Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbelichten

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Nee, dat wilde ik ook niet zeggen. Ze spreken #38 tegen.
    Tja, da's weer een taalspitsvondigheid zeker? Sluitersnelheid verlagen vs sluitertijd verdubbelen?
    Denk er wel aan dat snelheid ≠ tijd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
      Lees opnieuw mijn post: het beeld blijft hetzelfde.

Zie de voorgestelde belichting van de camera als een paaltje in de grond. Ik sta op 1 meter van dat paaltje. Met belichtingscompensatie in manuele mode wordt dat paaltje verplaatst, maar ik blijf staan.

Het beeld blijft dus hetzelfde, maar het paaltje (ijkpunt) is verschoven.
      en als je eerst belichtingscompensatie toepast en daarna pas de rest van je camerainstelling.
      wat gebeurt er dan.
      ik zit waarschijnlijk in een niet begrijpen modus..
      wat bv te doen, als je bewust een over of onderbelichte opname wil maken.
      hoe stel je dan je camera in..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        En wat is een " ander ijkpunt voor optimale belichting"?
        Is er hier eigenlijk iemand die überhaupt wéét hoe een lichtmeter werkt of hoe je die moet interpreteren?

Prentje gevonden via Google:

Dat 0 symbooltje in het midden stelt 'optimale' belichting voor, standaard is dat 18% grijsreflectie bij spotmeting, bij matrixmeting wordt uitgemiddeld naar 18% grijsreflectie.

Bij belichtingscompensatie in M-modus verschuift dat ijkpunt. Maar dat verandert niets aan je instellingen.

Nogmaals: M geeft volledige controle, en belichtingscompensatie zorgt er alleen maar voor dat je de lichtmeter op een andere manier ijkt.

Comment

Stel dat je matrixmeting gebruikt. Je stelt het volgende manueel in:

1/200
          f 8
          iso 200

In je zoeker zie je dat deze instelling 1 stop afwijkt van de aanbevolen belichting.

Je stelt nu belichtingscompensatie in: 2 stops overbelichten.

De instellingen blijven ongewijzigd, maar je wijkt nu meer stops af van de aanbevolen belichting.
          Mag ik dit (heel ondiplomatiek) als onzin kwalificeren, vooral de laatste zin 'meer afwijken met dezelfde instellingen'?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb meer problemen met #34. Iets moet er toch wijzigen?
            Ja. ik denk dat het merkafhankelijk is en daarom durfde ik er niet op te antwoorden.

Tja, da's weer een taalspitsvondigheid zeker? Sluitersnelheid verlagen vs sluitertijd verdubbelen?
            Denk er wel aan dat snelheid ≠ tijd.
            Dat is nou precies wat ik korandoke 'verweet'. Voor je het weet neemt iedereen die vreemde termen over en snapt helemaal niemand meer waar het over gaat. Ik vind het sowieso frappant dat de eenvoudige vraagstelling in dit topic tot zoveel verwarring kan leiden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Ja. ik denk dat het merkafhankelijk is en daarom durfde ik er niet op te antwoorden.
              Inderdaad. Mijn antwoord is gebaseerd op mijn camera, een Pentax. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere merken compleet anders is.

Comment

nou, ik ga het eerdaags toch eens uitproberen:
                eerste shot:
                Time: 400ste.
                Diafragma: F8.
                ISO: 200.
                belichtingcompensatie +2.
                tweede shot:
                als eerste, maar dan met een belichtingcompensatie van min 2.
                wat zal het verschil zijn..?
                de ene opname lichter of donkerder dan de ander..?
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Mag ik dit (heel ondiplomatiek) als onzin kwalificeren, vooral de laatste zin 'meer afwijken met dezelfde instellingen'?
                  Volgens mij heb ik het bij het rechte eind, en ik kan niets liever wensen dat je fouten ontdekt in mijn uitleg. Maar dat doe je niet.

'meer afwijken met dezelfde instellingen': de foto blijft dezelfde, want de belichtingsparameters blijven onveranderd. Maar! De camera zegt dat ik met deze parameters nu verder verwijderd ben van wat hij als 'correcte' belichting aanbeveelt.

Geen belichtingscompensatie: het bolletje (0) bij Nikon stelt Zone V voor (oei, het zonesysteem). Belichtingscompensatie +2: het bolletje (0) stelt Zone V+II = VII voor.

Neem een camera in je handen en test het.

RTFM voor mijn part.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    nou, ik ga het eerdaags toch eens uitproberen:
                    eerste shot:
                    Time: 400ste.
                    Diafragma: F8.
                    ISO: 200.
                    belichtingcompensatie +2.
                    tweede shot:
                    als eerste, maar dan met een belichtingcompensatie van min 2.
                    wat zal het verschil zijn..?
                    de ene opname lichter of donkerder dan de ander..?
                    grt,bouk.
                    Als je manueel werkt zijn beide foto's gelijk.

Als je door de zoeker kijkt (of op het schermpje) zal je wel zien dat je belichting afwijkt van wat de camera aanbeveelt op basis van jouw belichtingscompensatie. Maar dat verandert, nogmaals, niets aan je beeld.

Comment

Als je manueel werkt zijn beide foto's gelijk.
                      Maar dat verandert, nogmaals, niets aan je beeld.
                      OK...dus over of onderbelichten heeft geen zin (lees effect) op het uiteindelijke resultaat.
                      grt,bouk.

Comment

OK...dus over of onderbelichten heeft geen zin (lees effect) op het uiteindelijke resultaat.
                        grt,bouk.
                        Belichtingscompensatie geeft in M-modus geen effect op het uiteindelijke resultaat

Comment

grt,bouk.
                          Belichtingscompensatie geeft in M-modus geen effect op het uiteindelijke resultaat
                          Ik weet er nog niet alles van en schiet mij niet af maar,
                          in de stand M, kan je toch helemaal geen belichtingscompensatie toepassen?

je stelt alles in (diafragma, iso en sluitertijd), dan gaat je camera adhv je lichtmeter wel weergeven of "hij" (de camera) denkt of de belichting ok zit... (zoals ersolati op die afbeelding weergeeft)
                          maar dan kan je toch daar niets meer van belichtingscompenastie toepassen (tenzij je dus aan de iso/diafragma/sluitertijd aanpast? )
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Klopt - bij canon is het toch zo - ik heb er ook achter gezocht te vergeefs
                            Webstek in opbouw

Comment

Koeno, je kan gerust spelen met de + en - knoppen (belichtingscompensatie) in manuele modus. Het verandert wel niets aan je beeld, het zorgt er alleen maar voor dat je lichtmeter het licht 'op een andere manier' gaat lezen (zoals eerder al aan bod gekomen in dit topic).

Je hebt dus helemaal gelijk dat er niets aan de door jou ingestelde parameters wordt verandert. Enkel de lichtmeter moet je anders gaan interpreteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                ........
                                maar dan kan je toch daar niets meer van belichtingscompensatie toepassen (tenzij je dus aan de iso/diafragma/sluitertijd aanpast? )
                                zie mijn vraag #47.
                                eerst de belichtingcompensatie instellenen en dan pas de rest.
                                grt,bouk.

Comment

Working...
                                X