Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

    Oorspronkelijk geplaatst door kope999R Bekijk bericht
    Ik hoor hier voor het eerst over de AF correctie.
    het lijkt of mijn oude 80/200_2.8 er soms wel wat naast zit...
    vond dat al vreemd..

    waar vind ik daar iets over? hoe corrigeer je dat?



    tx

    Koen

    heb de klassieke combo 14/24 en 24/70
    Koen,

    Met je klasieke combo ga je geen probleem ondervinden; het betreft recente (top)lenzen
    Anderzijds, de oudere lenzen hebben nogal wat last van front- of backfocus
    Je kan dat corrigeren met bv 'lensalign'
    Succes

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Koen,

      Met je klasieke combo ga je geen probleem ondervinden; het betreft recente (top)lenzen
      Anderzijds, de oudere lenzen hebben nogal wat last van front- of backfocus
      Je kan dat corrigeren met bv 'lensalign'
      Succes
      euhm ... ook met nieuwe/moderne (top)lenzen kan je front- of backfocus hebben hoor

      alle fabrikanten steken de meeste zorg in het perfect bouwen van hun objectieven (of daar gaan we toch vanuit)
      maar ook alle fabrikanten werken met toleranties
      het zijn die toleranties die voor front- of backfocus zorgen

      MAAR ... er is meer

      ook voor de plaatsing van de sensor in de body zelf gelden toleranties

      dus als je objectief perfect gecalibreerd is en je body niet, dan heb je nog last van focus fouten

      het enige dat je "vroeger" kon doen is je volledige combo binnenbrengen bij een service center en vragen om ze op mekaar af te stemmen

      tegenwoordig hebben bijna alle kameras de AF-fine tune optie, waarbij je de autofocus zelf kan afstellen om deze focus fouten op te vangen

      zeer interessant artikel ==> linkje (wel in het Engels)

      Mvg,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

        Ik vind dit forum prachtig om ervaring mee te delen betreffend de D800 + het glas.

        De D800 is mijn eerste Nikon en momenteel heb ik maar allround lenzen. De bedoeling van deze beelden is niet te pronken, maar juist tonen wat je kan doen met een Nikkor 28-300mm (een minder klassiek objectief).

        Dit beeld werd genomen op F 72mm f/6.7 1/15sec @ ISO 200 + flash aanvulling. De foto werd bewerkt, vooral om te verscherpen en de kooi iets te dempen.

        Volledig beeld

        Crop op 1:1

        Crop

        Persoonlijk ben ik tevreden.
        Last edited by GTrotter; 14 juli 2012, 18:47.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          Persoonlijk ben ik tevreden.

          En gelijk heb je, met je verguisde megazoom genereer op je D800 36MP toch maar mooi méér detail dan iemand met de allerduurste prime op een 12-16MP camera.

          Walter

          .
          D850

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

            Ik volg deze discussies met detail, en ik denk dat mijn volgende lens zal zijn een Nikkor Micro 105mm want de ervaring van de meeste leden is heel positief. Maar momenteel moet ik met allrouders blijven.
            Met een niet peperduur groothoek zoom kan je ook veel doen. Hier is een proef gemaakt met een Nikkor 16-35mm.

            Deze foto werd genomen op 16mm f/8 1/125s ISO 100. De foto is bewerkt, vooral verscherpt en een fisheye effect gesimuleerd.



            En een paar crops op 1:1







            Ik ben tevreden met het resultaat.

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

              Het combo AF-S 70-300 4.5-5.6 VR en D800E voldeet bij mij niet. Zelfs op F/8 was de foto niet echt scherp.
              Spijtig want het is een plezante reislens
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                Welke lens heb je of zie je als alternatief?

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D800 / D800E : welke objectieven ... en welke niet ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Het combo AF-S 70-300 4.5-5.6 VR en D800E voldeet bij mij niet. Zelfs op F/8 was de foto niet echt scherp.
                  Spijtig want het is een plezante reislens
                  Ik had wel voor de D800E gekozen, want in principe is scherper dan de D800. Maar dat is mijn eerste DSLR en de leveringstermijn voor de D800E was nog langer. Ik had haast dus.
                  Maar nu begin ik te denken dat de D800 toch geen slechte keuze was, want soms lukt toch niet beter met de D800E en betere lenzen. Bovendien denk ik dat met een goed gebruik van Unsharp Mask kan ik (gedeeltelijk) de scherpte van de D800E inhalen. (Ik verscherp meestal in Lab-modus op het kanaal L).

                  Hier nog een voorbeeld genomen met de 28-300mm in moeilijke omstandigheden. Dat is op F 300mm 1/90sec. f/9.5 ISO 100. Zonder statief. De foto is niet perfect, maar als je rekening houdt dat een niet-duur objectief is, de afstand (ik stond niet bij de leeuw om hij te strelen), de lage sluitertijd en het feit dat zonder statief genomen was, vind ik het resultaat aanvaardbaar. Nu heb ik iets meer ervaring met de D800 en ik zou een hogere ISO-waarde nemen om de sluitertijd korter te maken want de ruis bij de D800 is heel beperkt (vind ik).

                  Beeld (verkleind)


                  Crop op 1/2 (dus het equivalent voor 18 Mpx)

                  Comment

                  Working...
                  X