Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuil op sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: vuil op sensor

    Aan Bouk,
    De 17-40 is water en stofvrij op voorwaarde dat je een filter gebruikt (UV filter o.a). Is vooraan niet afgedicht.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: vuil op sensor

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      zelfde hier hoor.
      wissel nooit van lens en toch censorvlekken op den duur.
      en dan zit er nog wel een 17-40mmL op.
      die zou spat en stof vrij moeten zijn.
      mee leren leven.
      de meeste vlekjes haal ik weg in PS tijdens de bewerking van mijn opnamen.
      grt,bouk.
      Re: vuil op sensor


      De 17-40 is water en stofvrij op voorwaarde dat je een filter gebruikt (UV filter o.a). Is vooraan niet afgedicht.
      Je kan eerst automatisch Stof verwijderen via DPP van Canon. Via DPP kan je rechstreeks naar PS gaan (Mac versie)
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: vuil op sensor

        Ik ben mijn toestel bijna 3 weken kwijt geweest omwille van opsturen voor reiniging sensor.
        Vandaag ben ik het toestel gaan afhalen bij de fotohandel.
        Bij nazicht in de winkel blijkt dat er nieuwe vlekken op de sensor zitten, maar op een andere plaats.
        Die vlekken waren er niet voor ik het toestel liet opsturen.
        Uitblazen bood geen oplossing voor de nieuwe vlekken.
        Nu adviseert men mij om het toestel naar Nikon op te sturen voor herstel.
        Ik ging er van uit dat mijn toestel naar Nikon werd gestuurd voor de reiniging, maar het blijkt nu dat het naar een andere "firma" werd gestuurd.
        Ik vermoed dat de nieuwe vlekken er gekomen zijn door de behandeling van de persoon die de sensor heeft gereinigd.
        Heeft nog iemand dergelijke ervaring ? Hoe is dat afgelopen ?
        Ik baal er van om opnieuw mijn toestel weken te moeten inleveren, en dat amper drie maanden na de vorige sensorreiniging.
        Last edited by paddy8908; 24 augustus 2012, 20:22.
        Ervaring is de som van je fouten.
        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

        Comment


        • #19
          Re: vuil op sensor

          Wellicht is het ver uit je buurt, maar hiervoor ga ik altijd naar Chipclean.nl.
          Hij heeft ook meerdere drop points waar je de camera kunt inleveren. En je bent hem dan zeker geen drie maanden kwijt. Maak zelf altijd een afspraak en ga er zelf heen. Kun je er gewoon op wachten tot die klaar is onder het genot van bakkie koffie.
          Je controleert samen het resultaat bij niet goed gaat die gewoon terug zijn cleanroom in. (al komt dit zelden voor) Je krijgt netjes de foto's mee van voor de cleaning en ernaar.

          Niet alleen sensor word schoon gemaakt, maar ook matglas etc etc.
          Mijn body's gaan +/- één keer per jaar naar Chipclean. ;-)

          Comment


          • #20
            Re: vuil op sensor

            Vuil op de sensor kan je gemakkelijk zelf doen met deze set, kijk naar het filmpje.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #21
              Re: vuil op sensor

              Ik gebruik zelf een Visibledust SD800 Pro en blaasbalg en natuurlijk swaps.
              Nadeel van blaasbalg is dat je stof verplaatst en het op later tijdstip weer terug kan komen op bijvoorbeeld de sensor/matglas/spiegel. Visibledust werkt opzich prima, maar soms moet je met swabs (nat) gaan reinigen. Dit wat ook een paar min puntjes heeft. Dit bij de een na laatste reinigens beurt goed te zien was op de foto.
              Daarom laat ik minimaal één keer per jaar de spullen professioneel reinigen bij Chipclean.

              Comment


              • #22
                Re: vuil op sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Vuil op de sensor kan je gemakkelijk zelf doen met deze set, kijk naar het filmpje.
                Ziet er goed uit
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: vuil op sensor

                  Hangt natuurlijk van je woonplaats af, maar bij Konijnenberg doen ze (gedurende weekdagen) de reiniging terwijl je wacht in de winkel.
                  Kostprijs rond 30€ dacht ik.
                  Ray
                  Canon EOS 5D MIV
                  https://www.flickr.com/photos/valloray/

                  Comment


                  • #24
                    Re: vuil op sensor

                    Het beste is dat je de sensor zelf reinigt, dat is helemaal niet moeilijk.
                    Geen enkele firma die een sensor reinigt kan garanderen dat er helemaal geen stofje op zit eens je er thuis terug een eerste foto mee maakt.
                    Als ik de 1D MKIII heb gebruikt, met eender welke lens, dan weet ik dat er weer stof op de sensor zit.
                    Maar dat stof is alleen maar zichtbaar bij foto's die worden gemaakt met een heel kleine diafragma-opening, daarom is het ook niet altijd nodig om de sensor meteen weer te reinigen.
                    Voor ik vertrek naar de Fly-In bijvoorbeeld, zal ik wel zorgen dat de sensor zo zuiver mogelijk is, want omdat ik daar met redelijk lange sluitertijden werk gaat het diafragma geregeld heel ver dicht als er veel licht is.
                    Maar ik zie dan duidelijk dat er tijdens die dag terug stofjes op de sensor hangen, waarschijnlijk komt dat wel omdat ik daar ook altijd de 100-400 gebruik.
                    Die lens heeft een grote luchtverplaatsing tijdens het zoomen, en dan is de kans dat er stof mee naar binnen komt heel groot.

                    Koop het juiste materiaal, lees de gebruiksaanwijzing goed, en bekijk dan ook nog eens de filmpjes over sensorreinigen die je op het internet kan vinden.

                    Eerst heb ik altijd sensorswabs gebruikt, maar dat is de duurste oplossing, meestal heb je er een paar nodig voor de sensor zuiver is.
                    Nu gebruik ik een borsteltje van "The Dust Patrol" (ik heb een paar verschillende maten voor verschillende sensors).
                    Dat borsteltje maak ik statisch door er met een busje perslucht over te blazen. Daarmee blaas je ook het stof uit het borsteltje dat eerder van de sensor is gekomen.
                    Als het borsteltje "geladen" is, dan ga ik er één keer heel zachtjes mee over de sensor, de stofjes blijven dan door de statische lading aan het borsteltje hangen.
                    Daarna maak ik een testfoto, als het stof niet weg is, dan herhaal ik de procedure.

                    Als ik zie dat er altijd een stofje op dezelfde plaats blijft zitten, dan is het tijd voor de "natte" methode met sensorswabs en Eclipse reinigingsvloeistof.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: vuil op sensor

                      Ik gebruik normaal gesproken een stukje Scotch tape en heb daarmee zeker al meer dan 100 reinigingsbeurten uitgevoerd zonder problemen. Nog nooit de camera hoeven missen...
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #26
                        Re: vuil op sensor

                        Vandaag met mijn toestel naar speciaalzaak geweest.
                        De vlekjes bleken geen stof maar oliespatjes te zijn.
                        Reinigen alleen zou dus nooit helpen.
                        Er moet nu een onderdeeltje vervangen worden.
                        Ervaring is de som van je fouten.
                        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                        Comment


                        • #27
                          Re: vuil op sensor

                          Zoek de defecte lens dan maar , of heb je een andere verklaring ?
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: vuil op sensor

                            Komen die spatjes olie dan van een lens ???
                            Ervaring is de som van je fouten.
                            Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                            Comment


                            • #29
                              Re: vuil op sensor

                              Lijkt me iets dat eerder van het spiegelmechanisme kan komen, maar ik heb het op al mijn toestellen nog nooit gehad...
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment


                              • #30
                                Re: vuil op sensor

                                Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
                                Komen die spatjes olie dan van een lens ???
                                geen olie maar mogelijk sluitervet ... de 5D I was daar heel berucht voor ... je kreeg het advies enkele honderden clicks te wachten met reinigen anders bleef je bezig ... maar bizar blijft dan de conclusie van de winkel dat reinigen alleen niet voldoende is ... zitten de spatjes dan aan de binnenkant van de sensor ?

                                update: vergeet sluitervet ... daar is de camera te oud voor ... dat is alleen nieuw zijnde een mogelijk probleem
                                Last edited by Silver Roller; 21 september 2012, 12:50.

                                Comment

                                Working...
                                X