Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)
Het grote verschil tussen Nex-5N en een DSLR is de spiegel of bij een SLT de doorzichtige spiegel. Bij een traditionele dslr klapt de spiegel op om een foto te nemen en dan weer omlaag om te kunnen focussen. Bij een SLT blijft de (doorzichtige)spiegel gewoon staan, dus 2/3 vh licht gaat rechtstreeks naar de sensor en 1/3 gaat naar boven om de AF sensoren te voeden. De autofocus bij bewegende onderwerpen is hierdoor veel sneller, de SLT's hebben allemaal een heel snelle AF in continuous mode. Ook bij video komt dit van pas als je niet manueel wilt focussen, contrast detectie AF is gewoon niet zo goed in het tracken van een onderwerp. Bij de Nex-5N heb je helemaal geen spiegel en dus ook geen fasedetectie AF maar contrastdetectie AF via de sensor. En zonder de spiegel heb je een 1/3stop voordeel qua licht en ruis, dat is minimaal en zal je amper opmerken.
Het verschil in beeldkwaliteit en dan meer bepaald ruis is minimaal en in JPEG zie je dit al helemaal niet, kijk zelf maar hier.
Wil je manueel focussen dan heeft Sony op al zijn recente modellen peaking, wat een hulpmiddel is om te zien waar de scherpte ligt.
De nieuwe Nex-5R en Nex-6 hebben wel fasedetectie sensoren op de sensor, maar het is nog afwachten op testen hoe dit in de praktijk zal werken.
Ik heb een A77 en de elektronische beeldstabilisatie voor video (in tegenstelling tot de elektromechanische sensorshift of SSS voor foto's) is geweldig als je uit de hand wil opnemen.
Als je de ingebouwde microfoon wilt gebruiken moet je wel zorgen voor lenzen met een stille AF anders ga je dit horen in je opname. Lenzen met SSM zijn ideaal zoals de 16-50/2.8 maar ook de recente SAM modellen zoals de 18-135(hoewel minder stil als SSM).
Ik zou zeggen ga maar voor de A57, heb je ineens ook een performant toestel die je in uiteenlopende situaties kan gebruiken.
Er wordt overal gezegd dat de NEX de kwaliteit levert van een spiegelreflexcamera; waarom zijn er dan nog SLR's? Waarom zou een mens die nog kopen als de compactere oplossing even goed is?
Het verschil in beeldkwaliteit en dan meer bepaald ruis is minimaal en in JPEG zie je dit al helemaal niet, kijk zelf maar hier.
Wil je manueel focussen dan heeft Sony op al zijn recente modellen peaking, wat een hulpmiddel is om te zien waar de scherpte ligt.
De nieuwe Nex-5R en Nex-6 hebben wel fasedetectie sensoren op de sensor, maar het is nog afwachten op testen hoe dit in de praktijk zal werken.
Ik heb een A77 en de elektronische beeldstabilisatie voor video (in tegenstelling tot de elektromechanische sensorshift of SSS voor foto's) is geweldig als je uit de hand wil opnemen.
Als je de ingebouwde microfoon wilt gebruiken moet je wel zorgen voor lenzen met een stille AF anders ga je dit horen in je opname. Lenzen met SSM zijn ideaal zoals de 16-50/2.8 maar ook de recente SAM modellen zoals de 18-135(hoewel minder stil als SSM).
Ik zou zeggen ga maar voor de A57, heb je ineens ook een performant toestel die je in uiteenlopende situaties kan gebruiken.
Comment