Al enkele jaren ben de tevreden eigenaar van een Canon EOS 40D. Dit is een serieuze no nonsense camera, uitermate geschikt voor sportfotografie (9 fps), ruim voldoende Mp (10), een robuust semi-pro werkpaard. Ik geloof dat de body voordat de 40 D uit de handel genomen werd iets van 600 Euro moest kosten. Na verschillende objectieven te hebben gekocht lijkt het me nu tijd om eens te zien naar een andere body, zeg maar de opvolger van de EOS 40D. Wat is er op de markt onderhand veranderd? Meer megapixels en meer zogenaamde "Mogelijkheden". 10 Mp was toch ruim voldoende en meer Mp betekent domweg meer ruis, welke met hoogstaande techniek weer onderdrukt moet worden. Meer mogelijkheden? Alles wat ik in hoef te stellen zijn diafragma, sluitertijd, witbalans en autofocus. De vraag om onzinnig veel Mp en onzinnige extra instellingen heeft de prijs van camera's behoorlijk omhoog gedrukt. Wil je als amateur of semi-pro een serieuze Canon body aanschaffen, zeg maar de opvolger van de Good Old EOS 40D dan lijkt mij de EOS 7D de enige optie. De EOS 50D kon nog beschouwd worden als een ware opvolger van de 40D, de 60 D kost met zijn plastic (ja,ja polycarbonaat, maar toch) al tegen de 1000 Euro en heeft in vergelijking met mijn oude 40 D een speelgoedachtige uitstraling. Nee wil ik echt met tevredenheid overstappen dan moet het toch al een EOS 7D worden, waar ik dan maar liefst zo'n 1300 Euro voor neer moet tellen. Laat ik er dan nog maar een paar honderd EURO bij doen voor een EOS 5 D mark 2 met alle voordelen van een ff. O ja voor sportfotografie is de 5 D niet echt geschikt, mijn EOS 40 D is wat aantal foto's per seconde betreft veel sneller. Voorlopig blijf ik maar lekker met mijn EOS 40D fotograferen en misschien kan ik nog eens een goede tweedehands 50D als tweede body op de kop tikken.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die van een EOS 40D overgestapt zijn naar een nieuwer type Cropcamera van Canon
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die van een EOS 40D overgestapt zijn naar een nieuwer type Cropcamera van Canon
Comment