Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

    Ik ben sinds 2jaar in het bezit van een eos 450d, het enige minpunt dat ik ondervind is dat het flink lastig is om scherpe fotos te trekken bij avond en bv in een musea waar geen flits toegelaten is. Ik was ook al even aan het kijken naar lenzen met een vast brandpunt en zeer laag diafragma maar geraak hier niet echt wijs uit(welke lens is goed welke totaal niet?). Kunnen jullie mij hier eventueel meer info over geven? Ik zou de lens gebruiken tijdens reizen, het vaste brandpunt, zeer laag diafragma en breedhoek lijken me leuk om een citytrip NY mee te doen.

    Echter was ik deze ochtend in een foto speciaal zaak en hij vertelde me dat ik beter zou overstappen naar de canon eos 600d, vermits ik ook een zoomlens heb van canon, omdat ik enkel met een nieuwe lens het gevraagde resultaat niet zou halen. Wat denken jullie?

    Kunnen jullie eventueel wat tips en prijsklasses geven?

    thx!

  • #2
    Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

    Voor jouw 2 problemen is een statief de oplossing, hoewel dat in een muzeum ook weer een probleem kan geven.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

      Welkom bij BD. We houden deze topic nog even in het subforum Camera's, maar als uiteindelijk het hoofdaccent ligt op Objectieven, kunnen we altijd naar daar verplaatsen.
      De 450D is heus wel een goed toestel. Ik ben destijds met een 350D begonnen en zelfs dat toestel is nog best in staat om een goeie foto te maken.
      In principe is de beste volgorde, volgens mij:
      1. Toestel onder de knie krijgen, en leren fotograferen.
      2. Op basis van wat je voorkeur wegdraagt, naar betere objectieven beginnen uitkijken.
      3. Op een bepaald moment wil je toch naar een hoger model (met b.v. beter LCD-scherm, of meer ergonomie door extra draaiwiel) en dan begin je uit te kijken naar een toestel in een hogere klasse (zo ben ik van de 350D naar de 50D geëvolueerd, en nog later -maar dat was eigenlijk een geschenk voor mijn 60ste verjaardag- naar de 7D)

      Het zou me verbazen als je met de 600D resultaten zou kunnen halen, die je met de 450D niet zou kunnen. Een beter objectief geeft nog altijd betere resultaten dan een recentere body. Een recentere body heeft wel (zoals ik al heb aangehaald) een beter LCD-scherm (zodat je eventueel met live view zou kunnen werken), een hogere resolutie (meer megapixels - maar denk eraan dat meer Mpx niet sowieso beter is, al probeert men je dat altijd wijs te maken), snellere verwerking van je beelden...

      Zelf heb ik destijds de kitlens 18-55 (standaardzoom) vervangen door de EF-s 17-55 f/2.8 IS, en dat is, nu 5-6 jaar later, nog altijd mijn voorkeurlens. Niet goedkoop (maar er zijn third-party alternatieven), en redelijk zwaar (lichtsterke objectieven zijn doorgaans zwaarder en groter), maar een prachtige lens!
      De telekit 55-200 heb ik vervangen door de EF-s 55-250 IS, die een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Later ben ik wel naar de EF 70-200 f/2.8 IS geëvolueerd (een zware witte 'toeter'), maar de genoemde 55-250 wordt nog altijd door mijn vrouw gebruikt, als zij eens iets anders wil dan een macrolens gebruiken.
      Ik heb twee lenzen met vaste brandpunt en wat jij noemt "zeer laag diafragma" (ik spreek liever van "lichtsterk") : de 50mm f/1.8 (de z.g. "fantastic plastic" omdat ie zo goedkoop en plastiekerig is, maar wel goeie resultaten geeft) en de 85mm f/1.8, een uitstekende portretlens. Geen van beide is echter breedhoek.
      Qua prijzen, e.d.: kijk bv eens op een site als Fotokonijnenberg voor wat richtprijzen. Ik weet niet of je Belg bent of Nederlander, maar in NL zijn de prijzen (door een BTW-verschil) ±2% lager. Ik zeg ook niet dat "Konijn" de goedkoopste is, maar je vindt wel veel in de vitrine, met de prijs daarbij. Vergelijk eventueel met Studio73 of nog andere.
      En als je nog vragen hebt, dan horen wij je vast weer!

      PS: ik zie dat intussen een andere BD-er ook een reactie geplaatst heeft. Een goed statief is altijd nuttig, maar vaak niet toegelaten in musea. Nieuwere toestellen (bv de 600D) kunnen wel hogere ISO-waarden aan dan toestellen van enkele jaren geleden, zoals jouw 450D, maar de recente softwareprogramma's kunnen ook uitstekend ruis verwijderen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Welkom bij BD. We houden deze topic nog even in het subforum Camera's, maar als uiteindelijk het hoofdaccent ligt op Objectieven, kunnen we altijd naar daar verplaatsen.
        De 450D is heus wel een goed toestel. Ik ben destijds met een 350D begonnen en zelfs dat toestel is nog best in staat om een goeie foto te maken.
        In principe is de beste volgorde, volgens mij:
        1. Toestel onder de knie krijgen, en leren fotograferen.
        2. Op basis van wat je voorkeur wegdraagt, naar betere objectieven beginnen uitkijken.
        3. Op een bepaald moment wil je toch naar een hoger model (met b.v. beter LCD-scherm, of meer ergonomie door extra draaiwiel) en dan begin je uit te kijken naar een toestel in een hogere klasse (zo ben ik van de 350D naar de 50D geëvolueerd, en nog later -maar dat was eigenlijk een geschenk voor mijn 60ste verjaardag- naar de 7D)

        Het zou me verbazen als je met de 600D resultaten zou kunnen halen, die je met de 450D niet zou kunnen. Een beter objectief geeft nog altijd betere resultaten dan een recentere body. Een recentere body heeft wel (zoals ik al heb aangehaald) een beter LCD-scherm (zodat je eventueel met live view zou kunnen werken), een hogere resolutie (meer megapixels - maar denk eraan dat meer Mpx niet sowieso beter is, al probeert men je dat altijd wijs te maken), snellere verwerking van je beelden...

        Zelf heb ik destijds de kitlens 18-55 (standaardzoom) vervangen door de EF-s 17-55 f/2.8 IS, en dat is, nu 5-6 jaar later, nog altijd mijn voorkeurlens. Niet goedkoop (maar er zijn third-party alternatieven), en redelijk zwaar (lichtsterke objectieven zijn doorgaans zwaarder en groter), maar een prachtige lens!
        De telekit 55-200 heb ik vervangen door de EF-s 55-250 IS, die een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Later ben ik wel naar de EF 70-200 f/2.8 IS geëvolueerd (een zware witte 'toeter'), maar de genoemde 55-250 wordt nog altijd door mijn vrouw gebruikt, als zij eens iets anders wil dan een macrolens gebruiken.
        Ik heb twee lenzen met vaste brandpunt en wat jij noemt "zeer laag diafragma" (ik spreek liever van "lichtsterk") : de 50mm f/1.8 (de z.g. "fantastic plastic" omdat ie zo goedkoop en plastiekerig is, maar wel goeie resultaten geeft) en de 85mm f/1.8, een uitstekende portretlens. Geen van beide is echter breedhoek.
        Qua prijzen, e.d.: kijk bv eens op een site als Fotokonijnenberg voor wat richtprijzen. Ik weet niet of je Belg bent of Nederlander, maar in NL zijn de prijzen (door een BTW-verschil) ±2% lager. Ik zeg ook niet dat "Konijn" de goedkoopste is, maar je vindt wel veel in de vitrine, met de prijs daarbij. Vergelijk eventueel met Studio73 of nog andere.
        En als je nog vragen hebt, dan horen wij je vast weer!

        PS: ik zie dat intussen een andere BD-er ook een reactie geplaatst heeft. Een goed statief is altijd nuttig, maar vaak niet toegelaten in musea. Nieuwere toestellen (bv de 600D) kunnen wel hogere ISO-waarden aan dan toestellen van enkele jaren geleden, zoals jouw 450D, maar de recente softwareprogramma's kunnen ook uitstekend ruis verwijderen.
        oke, super bedankt voor je uitleg, dus als ik het goed begrijp is mijn 450d nog altijd wel goed maar zou een 60d beter zijn voor de job? welke breedhoeklens en zeer lichtsterk zou jij dan aanraden?

        verder zou ik liefst zonder statief werken, ook al kan je in sommige gevallen niet altijd zonder.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

          Oorspronkelijk geplaatst door dierckx.tobias Bekijk bericht
          oke, super bedankt voor je uitleg, dus als ik het goed begrijp is mijn 450d nog altijd wel goed maar zou een 60d beter zijn voor de job? welke breedhoeklens en zeer lichtsterk zou jij dan aanraden?

          verder zou ik liefst zonder statief werken, ook al kan je in sommige gevallen niet altijd zonder.
          Een 60D (een 'nakomeling' van mijn 50D) is een klasse hoger dan een 600D (dat een 'nakomeling' is van jouw 450D). Belangrijkste verschil: meer ergonomie.
          Ik kan niet echt zeggen welke lichtsterke breedhoek het best geschikt is voor wat je wil doen, maar wetende dat de toestellen waaraan jij denkt z.g. "cropcamera's" zijn, dien je bij Canon een factor 1,6 te gebruiken.
          Mijn breedste lens is de EF-s 10-22mm (10mm komt dan overeen met 16mm op een fullframe camera), maar da's geen lichtsterk objectief.
          Maar er zal vast nog wel iemand reageren...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

            een tokina 11-16 f2.8 misschien? Of anders een prime en lichtsterker.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
              ...Of anders een prime en lichtsterker.
              Probleem is dat je voor die lichtsterke breedhoekprimes dan toch in een hogere prijsklasse belandt. Ik verschiet daarvan, maar zoek b.v. eens bij Fotokonijnenberg,
              Objectieven/Groothoek/Geschikt voor Canon/Vast brandpuntlens...
              Prijs varieert dan van €198,- (maar da's een 28mm f/2.8 en dus nog maar amper een groothoek, zeker op een cropcamera) tot €2599,- () en da's een Carl Zeiss 15mm, eveneens f/2.8.
              Heb geen idee of deze link nog zal werken, en daarom geef ik ook wat min-max waarden mee.

              Ik zou ook die Tokina voorstellen, of anders de uwa die ik heb, nl. de EF-s 10-22 van Canon. Wel niet lichtsterk.
              Last edited by LesC; 7 juli 2012, 18:54.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                op hoevel mm staat je zoomlens het meest als je binnen foto's neemt , aan de hand daarvan kan je eventueel een lichtsterke prime aankopen .Een statief is dan ook zeker meegenomen, zoals Lesc al heeft aangegeven.Hij heeft een mooie uiteenzetting gegeven.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                  Ziet er inderdaad een leuke lens uit, alleen jammer dat deze geen stabilisator heeft of is dat dan niet meer nodig?

                  Verder als ik het dus allemaal goed begrijp raden jullie dus nieuwe lenzen aan en niet meteen een nieuwere camera?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dierckx.tobias Bekijk bericht
                    Ziet er inderdaad een leuke lens uit, alleen jammer dat deze geen stabilisator heeft of is dat dan niet meer nodig?

                    Verder als ik het dus allemaal goed begrijp raden jullie dus nieuwe lenzen aan en niet meteen een nieuwere camera?
                    'Men' zegt dat voor dergelijke korte brandpuntsafstanden geen IS (image stabilization) nodig is. Een vuistregel is dat je minimum de brandpuntsafstand, maar dan uitgedrukt in tijd, nodig hebt om uit de losse hand te kunnen/mogen schieten. Ik zou daarbij ook rekening houden met de bovengenoemde cropfactor. Dus 15mm brandpunt = 15x1,6= ±30sec zou ongeveer haalbaar moeten zijn. Met IS zou je 1-2 stops kunnen winnen. Maar zijn er wel dergelijke breedhoeklenzen met IS? Mijn EF-s 17-55 f/2.8 heeft dat wel.
                    Zoals boven al gezegd zullen nieuwere camera's hogere ISO-waarden aankunnen, maar het beste resultaat zal toch van een 'beter' objectief komen.
                    Enfin, mijn gedacht, hé.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                      Niet echt breedhoek, maar met een 35 2.0 (ongeveer wat je ziet) kun je heel New
                      York plat fotograferen en er bovendien nog plezier aan beleven ook. Daarbovenop
                      is het lensje klein en licht. Dus fijn om mee rond te lopen.
                      In een museum kan de iso iets omhoog, met die 2.0 zal het wel lukken. Anders kun
                      je je vriendin nog altijd iets vertellen waarvan ze verstijfd van schrik en dan heb je
                      een uitstekend "schouderstatief".

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                        Heb jij deze lens, Doudeke? En... content van?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                          Doudeke brengt denk ik aan dat je even moet nadenken vooraleer veel geld uit te geven - en met grote en een loodzware lens rond te lopen - om 1 stop te winnen voor een vakantiekiekje.
                          Groothoeken (tussen 35mm en 10mm is er wel een heel verschil) zijn zelden echt lichtsterk - je hebt toch DOF nodig - en hebben zelden beeldstabilisatie, uitgezonderd bv de recente 24 en 28mm 2.8 van Canon.
                          Of je nu een 10-22 f:3.5 zonder IS, een 18-55 f:3.5 kitlens (met IS) of een 24 à 35 prime f:1.4 à 2.0 bijhebt, je zal altijd je plan moeten trekken.
                          En als je speciaal gaat voor de architectuur neem je je tijd en een statief.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                            nieuw toestel? lijkt me geen noodzaak zoals al meermaals gezegd

                            ik denk dat je idd beter gaat kijken naar 2 zaken: een lichtsterke zoom met beeldstabilisatie indien mogelijk, bvb 17-50/55 2.8
                            Wil je breder, dan is er de 11-16 2.8 of 12-24 f4, beide wel zonder beeldstabilisatie.

                            Daarnaast aangezien je vermoedelijk ook wat architectuur wilt doen en dan zoveel mogelijk scherp wil, een degelijk statief zodat je op F8-F9 kan gaan werken bvb met een langere sluitertijd

                            velen halen primes aan maar ik denk dat dit nog een beetje boven jouw kunde en kennis zal gaan aangezien je hier andere 'beperkingen' mee hebt zoals een snelle scherptediepte indien je deze volopen gaat gebuiken
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 450D met nieuwe lens of een totaal nieuwe camera?

                              Een andere tip die ik kan geven als je met (heel) trage sluitertijden werkt... Verander de "drive mode" van "single shot" naar "continuous shooting". Hierdoor ga je, als je de sluiterknop ingedrukt houdt, foto's blijven nemen totdat de buffer van je camera vol is. Als je een drietal foto's na mekaar neemt (door dus gewoon de sluiterknop even in te houden in continuous shooting mode), dan is er een kans dat de 2de foto bvb wel scherp is.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X