Af en toe krijg ik - en dat zal bij andere forumleden niet anders zijn - van "leken" de vraag naar info "voor een goed fototoestel", waarmee ze bedoelen: iets anders dan het wat verouderde compactje dat ze al jaren hebben.
Meestal geef ik dan via mail of face to face een hele hoop uitleg, zoveel mogelijk toegespitst op hun situatie.
Dat betekent:
- verschil tussen compact, systeemcamera en SLR
- sensorgrootte en MP
- bodygrootte en aanvoelen
- jpg en raw
- onderwerpkeuze
- welke lens waarvoor
- lichtgevoeligheid van lenzen
- gewicht
- full frame en aps-c
- stabilisatie in body of lensstabilisatie
- primes versus zooms
- live view versus OVF/EVF
- verschillen tussen hoofdzakelijk Canon, Nikon, Sony
- de recente modellen
- prijsindicaties
- herbruikbaarheid analoog materiaal of niet (bv Minolta lenzen bij Sony)
- ...
Maar eerlijk gezegd, dat is steeds een hele pak info, vrij overweldigend voor een leek, en een pak werk om op te stellen.
Iemand enig idee of er op het web een relatief eenvoudige, algemene up-to-date site of geïllustreerde uitleg te vinden is die hier al een pak van die onderwerpen behandelt en als startpunt voor zo iemand kan dienen?
Meestal geef ik dan via mail of face to face een hele hoop uitleg, zoveel mogelijk toegespitst op hun situatie.
Dat betekent:
- verschil tussen compact, systeemcamera en SLR
- sensorgrootte en MP
- bodygrootte en aanvoelen
- jpg en raw
- onderwerpkeuze
- welke lens waarvoor
- lichtgevoeligheid van lenzen
- gewicht
- full frame en aps-c
- stabilisatie in body of lensstabilisatie
- primes versus zooms
- live view versus OVF/EVF
- verschillen tussen hoofdzakelijk Canon, Nikon, Sony
- de recente modellen
- prijsindicaties
- herbruikbaarheid analoog materiaal of niet (bv Minolta lenzen bij Sony)
- ...
Maar eerlijk gezegd, dat is steeds een hele pak info, vrij overweldigend voor een leek, en een pak werk om op te stellen.
Iemand enig idee of er op het web een relatief eenvoudige, algemene up-to-date site of geïllustreerde uitleg te vinden is die hier al een pak van die onderwerpen behandelt en als startpunt voor zo iemand kan dienen?
Comment