Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

    Oorspronkelijk geplaatst door thelasman Bekijk bericht
    Bedankt voor je respons en ook die van henry108. Ik zet normaal altijd de Sharpness op 0. Door de teleurstelling heb ik alle instellingen, variaties en combinaties reeds geprobeerd.
    Axat, heb jij je al een idee hoe het zit met de scherpte van jouw MkIII exemplaar?
    Bij mij alles ok: ik doe omgekeerde: dus sharpness helemaal naar links draaien (dus niet in het midden). Scherpte is dikwijls niet mooi: videocamera's hebben een kunstmatige scherpte die zeker bij personen meestal niet mooi is. Als bij sharpness de pijl in het midden staat zijn de beelden voor mij niet echt mooi. Staar je niet blind op scherpte (al zijn er natuurlijk grenzen Voor fotografie (ik doe veel vrouwensporten) werk ik dikwijls met zeer weinig licht en soms tot 8000 iso (jaja) en ben zeer tevreden met resultaat.
    Idd mogelijk met ruisonderdrukking zal je mss iets inboeten met scherpte maar daar lig ik momenteel niet wakker van. Binnenkort draai ik een korte kunstfilm en mijn tests lopen prima.
    Als je jouw toestel test moet je niet zomaar lukraak wat beelden schieten maar vooral diversiteit uitproberen en zeker wat close-ups van mensen. Benieuwd naar je resultaat.
    http://www.stich.be

    Comment


    • #17
      Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

      Toch vreemd ondanks beweringen hier dat scherpte omhoogkrikken lelijke artifacts geeft.. terwijl op het door TS geplaatste filmpje niemand mijmert over artifacts terwijl dit filmpje op +5 staat. (beweert hij zelf) Zo goed vallen de artifacts op
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

        Hoe is dat toch mogelijk dat over dit onderwerp niet serieus kan gediscussieerd worden, zonder dat dit ontaardt in.....
        BD1766BE

        Comment


        • #19
          Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

          Ik ken niets van video, heb nog maar twee weken mijn 5d mkII... maar de opname die ik tot nu toe nam, zien er toch "scherper" uit dan die voorbeeld beelden op Vimeo.
          Zeker dat je diafragma hier goed is afgesteld??
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

          Comment


          • #20
            Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

            Ja, bij de Vimeo opname is alles perfect afgesteld. Ik heb opnames gemaakt met talloze variaties qua instellingen maar de scherpte laat altijd te wensen over.
            Ik ben op dat vlak teleurgesteld in de MKIII. Temeer dat op fotogebied alles super is.

            Comment


            • #21
              Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

              Schijnbaar heel wat misverstanden ivm met video, hoe groter de sensor en hoe groter het aantal mp's hoe meer men moet inboeden aan video kwaliteit als men geen pixelbinding technieken toepast.
              Is heel eenvoudig te verklaren en te verstaan, 1 frame van een HD video beeld telt +/- 2mp dus in video mode gebruik je maar 2 van de 21 mp , dit wil zeggen dat je veel inactieve pixels hebt tijdens video recording en er grote gaten zijn tussen de actieve pixels, en juist die gaten halen de kwaliteit naar beneden.
              Je zou optimale video verkrijgen met die toestellen als die pixels zo groot zouden zijn dat ze werkelijk aan elkaar aansluiten (of als je hardwarematig pixelbinding toepast), dus sensor zelfde grote maar volledig gevuld met 2mp pixels, en dat is juist het verschil tussen sensor typisch voor video en DSLR video.

              als je video met 5dmk's op deftige wijze wil gebruiken heb je heel wat kostelijk extra materiaal nodig, je hebt niets in lens of toestel dat beeld stabiliseert als je uit hand filmt, je hebt geen ingebouwde hulpmiddelen om manueel te focussen, en je beschikt ook niet over degelijke auto focus in video mode.

              Comment


              • #22
                Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                Schijnbaar heel wat misverstanden ivm met video, hoe groter de sensor en hoe groter het aantal mp's hoe meer men moet inboeden aan video kwaliteit als men geen pixelbinding technieken toepast.
                Is heel eenvoudig te verklaren en te verstaan, 1 frame van een HD video beeld telt +/- 2mp dus in video mode gebruik je maar 2 van de 21 mp , dit wil zeggen dat je veel inactieve pixels hebt tijdens video recording en er grote gaten zijn tussen de actieve pixels, en juist die gaten halen de kwaliteit naar beneden.
                Je zou optimale video verkrijgen met die toestellen als die pixels zo groot zouden zijn dat ze werkelijk aan elkaar aansluiten (of als je hardwarematig pixelbinding toepast), dus sensor zelfde grote maar volledig gevuld met 2mp pixels, en dat is juist het verschil tussen sensor typisch voor video en DSLR video.
                als je video met 5dmk's op deftige wijze wil gebruiken heb je heel wat kostelijk extra materiaal nodig, je hebt niets in lens of toestel dat beeld stabiliseert als je uit hand filmt, je hebt geen ingebouwde hulpmiddelen om manueel te focussen, en je beschikt ook niet over degelijke auto focus in video mode.
                Bedankt puerte voor je uitleg. Ik besef ten volle wat je bedoelt. De praktijk wijst het ook uit. En inderdaad, met een echte videocamera heb je tal van problemen, zoals jij aanhaalde niet. Dat men de video kwaliteit van DSLR meestal super vindt kan ik wel niet begrijpen. Het hangt allemaal af wat de normen zijn, met wat vergeleken wordt en wat de commerciele beinvloeding is. Het gangbare publiek vindt HDTV aan 6Mbps ook ongelofelijk goed. En zelfs ook SDTV geupscaled naar 720p. Wie niet weet niet deert.
                Voor mijn volgende reportages over Union Pacific en BNSF ga ik de Panasonic HC-X900 gebruiken voor HD video 1080P en de 5D MkIII voor foto's. En een GoPro Hero2 voor HD action. Probleem omzeild.

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                  Ik heb zelf een Sony Camera, idd gemakkelijker en handiger voor een aantal zaken.. maar eerlijkheidshalve ligt mijn videocamera meer in de kast dan dat hij gebruikt wordt.
                  Filmen is niet het belangrijkste voor mij, maar mijn eisen zijn even hoog dan die van jou.
                  Idd upscaling van SD materiaal is een lachertje.. ook 720 naar 1080. Voldoet totaal niet (logisch eigenlijk).
                  Met 4K hetzelfde liedje... 1080P upscalen trekt op niets...
                  3D tzelfde... 2D materiaal omzetten naar 3D is hopeloos slecht... 3D op zich is al ni echt aantrekkelijk en heeft ni echt veel toekomst met de Brilletjes en laat staan zonder Bril ... waar je voor een 15 graden kijkhoek al 50 projectoren nodig hebt..

                  Maar om terug te komen op de 5DMK..
                  Zoals ik al zei...mijn Videocamera ligt meestal in de kast.. ondanks enkele voordelen.
                  Ik heb geen MKIII maar wel een MKII.
                  De MK3 heb ik wel al kunnen vergelijken met de MK2 ivm video en deze leunen kort tegen elkaar.
                  Zelf heb ik geen last van die softe beelden, zeker niet op een TV waar je op respectabele afstand vanaf zit .. hier is dat 3,5 meter op een Pana Plasma 42"
                  Op mijn iMac 27 is het beeld wel soft als ik deze opentrek naar schermvullende weergave.. wat normaal is 1080 x1080 word opengetrokken naar 1440 x 2550 en is eigenlijk downscalen.. maar als ik het origineel formaat van de 5D video behoud op de iMac dan is het beeld wel aanvaardbaar scherp natuurlijk...maar dan bestrijk ik uiteraard slechts een gedeelte van mijn iMac scherm. (goed als ik alleen kijk)

                  Video wordt hier ook bekeken via een DILA JVC RS 40.. op een 100 inch vast projectiescherm.
                  Zelf in dit geval is de MKII video scherp, zeer goed van kleur en contrast... vergelijkbare scherpte van een Movie zoals pakweg "The Dark Knight" (wat toch een mooie referentie is)
                  Op projectie scherm kan een opgescherpt beeld (in camera verscherping) soms wel artifacts vertonen omdat je hier toch werkt met sterke vergrote weergave in combinatie met een relatief korte kijkafstand ( 3.5 m)

                  Met Videoprojectie laat mijn videocamera trouwens meer steken vallen kwa beeldkwaliteit en geeft een veel fletser beeld af dan mijn MKII.

                  Wat ik wil zeggen is.. dat de MKII een zeer vergelijkbaar filmisch beeld geeft .. ik ben een movie liefhebber en ik vergelijk mijn video's soms wel eens met Speelfilms.
                  Vergezichten, landschappen zijn ook niet altijd gestoken scherp in een Movie op Blu Ray ... 1080p is daarom ook nog te weinig als je op zo'n vergrote weergave kijkt (of kort tegen je monitor of TV zit)

                  Ondanks de nadelen van video op DSLR laat ik toch mijn videocamera in de kast liggen omdat ik met mijn 5D2 zeer grote controle heb over DOF.. en vooral het plezier door te werken met een fish-eye, een 50 1.2, een 17-40 en zelfs mijn 180 mm Makro.

                  De 5D2 (5D3) is een fantastisch Tool voor video en volgens velen is de Nikon D800 dat ook (waar ik niet aan twijfel).

                  Indien ik iets deftig wil monteren dan komen video's hier binnen via iMovie en worden daarna idem geconverteerd naar MP4 compressie H264 (miniem verlies)
                  Voor snel iets in te korten of aan mekaar te zetten zonder overgangen of titels of dergelijke gebruik ik MPEG Streamclip waarna ik ook converteer naar mp4 H264 op 75%.
                  Mp4 wordt hier afgespeeld via Lacie HD waar een PS 3 gebruikt word als mediacenter. (PS3 kan niet overweg met .MOV bestanden vandaar MP4 compressie H264)
                  Ik gebruik dus H264 vanwege compatibiliteit met al de apparaten hier.. das gewoon een werkwijze, hangt af van je eisen en kan voor een ander persoon iets anders zijn (b.v de originele .MOV bestanden)

                  Indien je eventueel video's wil uitwisselen om te kijken en te testen en te oordelen kan je me persoonlijk berichten tenzij je al een oplossing hebt natuurlijk.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                    De 5D heeft superieure videokwaliteit (voor zijn prijs).
                    Je moet wel zorgen dat je beeld op progressief staat in je programma's want als het programma gaat interlacen gooi je de helft van je beeld gewoon weg! En dan wordt het onscherp.
                    En gebruik een programma zoals premiere, dat overweg kan met de .mov's uit de 5D, dan heb je helemaal geen verlies van kwaliteit.
                    Render uw finale montage uit naar een uncompressed quicktime.

                    Je moet ook een ultraflat profiel installeren omdat de 5D standaard te veel contrast biedt.
                    Kodak heeft een profile dat zeer goed is! Ze hebben daar maanden aan gewerkt om zoveel mogelijk uit je 5D te halen.
                    Technicolor works with creative and technology leaders in content creation, distribution and consumption to seamlessly deliver experiences worldwide.


                    Het ligt aan de user bij deze want ik heb al wat dingen opgenomen en de 5D is haarscherp!
                    RED en Blackmagic zijn beter maar kosten meer, vooral de red.
                    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                      Op vlak van video is de 5D mk3 wel geen stap vooruitgegaan en deze heeft zeer weinig latitude ivgm de D800 en de blackmagic (dat slechts eveveel kost als de mk3).
                      Deze latitude is nog 100x belangrijker dan scherpte voor vele projecten!
                      Zelfs de kwaliteit van de 5D mk2 is scherper uit de camera, de mk3 heeft gewoon enkele features toegevoegd!
                      De 5D mk3 doet toch geen interlaced?
                      canon-eos-5d-mark-iii-vs-blackmagic-design-cinema-camera/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                        Yep in die vergelijking is het duidelijk dat de 5D voorbijgestreefd is.
                        Als je video wil doen is Blackmagic de camera.
                        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                          Ik dacht zet het hierbij voor iemand die het wilt zien.

                          Vergelijking tussen canon 5d2 en 3 en de nikon d800 met hoge iso.....http://vimeo.com/40113110. Wel in video mode maar ik neem aan dat foto's ongeveer hetzelfde zullen laten zien.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                            Zijn er programma's die de ruisreductie benaderen van een 5DmkIII?
                            Last edited by François02; 14 oktober 2012, 09:03. Reden: schrijffout

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                              Ik dacht zet het hierbij voor iemand die het wilt zien.

                              Vergelijking tussen canon 5d2 en 3 en de nikon d800 met hoge iso.....http://vimeo.com/40113110. Wel in video mode maar ik neem aan dat foto's ongeveer hetzelfde zullen laten zien.
                              Nee, foto tussen 5D mk3 en D800 op hoge iso is gelijk (zonder downsampeling), in video is er op de D800 inderdaad veel meer ruis dan op foto's. Maar de 5D mk3 is zeer onscherp qua video, dus er is bijna zeker een heuse noisereduction toegepast. De D800 blijft wel haarscherp, dus op deze kan je achteraf nog wat noisereduction toepassen.

                              @francois, er zijn vele programma's die dit goed kunnen doen, allemaal betalend als je het deftig wil hebben en meestal zijn het plugins voor After Effects, Premiere pro of Final cut. En het resultaat zal zo onscherp zijn als de 5D mk3... Zeker als je video uit je 7D zal nemen (met veel chromanoise) zal er veel informatie verdwijnen en zullen de kleuren er niet goed meer uitzien.

                              PS: Ik gebruik het persoonlijk ook, maar probeer nooit alles weg te krijgen want dan krijg je , zoals ik al eerder vermelde, video dat er onscherp uitziet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                                Ik heb het video filmen op de 5D MKII ontdekt en vind het wel leuk om te doen, maar ben geen dieptekennis drager. In ieder geval heb in ondertussen wat ervaring. Zoals overal omschreven zet ook ik de scherpte op 0 ( helemaal naar links dus ) Dan importeer ik de files in Final Cut Pro X en verscherp daarna pas het beeldmateriaal met de een waarde tussen 2,5 en 3,5. De beelden zijn dan in mijn ogen prachtig scherp en zien er op de TV ook heel natuurlijk en scherp uit. Dit is de werkwijze die ik overgenomen heb van de vele testen, forums en demovideo's op het internet. Met deze werkwijze zie ik geen verschil met de MKII. Ruis is een ander verhaal, hierin is de MKIII gewoon 3 stappen vooruit.
                                Nu is het een beetje moeilijk wat nou de verscherping moet zijn voor diverse programma's. Maar dat is proefondervindelijk wel uit te zoeken.

                                Hier nog wat tips over het filmen met de MKIII
                                http://www.eoshd.com/5d-mark-iii-settings-vault

                                En hier het begin van mijn filmpje:
                                http://youtu.be/lVT5Ixce2RI
                                Canonvijfdeemarkdrie

                                Comment

                                Working...
                                X