Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 1 / Systeemcamera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

Ik heb het topic over de NEXen hier op BD eens doorgelezen en daarna een uitgebreide review gelezen en ik sta toch wel versteld.

Als ik mijn D90 met de NEX 5N vergelijk op ISO 3200 dan moet ik toch met schaamtelijk gevoel zeggen dat de NEX 5N minder last heeft van kwaliteitsverlies...
    De 1080p HD videofunctie lijkt ook zeer interessant (voor mij dan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
      Er zijn wel ook enorm veel mensen dat die nex na een maand beu zijn en teruggrijpen naar hun dslr. Ik ben persoonlijk ook geen fan van die nex'en, maar als je niets om focussnelheid, beeldkwaliteit en iso-prestatie geeft, dan is een lichte nex goed voor u. Die nikon 1's zijn een beetje in dezelfde aard, maar die V1 met handgripje ligt fantastisch in de hand vs nex dat ver van handig is.
      Ooit al een NEX-7 in je handen gehad ? Duidelijk niet, want dan zou je weten dat die grip wél goed is - net zoals bij de NEX-5(N). De focussnelheid is misschien niet net niet op het niveau van de FAST AF van de nieuwste Olympus, maar ze zijn alleszins snel in de omgang en het zal weinig schelen. Of ken je nog een camera met een shutter lag van 22 milliseconden ? De beeldkwaliteit is méér dan goed, trouwens. De ISO-prestaties ook. Ik gebruik mijn NEX-5 zeer regelmatig op ISO 1600 of hoger, en daar valt weinig op aan te merken .

Stop gewoon met die NEX te bashen - door die opmerking van die grip val je totaal door de mand.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

@topicstarter,

had onlangs hetzelfde gevoel met mijn DSLR, maar goochel nog graag met lenzen.
        Het is een Olympus OM-D EM-5 geworden...
        Van de systeemcamera's heeft de micro 4/3 sensor die in het toestel zit de grootste keuze aan lenzen....
        Van fisheye tot 600 mm-equivalent. Een aantal van de primes zijn dan ook nog zeer lichtsterk...
        Daarbij komt nog dat de lenzen kleiner zijn dan quasi alle concurrenten.
        Dat laatste gaf de doorslag in mijn zoektocht... Wat ben ik met een klein toestel, als de lenzen even groot zijn als voordien....?
        Vroeger waren deze toestellen niet al te goed met de hoge iso, maar de laatste generatie heeft hier genoeg verandering in gebracht. De kwaliteit is beter dan die van mijn D90....
        Vind je de OM-D te duur, dan kan je nog steeds kijken naar een Panasonic G3.
        Alle m4/3 lenzen passen zowel op de Panasonic als Olympus-toestellen die volgens deze standaard gebouwd zijn.

Meer informatie vind je op:

http://www.four-thirds.org/en/microft/

Veel succes bij de keuze van je toestel :-)

Greetz,

JD

Comment

Ja die OM-D EM is wel ver boven mijn budget dus dat is zeker geen optie.
          De review van de NEX 5N heeft mij toch wel overtuigd om voor dat toestel te gaan.
          Mij stoort het niet dat er maar een beperkt aantal lenzen zijn, want de meest gangbare (voor mij dan) hebben ze: 18-55, 16mm en een allround 18-200. Een fisheye gebruik ik zelden voor landschap of architectuur dus dat hoeft niet echt voor mij.

Comment

Hi Jens,

veel plezier met je keuze.
            Het belangrijkste blijft sowieso de fotograaf :-).
            Alle toestellen vanaf een bepaald niveau maken schitterende foto's...

Greetz,

JD

Comment

heb sinsd 3 weken een Nikon J1 en tot nu toe uitermate tevreden over dit kleintje, gelijk een pancake erbij genomen en je hebt een erg compacte combinatie die retensnel, scherp is.
              Heb niet altijd zin om zware opzichtige camera''s mee te nemen, dus was op zoek naar een systeemcamera, doorslag voor Nikon gaf beetje het uiterlijk en de compactheid met name, de andere merken zijn welliswaar als body niet veel groter, maar de lenzen zijn daarentegen weer vrij grof, bij de Nikon passen de lensjes in je strakke spijkerbroek dus het geheel blijft lekker compact.
              Even nog getwijfeld over zjn grote broertje de V1, maar om het haast dubbele te moeten betalen voor een elektronische zoeker, iets hogere burtsrate en de mogelijkheid om iets extern aan te sluiten vond ik zijn doel voorbij gaan, is voor mij echt een compact als aanvulling, niet als vervanging van.
              De foto''s die eruit komen zijn erg goed, scherp, goede natuurgetrouwe kleurweergave, zelfs op hogere ISO''s zijn ze nog acceptabel, de AF is zelfs een van de snelste en das niet gelogen, filmfunctie is tevens erg goed, al met al precies wat ik zocht dus van harte aan te bevelen.

De Sony, Samsung, Olypus, Panasonics hebben welliswaar grotere sensoren, maar voor het doel dat ik het had, compact voor erbij, is de Nikon goed genoeg, om slechts 10 milj pixels erin te stoppen hebben ze een goed compromis gevonden om toch snelheid, goed ruisverhouding ed te behouden, en 10 mil. is ruim voldoende !!
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik gebruik nu sinds enkele maanden een Panasonic GX1. Geen kwaad woord hierover. Goede beeldkwaliteit, handig in het gebruik. Maar als mijn D 700 rond mijn nek hangt, voel ik mij toch nog altijd beter op mijn gemak. Misschien alleen al omdat ik dan bijna nooit naar het menu moet. Het voelt voor mij gewoon prettiger aan om te fotograferen. Ik hou ook niet zo van het kijken naar een display ipv door een zoeker. En ja, die kan je er nog bijkopen. Maar dat is dan ook weer een electronisch beeld. Het is misschien louter gevoelsmatig, maar toch. Eigenlijk vind ik achteraf ook de prijs van die kleine dingen te hoog. En het zijn dikwijls ook niet écht toestellen die je zomaar in je jaszak stopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108
                  , maar als je niets om focussnelheid, beeldkwaliteit en iso-prestatie geeft, dan is een lichte nex goed.
                  Dit is ferm overdreven, ik heb zelf de nex 7 & 5n, alsook de Nikon D700 en hier laten uitschijnen dat de beeldkwaliteit en de iso prestaties van de nexen slecht zijn is gewoon NIET waar. Focussnelheid is misschien niet de allersnelste maar toch nog nooit last van gehad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Ooit al een NEX-7 in je handen gehad ? Duidelijk niet, want dan zou je weten dat die grip wél goed is - net zoals bij de NEX-5(N). De focussnelheid is misschien niet net niet op het niveau van de FAST AF van de nieuwste Olympus, maar ze zijn alleszins snel in de omgang en het zal weinig schelen. Of ken je nog een camera met een shutter lag van 22 milliseconden ? De beeldkwaliteit is méér dan goed, trouwens. De ISO-prestaties ook. Ik gebruik mijn NEX-5 zeer regelmatig op ISO 1600 of hoger, en daar valt weinig op aan te merken .

Stop gewoon met die NEX te bashen - door die opmerking van die grip val je totaal door de mand.
                    Voor mij was die grip gewoon rampzalig, na een half uur had ik al zeer veel last van pijn aan mijn vingertoppen (wat ik niet had met de nikon 1). En mijn beelden dat ik genomen had op iso 1600 en hoger, zagen er goed uit op het eerste zicht, maar op mijn pc leek het alsof er enorm veel NR gebruikt was (terwijl deze uit stond). Beeldkwaliteit op lage iso is idd wel goed , maar vanaf iso 800 is het toch veel moeilijker detailles terug te brengen, zonder dat er (zeer veel) ruis tevoorschijn komt, dit is bij mijn D7000 geen probleem.
                    Die Nikon 1 vond ik zeeeeer snel, snellere af dan mijn D7000 (had ik het gevoel), terwijl af op die nex 7 zeer traag was en zelfs af en toe serieus mist. ISO prestatie van Nikon 1 is niet zo goed als nex, maar toch nog zeer aanvaardbaar. En de shutterlag op die 1 lijkt mij wel 0 en half indrukken hoeft niet, want dan staat de focus al klaar.
                    Ik denk ook niet dat het je bedoeling is om enorme prints te maken van die foto's, dus 10mp zijn meeeer dan genoeg, daarmee kan je prints maken van een A3 of groter.

Ja, maar het is toch jij dat moet beslissen, voor mij zou de af de doorslag geven.

Nog veel plezier met je zoektocht.

Comment

Ik kan een 2dehands NEX 5n kopen voor de prijs van een nieuwe Nikon 1 J1 dus ik ga eens kijken wat dat 2dehands toestel te bieden heeft!
                      Ik heb trouwens de Nikon 1 J1 vast gehad bij konijn en ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt comfortabel is. De nex lag mij veel beter

Comment

kan, maar ik heb de Nikon J1 niet gekocht om de gehele dag in mijn handen te houden, puur gewoon een klein snel toestelletje wat lekker aan mijn schouder kan bungelen zonder dat ik er last van krijg, met dit doel heb ik dit cameraatje, de Nex is op zich wel klein, maar heeft weer van die lenzen die het formaat hebben van en SLR, dus wordt ook weer groot.
                        Kijk ook eens gewoon naar een prime lensje, ik heb bij mijn 7 en 5D een 28 mm prime lensje gekocht, zonder grip en met dit lensje heb je dan ook een vrij kleine combinatie, niet veel groter en zwaarder dan een Nex plus lens, ook geen slecht idee.

Comment

Ik heb de 35mm van Nikon, op zich erg klein en niet erg zwaar. Maar met een prime heb je nogal weinig bewegingsvrijheid. Met een kleine 18-55 zoom heb je dat toch al ietsje meer, vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                            Kijk ook eens gewoon naar een prime lensje, ik heb bij mijn 7 en 5D een 28 mm prime lensje gekocht, zonder grip en met dit lensje heb je dan ook een vrij kleine combinatie, niet veel groter en zwaarder dan een Nex plus lens, ook geen slecht idee.
                            "Niet veel groter en zwaarder"...Ja, natuurlijk.

28mm IS: 260 gram.
                            28mm f/2.8: 185 gram.
                            28 f/1.8: 310 gram.

5D II (batteries included): 920 gram.
                            5D III (batteries included): 950 gram.
                            7D (batteries included): 945 gram.

De lichtste combinatie (5D II met de oude 28mm f/2.8) is 1105 gram. De NEX-5 is dan met de 24 f/1.8 Carl Zeiss nog steeds lichter met 522 gram...Da's minder dan de helft.
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                              Er zijn wel ook enorm veel mensen dat die nex na een maand beu zijn en teruggrijpen naar hun dslr. Ik ben persoonlijk ook geen fan van die nex'en, maar als je niets om focussnelheid, beeldkwaliteit en iso-prestatie geeft, dan is een lichte nex goed voor u. Die nikon 1's zijn een beetje in dezelfde aard, maar die V1 met handgripje ligt fantastisch in de hand vs nex dat ver van handig is.
                              De Nexen hebben over het algemeen een betere beeldkwaliteit dan de DSLR's, vergelijk dat niet met de V1 want dat toestel is inferieur.
                              Ik zie ook niet wat er mis is met de handgrip van de Nex toestellen. Zeer goede grip voor zo'n kleine body.
                              Heb zelf een 5d2 .... Die ik voorlopig nog hou voor bepaalde redenen. Eens Nex meer native lenzen heeft zal ik ni twijfelen. Wordt steeds beter en interessanter.
                              Aan de kwaliteit van Sony moet je ook al ni twijfelen, heb al genoeg ervaring met Sony ... Al meer dan 25 jaar. Uitstekende producten en niet alleen Camera's.
                              Sony... Op alle markten thuis !
                              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Even voor de duidelijkheid anders wordt ik verkeerd begrepen denk ik, ging mij in eerste instantie niet om gelijke beeldkwaliteit van een DSLR, maar simpel een handig klein toestelletje wat ik mee kan nemen in de gevallen dat ik s''avonds aan het wandelen ben, etentje, dagtripje etc.., simpel voor erbij, in dat geval zul je denken een compacttoestel, maar met name s''avonds vallen veel (goedkopere) compact gigantisch door de mand, zelfs mijn dure G7 die ik destijds kocht simpelweg niet te gebruiken boven ISO 400, daarvoor ik de plaats heb ik een Nikon J1 gekocht , voor kliekjes (zo noem ik het maar even) mijn ideale toestel wat zelfs op ISO 1600 voor dit soort fotogtafie goed te gebruiken is, overdag heeft dit toestel gewoon een erg goede beeldkwaliteit en dus ideale reisgenoot.
                                Zo moet je dit toestelletje zien, niet als vervanger.
                                De Nex serie kan wel als vervanger dienen, das een heel ander verhaal.

Comment

Working...
                                X