Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Systeemcamera

Ik neem aan dat de huidige compacts en systeemcamera's beduidend sneller zijn dan mijn G9 uit Bokrijk; maar de snelheid is maar één argument. Het andere argument, waar ik op doel (ik weet niet of dat Doudeke's reden is om een dSLR te verkiezen), is dat bij kleinere toestellen alles in de menu's zit, en dat je bij een dSLR veel meer rechtstreeks kunt gaan instellen, zonder in de menu's te moeten duiken.
    Ik heb inderdaad nog niet met een systeemcamera gewerkt (wil trouwens geen toestel zonder zoeker), maar is het niet zo dat je ook daar in de menu's moet gaan graven om je instellingen te wijzigen?
    Overigens geloof ik best dat de beeldkwaliteit erop vooruitgaat, maar dat is evenzeer het geval bij de nieuwere dSLR's.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het is ook wat appelen met peren vergelijken hier, want op beide categorieën (DSLR en systeemcamera) bestaan uitzonderingen. Wellicht werken veel amateurs, semi-pro's en pro's liever met een Fuji X-Pro1 dan met een Nikon D3200/Canon 550D.

Een toptoestel (Nikon D7000 en hoger, Canon 60D/7D en hoger, ...) heeft alles wat een (of toch de meeste) fotograaf zich kan wensen: goede grip, bedieningsgemak, snelle AF, goede ISO, weatherproof, ... Maar er zijn ook toestellen in de 'low-end shelf' die m.i. hun gewicht en grootte niet waard zijn, zoals de eerdergenoemde D3200 (tenzij je 24mp nodig hebt), 1100D, 550D, ... Maar ook hier is dat een keuze die ieder voor zich moet maken. Velen hebben nu eenmaal liever die goede grip en 'feel' van een DSLR. Ben je die mening toegedaan, dan zal je meer plezier beleven aan een 1100D dan aan een Sony NEX-7. Koop een camera die je bevalt, niet degene met de beste specificaties.

Dit gezegd zijnde, zijn er ook CSC's die voor het merendeel van de DSLR's echt niet moeten onderdoen: Sony NEX-5/7, Fuji X100, Fuji X-Pro1, Olympus OM-D, Canon G1X, Panasonic GX1, de (onbetaalbare) Leica M-reeks, ...
      Deze toestellen bieden vaak dezelfde beeldkwaliteit, iso-mogelijkheiden, lenzenkeuze, shutter lag, bedieningsgemak of een combinatie hiervan als een pro-DSLR. Alleen zijn ze wat compacter (wat niet iedereen ligt) en niet altijd even goedkoop.

De NEX-7, X-Pro1 en M9 krijgen heel wat toptoestellen op de knieën, maar daarom zijn ze nog niet beter. Het perfecte toestel voor iedereen bestaat niet, dus moet je zelf maar uitmaken wat je het beste past.

Ikzelf had een D90, enorm tevreden van, maar ben om compactheidsredenen en grotere subtiliteit voor straatfotografie naar de Fuji X10 gegaan (= compactcamera!). Alles wat ik op m'n D90 kon instellen kan ik hier ook, zonder in menu's te hoeven duiken: iso, witbalans, diafragma, sluitersnelheid, belichtingscompensatie, AF-MF, beeldkwaliteit, ... En verrassend genoeg doet hij m.i. voor de D90 (voor mijn gebruik) amper onder. Iso is bijna evenwaardig, is even instelbaar, heeft een zeer goede lichtsterke lens met aangenaam bereik, een viewfinder, ... en vooral: ik kan er geen opties voor kopen, scheelt heel wat in de portefeuille :-)
      Ik trek er even goede foto's mee als met de DSLR, maar merk dat ik m'n toestel veel vaker bij heb vanwege de compactheid. Hierdoor trek ik vaker foto's en mis ik geen shots omdat ik m'n toestel niet bij heb, wat volgens mij nog steeds het allerbelangrijkst is! Een vriend van mij heeft een 7D en heeft er niet het minste probleem mee om een rugzak met 5kg materiaal mee te zeulen, prima voor hem!

=> Wil je DSLR dan koop je DSLR, wil je CSC of compact, koop dat dan. Zie je de objectieve pluspunten van beiden, koop dan beiden. Maar ga geen appelen met peren vergelijken!
      Last edited by potloodslijper; 12 augustus 2012, 11:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik neem aan dat de huidige compacts en systeemcamera's beduidend sneller zijn dan mijn G9 uit Bokrijk; maar de snelheid is maar één argument. Het andere argument, waar ik op doel (ik weet niet of dat Doudeke's reden is om een dSLR te verkiezen), is dat bij kleinere toestellen alles in de menu's zit, en dat je bij een dSLR veel meer rechtstreeks kunt gaan instellen, zonder in de menu's te moeten duiken.
        Ik heb inderdaad nog niet met een systeemcamera gewerkt (wil trouwens geen toestel zonder zoeker), maar is het niet zo dat je ook daar in de menu's moet gaan graven om je instellingen te wijzigen?
        Overigens geloof ik best dat de beeldkwaliteit erop vooruitgaat, maar dat is evenzeer het geval bij de nieuwere dSLR's.
        ik weet niet waar dat je dat allemaal haalt, zijn allemaal zo van die hersenspinsels, daarbij heb je bij meeste toestellen een touchscreen.
        5 jaar terug was er niet beter dan DLSR als je beeldkwaliteit wenste, ondertussen is alles zodanig geëvolueerd, dat DSLR enkel nog maar zinnig is voor specifieke toepassingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          ik weet niet waar dat je dat allemaal haalt, zijn allemaal zo van die hersenspinsels, daarbij heb je bij meeste toestellen een touchscreen.
          5 jaar terug was er niet beter dan DLSR als je beeldkwaliteit wenste, ondertussen is alles zodanig geëvolueerd, dat DSLR enkel nog maar zinnig is voor specifieke toepassingen.
          Heel juist, specifiek voor
          - landschapsfotografie
          - vogelfotografie
          - fashion
          - sport
          - urban
          - abstract
          - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
            Weet niet hoeveel haast je hebt, maar de verwachting is dat olympus met vervangingen komt van de pen-cameras. Wel een reden dat je ze nu relatief goedkoop kunt aanschaffen. Een dikke week geleden mn eerste stap gezet in de m43 wereld. Kocht een E-PM1 met 14- 42 en 40- 150 lens voor 388 euro.
            Het toestel is heerlijk klein waar het mij om te doen was. Je hebt weinig functieknoppen op de camera, maar heb hem nu zo ingesteld dat ie voor mij goed en snel genoeg te bedienen is. De lensjes zijn ook heerlijk klein en licht. Het scherpstellen gaat best snel en de jpgs tot 800 iso vind ik absoluut goed bruikbaar en vooral de manier hoe Olympus met zn kleurtjes omgaat bevalt me uitstekend. Waar ik erg aan moet wennen is het fotograferen zonder zoeker. ( D300s gewend). Moet nu altijd op zoek naar mn leesbril en als de zon schijnt is het helemaal geen doen. Misschien schaf ik er ooit een VF bij, of als m43 me goed blijft bevallen stap ik over op zn grote broer (OMD). Heb via een adapter er al verschillende nikonlenzen op uit geprobeerd en die werden voor het eerst van hun leven opeens gestabiliseerd. Manueel focussen is echter wel een hele uitdaging op zon klein cameraatje zonder VF.
            De stabilisatie werkt wel, maar ben er zoals zovelen wel achter gekomen dat bij bepaalde sluitertijden ( icm bepaalde brandpuntsafstanden) je die IBIS beter uit kunt zetten. Ongeveer van 1/60s tot 1/160s.
            Zelf vond ik de E-PL 3 niet zoveel meer bieden dat het prijsverschil zou rechtvaardigen. Voornaamste was een kantelscherm en pasm- knopje bovenop.
            Het aller grootste nadeel van ik denk elke M43-camera is dat AFC gewoon waardeloos is. Daarvoor heb je veel meer aan een DSLR of wellicht de Nikon 1...
            Succes ermee,
            Edwin
            Ik blijf zin hebben in de Olympus (epl3), maar ben er nog niet uit met welke lenscombinatie: ofwel 14 - 42 + 40-150 ofwel de 14-150. Ergens misschien beter met de 2 afzonderlijke lenzen, dan kan ik ook op stap gaan met alleen de kleinste, maar anderzijds, als je dan met de ene aan het fotograferen bent, en je ondertussen merkt dat je niet ver genoeg raakt, dan moet je wisselen van lens en is het onderwerp misschien al lang gaan lopen???? Misschien dan toch maar de 14-150 om te starten en later de 14-42 of die van panasonic (uitschuifbare pancake) bijkopen (die zou ook op de oly passen??)
            Moeilijk!
            Olympus PEN EPL-5

Comment

Als je je zinnen hebt gezet op zo'n epl3, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Wat die lenzen betreft, wees blij dat je kan kiezen. Dat schijnt bij systeemcameraś helemaal niet vanzelfsprekend te zijn (sony, nkon) Heb goede dingen gelezen over die 10x zoom, maar zou zelf voor de 2 aparte lenzen kiezen. Inderdaad de keuze om een kleinere lens op je camera te hebben en het scheelt je ook nog eens 120 euro ofzo, wat ik als aanbetaling zou zien voor een van de vele primes. bv die 45mm van olympus is een prachtlens en niet zo duur. Zelf net mn eerste prime aangeschaft voor mn epm1 en dat is de samyang 7.5 geworden omdat de 45mm net was uitverkocht. Ik denk dat die 14-150 lens voor veel vertekening gaat zorgen in de groothoekstand, hoewel ik die lens nooit zelf geprobeerd heb. Voor mij is de keuze om een m43 toestel aan te schaffen vooral geweest omdat het zo lekker licht is allemaal. Zal dus ook bij mn lenskeuzes daar rekening mee gaan houden en straks vooral met primes gaan fotograferen.
              Edwin
              Mijn Foto's

Comment

Ik stond vanmorgen op het punt om naar de winkel te rijden om de EPL3 te kopen, tot ik nog net op het laatste moment een filmpje zag, gemaakt met dit toestel. Filmen is nu wel niet mijn hoofddoel, maar af en toe een filpje maken is wel fijn. Nu zag ik op die beelden dat het er allemaal nogal 'wiebelig' (ECHT wiebelig!!!) uit ziet???? Volgens sommigen ligt dit aan de beeldstabilisatie die werkt... (weet niet wat er gebeurt als je die zou uitzetten). En nu twijfel ik natuurlijk weer ...

Voor voorbeelden : http://www.youtube.com/watch?v=ZP2e4YQjl1Y en http://www.youtube.com/watch?v=z3XpYYRxFKs (tijdstip vanaf 0.21)

Of ligt het aan het inzoomen????
                Last edited by Dealan; 18 augustus 2012, 13:28.
                Olympus PEN EPL-5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dealan Bekijk bericht
                  Ik stond vanmorgen op het punt om naar de winkel te rijden om de EPL3 te kopen, tot ik nog net op het laatste moment een filmpje zag, gemaakt met dit toestel. Filmen is nu wel niet mijn hoofddoel, maar af en toe een filpje maken is wel fijn. Nu zag ik op die beelden dat het er allemaal nogal 'wiebelig' (ECHT wiebelig!!!) uit ziet???? Volgens sommigen ligt dit aan de beeldstabilisatie die werkt... (weet niet wat er gebeurt als je die zou uitzetten). En nu twijfel ik natuurlijk weer ...

Voor voorbeelden : http://www.youtube.com/watch?v=ZP2e4YQjl1Y en http://www.youtube.com/watch?v=ZP2e4YQjl1Y (tijdstip 0.21)

Of ligt het aan het inzoomen????
                  Nee, dat noemt onbruikbare stabilisatie. De OM-D is hier wel goed in. Alsook mijn lenzen met vr, onvoorstelbaar hoeveel beter dat video eruit ziet met vr!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                    Nee, dat noemt onbruikbare stabilisatie. De OM-D is hier wel goed in. Alsook mijn lenzen met vr, onvoorstelbaar hoeveel beter dat video eruit ziet met vr!
                    Alleen jammer dat de OM-D een heeeeeel pak duurder is :S
                    Olympus PEN EPL-5

Comment

Epl3 besteld, dinsdag afhalen! Hopelijk een fijn toestel gekozen ....
                      Olympus PEN EPL-5

Comment

Er zijn genoeg systeem-MFT-camera's waar meer manuele instellingen-combinatie toetsen op voorzien zijn dan de doorsnee DSLR.. neem maar pakweg b.v de Panasonic GH2, OMD, Nex 7, .. en... met zoeker.
                        Dus je hoeft daar zeker niet te zoeken in de menu's.
                        De beeldkwaliteit van een systeemcamera is dezelfde daar ze dezelfde grote APS sensor gebruiken. Logisch.
                        Bij MFT is het uiteraard een kleinere sensor.. maar het formaat maakt meer efficiënt gebruik van je Objectief (4:3)
                        De nieuwe objectieven van Olympus en Panasonic zijn trouwens optimaal geschikt voor dat formaat.
                        Dan is er ook nog de MFT met Multi-aspect sensor.. een overbemeten sensor die je perfect toelaat alle beeldformaten te gebruiken ( GH2 )
                        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Volledige akkoord met Doudeke! Naast mijn 7D (en dat toestel is nog zwaarder dan de 50D die ik vroeger gebruikte) heb ik een G9. Uitstekend ding al is ie bijna een baksteen groot en zwaar. Bijna dezelfde mogelijkheden als met een dSLR, maar wat een gedoe met die knopjes en menu's. Bovendien de gevreesde shutterlag, waardoor ie veel trager is dan een dSLR.
                          Ik neem de G9 mee als we met de kleinkinderen erop uit trekken, om toch wat gewicht te besparen, maar als het ook maar enigszins kan, zal ik naar de veel snellere 7D grijpen.
                          Heb zelf een 5D2 met 180 3.5 macro, 50 1.2 en 24-70/105 gehad. Kotsbeu.. wil er gewoon ni meer over straat. Na 25 jaar SLR heb ik het gehad, alles verkocht.
                          Nu overgestapt naar OMD en voorlopig 12 2.0 en 45 1.8, wacht nog op de 75 1.8 en de Macro 2.8 60mm ..Voigtlander 25 0,95 interesseert mij ook. Verschil in afmeting gewicht is groot met DSLR

Shutter lag is onbestaand, Af is sneller dan gelijk welke camera hier genoemd is.
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                            Als je je zinnen hebt gezet op zo'n epl3, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Wat die lenzen betreft, wees blij dat je kan kiezen. Dat schijnt bij systeemcameraś helemaal niet vanzelfsprekend te zijn (sony, nkon) Heb goede dingen gelezen over die 10x zoom, maar zou zelf voor de 2 aparte lenzen kiezen. Inderdaad de keuze om een kleinere lens op je camera te hebben en het scheelt je ook nog eens 120 euro ofzo, wat ik als aanbetaling zou zien voor een van de vele primes. bv die 45mm van olympus is een prachtlens en niet zo duur. Zelf net mn eerste prime aangeschaft voor mn epm1 en dat is de samyang 7.5 geworden omdat de 45mm net was uitverkocht. Ik denk dat die 14-150 lens voor veel vertekening gaat zorgen in de groothoekstand, hoewel ik die lens nooit zelf geprobeerd heb. Voor mij is de keuze om een m43 toestel aan te schaffen vooral geweest omdat het zo lekker licht is allemaal. Zal dus ook bij mn lenskeuzes daar rekening mee gaan houden en straks vooral met primes gaan fotograferen.
                            Edwin
                            De 45 is idd een goeie lens voor een onklopbare prijs. Contrast, kleur en scherpte heel goed. Scherp op 1.8 en haarscherp vanaf 2.5.
                            Die Fisheye van Samyang lijkt me wel wat.. even gekeken naar de Samples op Photozone.. wow! Ziet heel er goed uit. tja en die prijs.. daar moet je het niet voor laten.
                            Benieuwd wat je ervaring is met deze lens ?

Comment

Op dat gebied, qua lenzen, ben ik eerlijk gezegd jaloers op de Micro Four Thirds-gebruikers...Ik hou enorm van mijn goeie ouwe NEX-5, maar ik wou gewoon dat meer lenzen waren à la 45/1.8, 12/2 en 75/1/8...
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                                Heel juist, specifiek voor
                                - landschapsfotografie
                                - vogelfotografie
                                - fashion
                                - sport
                                - urban
                                - abstract
                                - ...
                                Van alle door jou genoemde zaken is er hier geen enkel dat ik moet missen met de OMD EM5

Comment

Working...
                                X