                          In 110 geef ik Phororhacos gelijk en in 114 wijs ik erop de crop en FF andere beeldhoek geeft met zelfde lens.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • Re: meerwaarde fullframe?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Op het veld (!) verandert die hoek niet: De ts heeft geen FF. En dus blijft een 100mm daar 150.
                            Das maar al te logisch.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • Re: meerwaarde fullframe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                              Zeer moeilijk voor sommigen, want de beeldhoek verandert ook helemaal niet.
                              Maar wel 1 stop verschil qua DOF. (voor het geval dat nog niet gemeld is, ik lees niet alles)

                              Karel

                              Comment


                              • Re: meerwaarde fullframe?

                                bij die objectieven die ontworpen zijn voor FF vallen de randen, die meestal wat beeldonscherpte en sferiche kromming vertonen, eraf.
                                Klopt niet, zowel bij crop als bij FF wordt de volledige oppervlakte van de lens gebruikt,ook de randen van de lens, de kleinere sensor ziet enkel een deel van het beeld dat door de lens op het sensorvlak wordt geprojecteerd, daardoor de vergrotingsfactor als je beide FF en crop evengroot op een scherm projecteert.
                                Wil je de randen van een lens niet laten meespelen moet je het diafragma dichtdraaien, maar ook weer niet te dicht want anders krijg je breking van het licht op de diafragma lamellen.
                                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                                Comment

                                Working...
                                X