Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Godswegen ondoorgrondelijk ?? Canon kan er ook wat van. Belichtingsproblemen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Godswegen ondoorgrondelijk ?? Canon kan er ook wat van. Belichtingsproblemen.

Sorry dat ik zo laat reageer. Maar zit al een tijdje t puzzelen hoe ik de foto's kan uploaden . Snap dat de foto's nodig zijn om e.e.a. te kunnen beantwoorden alleen, ik weet niet () hoe ik die moet insluiten. Heb wel de melding zien staan dat ik geen bijlagen kan insluiten. Bij afbeeldingen invoegen wordt gevraagd om een URL ?? Bij FAQ staat dat er onder het berichtenscherm een optie moet verschijnen bijlagen beheren maar ????

Overigens:
    - Aan mijn computerscherm ligt het waarschijnlijk niet want dan zouden ook de foto's in de m-mode te flets en overbelicht moeten zijn.
    - SRGB is ingesteld.
    - Overigens zeg ik niet dat het aan het toestel ligt, ben wel zo zelfkritisch om te denken dat ik iets fout doe, weet alleen niet (ook niet na het doornemen van de instructiehandleiding ) wat , vandaar de vraag hier.

Comment

Re: Godswegen ondoorgrondelijk ?? Canon kan er ook wat van. Belichtingsproblemen.

Ook het histogram bekeken:

- Verloop van de grafiek ligt redelijk in het midden en er 'loopt' niets van de grafiek af. Een deel van de foto, bomen en lucht op de achtergrond knippert overigens wel. ( gemaakt in de landscape modus)Ik ga straks nog eens een aantal opnamen maken in de diverse modi. En die nog eens bekijken met het histogram

Bedankt voor alle tips.

groeten frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frans1000 Bekijk bericht
        Sorry dat ik zo laat reageer. Maar zit al een tijdje t puzzelen hoe ik de foto's kan uploaden . Snap dat de foto's nodig zijn om e.e.a. te kunnen beantwoorden alleen, ik weet niet () hoe ik die moet insluiten. Heb wel de melding zien staan dat ik geen bijlagen kan insluiten. Bij afbeeldingen invoegen wordt gevraagd om een URL ?? Bij FAQ staat dat er onder het berichtenscherm een optie moet verschijnen bijlagen beheren maar ????

Overigens:
        - Aan mijn computerscherm ligt het waarschijnlijk niet want dan zouden ook de foto's in de m-mode te flets en overbelicht moeten zijn.
        - SRGB is ingesteld.
        - Overigens zeg ik niet dat het aan het toestel ligt, ben wel zo zelfkritisch om te denken dat ik iets fout doe, weet alleen niet (ook niet na het doornemen van de instructiehandleiding ) wat , vandaar de vraag hier.

En je zegt dat je op M stand wel correcte belichting hebt. Aan de lichtmeterbalk door je viewfinder kan je zien of je aan het over of onderbelichten bent tov van wat het toestel meet als "correct". Kan je dat even meegeven?
        Staat zoals eerder geschreven je witbalans op automatisch?
        Je hebt toch geen belichtingscompensatie op staan? Een Canonian die kan uitleggen hoe dit bij Canon kan gezien worden?

Comment

Vreemd dat er in het histogram geen overbelichting te zien is maar een deel van de foto knippert wel.
          Dit kan m.i. niet tegelijk waar zijn.

In portret, landscape etc. kun je de witbalans en belichtingscompensatie niet instellen.
          Dat scheelt al in de 'diagnose'.

Zie je de foto's flets op je computerscherm of ook op het toestel?
          Staat de helderheid van het schermpje op de camera soms erg hoog?

Nou goed, laat ik maar wachten op de foto's.

Comment

He he met dank aan heaucheneaudt:

De link met een van de foto's :
            ImageShack

Histogram zegt dat de foto o.k. is. Wel knippert de foto rechtsboven (bomen op de achtergrond en de lucht). persoonlijk vind ik 'm dus overbelicht en te flets van kleur.

Groeten frans

Comment

Naar mijn mening is de foto niet overbelicht, kan een haartje donkerder maar hoeft niet.

In de exif zie ik niets geks en denk dat de foto een realistische weergave is van de situatie op dat moment.
              Of was het daar zo sprankelend toen je de foto nam?

Met wat nabewerking is er misschien nog wat aan te pimpen.
              Ik denk dat met camera en lens niets mis is.

Comment

eigenlijk een beetje logisch, 70% van je beeld is een donkere omgeving
                de belichtingsmeter in je toestel beschouwt dit als iets te donker en gaat een beetje overbelichten om er 18% grijs van te kunnen maken met als gevolg dat de lichtere delen de lucht dus een beetje te veel gaan krijgen.
                echte schade is er nog niet en de opname is nog aanvaardbaar.
                de belichting een beetje aan passen in de software.
                je mag je belichtingsmeter niet blindelings vertrouwen, altijd kijken naar je histogram en daar de belichting op beoordelen.
                deze opname zou een halve stop compensatie deugd gedaan hebben.

grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frans1000 Bekijk bericht
                  He he met dank aan heaucheneaudt:

De link met een van de foto's :
                  ImageShack

Histogram zegt dat de foto o.k. is. Wel knippert de foto rechtsboven (bomen op de achtergrond en de lucht). persoonlijk vind ik 'm dus overbelicht en te flets van kleur.

Groeten frans
                  Op zich zijn histogram en het knipperende deel in de foto ook 2 verschillende zaken...het knipperende deel is zelfs op veel camera's in te stellen qua bandbreedte. Het geeft, in RAW enkel informatie over de kleine "embedded" jpeg. Die nodig is om de foto zichtbaar te krijgen op het schermpje.

Het histogram is dus een betrouwbaardere indicatie dan de knipperfunctie...(helemaal in RAW).

Ik zie ook niets dat echt mis is met de foto verder, zie uitleg korandoke.
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                  X