Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

    Er wordt overal gezegd dat de NEX de kwaliteit levert van een spiegelreflexcamera; waarom zijn er dan nog SLR's? Waarom zou een mens die nog kopen als de compactere oplossing even goed is?
    Het grote verschil tussen Nex-5N en een DSLR is de spiegel of bij een SLT de doorzichtige spiegel. Bij een traditionele dslr klapt de spiegel op om een foto te nemen en dan weer omlaag om te kunnen focussen. Bij een SLT blijft de (doorzichtige)spiegel gewoon staan, dus 2/3 vh licht gaat rechtstreeks naar de sensor en 1/3 gaat naar boven om de AF sensoren te voeden. De autofocus bij bewegende onderwerpen is hierdoor veel sneller, de SLT's hebben allemaal een heel snelle AF in continuous mode. Ook bij video komt dit van pas als je niet manueel wilt focussen, contrast detectie AF is gewoon niet zo goed in het tracken van een onderwerp. Bij de Nex-5N heb je helemaal geen spiegel en dus ook geen fasedetectie AF maar contrastdetectie AF via de sensor. En zonder de spiegel heb je een 1/3stop voordeel qua licht en ruis, dat is minimaal en zal je amper opmerken.

    Het verschil in beeldkwaliteit en dan meer bepaald ruis is minimaal en in JPEG zie je dit al helemaal niet, kijk zelf maar hier.

    Wil je manueel focussen dan heeft Sony op al zijn recente modellen peaking, wat een hulpmiddel is om te zien waar de scherpte ligt.

    De nieuwe Nex-5R en Nex-6 hebben wel fasedetectie sensoren op de sensor, maar het is nog afwachten op testen hoe dit in de praktijk zal werken.

    Ik heb een A77 en de elektronische beeldstabilisatie voor video (in tegenstelling tot de elektromechanische sensorshift of SSS voor foto's) is geweldig als je uit de hand wil opnemen.

    Als je de ingebouwde microfoon wilt gebruiken moet je wel zorgen voor lenzen met een stille AF anders ga je dit horen in je opname. Lenzen met SSM zijn ideaal zoals de 16-50/2.8 maar ook de recente SAM modellen zoals de 18-135(hoewel minder stil als SSM).

    Ik zou zeggen ga maar voor de A57, heb je ineens ook een performant toestel die je in uiteenlopende situaties kan gebruiken.
    Last edited by alex606; 28 september 2012, 16:40.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #17
      Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Anderzijds is een SLT/DSLR in het voordeel wanneer het over AF-snelheid gaat, en werken met zware tele's zal met grotere natuurlijk, vanwege de betere grip.

      Alpha-lenzen (a-vatting) passen enkel op een Nex (e-vatting) als je er een adapter tussen zet.
      Nex-lenzen hebben ingebouwde beeldstabilisatie.

      Ik heb even zo'n adapter gehad, maar persoonlijk vind ik het toch te verkiezen om bij een Nex de passende lenzen met ingebouwde stabilisatie te gebruiken.
      Twee voordelen: geen adapter, dus compacter; en stabilisatie natuurlijk ;-).
      Thanks voor de informatie! Wat is de kwaliteit van de Nex-5N kitlens? Elke overweging die hier wordt gemaakt is een beetje dubbel: als de DSLR in het voordeel is qua AF-snelheid dan is dat goed, maar langs de andere kant maken mijn 18-70mm en 55-200mm Sony lenzen toch aanzienlijk wat lawaai op m'n a700 als ze autofocusen, dus deze zal ik al niet kunnen gebruiken met de a57 voor video veronderstel ik, aangezien het geen SAM-lenzen zijn en het geluid van de autofocus dus te horen zal zijn op de film? Of kan dit worden opgelost door een externe microfoon te gebruiken? (wat ik sowieso van plan ben, al denk ik niet dat dit veel zou helpen).

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Als het over video gaat, dan vind ik persoonlijk een Nex + SEL 18-200 een ideale combinatie (en beide zeker tweedehands te vinden).
      Filmen doe ik vrijwel enkel buiten bij goed weer, dus heb ik van ruis nog niets gemerkt op mijn beelden .
      (Als je indoor trouwfeesten of zo wil gaan filmen, dan wordt dat mogelijk iets anders...)
      Ik ben toch wel van plan om ook wat indoor te filmen, dus als daar dan telkens ruisproblemen zijn is dat toch wel iets om op voorhand rekening mee te houden. Een Nex + SEL 18-200 is inderdaad een mooie combinatie, maar vooral die lens zorgt er voor dat het hele pakket toch wel redelijk duur wordt...

      Oorspronkelijk geplaatst door alex606
      Het grote verschil tussen Nex-5N en een DSLR is de spiegel of bij een SLT de doorzichtige spiegel. Bij een traditionele dslr klapt de spiegel op om een foto te nemen en dan weer omlaag om te kunnen focussen. Bij een SLT blijft de (doorzichtige)spiegel gewoon staan, dus 2/3 vh licht gaat rechtstreeks naar de sensor en 1/3 gaat naar boven om de AF sensoren te voeden. De autofocus bij bewegende onderwerpen is hierdoor veel sneller, de SLT's hebben allemaal een heel snelle AF in continuous mode. Ook bij video komt dit van pas als je niet manueel wilt focussen, contrast detectie AF is gewoon niet zo goed in het tracken van een onderwerp. Bij de Nex-5N heb je helemaal geen spiegel en dus ook geen fasedetectie AF maar contrastdetectie AF via de sensor. En zonder de spiegel heb je een 1/3stop voordeel qua licht en ruis, dat is minimaal en zal je amper opmerken.
      Bedankt voor die uitleg, dat maakt alles al een heel pak duidelijker! Natuurlijk zeg jij nu wel dat je die 1/3stop bijna niet zal merken, terwijl hiervoor werd gezegd dat dit net de reden is waarom de NEX-5N beter opneemt bij low light omstandigheden en de SLT in het nadeel is? Omtrent die snellere autofocus heb ik dus ook wel opnieuw het probleem van hierboven, zijnde dat met mijn (oude) lenzen dit misschien niet zo goed zal gaan omwille van lawaai, of heb ik dit fout? Ik weet eigenlijk niet goed of het lawaai van m'n a700 body komt, of van de lenzen, maar het zal wel van de lenzen zijn logischerwijze...

      Oorspronkelijk geplaatst door alex606
      Ik heb een A77 en de elektronische beeldstabilisatie voor video (in tegenstelling tot de elektromechanische sensorshift of SSS voor foto's) is geweldig als je uit de hand wil opnemen.

      Als je de ingebouwde microfoon wilt gebruiken moet je wel zorgen voor lenzen met een stille AF anders ga je dit horen in je opname. Lenzen met SSM zijn ideaal zoals de 16-50/2.8 maar ook de recente SAM modellen zoals de 18-135(hoewel minder stil als SSM).

      Ik zou zeggen ga maar voor de A57, heb je ineens ook een performant toestel die je in uiteenlopende situaties kan gebruiken.
      Kan dit probleem worden opgelost met een externe microfoon? (rekening houdende met m'n oude lenzen zoals hierboven beschreven)? Want anders wil dit zeggen dat ik bij het aanschaffen van de a57, ook nog sowieso moet kijken voor een deftige lens zoals de 16-50/2.8, en het internet leert me dat dit me ook nog eens sowieso €500 zal kosten...

      Dus ja, in conclusie is het dubbel:
      - Sony NEX-5N kan ik er volgens mij mee vanaf zijn met zo'n kleine €600, en dan wel werken met de kitlens waarvan ik niet weet of die goed is of niet
      - Sony a57 kost meer, kan ik wel mijn oude lenzen mee gebruiken (wat ik met NEX-5N niet kan zonder adapter), maar dit zal waarschijnlijk in de praktijk voor (geluids-)problemen zorgen waardoor ik dan toch zal moeten kijken voor een andere lens, wat me opnieuw geld zal kosten.

      Ik vind het écht geen makkelijke keuze!!

      Comment


      • #18
        Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

        Om het nog wat ingewikkelder te maken, een Nex-5N met 18-55 lens heb je al voor 469€ en met de 55-210 erbij voor 729€. Met de komst vd Nex-5R zijn de voorgaande modellen serieus afgeprijsd momenteel.
        Alle Nex lenzen hebben een stille AF.

        Ikzelf ben niet zo thuis in filmen, maar weet wel dat het niet makkelijk is. Of een externe microfoon het AF geluid gaat wegnemen weet ik niet precies.

        De Nex-5N heeft geen zoeker, dus je kan alleen het LCD scherm gebruiken. Er is wel een aparte EVF voor verkrijgbaar, maar niet goedkoop.
        De Nex-6 en Nex-7 hebben wel een ingebouwde zoeker.

        En dan heb je nog de RX100 , als je echt een compacte oplossing wilt.
        Last edited by alex606; 28 september 2012, 19:22.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #19
          Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

          Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
          Thanks voor de informatie! Wat is de kwaliteit van de Nex-5N kitlens? Elke overweging die hier wordt gemaakt is een beetje dubbel: als de DSLR in het voordeel is qua AF-snelheid dan is dat goed, maar langs de andere kant maken mijn 18-70mm en 55-200mm Sony lenzen toch aanzienlijk wat lawaai op m'n a700 als ze autofocusen, dus deze zal ik al niet kunnen gebruiken met de a57 voor video veronderstel ik, aangezien het geen SAM-lenzen zijn en het geluid van de autofocus dus te horen zal zijn op de film? Of kan dit worden opgelost door een externe microfoon te gebruiken? (wat ik sowieso van plan ben, al denk ik niet dat dit veel zou helpen).
          je kunt externe microfoon aansluiten op de a57
          als je voor nex kiest zou ik voor de nex5r, en nog eerder voor nex6 gaan, nex6 heeft ingebouwde zoeker bij nex5n en nex5r is die optioneel
          beeldkwaliteit van de a57 is zeer goed en verschilt nauwelijks van NEX5n is mogelijk zelfs beter laat je daar niet door (mis) leiden.
          je hebt 2 soorten adapters om a-mount lenzen op NEX te gebruiken
          -LA-EA1: hiermee heb je enkel AF met SAM en SSM lenzen en dan nog vrij traag, jou lenzen kun je hiermee enkel in MF-mode gebruiken
          -LA-EA2: deze adapter heeft een ingebouwd AF systeem gelijkaardig aan dat van de SLT's, hiermee hebben alle a-mount lenze vrij snelle AF inclusief diegene die jij hebt
          kwaliteit van kitlens is vrij goed, zekers voor video, maar ik denk dat de nieuwe nog beter geschikt gaat zijn voor video.

          Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
          Ik ben toch wel van plan om ook wat indoor te filmen, dus als daar dan telkens ruisproblemen zijn is dat toch wel iets om op voorhand rekening mee te houden. Een Nex + SEL 18-200 is inderdaad een mooie combinatie, maar vooral die lens zorgt er voor dat het hele pakket toch wel redelijk duur wordt...
          wel bij normaal licht indoor ga je geen problemen ondervinden, heb zo al verschillende opnames gemaakt met kitlens, bij schemerlicht is het iet anders.
          Natuurlijk hoe sneller de lens (groter diafragma) hoe beter je comfort

          Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
          Bedankt voor die uitleg, dat maakt alles al een heel pak duidelijker! Natuurlijk zeg jij nu wel dat je die 1/3stop bijna niet zal merken, terwijl hiervoor werd gezegd dat dit net de reden is waarom de NEX-5N beter opneemt bij low light omstandigheden en de SLT in het nadeel is? Omtrent die snellere autofocus heb ik dus ook wel opnieuw het probleem van hierboven, zijnde dat met mijn (oude) lenzen dit misschien niet zo goed zal gaan omwille van lawaai, of heb ik dit fout? Ik weet eigenlijk niet goed of het lawaai van m'n a700 body komt, of van de lenzen, maar het zal wel van de lenzen zijn logischerwijze...


          Kan dit probleem worden opgelost met een externe microfoon? (rekening houdende met m'n oude lenzen zoals hierboven beschreven)? Want anders wil dit zeggen dat ik bij het aanschaffen van de a57, ook nog sowieso moet kijken voor een deftige lens zoals de 16-50/2.8, en het internet leert me dat dit me ook nog eens sowieso €500 zal kosten...
          zie hier boven externe microfoon juiste adapter


          Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
          Dus ja, in conclusie is het dubbel:
          - Sony NEX-5N kan ik er volgens mij mee vanaf zijn met zo'n kleine €600, en dan wel werken met de kitlens waarvan ik niet weet of die goed is of niet
          - Sony a57 kost meer, kan ik wel mijn oude lenzen mee gebruiken (wat ik met NEX-5N niet kan zonder adapter), maar dit zal waarschijnlijk in de praktijk voor (geluids-)problemen zorgen waardoor ik dan toch zal moeten kijken voor een andere lens, wat me opnieuw geld zal kosten.

          Ik vind het écht geen makkelijke keuze!!
          gemakkelijke keuze is het niet, maar geen van beide is een slechte.

          Comment


          • #20
            Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

            Bedankt voor de hulp iedereen! Ik heb besloten (denk ik toch ) om voor de a57 te gaan. Nu heb ik echter een nieuwe vraag, en heb daarvoor even een nieuwe topic opgericht: http://forum.belgiumdigital.com/f9/w...57-433983.html

            Thanks!!

            Comment

            Working...
            X