Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SLR, ik kan niet kiezen, of toch moeilijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SLR, ik kan niet kiezen, of toch moeilijk

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    Hij ligt redelijk goed in de hand maar, eerlijk is eerlijk, er is beter.
    Ik heb grote handen en ik heb er een batterijgrip opgezet en nu is hij prima.
    Trouwens, ik vind nog altijd de Olympus E3/E5 het best in de hand liggen van alle camera's (die heeft ook de beste zoeker).

Wat die lenzen betreft, ik gebruik Sigma's, Carl Zeiss ZKs en heb enkel de 12-24 mm f4 en 200mm 2.8 van Pentax zelf. Als ik ooit in vogels geïnteresseerd zou geraken dan zie ik niet in waarom ik niet een uitstekende Sigma zou kunnen gebruiken.
    En bedenk maar eens hoeveel % van de vogelaars genoeg geld verdient om de topklasse van lange Canon en Nikon tele's te betalen.
    Bwa t.e.m. 400mm is perfect betaalbaar bij Canon. Verder heeft Pentax precies ook geen tilt-shift lenzen en macro lenzen langer dan 100mm. Toch allemaal serieuze minpunten naar mijn bescheiden mening.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
      Bwa t.e.m. 400mm is perfect betaalbaar bij Canon. Verder heeft Pentax precies ook geen tilt-shift lenzen en macro lenzen langer dan 100mm. Toch allemaal serieuze minpunten naar mijn bescheiden mening.
      Macro langer dan 100 mm koop ik bij Sigma of Tamron (en ik heb trouwens voldoende aan de onnavolgbare Tamron 90mm 2.8 en de Zeiss 50mm F2.0 macro).
      Een tilt shift lens heb je enkel nodig voor architectuur of voor heel specifieke studio fotografie en voor die ene keer op 10 jaar huur ik wel een dagje een technische camera (als ik mijn filmvlak wil verleggen) of ik gebruik een RZ67 met digitale rug.

Als we de beperkingen van een merk voor een gemiddelde amateurfotograaf moeten gaan afwegen aan superlange tele's (die je trouwens kan krijgen van Sigma) en tilt-shift objectieven, dan stel ik me toch vragen.

En ik lees hier op het forum geregeld commentaren van pixelpeepers die doen uitschijnen dat enkel merkeigen objectieven goed genoeg zouden zijn en dat is, pardon my French, ronduit belachelijk. Dat heeft helemaal niets meer met fotografie te maken.
      Decennia geleden werden legendarische foto's gemaakt met objectieven die die pixelpeepers nu waardeloos zouden vinden.

en nu terug naar het onderwerp: Pentax K5 kiezen. Je zal er nooit spijt van krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
        Als ik op dpreview de vergelijken maak valt mij voor de Sony op de mega-meer pixels,12 fr/sec, gps en "maar" een EFV.
        Ik geef toe dat ik met de D7000 in mijn gedachten naar de winkel was gegaan. Maar de verkoopster was zelf een Sony gebruiker
        Als ik vandaag van nul zou starten, dan zou het een a77, a57, K5, K30 of D7000 worden, en de volgorde ben ik nog niet uit moet ik zeggen. Canon had er trouwens net zo goed ook tussen kunnen staan, maar de manier bediening van die toestellen ligt me gewoon het minst. Het is het enige merk waar ik moeite mee heb om mijn weg vinden in knoppen en menu's, zowel bij 5D als 5DII (7D heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd).

Dat een verkoper een merk gebruikt, hoeft voor jou niets te betekenen. Met geen enkel toestel in deze klasse kan je een foute keuze maken. Als je zelf D7000 het beste vindt, ga er dan maar gewoon voor.
        Persoonlijk vind ik die stabilisatie in de body heel plezant omdat het voor elke lens werkt. Anderzijds heeft een fervente telegebruiker (zeker bij +300mm) meer aan een lens met stabilisatie omdat je dan meteen ook de zoeker gestabiliseerd hebt.
        Als je veel wil gaan filmen, dan ben je het beste af met een Sony af.
        Sommigen zijn ondertussen verzot op EVF, anderen zweren bij de traditionele OVF. Zelf proberen zou ik zeggen. Ik heb wel even met een a77 gespeeld en vond in de EVF wel een aantal dikke plussen. Maar ik zou net zo graag nog jaren met een OVF verder gaan denk ik. Ieder zijn ding dus...
        Persoonlijk ben ik heel gecharmeerd door de nieuwe Pentax K30 met weather sealing. Voeg daar hun weather sealed 18-135mm en de 31mm prime (en evt. 77mm ook) en je hebt een heel mooie set (vind ik toch).

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
        De D7000, is hoe je het ook draait of keert de beste Crop-camera op de markt !
        Sony zou ik zelf nooit kopen, lijkt me op dit moment een zinkend schip...
        Bovendien zijn hun lenzen vrij duur ivm. de Nikon en Canon varianten.
        Bekijk de prijzen van Nikon-glas maar eens goed, o.a. in verhouding tot de leeftijd van sommige lensontwerpen. Kan wel zijn dat bv. het CZ-glas niet het goedkoopste is, maar je krijgt tenminste wat voor je geld, en dat geldt ook voor bv. een 70-400G. En er zijn de "easy choice"-lenzen die echt heel goeie optiek leveren voor €100 à €200. Ik heb zonder pardon mijn 35/1.4G (+€1000) vervangen door een 35/1.8 (€150 betaald): ziet er goedkoper uit, weegt lichter, iets minder lichsterk, maar haal de foto's van beide maar eens uit elkaar :-).
        Als sinds de overname van Minolta hoor ik al dat Sony er wel weer uit zal stappen en het we zien hoe langer hoe meer het tegengestelde (lees de laatste persmedeling maar eens). Als een minder jaar meteen een zinkend schip betekent, dat is Nikon ook wel al een paar keer gezonken.
        En D7000 de beste ? Hangt er maar van af wat je wil en waarmee je vergelijkt hé.
        Last edited by K-2; 27 mei 2012, 00:38.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

En ik lees hier op het forum geregeld commentaren van pixelpeepers die doen uitschijnen dat enkel merkeigen objectieven goed genoeg zouden zijn en dat is, pardon my French, ronduit belachelijk. Dat heeft helemaal niets meer met fotografie te maken.
          Decennia geleden werden legendarische foto's gemaakt met objectieven die die pixelpeepers nu waardeloos zouden vinden.
          Het is lang niet altijd het geval dat 3rd party lenzen optisch inferieur zijn (soms zelfs superieur), maar het probleem is vaak al de rest erond. Slechtere quality control, tragere autofocus, vaker last van frontfocus/backfocus problemen... Ik zie mezelf dus ook niet snel non-Canon lenzen kopen omwille van bovenstaande problemen. Het enige merk dat ik nog zonder al teveel twijfelen zou overwegen is Carl Zeiss, maar die hebben dan weer geen autofocus op Canon en Nikon bodies...
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

geen speelgoed kopen.
            Koop de Pentax K5:
            zelde sensor als de D7000 maar presteert beter.
            Een camera is meer als een sensor en procesor met de bijbehorende beeldkwaliteit, ook de AF, snelheid, handling bepalende mede de prestatie.

Wat heb je aan een perfecte beeldkwaliteit als je de foto net niet kon maken........
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Een camera is meer als een sensor en procesor met de bijbehorende beeldkwaliteit, ook de AF, snelheid, handling bepalende mede de prestatie.

Wat heb je aan een perfecte beeldkwaliteit als je de foto net niet kon maken........
              Idd dan moet je dus een 7D kopen ;-)
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                Idd dan moet je dus een 7D kopen ;-)
                met die autofocus die nogal wat steken laat vallen?
                eerder een D4 ja

Comment

als je een klassieke DSLR wenst met opklapbare spiegel ga dan voor de pentax k-5 of de pentax k-30,
                  de pentax k5 zit een klas hoger dan d7000 en 60d, de k-30 zal ongeveer op het zelfde niveau van die twee zitten. k-30 is nog niet echt op de markt maar is een veel belovend toestel.

nu een opklapbare spiegel zoals in bovenvermelde toestellen heeft heel wat nadelen die ik allemaal niet ga vermelden maar hou er rekening mee dat als je live-view gebruikt (je scherm gebruikt ipv je zoeker) je automatisch focus systeem (AF) vrij traag wordt.
                  dat als je wil filmen (video) je geen of zeer trage AF hebt, zelfde voor automatische belichting regeling van je toestel, eigenlijk feitelijk zijn die toestellen niet geschikt voor video en live-view opnamen van bewegende onderwerpen, wat volgens mij een zeer grote handicap is.

nu sony gebruikt een elektronische zoeker ipv van klassieke optische ,dit maakt een opklappende spiegel overbodig en heeft niet alle nadelen van een reflex.
                  hierdoor krijg je een zeer snel toestel welke alle functionaliteit behoudt in live-view, en ook video van bewegende onderwerpen (bvb spelende kinderen) mogelijk maakt.
                  Praktisch gezien bieden de sony's heel wat voordelen toz van klassieke DSLR.

de a77 zit een klasje hoger dan de d7000 en de 60d , meer op niveau van de k5 en canon 7d, de sony a65 of a57 is meer vergelijkbaar met die toestellen.

wat beeldkwaliteit betreft is de canon 60d het zwakste broertje van alle opgenoemde toestellen gevolgd door de d7000.
                  de d7000 gebruikt zelfde sony 16mp sensor welke ook terug te vinden is in de pentax k5 maar pentax weet er meer uit te halen, alhoewel dat verschillen beperkt zijn. Een verbeterde versie van die sensor is terug te vinden in de sony a57 en de pentax k-30.
                  De sony a77 en a65 gebruiken een 24mp sensor en levert de hoogste beeldkwaliteit van alle aps toestellen momenteel op de markt tot een 3600 ISO.
                  Last edited by puerte; 27 mei 2012, 11:59.

Comment

Ga gewoon voor een Nikon of Canon, goede tweedehandsmarkt voor objectieven.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Zou ik ook doen, nieuwe camera en 2e hands objectieven.

Bekijk dit resultaat al eens op iso 12800 met een eos 550D en een ef-s 18-135 objectief: Klik
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

Comment

@puerte: vergeet zeker niet het nadeel van een EVF te vermelden. Als je snelbewegende onderwerpen probeert te volgen met een EVF, dan krijg je geen livebeeld in je zoeker, maar een beeld dat een fractie van een seconde eerder plaatsvond.

Comment

Hoe durf je puerte op een nadeel van een EVF te wijzen, die zijn er namelijk niet...........
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Hoe durf je puerte op een nadeel van een EVF te wijzen, die zijn er namelijk niet...........
                            wijs hem zeker niet op een nadeel van iets van Sony
                            want die bestaan niet (volgens hem)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              @puerte: vergeet zeker niet het nadeel van een EVF te vermelden. Als je snelbewegende onderwerpen probeert te volgen met een EVF, dan krijg je geen livebeeld in je zoeker, maar een beeld dat een fractie van een seconde eerder plaatsvond.
                              met de zoeker van de a77/a65 kun je probleemloos heel snel bewegende onderwerpen volgen, refresh rate is vrij hoog is totaal geen probleem.
                              vertraagt wel bij weinig licht maar dan zie je al niets meer door klassieke zoeker.

wat wel zo is dat het (live) beeld telkens voor een zeer korte fractie onderbroken wordt tussen elke opname door als je werkt op hoge frame rates zoals bvb 12fps, maar het is niet zo dat je gedurende die tijd geen live beeld zou hebben. Wat je ziet is het live beeld, bevriezing van het beeld (uitlezen vd sensor), live beeld, bevriezing van het beeld etc. en dat 12 maal per seconde ! Ik weet niet dat je al eens 12fps per seconde gezien hebt kan je zeggen dat is heel snel. De tijd dat het beeld telkens bevroren wordt aan die snelheid is heel kort, bij klassieke DSLR heb je de spiegel die op en neer licht te klapperen wat ook geen fraai zicht is, en de duurste canon pro toestellen schakelen zelfs zowel AF als zoeker uit op hoogste snelheid omdat de spiegel belemmert van op hoge fps te werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                met de zoeker van de a77/a65 kun je probleemloos heel snel bewegende onderwerpen volgen, refresh rate is vrij hoog is totaal geen probleem.
                                vertraagt wel bij weinig licht maar dan zie je al niets meer door klassieke zoeker..
                                Met mijn D700 kan ik gewoon in het 'donker' wereken daar waar het met een EVF al kompleet strepen wordt, maar het is geen Sony waarschjnlijk is dat het probleem.

Comment

Working...
                                X