Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Consumer DSLR met goeie grip

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Consumer DSLR met goeie grip

Mocht ik ooit tóch weer zin hebben in een reflex (heb vorig jaar m'n Nikon D60 verkocht en een Sony HX100 gekocht omwille van weinig tot geen tijd om echt met fotografie bezig te zijn), dan zal misschien moeilijk vinden wat ik zoek.

Ik leg uit :
    Zoals ik zei, had ik een Nikon D60. Prima toestel, alleen was het gemaakt voor kinderhandjes, nl. veel te klein. Met m'n 18-200 lens lag het toestel écht niet goed in de hand (altijd kramp in m'n hand na een tijdje omdat ik geen goeie grip had). Een battery grip bracht soelaas maar vond dan eigenlijk de omvang (lees : hoogte) van het toestel verre van praktisch (ik ben ne moeilijken )

In Saturn onlangs eens met de beschikbare toestellen gespeeld, en blijkt dus dat enkel de pro-sumer toestellen (lees: duur) goed in de hand liggen. Die toestellen liggen dus boven mijn budget.
    Dus mijn vraag : bestaat er een consumer reflex met de body van een pro reflex ? Deze vraag kan jullie onnozel lijken en de moeite van het antwoorden niet waard, maar dit is dus echt wel een probleem voor een 'beginner' met grote handen.
    Vreemd genoeg ligt m'n Sony HX100 perfect in de hand : komt deels door het ontwerp, maar is ook veel lichter dan de combinatie body+lens...
    Last edited by Kaneda; 6 juni 2012, 10:44.
    Panasonic Lumix FZ2000

Re: Consumer DSLR met goeie grip

Afgezien van het feit dat de vraag irrelevant is...je zoekt nu niet naar een SLR namelijk...is het antwoord duidelijk...nee...waarbij alles ook heel persoonlijk is. Ik vind een D7000/D90 zonder grip nog te klein...zelfs de D700 vind ik zonder grip niet helemaal lekker vasthouden. Met grip vind ik hem helemaal prima, met grip kan ik de D90 ook wel waarderen (dus D7000) ws ook wel.

Of er in de toekomst, als jij ooit weer een SLR wil wél een dergelijk toestel is. Niemand zal het weten, maar reken er maar niet op. Camera's, helemaal in het instapsegment, worden sneller kleiner...als groter.

Beste optie zou tegen die tijd dan zijn om tweedehands een pro reflex te kopen tegen de prijs die een consumer je anders nieuw had gekost.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Zoals je kan zien in mijn handtekening beneden bezit ik ook een Sony HX100 samen met een Sony alpha 300 DSLR (zonder batterijgrip). Ook heb ik grote handen.
      En raar genoeg moet ik ook verklaren dat ik een betere grip heb bij mijn Sony HX100 dan bij mijn DSLR.
      Volgens mij ligt dit aan het verschil van gewicht want op mijn DSLR zit ook meestal mijn 18-250 mm lens.
      Als ik mijn 50 mm lens opzet dan is dit heel wat beter. Het gewicht van de camera is meer in balans denk ik.
      Bent u nog altijd tevreden met de Sony HX100V of mist u de DSLR?
      Ik ben persoonlijk blij dat ik ze nog alle 2 heb. Voor echt mooie foto's vind ik de DSLR nog altijd beter. Maar om altijd bij te hebben en zonder veel gesleur is de HX100 ideaal.
      Zeker de videofunctie vind ik fantastisch.
      Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
        Bent u nog altijd tevreden met de Sony HX100V of mist u de DSLR?
        Ik ben persoonlijk blij dat ik ze nog alle 2 heb. Voor echt mooie foto's vind ik de DSLR nog altijd beter. Maar om altijd bij te hebben en zonder veel gesleur is de HX100 ideaal.
        Zeker de videofunctie vind ik fantastisch.
        Zoals je zegt, de HX100 is een super bridge camera : full HD-movies, een ongelooflijke 30x zoom en super all rounder. Maar hoewel heel snel voor een bridge, is er toch veel verschil met een reflex, zelfs al vergelijk ik met een relatief trage reflex, de Nikon D60.

Heb 'm verkocht, omdat ik echt geen tijd heb om er eens op uit te trekken en foto's te nemen ; enkel op uitstapjes met het gezin kan ik fotograferen en dan heb je evenmin tijd om lenzen te wisselen, en een tas met lenzen en accessoires mee te sleuren.
        Ergens kriebelt het weer maar ik wil zeker geen 'mini' reflex meer zoals de D60 (en andere consumer reflexen). Jammer genoeg zijn de grotere body's enkel voorbehouden voor de pro camera's die jammer genoeg ver buiten mijn budget liggen...
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Afgezien van het feit dat de vraag irrelevant is...je zoekt nu niet naar een SLR namelijk...is het antwoord duidelijk...nee...waarbij alles ook heel persoonlijk is. Ik vind een D7000/D90 zonder grip nog te klein...zelfs de D700 vind ik zonder grip niet helemaal lekker vasthouden. Met grip vind ik hem helemaal prima, met grip kan ik de D90 ook wel waarderen (dus D7000) ws ook wel.

Of er in de toekomst, als jij ooit weer een SLR wil wél een dergelijk toestel is. Niemand zal het weten, maar reken er maar niet op. Camera's, helemaal in het instapsegment, worden sneller kleiner...als groter.

Beste optie zou tegen die tijd dan zijn om tweedehands een pro reflex te kopen tegen de prijs die een consumer je anders nieuw had gekost.
          Ik zie niet in waarom je een camera met grip beter kunt vasthouden tenzij in portret stand
          Als ik een grip op men 5d2 zet ervaar ik dat zelfs als storend in landscape.

Rechts hou je de camera met de grip vast... Je linker hand leg je onder objectief.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Dus mijn vraag : bestaat er een consumer reflex met de body van een pro reflex ? Deze vraag kan jullie onnozel lijken en de moeite van het antwoorden niet waard, maar dit is dus echt wel een probleem voor een 'beginner' met grote handen.
            Vreemd genoeg ligt m'n Sony HX100 perfect in de hand : komt deels door het ontwerp, maar is ook veel lichter dan de combinatie body+lens...
            Ik denk ook niet dat ie bestaat.
            De enige die ik ken is een Prosumer model: de Olympus E5 of iets oudere E3 (niet de E-M 5).

Ik heb er zelf een gehad en dat is het enige toestel dat ik groot genoeg vind om zonder batterygrip in je hand te passen. In dat opzicht is dit toestel nagenoeg perfect (heeft trouwens ook de beste zoeker van alle toestellen die ik bezat of probeerde).

En die belachelijke reviewers zetten dan de grootte van het toestel bj de nadelen (ze hebben zeker allemaal mini-handjes)

Ik begrijp ook niet waarom ze die SLRs altijd zo klein willen maken. Om batterygrips te verkopen misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Ik zie niet in waarom je een camera met grip beter kunt vasthouden tenzij in portret stand

Rechts hou je de camera met de grip vast... Je linker hand leg je onder objectief.
              Grip en ergonomie is heel persoonlijk. Zonder grip zit óf mijn pink onder het toestel...of moet ik de ontspanknop bedienen met mijn middelvinger...ik heb ook bijna uitsluitend grotere/zwaardere objectieven op het toestel, waardoor ik de druk van mijn pink tegen de rand van de grip "nodig" heb om de balans met één hand in het toestel te houden. Enkel met de 85mm f1.4 en de Sigma 15-30 vind ik zonder grip werken op de D700 niet problematisch, omdat dit vrij lichte objectieven zijn.

Het is ook niet voor niets dat de pro modellen een niet verwijderbare grip hebben

Gelukkig weet ik verder wel hoe ik een camera en objectief vast moet houden

Comment

hangt er bij mij vanaf wat voor soort foto's ik ga maken en vooral welke lens. landschapkes en zo altijd zonder grip op mijn 7d. maar op bv een evenement loop ik meestal met een grip eronder, ligt net iets beter in mijn handen. In combo met een 70-200f2.8 steek ik steeds mijn grip er onder, balans ligt me dan beter
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Grip en ergonomie is heel persoonlijk. Zonder grip zit óf mijn pink onder het toestel...of moet ik de ontspanknop bedienen met mijn middelvinger...ik heb ook bijna uitsluitend grotere/zwaardere objectieven op het toestel, waardoor ik de druk van mijn pink tegen de rand van de grip "nodig" heb om de balans met één hand in het toestel te houden. Enkel met de 85mm f1.4 en de Sigma 15-30 vind ik zonder grip werken op de D700 niet problematisch, omdat dit vrij lichte objectieven zijn.

Het is ook niet voor niets dat de pro modellen een niet verwijderbare grip hebben

Gelukkig weet ik verder wel hoe ik een camera en objectief vast moet houden
                  Grips zijn er voor verticaal gemakkelijker te fotograferen en bieden het voordeel van autonomie.
                  De zogenoemde Pro camera's worden ook heel dikwijls in die verticale stand gebruikt en worden op die manier gemakkelijker bediend.

Dat een camera niet goed in de hand zou liggen en na het monteren van een verticale grip wel daar kan ik niet bij. ( geeft je wel verticaal comfort)

Met een 600mm op statief en een pro body maakt je pink niks uit.
                  Last edited by Funcky; 7 juni 2012, 00:13.
                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Grips zijn er voor verticaal gemakkelijker te fotograferen en bieden het voordeel van autonomie.
                    De zogenoemde Pro camera's worden ook heel dikwijls in die verticale stand gebruikt en worden op die manier gemakkelijker bediend.

Dat een camera niet goed in de hand zou liggen en na het monteren van een verticale grip wel daar kan ik niet bij. ( geeft je wel verticaal comfort)

Met een 600mm op statief en een pro body maakt je pink niks uit.
                    Ja, uitzonderingen bedenken om ons punt maar te kunnen maken zijn we hier wel goed in als we er niet bij kunnen dat iemand een andere mening heeft

Ik heb geen statief...en ik heb geen 600mm...ik denk overigens dat er sowieso meer mensen met een grip (of 1D mk zoveel, D3, D4) zijn...dan mensen met een 600mm.

Dus als je in landscape wil fotograferen dan wordt je eigenlijk gewoon genept door zowel Canon als Nikon? Gij zult u camera vooral in verticale stand gebruiken?

Ik heb haarfijn uitgelegd waarom ik een grip onontbeerlijk vind. Ik loop de gehele dag met óf de 70-200 VRII of de 24-70...beide objectieven zijn dusdanig "zwaar" dat het prettig is door middel van de grip, met mijn pink, tegengewicht te geven aan deze "onbalans" die ik zonder grip zou ervaren. (Daarnaast geeft de D3 batterij op de D700 mij de rust een hele dag te kunnen fotograferen op één enkele accu, maar dat is meer een bonus).

Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, het is namelijk mijn ervaring, mijn beleving...en datgene dat ik prettig vind. Misschien zijn mijn handen wel groter, misschien gebruik jij andere, minder zware objectieven...wie weet.

Maar als ik aangeef dat ik een grip onontbeerlijk vind, dan kan jij nooit beweren dat dit onzin is. Dat is hetzelfde als zeggen dat het onzin is wanneer ik vertel dat ik biefstuk heel lekker vind

Comment

Ik zie niet in waarom je een camera met grip beter kunt vasthouden tenzij in portret stand.
                      Ik wel.

Ik niet.

Grips zijn er in de eerste plaats voor de grip, en dat werkt in alle richtingen. Ik ken geen enkele body met een "gewone" grip waarop alle vier mijn vingers passen.
                      Zelfs met een a900 is een batterijgrip mooi meegenomen. Het kan ook zonder, maar handiger met, vind ik.
                      Last edited by K-2; 7 juni 2012, 01:14.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Prima toestel, alleen was het gemaakt voor kinderhandjes, nl. veel te klein. Met m'n 18-200 lens lag het toestel écht niet goed in de hand (altijd kramp in m'n hand na een tijdje omdat ik geen goeie grip had). Een battery grip bracht soelaas maar vond dan eigenlijk de omvang (lees : hoogte) van het toestel verre van praktisch (ik ben ne moeilijken )
                        Gewoon een aantal toestellen met batterijgrip proberen tot je er eentje vindt dat je ligt.
                        Ook bij de instappers of middenklassers moet dat lukken (als er een batterijgrip voor bestaat natuurlijk, wat spijtig genoeg niet altijd het geval is...).
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Gewoon een aantal toestellen met batterijgrip proberen tot je er eentje vindt dat je ligt.
                          Ook bij de instappers of middenklassers moet dat lukken (als er een batterijgrip voor bestaat natuurlijk, wat spijtig genoeg niet altijd het geval is...).
                          Dit is een camera kiezen op basis van een grip alleen, de camera lijkt van minder belang te hebben

Comment

Ja, uitzonderingen bedenken om ons punt maar te kunnen maken zijn we hier wel goed in als we er niet bij kunnen dat iemand een andere mening heeft

Ik heb geen statief...en ik heb geen 600mm...ik denk overigens dat er sowieso meer mensen met een grip (of 1D mk zoveel, D3, D4) zijn...dan mensen met een 600mm.

Dus als je in landscape wil fotograferen dan wordt je eigenlijk gewoon genept door zowel Canon als Nikon? Gij zult u camera vooral in verticale stand gebruiken?

Ik heb haarfijn uitgelegd waarom ik een grip onontbeerlijk vind. Ik loop de gehele dag met óf de 70-200 VRII of de 24-70...beide objectieven zijn dusdanig "zwaar" dat het prettig is door middel van de grip, met mijn pink, tegengewicht te geven aan deze "onbalans" die ik zonder grip zou ervaren. (Daarnaast geeft de D3 batterij op de D700 mij de rust een hele dag te kunnen fotograferen op één enkele accu, maar dat is meer een bonus).

Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, het is namelijk mijn ervaring, mijn beleving...en datgene dat ik prettig vind. Misschien zijn mijn handen wel groter, misschien gebruik jij andere, minder zware objectieven...wie weet.

Maar als ik aangeef dat ik een grip onontbeerlijk vind, dan kan jij nooit beweren dat dit onzin is. Dat is hetzelfde als zeggen dat het onzin is wanneer ik vertel dat ik biefstuk heel lekker vind
                            Ik heb niks tegen grips, wel tegen het feit dat een camera alleen gekocht word op basis van een grip.

Deze discussie mist zijn punt.

Ts schuimt winkels af om te voelen welke de beste grip is en op basis daarvan wil hij een camera aanschaffen, daar lijkt het toch op niet ?

Comment

Mocht ik ooit tóch weer zin hebben in een reflex (heb vorig jaar m'n Nikon D60 verkocht en een Sony HX100 gekocht omwille van weinig tot geen tijd om echt met fotografie bezig te zijn), dan zal misschien moeilijk vinden wat ik zoek.

Ik leg uit :
                              Zoals ik zei, had ik een Nikon D60. Prima toestel, alleen was het gemaakt voor kinderhandjes, nl. veel te klein. Met m'n 18-200 lens lag het toestel écht niet goed in de hand (altijd kramp in m'n hand na een tijdje omdat ik geen goeie grip had). Een battery grip bracht soelaas maar vond dan eigenlijk de omvang (lees : hoogte) van het toestel verre van praktisch (ik ben ne moeilijken )

In Saturn onlangs eens met de beschikbare toestellen gespeeld, en blijkt dus dat enkel de pro-sumer toestellen (lees: duur) goed in de hand liggen. Die toestellen liggen dus boven mijn budget.
                              Ik zie dat prijs een belangrijke factor speelt in je keuze,
                              Het is misschien interessant uit te kijken naar een tweedehands Nikon D200 (heel goede grip) of een Canon 20/30/40D.
                              De D200 en de Canon 40D heb ik zelf gehad. De D200 is de beste van de 2 door het zachtere rubber. Indien high iso van belang is dan is de 40D de betere.
                              Indien je foto's wenst van beide toestellen kan je me mailen.

Comment

Working...
                              X