Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbelichten

Intussen wat gegoogeld.
    Ik las intussen dat in de M stand uw iso-waarden zouden gewijzigd worden bij belichtingscomp, of dit zo is weet ik niet.
    Ik werk met D7000 en kan wel degelijk compensatie toepassen in M stand in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt..
    Of dit daadwerkelijk ook iets wijzigt aan snelheid, iso of diafragma heb ik nog niet in detail gecontroleerd.
    Ik zal dit weekend even testfotos nemen en daarna de exif aflezen, zo moet ik het toch aan de weet komen.
    popol

http://www.fotopopol.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
      Intussen wat gegoogeld.

Ik werk met D7000 en kan wel degelijk compensatie toepassen in M stand in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt..
      OK, maar hoe dan.
      door je ISO/snelheid of diafragma te veranderen..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

@popol, als je compensatie toepast dan zou je onmiddelijk in je zoeker moeten kunnen zien welke parameter er veranderd.
        althans met canon, voor nikon kan ik dat niet zeggen omdat ik deze niet heb.
        maar denk dat dit op de zelfde manier is
        in het menu kun je dat instellen welke parameter je wilt gebruiken om te compenseren.
        grts
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

Het antwoord is nochtans al gegeven in post #28.

In M ben jij de meester over alle instellingen (diafragma, sluitertijd). Belichtingscompensatie verandert niets aan deze instellingen (dus ook niet aan het beeld), maar zorgt er gewoon voor dat er een ander ijkpunt voor 'optimale belichting' wordt gekozen.

Een voorbeeld.

Stel dat je matrixmeting gebruikt. Je stelt het volgende manueel in:

1/200
          f 8
          iso 200

In je zoeker zie je dat deze instelling 1 stop afwijkt van de aanbevolen belichting.

Je stelt nu belichtingscompensatie in: 2 stops overbelichten.

De instellingen blijven ongewijzigd, maar je wijkt nu meer stops af van de aanbevolen belichting.

Comment

Ik meende dat bij Nikon je op de schaal naar links gaat om te overbelichten, net zoals de objectieven er tegen de klok op gedraaid worden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Popol is de TS!
              Ah. My bad. Daar werd ik blijkbaar even op het verkeerde been gezet door
              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke
              meen dat popol en bouk geen beginners zijn
              en de verwarring / vragen over over/onderbelichten van beiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                .......

De instellingen blijven ongewijzigd, maar je wijkt nu meer stops af van de aanbevolen belichting.
                met wat voor resultaat..?
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  ...
                  en de verwarring / vragen over over/onderbelichten van beiden.
                  Weet je, het is ook allemaal zo simpel niet. Ik overbelicht en onderbelicht doorgaans een beetje 'op het gevoel', maar was eigenlijk nog nooit gaan kijken wat er precies gebeurde. Naar aanleiding van deze vraag heb ik even mijn toestel erbij genomen, op statief (lekker gemakkelijk), M ingesteld op stand 0 en dan naar stand +1, +2, +3. Resultaat: mijn sluitertijd verdubbelde telkens (mijn diafragma stond volopen op f/2.8). Mijn ISO is altijd "mijn laatste toevlucht".

Nu blijft natuurlijk het standpunt van bouk, of is-ie daar inmiddels van teruggekomen?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

M ingesteld op stand 0 en dan naar stand +1, +2, +3. Resultaat: mijn sluitertijd verdubbelde telkens (mijn diafragma stond volopen op f/2.8). Mijn ISO is altijd "mijn laatste toevlucht".
                    Maar hoe zit het dan #28 en met jouw antwoord #27?

Nu blijft natuurlijk het standpunt van bouk, of is-ie daar inmiddels van teruggekomen?
                    Zie #18

Comment

......

zie #18.
                      grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        met wat voor resultaat..?
                        Lees opnieuw mijn post: het beeld blijft hetzelfde.

Zie de voorgestelde belichting van de camera als een paaltje in de grond. Ik sta op 1 meter van dat paaltje. Met belichtingscompensatie in manuele mode wordt dat paaltje verplaatst, maar ik blijf staan.

Het beeld blijft dus hetzelfde, maar het paaltje (ijkpunt) is verschoven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Maar hoe zit het dan #28 en met jouw antwoord #27?

Zie #18
                          OK, bouk draait dus bij! (zoals ik boven al zeg: 't is ook allemaal zo simpel niet)

#27 en #28 spreken elkaar niet tegen, denk ik toch niet. Ik heb meer problemen met #34. Iets moet er toch wijzigen?

En wat is een " ander ijkpunt voor optimale belichting"?

Comment

#27 en #28 spreken elkaar niet tegen
                            Nee, dat wilde ik ook niet zeggen. Ze spreken #38 tegen.

Comment

't Is allemaal verdomd eenvoudig.

Ik sta in A-modus, en volg mijn matrixmeting.

1/60
                              f 8
                              iso 200

Ik belicht 2 stops over (via belichtingscompensatie).

Resultaat:

1/15
                              f 8
                              iso 200

Ik sta in M-modus.

1/60
                              f 8
                              iso 200

Ik gebruik dezelfde belichtingscompensatie.

Resultaat:

1/60
                              f 8
                              iso 200

Echter, de lichtmeter zegt dat ik 2 stops afwijk van de optimale (door de camera aanbevolen) belichting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                                Nog even ter duidelijkheid.
                                Ik neem een foto op manueel M met bvb snelheid 1/250, een F8 en iso op 400.
                                Nu druk ik de knop in voor belichtingscompensatie en zet deze op bvb +3 stops.
                                Wat is er nu gebeurt met mijn instellingen?
                                Er gebeurd helemaal niet, behalve dat een symbooltje knippert.

Maar kun je dat zelf niet uittesten op je camera?
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X